Featured Post

Kenapa Singapura Lebih Maju?

Sudah beberapa hari berlalu sejak negara jiran kita iaitu Singapura menyambut Hari Kemerdekaannya yang ke-50 pada 9 Ogos yang lalu. Nam...

Monday, January 4, 2010

Lawan Kembali Dengan Hikmah dan Bijaksana

Dari awal lagi, penulis sudah tidak berpuas hati dengan tindakan Gereja Katholik yang diketuai oleh Murphy Pakiam (tarik balik gelaran Tan Sri kerana tidak menghormati Yang Dipertuan Agong selaku Ketua Agama Islam!!!) yang berkeras juga hendak menggunakan nama Allah sebagai terjemahan bagi perkataan ’God’. Biarpun Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan fatwa bahawa nama Allah adalah hak eksklusif untuk umat Islam, tetapi mereka tidak sedikit pun menghormatinya sebaliknya tetap memfailkan permohonan ke Mahkamah bagi mencabar keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang melarang mereka menggunapakai nama Allah dalam tabloid harian mereka, Herald-The Catholic Weekly.



Yang menambahkan kemarahan di hati adalah ada pula segelintir bendul yang memiliki gelaran Ir, Dr, Prof. dan sebagainya dan mengaku Muslim tetapi menyokong tindakan tersebut. Antaranya, Yang Bodoh (YB) Khalid Samad. Penulis faham segala hujah-hujah ’akademik’ yang dikemukakan oleh individu-individu seperti Khalid Samad ini, tetapi adakah masyarakat umum, khususnya anak-anak muda kita, yang kini lebih sibuk dengan Yuna, Bunkface dan bermacam-macam lagi hiburan yang melalaikan akan faham dan sedar dengan implikasi yang akan terjadi kesan sekiranya nama Allah ini diizinkan digunapakai oleh agama selain daripada Islam di negara kita ini?




Perlu diingat, perundangan negara kita menceduk sistem yang digunapakai di negara Barat. Keputusan yang dibuat oleh Mahkamah akan mengikat keputusan-keputusan yang perlu dibuat oleh Hakim-hakim yang lain bagi kes-kes yang bersamaan selepasnya. Tidak mustahil selepas ini, agama-agama lain juga akan meniru tindakan pihak Katholik ini untuk menggunapakai nama Allah sebagai terjemahan ’God’ dalam usaha menarik individu Muslim untuk murtad. Apa yang susah, sebarkan sahaja dakyah bahawa walaupun bertukar agama (murtad), kamu masih lagi menyembah tuhan yang sama iaitu Allah (Nauzubillah!!!). Ini baru salah satu sahaja dakyah yang boleh digunapakai. Adakah individu-individu seperti Yang Bongok Khalid Samad ini tidak pernah terfikir tentang strategi serta pelbagai kaedah propaganda halus yang digunapakai oleh kumpulan-kumpulan bukan Islam ini untuk memurtadkan umat Muslim? Kebodohan individu-individu sebegini sangat menjengkelkan penulis.




Dalam hal ini, penulis bersetuju dengan saranan Yang Berhormat Tuan Zulkifli Nordin (YB terbaik di Parlimen yang sentiasa mengemukakan hujah tanpa berdasarkan sentimen kepartian dan sentiasa mengutamakan Islam), bahawa semua kes-kes yang berkaitan Islam perlu dirujuk kepada Mahkamah Syariah, selaras dengan Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan. Perlukah umat Islam bertolak ansur lagi dengan dipaksa menghormati keputusan yang dibuat oleh Lau Bee Lan, Hakim Mahkamah Tinggi berketurunan Cina bukan Islam, yang sudah pasti tidak memahami dengan mendalam aspek perundangan Islam. Perlukan kita bertoleransi dengan minoriti penganut Katolik yang berjumlah kurang dari 9.1% daripada jumlah penduduk Malaysia? Sedangkan mereka sedikitpun tidak menghormati keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, keputusan kabinet pada 1986 yang menetapkan empat istilah, iaitu Allah, Baitullah, Kaabah dan solat diharamkan dalam penerbitan atau digunakan agama lain, serta perundangan yang paling tinggi iaitu Islam sebagai agama Rasmi berdasarkan Perlembagaan Persekutuan. Yang lebih penting, mereka langsung tidak mahu penjaga perasaan umat Islam yang merupakan majoriti di negara ini berjumlah 60.4%, yang selama ini telah banyak beralah dengan penganut agama lain demi menjaga keharmonian negara kita selama ini.

Penulis merayu supaya semua umat Islam di Malaysia supaya bersatu hati dalam hal ini. Selain daripada itu, penulis juga menyarankan agar method dakwah kita selama ini diubah. Ambil pendekatan yang digunakan oleh missionary Kristian untuk melawan mereka kembali dengan cara yang berhikmah. Amat penting untuk ditonjolkan bahawa Islam adalah untuk semua, dan masuk Islam bukan bererti masuk Melayu. Pengalaman penulis yang pernah tinggal di Malaysia Timur mendedahkan realiti segelintir muallaf yang dihina sebagai Masuk Melayu kerana menukar nama menjadi Kemelayuan (Sila bezakan nama berunsur Melayu dengan nama Arab yang mempunyai maksud tertentu), serta meninggalkan bahasa dan kebudayaan asal kaum mereka.

Pengalaman penulis semasa pelajar juga mendedahkan ramai rakan berketurunan Cina dan India (terutamanya dari Kasta Rendah) berbondong-bondong memeluk agama Kristian (sama ada mereka mengamalkan ajaran agama mereka selepas memeluk Kristian adalah perkara lain). Walaupun mereka meletakkan pangkal nama dengan nama-nama Barat seperti Elizabeth, John, David, dan sebagainya, tetapi mereka tidak pula seolah-olah bertukar menjadi Orang Inggeris. Sebaliknya mereka masih dapat dan mengekalkan nama keluarga/keturunan mereka dan budaya kaum mereka (sangat penting bagi sesetengah kaum). Malahan, walaupun agama Kristian terbahagi kepada pelbagai Mazhab (Katholik, Protestan, Anglican dan sebagainya), namun mereka berjaya menyampaikan dakyah mereka dengan berkesan kerana menggunapakai bahasa tempatan serta para Paderi juga terdiri daripada kaum mereka juga.




Usahlah kita memberatkan saudara baru kita dengan hal remeh temeh seperti dipaksa membuang sama sekali nama asal (yang melibatkan nama keturunan mereka) serta bersikap taksub tak tentu pasal apabila ada cadangan untuk membuka Masjid baru berasaskan kaum tertentu. Janganlah menjadi bodoh melihat cadangan pembinaan Masjid Cina akan menyemarakkan semangat perkauman dikalangan sesama Muslim, sebaliknya lihatlah perkara yang positif iaitu dakwah Islam akan dapat disampaikan dengan lebih menarik dan berkesan kerana menggunapakai bahasa bakal pemeluk itu sendiri. Kita sudah ada Masjid India dan Masjid Cina, kita perlu perbanyakkan lagi Masjid Siam, Masjid Portugis, Masjid Iban, Masjid Bidayuh, Masjid Kadazan-Dusun dan sebagainya. Tak perlulah setiap Mualaf ditonjolkan kemestian untuk memakai songkok bagi menunjukkan mereka telah memeluk Islam, sebaliknya kita perlu benar-benar menonjolkan sebagai contoh, komuniti Cina-Muslim, komuniti India-Muslim dan sebagainya dengan bahasa dan budaya mereka sendiri (selagi tidak melanggar ajaran Islam) di negara kita bagi menunjukkan Islam itu universal. Kenapa setiap kali saudara baru kita melangsungkan perkahwinan dengan saudara baru yang lain, ditonjolkan adat & budaya Melayu? Bukannya budaya asal kaum mereka sendiri? Memang perkara itu tidak salah, tetapi bukankah kita sendiri yang silap memberi persepsi negatif bahawa memeluk Islam seolah-olah menjadi masuk Melayu? Lihat sahaja saudara Ann Wan Seng, biarpun masih mengekalkan namanya yang asal dan jarang dilihat memakai songkok (yang sinonim dengan masyarakat Melayu), tetapi beliaulah yang bersusah payah menulis buku Murtad, Jangan Pandang Sebelah Mata, khusus untuk renungan kita semua.





Penulis juga menghargai usaha untuk menerbitkan tafsir Al-Quran dalam Bahasa Iban baru-baru ini, dan diharapkan ia dapat diperluaskan kepada bahasa-bahasa suku kaum lain di negara kita. Dan diharapkan jika pihak Kristian berdegil untuk membuat tuntutan pelajaran Kefahaman Kristian sebagai subjek pilihan dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kita jangan melatah, sebaliknya para Ustaz di Sekolah Menengah perlu pro-aktif untuk mentelaah dan menerangkan bagaimana Paulus mengubah-suai dan menyesatkan ajaran asal oleh Nabi Isa menjadi agama Kristian sebagaimana hari ini, dan jadikan buku "Dialog Islam-Kristian : Paderi Bertanya, Pelajar Islam Menjawab", tulisan Abdul Muta'al As Sa'idy, sebagai rujukan utama untuk menjelaskan semua serangan Missionari terhadap Islam serta menelanjangkan kembali ajaran sesat oleh mereka.

9 comments:

  1. Kami setuju dengan anda,terimakasih atas artikel-artikel yang menarik

    ReplyDelete
  2. saya sangat bersetuju dengan saudara. disebabkan oleh Yang Bongok itu, pengikut2nya yang taksub pun bersetuju dan mempertahankan dia walaupun tidak punya ilmu.

    Eloklah kita berfikir tentang kesan masa depan sebelum bercakap seperti Yang Bongok itu.

    ReplyDelete
  3. salam ziarah,
    terima kasih atas artikel ini. saya setuju dan menyokong pendapat tuan.

    wassalam.

    ReplyDelete
  4. aku sokong pendapat blogger nih 100%!!!

    jangan sampai terlewat jadik macam Indon. Ada plak lagu Agnes Monica tajuk dia ‘Allah Peduli'. Boleh plak lirik sebut '...sebab Allah Yesusku mengerti.’

    Pastu, nama gereja boleh lak letak Gereja Allah Trinity, Gereja Anak Allah, dll...

    Bak kata Ustaz Asri, "Kenapa hanya Bible dalam bahasa melayu sahaja yang hendak menggunakan panggilan Allah, tidak pula edisi inggerisnya?" Orang2 yang konon2 bijak pandai cam Khalid Samad ni tak nampak2 lagi ke hasrat puak2 Kristian ni nak memurtadkan umat Islam, khususnya anak2 muda negara kita?

    Betul2 bodoh+bangang orang yang boleh jadik balaci tanpa upah si Murphy puki-ayam tuh!!!

    ReplyDelete
  5. salam,

    naper hal yg berkaitan agama tak dibawa ke mahkamah syariah??

    ni lagi satu...betulke ni pandangan khalid samad? kalo gitu orang2 shah alam atau yang dekat ngan dia pakat2 gi tegurlah..yang ngundi tu...

    sapa2 nak pangkah biru ka hijau ka tadak hal...

    BERSATULAH dalam perkara menyentuh kesucian agama ISLAM BANGSA MELAYU!

    ReplyDelete
  6. isu ni tak di bawa ke mahkamah syariah sebab mahkamah syariah hanya handle kes2 keluarga islam. cam nikah cerai.

    so, terpaksa la bawak ke mahkamah sivil. kena pulak hakim cina, cina lak lagi ramai buddha & kristian bbanding cina islam, or ntah2 dia sendiri kristian (mana tahu), awal2 lagi dah boleh agak umat Islam akan kalah dalam kes nih...

    sedih bila ada jugak samdol orang islam yang dok pertahankan kristian. cam PKR tu, balik2 alasan nak jaga keharmonian kaum kat mesia.

    abih tu, puak2 tu ada ke jaga keharmonian kaum? yang dok gatal bawak isu mahkamah tu apehal pulak? orang2 kristian Indon kat mesia ni tak paham ke maksud 'Tuhan' untuk ganti perkataan 'God'? sampai tpaksa guna nama Allah? bodo punya hujah camni pun si lau bee lan tu boleh terima? camni baik aku jek jadik hakim.

    ReplyDelete
  7. saya setuju dengan anda. tapi pada masa yang sama, darah ni dah membuak2 dah ni....
    hati yang selama ini bersabar dah dicarik2, ditoreh2. bak kata dato haron din, samada niat mereka itu baik atau sebaliknya kesannya kepada umat islam pasti burok. jadi adalah lebih baik mereka2 ni lupakan saja hasrat di hati tu.

    ReplyDelete
  8. Salah dan silapnya duk di tangan kita juga. Kita yang tak bersungguh menegakkan syari'at Islam secara syumul (menyeluruh). Kita yang duduk dalam zon selesa bertahun2 selepas penjajah pulang. Kita yang lalai dan leka berpolitik. Kita yang bertanggungjawab MENEGAKKAN HUKUM ALLAH DI BUMI ALLAH. Kita yang SEPATUTNYA MEMASTIKAN bahawa undang2 Syariah mengatasi undang2 sivil. Kita yang memberi mandat dan undi. Tangan yang mencencang ialah kita... Sekarang baru nak bising??? Sendiri fikir la

    ReplyDelete