Wednesday, December 15, 2010

Penobatan Raja Baru Kesultanan Banjar





Beberapa bulan yang lalu, penulis telah mendapat undangan daripada seorang rakan, yang merupakan pengkaji sejarah Kerajaan/Kesultanan di Indonesia, untuk menghadiri Majlis Penobatan (atau mungkin lebih tepat, Pertabalan) Raja Muda bagi Kesultanan Banjar, sebuah Kerajaan Melayu yang terletak di wilayah Kalimantan Selatan, Indonesia, pada hari ini.



Menarik sekali apabila gambar 'Naga' jelas kelihatan (Ya, lepas ni golongan sesat Sayyam Cadburi boleh dakwa Raja Banjar ni salah seorang 'Raja Daerah' Maharaja khayalan mereka)


Walaubagaimanapun, kerana kekangan masa, penulis menolak pelawaan tersebut. Dan baru-baru ini, rakan tersebut telah mengirimkan beberapa buah gambar menarik untuk tatapan penulis. Penulis dimaklumkan Raja Banjar yang baru itu bernama Pangeran Khairul Saleh, berjawatan Bupati bagi Kabupaten Banjarmasin. Jika di negara kita, Bupati ini boleh disama tarafkan dengan jawatan Residen Bahagian di Sabah atau Sarawak. Dan Majlis Penobatan tersebut telah berlangsung pada hujung minggu yang lalu.





Bukanlah maklumat mengenai Raja itu sebenarnya yang menarik perhatian penulis, tetapi sikap dan kesungguhan masyarakat Banjar di sana yang sebenarnya menjadi minat penulis. Akhir-akhir ini, di negara kita, kaum Melayu dan Bumiputera di serang habis-habisan, bukan sahaja oleh kumpulan Ultra-Kiasu, malahan juga dari segelintir orang-orang Melayu sendiri yang telah lupa diri atas sebab kepentingan politik. Bukan lagi rahsia, salah satu daripada intipati keistimewaan dan Ketuanan Melayu yang kerap dihina dan disindir terutamanya di alam maya adalah mengenai Raja-raja Melayu. Ada yang memberikan pandangan menghina, apa relevannya sistem Beraja pada abad milenium ini? Ada yang mengata secara kutukan, bagaimana negara kita boleh mempunyai sehingga 9 orang Raja? (penyakit buta sejarah, biasalah). Dan ratusan lagi soalan yang sengaja ditimbulkan untuk menggoyahkan pegangan masyarakat Melayu tentang hak dan keistimewaan Bumiputera di negara kita.






Raja Banjar yang baru menjulang keris, satu 'dosa yang maha besar' jika dilakukan oleh orang-orang Melayu di negara kita pada hari ini.


Berbalik kepada kisah Penobatan Raja Banjar itu tadi, secara ringkasnya Kesultanan Banjar telah diasaskan sekitar tahun 1520, menerima Islam pada tahun 1526, dan telah dihapuskan oleh penjajah Belanda pada 11 Jun 1860. Ini bermakna Kesultanan Banjar telah terhapus selama lebih daripada 150 tahun sebelum ini!!! Mengapakah masyarakat setempat di Kalimantan Selatan ini berusaha gigih dan menyokong pengembalian institusi beraja di wilayah mereka pada zaman milenium yang serba canggih ini?!! Ironinya, di negara kita, segelintir masyarakat menganggap institusi beraja merupakan satu sistem kuno yang telah lapuk dan usang serta perlu dihapuskan jika mereka berkuasa.






Sekali pandang macam pakaian Rejimen Askar Melayu Diraja di negara kita


Penobatan Raja Banjar ini juga turut mendapat sokongan daripada Pemerintah negara dan setempat. Perkara ini dapat dibuktikan melalui kehadiran Bapak Jero Wacik, Menteri Budaya dan Parawisata Indonesia, serta Bapak Rudy Arifin, Gabenor Propinsi Kalimantan Selatan. Janganlah dihairankan apabila Pemerintah Indonesia yang merupakan sebuah negara Republik menyokong penobatan tersebut, kerana Raja ini sebenarnya tidak mempunyai kuasa langsung sebagaimana Raja-raja Melayu di negara kita. Ia hanya berperanan sebagai simbol dan penjaga seni kebudayaan masyarakat setempat sahaja bagi menarik kehadiran pelancong (Mungkinkah satu hari nanti akan berlaku juga di negara kita?).





Sebelum terlupa, masyarakat Banjar juga ramai terdapat di Malaysia. Antara penempatan masyarakat Melayu berketurunan Banjar di negara kita adalah di Batu Pahat, Johor, Sabak Bernam dan Tanjung Karang, Selangor, serta Bagan Datoh di Perak. Walaupun mirip dengan masyarakat Melayu, etnik Banjar juga mempunyai bahasa dan budayanya yang tersendiri.


Nota :

1) ‘Parawisata’ dalam Bahasa Melayu bermaksud ‘Pelancongan’

2) ‘Bapak’ merupakan panggilan kehormatan di Indonesia sebagaimana panggilan ‘Encik’ atau ‘Tuan’ di negara kita.

59 comments:

  1. akhirnya ada jugak blog yg cerita pasal orang banjar.

    datuk aku dulu pernah cakap yg dia orang banjar. aku??? entah, cakap banjar langsung tak reti. dah jadik melayu selangor tulen. eheh!

    molek juga if ada byk lagi artikel pasal banjar akan datang...

    ReplyDelete
  2. pemimpin julang keris, dikatanya racist. pastu org kita pun kecut teloq jugak, pegi mintak maap. undi cina punya pasal. entah apa2... =(

    ReplyDelete
  3. Memang sistem raja berpelembagaan dah x relevan.. Saya mahukan Sistem Pemerintahan Beraja sama seperti Kerajaan Melayu Melaka. Saya tidak suka ahli politik menguasai istana tapi saya suka jika ulama'' sufi yang menguasai istana seperti dahulu kala.. Daulat Tuanku!!

    ReplyDelete
  4. Ayuh Baimbai...Kulaan Niring Napa Takurihing, Sultan Banjar juga ada yang bergelar Sultan Agung, seperti Sultan Agung kerajaan Mataram.

    Ayuh gantikan Daulat Tuanku dengan ALLAHU AKBAR! Seperti Sultan Muhamad Ke-V dari Kelantan...

    ReplyDelete
  5. buat saudaraku is,

    tidak salah gunakan DAULAT TUANKU kerana disitu ada rahsia dan baiah sumpah setia seorang rakyat kepada raja nya seperti yg di anjurkan Rasulullah S.A.W tetapi didalam versi Melayu,konsepnya tetap sama `baiah`....kalau ia syirik dah berkurun lama ia tidak digunakan selepas cahaya Islam sampai kepada Melayu kerana yang mengislamkan melayu bukan orang yg kurang ilmunya tetapi cukup ilmunya...tradisi dikekalkan adaptasi dibetulkan,MELAYU itu bertunjangkan ADAT,ADAT bertunjangkan SYARIAT,SYARIAT bertunjangkan KITABULLAH dan SUNNAH...jangan cepat melatah dan cepat ikut momokan orang,hidup biar ada pengangan baru selamat dunia akhirat...mohon maaf jika tersinggung saya berbicara dari ilmu saya,kalau salah tolong betul dan tunjukan dengan ilmu juga...

    ReplyDelete
  6. Sistem Raja Mutlak sebagai ganti Sistem Raja Berperlembagaan?

    Hari ini kita bencikan ahli politik yang menari di atas pentas Demokrasi. Satu ketika dahulu pernah datuk nenek moyang kita bencikan penguasa, pembesar dan bangsawan istana yang menari di atas pentas Monarki dan Feudal. Perkara yang sama telah berlaku cuma berbeza zaman.

    Kita perlu sedar bahawa kebencian kita sebenarnya adalah kepada pelicik-pelicik politik yang memegang kuasa dan perebut kuasa. Hari ini kita sangat menyayangi Raja-Raja sebab Raja-Raja tidak memerintah dan tidak menyalahguna kuasa memerintah sebagaimana ahli politik demokrasi sekarang ini. Adakah kita lupa bahawa Raja-Raja juga pernah melakukan perkara yang sama satu ketika dahulu?

    Oleh yang demikian, adalah tidak perlu kembali kepada Sistem Raja Mutlak sebagaimana Arab Saudi mahupun Brunei. Jika kita kembali kepada Sistem Raja Mutlak dan tiada jaminan langsung Raja-Raja kita tidak menyalahguna kuasa baginda, Rakyat bakal membenci Raja-Raja dan akhirnya Malaysia bakal terjerumus kepada Revolusi Republik! Jangan lupa peristiwa Nepal...

    M_M

    ReplyDelete
  7. sistem yang terbaik untuk umat islam adalah sistem khilafah.... sistem raja melayu meupakan sistem yang menghampiri khilafah kerana kebanyakan raja melayu adalah ahlul bait selain perlembagaan nya adalah al-quran... sistem demokrasi dan raja berpelembagaan adalah sistem penjajah untuk menghapuskan sistem islam....

    pilihan ditangan anda dan ianya akan dipertanggung jawabkan diakhirat nanti... hidup kita hanya sementara.... apakah anda berdoa selepas solat agar sistem khilafah ditegakkan.... ingatlah HANYA DENGAN SISTEM KHILAFAH ISLAM BOLEH DITEGAKKAN DAN DIPRAKTIKKAN SEPENUHNYA.. DENGAN ITU SEMPURNALAH tugas manusia sebagai khalifah yang menegakkan LA ILLAH HA ILLALLAH MUHAMAD RASULLAH.

    ReplyDelete
  8. terima kasih di atas artikel ini,.dapat juga saya tahu sejarah orang Banjar. ayah saya orang banjar,memang atuknya asal dari banjarmasin..tapi sayang,saya tak belajar bahasa ini..

    ReplyDelete
  9. salam

    terima kasih krn kongsi foto2 yg menarik ttg adat-istiadat raja2 melayu - pakaian, singahsana etc

    hhmmm...nampak cantik, anggun, segak, ada kelas & prestij dgn pelbagai perhiasan/sulaman pd pakaian dan peralatan

    padanlah pd zaman dulu2 omputih terkezut badak dan terpegun melihat ada sekumpulan manusia di timur jauh ni sudah tahu berpakaian kemas dan mempunyai budaya dan tamadun tinggi

    padanla mereka sungguh terliur nak tahu semua ttg bangsa ini dan sanggup mencuri & merampas apa2 yg boleh, memusnah apa2 yg ada dan mengganti atau memalsu dan membina yg baru supaya generasi muda tidak kenal budaya sendiri


    ini baru yg kita nampak sedikit, sudah pasti dimasa dahulu, nusantara sungguh meriah dgn segala sistem pemerintahan dan perdagangan berjalan dgn sistematik dan baik

    ReplyDelete
  10. Salam, satu artikel menarik berkaitan kesultanan Banjar. Cuma saya ingin tambah etnik Banjar ni juga ramai di kawasan Daerah Kerian di utara Perak. Kawasan Parit Buntar, Bagan Serai dan Tanjung Piandang mempunyai ramai majoriti penduduk etnik Banjar dan masih mengekalkan adat budaya dan dailek Banjar nya.

    ReplyDelete
  11. Salam semua,

    Terima kasih kepada semua saudara/saudari yg bagi pandangan. Buat pakcik utara kat atas, terima kasih byk2 atas maklumat tambahan yg diberikan... pakcik boleh cakap bahasa banjar lagi ke?

    Salam hormat,

    ReplyDelete
  12. btul tu akhirnya ada juga artikel pasal org banjar..da lama cari sbb aku sendri sbgai org banjar tp xberapa tahu sngt. ckp banjar taula sket2 tp ak masih beruntung sbb ayah mak ak still gne bahasa banjar kt umah. ayah dn mak aku mmg asal dri bagan serai..hehe

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Memang bumiputera dhaif dan miskin mereka bukan sahaja miskin harta tapi miskin ilmu dan pemikiran setelah lama dijajah negara eropah.. sehinnga kita terus terjajah.. minda tidak berkembang hanya menjadi pak turut dan bergantung nasib kepada pihak2 tertentu sahaja.. nasib mereka diserahkan bulat2 kepada manusia bukannya kepada Allah..

    Berhubung Kuasa Raja2 melayu, islam sbg agama rasmi, hak istimewa org Melayu, bumiputera sabah / sarawak dan bahasa melayu ianya terkandung dalam artikel 152 & 153 Perlembagaan Negara malaysia..

    sape yang mempertikaikan Artikel tersebut.. mungkin kamu beranggapan PKR kot..

    Setahu aku tak de pun disentuh oleh wan azizah tentang Artikel tersebut yang di sentuh hanyalah KETUANAN MELAYU...

    Ketuanan Melayu hanyalah istilah semata-mata dan ianya tidak ada dalam perlembagaan negara.. so apa masalahnya..

    Ketuanan Melayu hanyalah istilah yg digunakan semata2 Untuk menunjukkan yg UMNO itu tuan kepada semua Rakyat..

    Ada berapa banyak tuan lah dalam negara kita ni...

    Mana nak letak Yang diPertuan Agung..?? kalau UMNO sendiri mengaku sebagai tuan dalam negara kita ni..

    Ibnu Rusydi perlu lebih jujur dalam menghuraikan perkara ni...

    Semua rakyat tak kira apa bangsa sekali pun tahu bahawa setiap sultan adalah Tuan Punya Negeri masing2.. contoh sultan s`gor adalah tuan punya negeri selangor, sultan kelantan ada tuan punya negeri kelantan..

    Sekarang ni UMNO tuan punya negeri mana..?? Negeri Antah Berantah kerr..??

    "Tidak ada guna kita pertahan ketuanan Melayu, kalau pencuri jadi tuan,"

    Mungkin kasar bahasa tu.. Tapi bukankah pencuri namanya kalau Dana Milik Bumiputera sebanyak 54 Bilion lesap dan kini cuma tinggal 2 Bilion sahaja..

    Sapa yang rembat 52 Bilion..?? dana Bumiputera ini dijaga oleh Ketuanan Melayu UMNO.. Kat Akhirat sape nak jawap semua tu..?? Adakah di hadapan Allah nanti nak jawap sbb kami ni tuan kepada semua bangsa dalam Malaysia maka kami bebas merempat dana Bumiputera tersebut..??
    Nasihat saya kembalilah kita semua kepada agama jika kita benar2 org yg beriman..

    Jangan jadi Yahudi.. yahudi semua yakin dan percaya dgn kandungan ASl-Quran tetapi mereka tak beriman dgn Al-Quran..

    Lim Guan Eng yg bangkitkan pekara ini dalam Parlimen, apa komen Ketuanan Melayu dalam Parlimen..?? senyap seribu bahasa...!!!

    Guan Rng Desak ditubuhkan Suruhanjaya diraja bagi menyiasat kehilangan tersebut.. apa komen Ketuanan Melayu..?? Senyap juga..!!!

    Kalau apa yg Guan Eng katakan itu Fitnah.. samanlah Guan Eng.. kenapa Ketuanan Melayu tak saman..?? so bila tak saman mana org melayu akan beranngapam Ketuanan Melayu ni adalah tuan yg paling bacul sekali dalam Dunia..

    Baguslah kalau blog ini bukan blog politik.. dan saya harap blog ini berani menyatakan pekara yang hak bukannya menyembunyikan segala kebenaran...

    ReplyDelete
  15. Ketuanan Melayu?

    Kenapa diserang dibenci Ketuanan Melayu ni?

    M_M

    ReplyDelete
  16. bahagian 1.

    tu dia dekat sini pun dah masuk 'serangan politik', ingatkan di blog MF atau ATBM sahaja =)

    tak apalah, hak masing-masing. cuma nak diingatkan, jagalah adab semasa menaip, sebab menaip ini pun umpamanya macam berkata-kata. sama seperti menulis yang diqiyaskan kepada berkata-kata oleh imam al-ghazali dalam ihya nya. jadi adab-adab lidah mesti dijaga.

    maaf kalau ada yang kurang dalam nasihat saya ini.

    saya ada satu pandangan (atau mungkin lebih berat kepada satu persoalan). pada saya semuanya bertitik tolak daripada masalah 'sistem'. pembahagian ilmu membahagikan sistem itu kepada beberapa jenis. dalam hal pemerintahan, kita ada sistem komunis, kita ada sistem republik, kita ada sistem demokrasi, dan dalam islam kita ada sistem khalifah (setidak-tidaknya itulah yang diberitahu kepada kita).

    dan hakikat kepada sistem ini ialah satu - tidak ada yang lengkap dan sempurna. sebab itu kita akan dapati sistem demokrasi yang kita bangga-banggakan sebelum ini pun turut tak sempurna. demokrasi bertunjangkan sepenuhnya kepada rakyat. jadi kata/suara rakyat adalah suara yang memerintah.

    di mana ketdak sempurnaannya? - apabila rakyat sendiri tidak berpandukan agama. jadi bagaimana kita mahu suara orang yang tidak berpandukan agama menerajui negara.

    di sini lah letaknya cantiknya islam - ia melengkapi. suara yang tidak berlandaskan agama itu akan dinasihati dan dilandaskan dengan agama.

    seperti di malaysia, malaysia bukan bertunjangkan kepada sistem demokrasi mutlak. tetapi demokrasi di malaysia adalah demokrasi berpelembagaan dan beraja! jika kita hendak semberono menentang demokrasi malaysia atas dasar tidak islamik, kita kena ingat perlembagaan malaysia itu sendiri meletakkan agama islam sebagai agama rasmi negara. mungkin perlaksanaan islam masih terbatas tapi selagi ada usaha dan dakwah, alhamdulillah. seteruk-teruk kerajaan yang ada pada hari ini masih lagi kita dibenarkan dengan masjid, maulid, maal hijrah, bank islam, sukatan matapelajaran islam, dan dengan universiti al-azhar kedua (jangan tak tahu) dan madras an-nur (satu cawangan pusat pengajian dakwah dari tarim, hadramaut yang dipelopori oleh ulamak keturunan nabi saw) dibenarkan.

    islam di dalam demokrasi malaysia berjalan, tetapi berjalan dengan perlahan. tapi jangan sampai dinafikan pula dengan 'ada'nya ia.

    sebab itu saya katakan tidak ada sistem yang benar-benar lengkap.

    termasuk dengan sistem khilafah (maaf atas pandangan saya ini).

    sistem khilafah (sekarang ini hanya bertumpu kepada cara perlantikan yang melalui syura, yang mana ini adalah satu cara yang amat bagus, dan dibawa sendiri oleh nabi saw). ie nabi saw mengamalkan syura dalam semua perkara.

    perkara yang sama juga dilakukan dalam pentadbiran mana-mana organisasi negara sekaran ini - melalui mesyuarat. tinggal lagi mereka tidak dilantik melalui majlis syura.

    semoga Allah mempermudahkan urusan kita mencontohi cara kepimpinan sunnah saw.

    apa pula kekurangan sistem khilafah?

    ReplyDelete
  17. Kelemahan Sistem Khalifah?

    Apabila Khalifah/ Majlis Shura dilantik/ dianggotai oleh Ahli Agama/ Ulama Munafik yang cintakan dunia! Lihatlah sejarah Barat ketika Gereja menguasai Zaman Gelap Eropah.

    M_M

    ReplyDelete
  18. salam

    ulasan Ustaz Amin ttg Ketuanan Melayu dari sudut pandangan seorang yg bersungguh2 ingin melihat Islam dan umatnya makmur semula dibumi bertuah ini.

    http://www.ustazamin.com/2010/12/sekilas-37-isu-ketuanan-melayu-adakah.html

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum & selamat pagi semua! (^__^)

    @ nsyahirah

    ye, dulu pun saya ada kawan cakap Banjar time sekolah dulu. agak lain sikit lenggok bahasa ni. saya ingatkn dia org negeri mana, rupa2nya orang Banjar. =)

    @ hafszach

    Terima kasih atas pandangan dan perkongsian maklumat saudara itu. anyway, cuba saudara cari balik dalam artikel saya itu, part mana yg saya sebut pasal PKR? isu mainan politik UMNO-PAS-PKR adalah isu yg paling membosankn saya, especially bila yg bercakap tu bersikap child-politic.

    Saya menyokong Ketuanan Melayu. tapi tak tahulah kat mana saudara jumpa yg Ketuanan Melayu tu bermaksud UMNO tu tuan kepada semua rakyat (ye, kepada sapa2 yg child politic, boleh cop saya ni penyokong tegar UMNO lepas baca tulisan ni) =)

    Negeri Kelantan saya ambil contoh, 90% tanahnya berstatus Tanah Rezab Melayu. disempitkn lagi, bukan sebarang Melayu boleh beli, hanya Melayu Kelantan. Kalau ada yg tentang Ketuanan Melayu, saya cabar Kelantan hapuskn sepenuhnya Tanah Rezab Melayu di Kelantan ini.

    kalau marahkn nyamuk, jangan kelambu dibakarnya. kalau bencikn UMNO, jangan hak Melayu dimangsakannya. oh ye, bcakap pasal Lim Guan Eng ni memang menarik.. =) saya pun tertunggu2 jugak, bila LGE nak saman Nik Ali Nik Yunus SDO Penang tu yek. Kalau apa yg Guan Eng katakan itu bukan Fitnah.. samanlah Nik Ali.. kenapa Kerajaan Penang tak saman..??

    "Baguslah kalau blog ini bukan blog politik.." Upss, cuba saudara baca apa yg saya tulis kat atas sekali blog ni. "MENYUSURI POLITIK MELAYU & MALAYSIA SERTA SEJARAH NUSANTARA". tu la 2 isu utama yg saya akan highlightkn dalam blog saya. tapi artikel politik saya takla macam blog2 politik utama yg lain. saya cuba imbangkn pasal 'orang kita' ni kalau dah politik, fanatiknya yg amat. kalau dah UMNO tegar, sebut pasal Undang2 Islam habis dihentamnya. kalau dah PAS/PKR tegar, sebut pasal Ketuanan Melayu habis dimakinya... sedih.... =(

    "saya harap blog ini berani menyatakan pekara yang hak bukannya menyembunyikan segala kebenaran..." Insya Allah, itu jugalah yg saya cuba usahakan... sama2lah kita berdoa...

    @ others

    terima kasih juga atas pandangan & peringatan yg diberikan. semoga dapat menjadi panduan buat kita semua...

    Salam hormat,

    ReplyDelete
  20. Salam saudara,

    Apapun tahniah atas info yg berguna ini kerana mengingatkan kita akan jati diri bangsa Melayu nusantara.
    Sedang kita inginkan keadilan dan keselamatan bangsa kita lebih terjamin hendaklah ingat bahawa keutamaan itu penting.
    Dalam kita mengurangkan hak dan keistimewaan kita yang ada atas dasar kesamarataan tetapi dalam masa yg sama bangsa-bangsa lain menambahkan hak keistimewaan
    Bangsa-bangsa mereka amat bijak dgn tendang-terajang politik kerana tamaddun demi tamaddun mereka telah berlalu malah lebih 5000 tahun lalu.

    Apa yang penting ialah peningkatan teknik berfikir anak-bangsa, usaha dakwah dan kefahaman Islam serta nilai adat bangsa

    ReplyDelete
  21. bahagian 2

    selingan: terima kasih kepada Diraja untuk maklumat tambahan.. =)

    dari mana kita nak belajar memerhati kelemahan sistem? dari amalan sekarang dan rekod sejarah.

    apa kelemahan sistem khalifah?

    a-sistem khalifah bukanlah satu sistem mutlak pemerintahan islam. sistem khalifah tidak diatur oleh nabi saw. sistem khalifah diatur oleh sahabat nabi r.a. selepas kewafatan nabi saw, sahabat2 berkumpul dan berbincang ttg masalah pemerintahan, kerana telah mula bibit2 perpecahan. muhajirin dan ansar yang dulu bersatu padu mula sakit hati. si muhajirin mengatakan khalifah lebih layak datang daripada kelompok muhajirin kerana mereka yang telah berpenat lelah bersama-sama rasul saw untuk berhijrah, mereka dulu merasai erti susah bersama-sama rasul saw. si ansar pula mengatakan mereka yang lebih berhak untuk menjadi ketua negara kerana mereka telah membuktikan keikhlasan mereka dalam membantu muhajirin! bagi penyokong ali k.w. pula menyokong ali k.w untuk menjdi pemimpin. begitu juga dengan penyokong abu bakar, umar, uthman, radiaLlahu anhum ajma'in, masing2 ada penyokong masing.

    (jangan tak tahu!)

    b-sistem khalifah bangkit atas seruan syura dan atas suruhan Allah 'wa syaawirhum fi al-amri'. sistem syura adalah satu implementasi yang baik. namun sejarah membuktikan bahawa sistem syura dalam khilafah islamiyyah hanya sekadar teori. kenapa?

    sewaktu saidina abu bakr r.a diangkat menjadi khalifah, ramai yang berbaiah dengan beliau, dan ramai juga yang tidak berbaiah dengan beliau r.a. antara yang tidak berbaiah dengan beliau (mengikut satu pandangan) adalah termasuk saidina ali k.w sendiri dan pengikut-pengikutnya, kerana mereka percaya bahawa ali k.w lebih layak berdasarkan hadith nabi saw: aku ini kota (gedung) ilmu, dan ali adalah pintunya. dan hadith2 lain lagi.

    sedangkan penyokong saidina abu bakar r.a juga mendatangkan dengan dalil2 hadith yang kuat, diantaranya ketika rasul saw sakit kuat, saidina abu bakar r.a lah orang yang menggantikan baginda mengimami solat.

    fine.

    apa effect tidak mengangkat baiah?

    kesannya ialah:

    i-menyusahkan rancangan pembangunan negara, kerana tidak mendapat kerjasama penuh.jikalau khalifah hanya dilantik melalui syura, dan (katakan) dalam tempoh 10 bulan pentadbiran, rakyat tidak berpuas hati, memberontak kerana ketidak cekapan khalifah. jadi majlis syura akan berbincang untuk mengangkat khalifah baru, demi mengelakkan bencana perang saudara yang lebih besar. dan kalaulah dalam tempoh dua tahun ada 3 khalifah yang dilantik bersilih ganti, macamana dengan dasar pembangunan negara? macamana dengan dasar ekonomi negara? macamana dengan isu keselamatan dalam negara? dll..

    ReplyDelete
  22. bahagian 3.

    jadi macamana kerajaan khalifah dulu boleh bertahan?

    pemindahan secara adil dan jujur dalam sistem khalifah hanya terjadi pada dua zaman pemerintahan, ie dari rasul saw kepada saidina abu bakar r.a, dan dari saidina abu bakar r.a kepada saidina umar r.a. kemudian, sisitem khalifah diwarnai dengan warna darah pemberontakan. saidina uthman r.a dibunuh oleh kelompok yang tidak berpuas hati dengan beliau. begitu juga dengan saidina ali k.w.

    ii-menggalakkan perpecahan (perpecahan parti politik di malaysia ini pun dah cukup untuk jadi bukti)

    iii-menggalakkan tragedi 'menggulingkan kerajaan' untuk merampas kuasa. buka sejarah khalifah abbasiah, khalifah uthmaniyyah, dll anda akan lihat kebanyakan dari mereka mengamalkan sistem monarki, dan dalam sistem monarki ini sendiri penuh dengan sejarah saudara kandung membunuh saudara kandung sendiri untuk mendapatkan kuasa.

    ya, inilah sejarah hitam sistem khalifah. jangan tidak tahu. ini bukti bahawa apa-apa sistem sekalipun ia tidak lengkap, tidak sempurna, melainkan Allah sajaha yang sempurna. Islam diturunkan supaya penganutnya mengaplikasi tuntutan-tuntutan dan sarana-sarana (prinsip) yang diketengahkan melalui al-quran dan hadith, dan kemudiannya ijma dan masalih mursalah, uruf, dan prinsip2 syariah yang lain.

    jikalau anda mahu menegakkan sistem khalifah secara membabi buta tanpa ilmu yang cukup, anda sebenarnya menempa kemusnahan umat.

    waLlahu a'lam.

    moga Allah memperbaiki dan mempermudahkan urusan-urusan kita, ameen.

    ReplyDelete
  23. si hafszach ni sgt typical punya pembangkang mind-set. benci UMNO tahap gila baboon. then tetiba angkat Lim Guan Eng! Kah kah kah!!!!

    oit, penyokong parti mata dajjal, da berapa lama lu kenal ngan Khalifah lu tu???? dulu masa oustad PAS si zakaria doakan khalifah kristian lu dalam solat jumaat dulu tu, mesti lu paling panjang sebut AMINNNN!!!!! kah kah kah!!!!

    lu tau tak yg guan eng tu dulu kena buang dari DAP Melaka??? anak bapak punya pasal (DAP-Daddy Anak Party), terus dapat jadik CM siot!!!! EXCO cina penang tempatan pun menyumpah dalam diam...

    dulu tuduh nik ali SDO macam2, tak sedia kerusi dalam majlis lah, apa lah. siap nak saman. bila bukti bergambar keluar, terus senyap sepi. kalau negeri BN naik tariff air, gegar satu malaysia. DAP Penang naikkan tariff air, diam seribu bahasa PAS-PKR. duit hasil judi apa cer???!!! diam dah skrg nih. nape guan eng tak tanding jawatan pgerusi DAP Penang??? Takut??? macam anuar takut btanding jawatan Presiden PKR???!!!

    pandai betul si cina Kristian tu lembutkn ati org2 macam si hafszach ni. besalah, soft touch org Melayu kan agama. sebut ayat al-quran, guna istilah munafik, dosa, pahala, amal makruf nahi mungkar.. bersoraklah org2 pendek akal cam hafszach tu... kah kah kah!!!!!

    ReplyDelete
  24. kepada hafszach :

    "Memang bumiputera dhaif dan miskin mereka bukan sahaja miskin harta tapi miskin ilmu dan pemikiran setelah lama dijajah negara eropah.. sehinnga kita terus terjajah.. minda tidak berkembang hanya menjadi pak turut dan bergantung nasib kepada pihak2 tertentu sahaja.."

    - aku sangat setuju, ayat ni sebijik kena kat ko. tak abes2 terjajah, pegi sokong kumpulan sesat kedah merong siam sam sam saiburi. hang x sedar lagi ke depa tu cuma nak tuntut takhta jek???

    "Ketuanan Melayu hanyalah istilah semata-mata dan ianya tidak ada dalam perlembagaan negara.. so apa masalahnya.."

    - tak ada apa2 masalah. lepas pakatan rakyat (PALAT) berkuasa, Kuasa Raja2 melayu, islam sbg agama rasmi, hak istimewa org Melayu, bumiputera sabah / sarawak dan bahasa melayu yang terkandung dalam artikel 152 & 153 Perlembagaan Negara malaysia bolehlah PALAT hapuskan.. ada masalah ke buat hang??? tadak kan...

    "Jangan jadi Yahudi.. yahudi semua yakin dan percaya dgn kandungan ASl-Quran tetapi mereka tak beriman dgn Al-Quran.."

    - betoi tu. aku nengok la ni banyak tui pemimpin kristian dalam PALAT suka petik ayat Al-Quran. nak2 si Lim Guan Eng tu. tapi negara Islam ditentangnya jugak... hukum Islam dicacinya jugak... takpelah, teruskan jek butakn hati... yg penting kita fokus musnahkn UMNO...

    "Sapa yang rembat 52 Bilion..?? Lim Guan Eng yg bangkitkan pekara ini dalam Parlimen, Kalau apa yg Guan Eng katakan itu Fitnah.. samanlah Guan Eng.. kenapa Ketuanan Melayu tak saman..?? so bila tak saman mana org melayu akan beranngapam Ketuanan Melayu ni adalah tuan yg paling bacul sekali dalam Dunia.."

    - yang ni memang nampakkan sgt yg hang tu bangang.. kalau org tu betoi2 berani, dia takkan setakat cakap kat parlimen. pegi buat pgumuman terang2 kat luar. senang sket nak saman. kalau ko ahli parlimen, ko bebas nak cakap apa pun, takkan laku kalau nak bawak ke mahkamah. contohnya kalau aku MP Gelugor, kalau aku buat fitnah cakap ko malam tadi jadik mangsa liwat anwar, ko takleh saman aku pon... uisy... hang nih... takkan menda basic camni pun aku nak kena explain???!!!

    ReplyDelete
  25. penambahan sket, if ko ahli parlimen, ko leh dakwa apa pon dalam sidang parlimen... takkan leh bawa jadik isu court, even benda tu pembohongan or fitnah... harap maklum ye hafszach... =) dah2, pegi sambung keja ko wat artikel ngutuk UMNO dalam blog ko... kutuk abis2 tau, jgn bagi bnyawa.... then ko wat artikel khas puji melangit Lim Guan Eng... isyhhh, Khalifah ko tu... satu2nya Khalifah kat dunia yg agamanya Kristian... =) diakui sah oleh puak2 PAS & PKR serta PALAT... =)

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum...

    Apabila tiba masanye, kesemua pemerintah beraja akan mendapat daulatnya kembali... ketibaan keturunan Syarif Muhammad al-Baghdadi sebagai pemimpin Nusantara semakin hampir... kesemua baginda akan mendapat restu dari Seri Paduka di Kota Fo-Lo-An...
    Wassalam.

    "Tamra di Benua Terengganu"
    "Persiapan dari Bhumi al-Madinah Timur"

    ReplyDelete
  27. Sarjan Jamil Bukit KepongDecember 24, 2010 at 9:20 PM

    Tentera perlu ada peranan dalam politik negara.

    Ok tak idea tu?

    ReplyDelete
  28. saya berharap pemilik blog ini mencantumkan sumber foto pada postingan berita mengenai penobatan kesultanan banjar ini..terima kasih..

    ReplyDelete
  29. wakakakakak....si ampun foto hamuk..hahahaha

    ReplyDelete
  30. gigih betul mereka... saya berketurunan banjar. Malah belah mak ada darah bangsawan... tapi tak tahu susur bagaimana... keluarga mak ada gelaran ANTONG dihadapan nama mereka. dan ada 'tulah' pada nama itu yang menjaga nasab mereka....

    saya, Arwah abah hanya orang biasa walaupun beberapa kali mendapat petunjuk keanehan susr galur.... BANJAR.

    minta izin untuk disebarkan...

    -abuhakeem-

    ReplyDelete
  31. Kepada Sarjan Jamil Bukit Kepong,

    Tentera tidak boleh memainkan sebarang watak atau pengaruh dalam pentas politik demokrasi. Berbahaya! Kenapa? Lihat Orde Lama Republik Indonesia dibawah pemerintahan Suharto. Serta rujuk juga peranan Tentera Turki sepanjang sejarah Republik Turki Moden.

    M_M

    ReplyDelete
  32. selamat atas penobatan Raja Muda Banjar kepada kakanda Yang Mulia Pangeran Khairul Saleh, sekarang keturunan Kumpah menjadi Raja Banjar

    ReplyDelete
  33. kita mahukan keturunan raja dari ahlul bait yang akan memerintah kita semua, raja yang mengikut al-quran dan hadis sepenuhnya, semoga ada raja seperti ini yang akan timbul untuk dijadikan ikutan kita semua , aminnnn ya allah

    ReplyDelete
  34. saya sokong sistem beraja, satu hari nanti sistem ini akan bersatu, membentuk kesatuan yang kuat dengan diperintah oleh raja dari keturunan Nabi Muhammad SAW. sedikit masa lagi insyaallah

    ReplyDelete
  35. dibawah pemerintahan itu seluruh bangsa yang taat kepada agama islam akan bersama-sama mendokong raja tersebut

    ReplyDelete
  36. artikel yang menarik, kalau boleh berkongsi informasi, ada sebuah lagi kesultanan melayu yang penting di wilayah kalimantan timur,yaitu Kesultanan Bulungan, mungkin orang akan lebih banyak tahu kutai dari pada bulungan, tapi disitulah pangkal dari cerita sesungguhnya.

    dewasa ini banyak orang bulungan yang ditemui bukan hanya di Indonesia tapi juga malaysia, kesultanan melayu bulungan telah lama berdiri sejak tahun 1731 M hingga terjadinya tragedi berdarah yang melanda kesultanan Bulungan pada tahun 1964.

    pada masa itu seluruh istana kesultanan Bulungan yang berjumlah tiga buah hancur dan banyak para bangsawan dan cerdik pandainya hilang tiada berita, yang selamat saat ini ada pula yang lari ke Sabah dan beranak pinak disana,

    mengenai sejarah kesultanan bulungan saudara sila buku link pada blog atau web:

    sugeng-arianto.blogspot.com/.../tragedi-hancurnya-kesultanan-bulungan.html

    sugeng-arianto.blogspot.com/.../kesultanan-bulungan-terbakar.html

    isandri.blogspot.com/.../menggugat-peristiwa-kelam-1964.html

    id.wikipedia.org/wiki/Kesultanan_Bulungan

    di facebook, sila buka:

    KESULTANAN MELAYU "ZELFBESTUURDER VAN BOELOENGAN.

    Terimakasih.

    ReplyDelete
  37. Ya, saya akan keluarkan artikel tentang Kerajaan Melayu di Kalimantan Timur, termasuklah Bulungan, Gunung Tabur, Sambaliung, Kutai dan Paser. Tapi bukan dalam masa terdekat ini. Insya Allah...

    Salam hormat,

    ReplyDelete
  38. semoga Allah melapangkan dan melindungi saudara dalam perjalanan, Amin...

    ReplyDelete
  39. Persidangan Dewan Undangan Negeri selangor memerlukan 2/3 undi bagi mengembalikan kuasa sultan selangor seperti sebelum tahun 1993 ketika krisis perlembagaan yang dicetuskan oleh TUn Mahathir.


    Pas, PKR dan DAP sebulat suara akan mengundi utk menyokong pindaan tersebut..

    Tinggal lagi kena tgk pemimpin2 UMNO sokong atau tak bagi mencukupkan majoriti 2/3..


    Kalau benarlah perjuangan UMNO ingin mendaulatkan raja2 melayu serta mempertahankan institusi beraja sudah tentu mereka akan menyokong 100% kepada pindaan tersebut...

    Tetapi kalau pemimpin UMNO tidak smenyokongnya maka terserlah sudah segala pembohongan UMNO untuk mempertahankan Raja2 melayu sebab selama ini UMNO lah yang merosak, mengaib serta mencemar Raja2 melayu semasa krisis perlembagaan tahun 1993..

    Aku ada PDF Handsad Penyata Rasmi Parlimen 1993 ( Krisis Perlembagaab ) Ucapan lebih 4 jam Tun Mahathir mengaibkan Raja2 melayu bagi meminda perlembagaan demi menghapuskan kuasa raja2 dan mengurangkan kuasa Yang Dipertuan Agung..

    Dalam ucapan tersebut Tun Mahathir telah memujuk MP Gelugor ( Karpal Singh ) dan Ipoh Timur ( Lim Kitt siang ) agar segera mengadap Agung bagi memperkenankan Pindaan tersebut..kerana pada masa tu UMNO 100% menyokong Pindaan tersebut.

    Tapi Karpal Singh tak berani mengadap Agung sbb dia tahu ianya melanggar Undang2 sbb Karpal Singh ini peguam tersohor dan tahun pasal Undang2 serta mahir tentang perlembagaan negara..

    Fadhil Noor dan Haji Hadi pada masa tu dgn tegas menolak cadangan tersebut kerana Bagi PAS raja2 melayu adalah ketua agama islam, kalau dikurangkan kuasa Raja2 maka akan layulah islam dalam negara kita,

    Sepuluh tahun selepas tu segala sangkaan PAS tersebut menjadi kenyataan dan terbukti bila Tun Mahthir telah menyekat bantuan perkapita kpd Sekolah agama rakyat( SAR ), sultan langsung tiada sebarang kuasa bagi mempertahankan sekolah Agama Rakyat..

    Juga makamah syariah semakin lemah bila mana makamah sivil pula menjadi bertambah perkasa dan sultan hanya mampu melihatnya dgn sayu kerana tiada sebarang kuasa yang mampu bagi banginda mendaulatkan makamah syariah..

    Sehinggakan untuk mengistiharkan Puasa dan hari raya semuanya dilakukan oleh JPM dgn hanya dilakonkan oleh penyimpan mohor2 besar raja sebagai wayang kulit kepada Raja2 melayu..

    Justeru itu ayuh bangkit wahai Ibnu Rusydi, PERKASA dan juga para pejuang raja2 melayu.. tiada guna kali kalian hanya bertempik sorak tapi bila UMNO menentang Pindaan tersebut anda2 semuanya menbisu macam tikus.. usah jadi munafik..!!

    Pembangkang akan mengembalikan semua kuasa raja2 melayu di semua negeri yang dikuasainya.. apa ditunggu lagi.. ketepikan segala kepentingan politik dan ideolagi lapuk kamu semua..!! jika benar kamu semuanya mendaulatkan raja2 melayu selama ni..

    * Kalau tidak menyokong segala pindaan tersebut baik ditutup saja Ibnu Rusydi ni..

    Jangan bagi alasan ini semua agenda pembangkang.. inilah masa dan peluangnya utk kita mengembalikan kuasa Raja2 melayu.. lepas ni jangan harap lah...

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. korang nak PDF Handsad Parliment-krisis perlembagaan 1993 - Kenyataan President PERKASA datok Paduka Brahim Ali yg maha perkasa tu... Jilit II, Bil 67, 18 January 1993.

    Dalam kenyataan tersebut Brahim Ali menyatakan yang beliau sanggup berperang dgn Raja2 melayu dan keris Taming Sari tetap terhunus di tangannya...

    aku tulis sedikit petikan kata2 celupar beliau terhadap DYMM Agung..

    " Ampun Tuangku, Keris ditangan ini keris Taming Sari, Kami datang tidak dijemput pergi kami tidak perlu disuruh. Kami datang menuntut janji, janji diikat antara Lemang Lebar Daun dan Sang Purba..Kami bercakap bukan bahasa Tuah setia membuta.."

    " Keris di tangan ini Keris Taming Sari, Keris bersepuh besi Kursani, Semangatnya meresap jiwa rakyat menjadi berani. Ingat Tuanku Bila Taming Sari Menuntut Janji, 7 Purnama angin Terhenti, 7 keturunan akan bermimpi."

    Kemuncak penderhakaan Brahim Ali yg mengugut DYMM Agung :

    " waspadalah tuanku, Jebat menikam dengan Taming Sari,Taming Sari yang berlanggir darah satu warna, Bagaimana pula kalau Taming Sari ku ini menuntut Darah KELAINAN WARNA..? Taming Sari ditangan inilah yang akan menentukan segala.."

    Hebat Pak Berahim ikut telunjuk Mahatir.. Masa Pak Brahim mengucapkan Taming Sarinya menuntut KELAINAN WARNA ( Darah Raja2 Melayu )..

    Mahatir membangunkan dirinya sedikit dan menunjukkan sokongan dan tanda " Good " dengan kedua2 tangannya...

    Ibnurusdi ini Fakta sebenar jangan korang delete pulak..!!

    Itulah dia Pak Braim President PERKASA yang hebat bersandiwara semata2 demi kepentingan Politiknya.. Sifat yang sama seperti Patih Karma Wijaya pada Zaman Melaka dahulu..!!

    Patutnya ahli2 PERKASA yang semuanya belum Mumaiyiz tu kena Laungkan Kalimat

    " Hidup PERKASA.. Hidup Patih Karma Wijaya..!!!"

    Nak Dengar jugak komen Ibnurusydi dalam isu penderhakaan UMNO terhadap Raja2 Melayu dalam krisis perlembagaan 1993..

    Apakah UMNO tidak durhaka ketika itu.. atau pun mungkin bagi Ibnurusydi Darjat dan Martabat UMNO lebih tinggi dari Raja2 Melayu maka UMNO tidak dikira Durhaka.. justeru tu sampai sekarang ni tiada sebarang komen dari Ibnursysi tentang penderhakaan UMNO terhadap Raja2 melayu pada semasa krisis perlembagaan 1993..

    Kalau benarlah Ibnurusydi ihlas ingin mempertahankan Raja2 melayu sudah tentu Ibnurusydi dan blog yg seangkatan dgn nya
    akan menyebarluaskan fakta2 melalui PDF parlimen, ucapan2 jijik peminpin2 UMNO terhadap raja2 melayu serta keratan2 Akhbar semasa krisis perlembagaan 1993..

    Apakah bagi IBnurusydi UMNO lebih berdaulat dari Raja2 Melayu.. dan sesiapa yg menetang UMNO dikira Durhaka termasuklah Raja2 melayu itu sendiri...

    Ingatlah.. Penghinaan UMNO terhadap Raja2 melayu akan tetap terpahat sebagai sejarah jijik bangsa melayu UMNO sampai ke anak cucu...!! Bangkai gajah tidak boleh ditutup..

    * Aku tiada sebarang kepentingan Politik.. aku menyatakan yang haq..
    Aku dilahir dari rahim ibuku bukan untuk menghina sunah Rasulullah, mempersenda2kan Hukum Allah serta melakukan Syirik terhadap Allah ( Menyembah sesama Makhluk )..

    Ikhlas dari :

    Teuku Zacharyah Bin Teuku Nyak Khairy Iskandar..

    ReplyDelete
  43. ohoho... Hafszach da butthurt yg amat sgt... kah kah kah!!!! (^__^) nape, ko terasa ke dgn komen2 aku kat atas tu??!!! dulu ko serang blog raja menangis, la ni dok serang blog ibnurusydi pulak??!! "Kalau tidak menyokong segala pindaan tersebut baik ditutup saja Ibnu Rusydi ni.." wuih, ni first time aku nengok komentar yang boleh sesuka ati arahkan org tulis ikut suka hari dia, kalau tak, tutup blog. mak bapak ko tak ajar ko ni adab bahasa ke masa kecik2 dulu?? kalau aku la jadik mak ko, sumpah menyesal gile main ngan ayah ko yg lupa baca bismillah masa nak beromen dulu, dapat la anak kurang ajar macam ko ni, bcampur benih syaitan kot?? buat memalukan belah mak aku orang Acheh jek bangga letak nama Teuku. tapi pemikiran tak ubah macam budak tadika... ciss!!! belum ada kuasa, dah boleh arahkan org tutup itu ini. cuba bayangkn kalau ditakdirkan Allah bagi mangkuk ayun cam si Hafszach ni kuasa, pendek kata tiap2 ari kita cuma boleh baca Malaysian Insider ngan Malaysia Today je lah... boleh aku tanya, apa kaitan blogger ibnurusydi ni dgn isu kat DUN selangor tu? setau aku la, dia ni agak neutral. takde la tegar UMNO cam blogger GAP tu contohnya...

    "Persidangan Dewan Undangan Negeri selangor memerlukan 2/3 undi bagi mengembalikan kuasa sultan selangor seperti sebelum tahun 1993"

    weh Samdol, kenapa baru sekarang terhegeh2 nak kembalikan kuasa Sultan?? Nape masa menang PRU 2008 dulu langsung takde sentuh nak kembalikan kuasa raja? nape masa Sultan Perak putuskn BN dapat majoriti balik kerusi kat DUN Perak, Nizar siap cakap "Patik mohon derhaka", aik, takde pulak PKR ke, DAP ke tuntut dia mintak maap & sokong kuasa raja. La ni, terbalik pulak? aku cabar ko ulas kes DUN Perak ni kat blog ko, kalau tak baik tutup jek blog ko yg tak laku takde follower tu... upss.. aku lupa, ko ni bukan pejuang bangsa kan...

    "Tapi Karpal Singh tak berani mengadap Agung sbb dia tahu ianya melanggar Undang2 sbb Karpal Singh ini peguam tersohor dan tahun pasal Undang2 serta mahir tentang perlembagaan negara.."

    yess... contoh terbaik pemikiran melayu2 yang sokong Pakatan Rakyat (PALAT) ni... aku nak menambah, Karpal Singh ni la jugak yg tahun 1997 mengaku ada simpan bukti kukuh pasal Anwar Ibrahim meliwat. yg bestnya sekarang, dia la jugak yg jadik peguam membela anwar dari tuduhan meliwat. aik, ko tak nak ulas dalam blog ko yg takde org nak baca tu ke???

    "Fadhil Noor dan Haji Hadi pada masa tu dgn tegas menolak cadangan tersebut kerana Bagi PAS raja2 melayu adalah ketua agama islam, kalau dikurangkan kuasa Raja2 maka akan layulah islam dalam negara kita,"

    meh aku bgtau ko sape salah sorg yg kuat sokong cadangan Tun Dr. M. tu... ko nak tau sape??? Pemimpin anugerah tuhan ko tu lah... (^__^) ko lupa ke? isy3x... Hafszach mudah lupa.. tak nak keluarkn hansard Parlimen yg Anwar sokong hapuskan kuasa Raja2 Melayu tu??

    Cerita banyak pulak pasal bantuan perkapita sekolah agama lah, isu mahkamah syariah lah. cuba ko ulas pulak isu terkini kat blog ko, pasal Ronnie Liu boleh cantas keputusan haramkn orang Islam drpd bekerja kat sektor arak. baru satu jek tu... apesal ko leh diamkn pulak isu ni??

    Hafszach : daku bukan pejuang bangsa, tapi pengkhianat bangsa!!!!

    KAH KAH KAH!!!!! (^__^)

    ReplyDelete
  44. kalau betul PR ikhlas nak kembalikan kuasa raja, 1st sekali, kena arahkan ADUN Sri Muda mohon ampun pada Tuanku. ni tak belum apa2, ADUN Sri Muda hentam Istana dulu.. ni ke tindakan yang katanya nak kembalikan kuasa Sultan?

    Then, nak buat sidang khas, Dato' Speaker kena minta perkenan Tuanku. tapi jangankn nak jumpa, inform pun tak. pasal apa? depa ni sbnrnya nak luaskn kuasa Kerajaan Negeri melalui MB, bukannya kuasa Sultan.

    Kalau betul ikhlas, nyatakan pindaan tu merangkumi Tuanku berkuasa penuh boleh lantik & pecat MB, boleh tolak apa2 undang2 yg dirasa tak betul, boleh bagi darjah kebesaran pada yg dikehendaki shj..

    kalau pindaan setakat bolehkn DAP dapat lagi banyak kuasa melalui MB-puppet, baik tak payah!

    Buat saudara Hafszach, cuba luaskn fikiran. jgn terlalu child-politic. jgn terkongkong dalam kepompong BN-PR jek... ramai orang skrg (tmasuk saya) tengok BN dgn DAP-PAS-PKR ni dah tak ada beza pun. dua2 gila kuasa, dua2 pun putar alam...

    ReplyDelete
  45. Apa2 hal pun kita tunggu sidang tergempar DUN selangor tu pada 24 january ni..!!

    OK aku akan keluarkan juga PDF handsad Anwar semasa krisis perlembagaan 1993 insyaalah.. satu2 dulu bhai.. buat masa ni korang buka you tube ucapan Tengku Razali Hamzah yang mempertahankan Raja2 melayu tahun 1993.. hanyati betul..!!

    Bro dvd ucapan Mahathir, anwar dan para pemimpin UMNO dan juga pemimpin PAS semasa kerisis perlembagaan 1993 akan beredar bila hampir PRU 13 korang tunggu jerr masanya akan sampai..sabo yerr..!!

    Mana komen korang tentang kenyataan President PERKASA datok Paduka Brahim Ali yg maha perkasa tu... Jilit II, Bil 67, 18 January 1993.

    Dalam kenyataan tersebut Brahim Ali menyatakan yang beliau sanggup berperang dgn Raja2 melayu dan keris Taming Sari tetap terhunus di tangannya...

    aku tulis sedikit petikan kata2 celupar beliau terhadap DYMM Agung..

    " Ampun Tuangku, Keris ditangan ini keris Taming Sari, Kami datang tidak dijemput pergi kami tidak perlu disuruh. Kami datang menuntut janji, janji diikat antara Lemang Lebar Daun dan Sang Purba..Kami bercakap bukan bahasa Tuah setia membuta.."

    " Keris di tangan ini Keris Taming Sari, Keris bersepuh besi Kursani, Semangatnya meresap jiwa rakyat menjadi berani. Ingat Tuanku Bila Taming Sari Menuntut Janji, 7 Purnama angin Terhenti, 7 keturunan akan bermimpi."

    Kemuncak penderhakaan Brahim Ali yg mengugut DYMM Agung :

    " waspadalah tuanku, Jebat menikam dengan Taming Sari,Taming Sari yang berlanggir darah satu warna, Bagaimana pula kalau Taming Sari ku ini menuntut Darah KELAINAN WARNA..? Taming Sari ditangan inilah yang akan menentukan segala.."

    Hebat Pak Berahim ikut telunjuk Mahatir.. Masa Pak Brahim mengucapkan Taming Sarinya menuntut KELAINAN WARNA ( Darah Raja2 Melayu )..

    Mahatir membangunkan dirinya sedikit dan menunjukkan sokongan dan tanda " Good " dengan kedua2 tangannya...

    Ibnurusdi ini Fakta sebenar jangan korang delete pulak..!!

    Itulah dia Pak Braim President PERKASA yang hebat bersandiwara semata2 demi kepentingan Politiknya.. Sifat yang sama seperti Patih Karma Wijaya pada Zaman Melaka dahulu..!!

    Patutnya ahli2 PERKASA yang semuanya belum Mumaiyiz tu kena Laungkan Kalimat

    " Hidup PERKASA.. Hidup Patih Karma Wijaya..!!!"

    Nak Dengar jugak komen Ibnurusydi dalam isu penderhakaan UMNO terhadap Raja2 Melayu dalam krisis perlembagaan 1993..

    Apakah UMNO tidak durhaka ketika itu.. atau pun mungkin bagi Ibnurusydi Darjat dan Martabat UMNO lebih tinggi dari Raja2 Melayu maka UMNO tidak dikira Durhaka.. justeru tu sampai sekarang ni tiada sebarang komen dari Ibnursysi tentang penderhakaan UMNO terhadap Raja2 melayu pada semasa krisis perlembagaan 1993..

    Kalau benarlah Ibnurusydi ihlas ingin mempertahankan Raja2 melayu sudah tentu Ibnurusydi dan blog yg seangkatan dgn nya
    akan menyebarluaskan fakta2 melalui PDF parlimen, ucapan2 jijik peminpin2 UMNO terhadap raja2 melayu serta keratan2 Akhbar semasa krisis perlembagaan 1993..

    Apakah bagi IBnurusydi UMNO lebih berdaulat dari Raja2 Melayu.. dan sesiapa yg menetang UMNO dikira Durhaka termasuklah Raja2 melayu itu sendiri...

    Ingatlah.. Penghinaan UMNO terhadap Raja2 melayu akan tetap terpahat sebagai sejarah jijik bangsa melayu UMNO sampai ke anak cucu...!! Bangkai gajah tidak boleh ditutup..

    * Aku tiada sebarang kepentingan Politik.. aku menyatakan yang haq..
    Aku dilahir dari rahim ibuku bukan untuk menghina sunah Rasulullah, mempersenda2kan Hukum Allah serta melakukan Syirik terhadap Allah ( Menyembah sesama Makhluk )..

    Ikhlas dari :

    Teuku Zacharyah Bin Teuku Nyak Khairy Iskandar..

    ReplyDelete
  46. Salam saudaraku, Teuku Zacharyah @ Hafszach,

    baru 4 hari tak baca blog, tak perasan pulak tgh hangat kat ruangan komen ni..

    Jangan risau, saya takkan delete komen2 anda. =) kecuali jika ada menyentuh kesucian agama Islam (macam komen2 Mahadaya contohnya). Selama ni pun, saya tak pernah delete org2 yang hantar komen kat blog saya.. Oh ye, saya baru perasan jugak nama saudara ada Teuku. Saudara ni keturunan Acheh la ye? P. Ramlee pun nama sebenarnya Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Putih...

    Berapi betul saudara tentang sidang DUN Selangor tu ye? boleh saya ulang tanya sedikit, part mana dalam artikel saya kat atas tu yang sentuh pasal isu Barisan Nasional dengan Pakatan Rakyat? rasanya saya dah pernah bagitau sebelum ini, komen2 yang saya paling menyampah nak baca dalam mana2 blog pun adalah bila ada Melayu-Islam yang bertekak sesama sendiri pasal parti politik yg disokong masing2. Ibaratnya dua2 melondeh kain memalukan sesama sendiri, musuh2 kita gelak sakan je la tengok perangai kita ni..

    saya pernah baca satu artikel (dah lupa kat mana) yg musuh2 Islam dah lama kaji pemikiran umat Melayu untuk pecahbelahkan kita di Malaysia ni. Agak panjang, tapi rumusannya, kita akan tewas sama ada dalam isu Melayu mahupun Islam, kerana ada kumpulan yang akan tafsir 'Ketuanan Melayu' sesempit Asobiyah, dan Undang2 Islam tu kolot. Dan jangan terkejut, musuh2 Islam di Malaysia takkan serang Islam secara terang2 macam di Timur Tengah, tetapi akan menunjukkan yg konon2nya mereka ni pro atau mesra-Islam, tetapi sebenarnya nak memalukan Islam tu sendiri. Antaranya, saudara fikirlah sendiri...

    Saya dah lama bebaskan diri saya dari kongkongan konflik UMNO-PAS ni. Membosankan!!! Maaf, saya tidaklah sehebat anda yang boleh bercerita tentang politik UMNO-PAS sampai panjang berjela. Itu bukan bidang saya, dan saya pun dah terangkan pada saudara yang blog saya ni bukanlah macam blog2 typical politik yang lain. Cuba saudara baca juga artikel2 saya terdahulu, harap saudara dapat gambaran bagaimana bentuk blog saya ini.

    Lastly, hairan jugak artikel saya kat atas tu cerita pasal penobatan Sultan Banjar, dengan bandingan situasi di Malaysia secara umum. Tah macam mana boleh jadi debat politik pulak kat ruangan komen nih. Tapi itu lah jenis perangai orang kita ni kalau dah berpolitik. Menyedihkan!

    =(

    ReplyDelete
  47. mohon link / banner
    http://wicararumi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  48. =(

    saya juga sudah bosan...sehingga nak biarkan saja ramai-ramai terhantuk baru tergadah.

    ReplyDelete
  49. saya sebagai orang banjar di indonesia ingin mengatakan : sistem kerajaan yang ada di kalimantan selatan hanya sebagai penerus keturunan dari raja banjar sebelumnya dan berfungsi melestarikan budaya yang ada. Berbeda dengan yang ada di malaysia.

    ReplyDelete
  50. Sejarah Logo lengkap Kesultanan Banjar bisa dilihat di www.suryanata.co.cc

    ReplyDelete
  51. menarik...banjar..syg org banjar sndri pn dah lupa jati diri..kenapa bgitu? wlu apapun etnik melayu..banjar, jawa, rawa, bugis, mendailing, dan lainya yg pasti tetap melayu yg semakin dimusnahkan! malaysia bakal jd sperti asia barat.. melayu sudah bersedia ka? seingat sy awal kemunculan osama laden, sudah arwah nyatakan senarai negara yg akan dihuru harakan. malaysia tersenarai. sy lg bimbang hal ini bbanding politik. prisip sy ahli politik tdk blh dpercayai seratus peratus. sbb itu tdk mgundi.

    ReplyDelete
  52. Kerajaan atau Kesultanan Banjar ini terletak di Kabupaten Banjar, ibukotanya bernama MARTAPURA salah satu kota kabupaten di Propinsi Kalimantan Selatan, bukan di Banjarmasin, Banjarmasin adalah Ibukota dari Provinsi Kalimatan Selatan, Kota Martapura inilah tersebar para alim ulama seperti Syekh Muhammad Arsyad Al Banjari dan turunannya Syekh Muhammad Zaini Al Banjari.

    ReplyDelete
  53. Dekat Daerah Kerian,Perak pun banyak orang Banjar.

    ReplyDelete
  54. Ulon bukan urang banjar tapi basurah banjar sikit2.. masa kanakan dulu ulon diasuh oleh urang banjar.. mangganalkan parut ajah iqam neh kuikui

    ReplyDelete
  55. Seriously, saya malas nak melayan orang-orang yang child-politic. Bila obsesi terhadap parti yang disokong, ni lah jadinya. Saya ni umur baru 18. Kadang-kadang saya dengan kawan-kawan naik muak dengan orang-orang yang 'obsesi' politik ni.

    ReplyDelete
  56. saya keturunan banjar :D

    ReplyDelete
  57. Sangat berharap pada sdr ibnu rusydi jika bolih kaji kesultanan pasir kalimantan timur campuran perkahwinan kutai,banjar dan bugis.Kesultanan pasir/banjar ada perjanjian dengan bugis..Keturunan ini maddukelleng/daeng selili membentuk kekerabatan dikesultanan Perak,selepas waris kesultanan melaka,kemudian aceh,selepas itu siak seterusnya bugis dari kesultanan pasir

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum ,Peranan dan keterlibatan kerabat banjar dalam demensi sejarah digelapkan

    ReplyDelete