Featured Post

Kenapa Singapura Lebih Maju?

Sudah beberapa hari berlalu sejak negara jiran kita iaitu Singapura menyambut Hari Kemerdekaannya yang ke-50 pada 9 Ogos yang lalu. Nam...

Friday, April 16, 2010

Dan Malayu : Sempadan Sebenar Bumi Melayu dan Siam




Tidak ramai yang tahu di dalam wilayah Ranong (Rundung), Thailand, terdapat sebuah Batu Tanda yang amat penting kerana menyimpan satu lipatan sejarah besar yang berkaitan dengan masyarakat Melayu dan Siam di zaman silam. Batu Tanda tersebut (sebagaimana gambar di atas) dinamakan sebagai Ban Malayu di Thailand yang bermaksud sempadan Melayu. Ia merupakan tempat yang paling sempit antara bahagian timur dengan bahagian barat Segenting Kera, iaitu kira-kira 45 kilometer sahaja. Soalannya, bagaimanakah tanda sempadan Melayu ini boleh didirikan ratusan kilometer daripada wilayah sempadan Malaysia-Thailand pada hari ini?

Jawapannya boleh dirujuk kepada maklumat sejarah di zaman silam. Jika dirujuk kepada sejarah, wilayah Segenting Kera merupakan sebuah kawasan yang amat penting kerana menjadi saksi kepada kemunculan dan perkembangan awal tamadun Melayu menerusi beberapa buah Kerajaan utama seperti Langkasuka dan Sri Wijaya (Sri Wijaya sebenarnya berasal dari tanah Semenanjung, akan diterangkan dalam penulisan yang akan datang). Wilayah ini juga menjadi pertembungan beberapa siri peperangan dan perebutan wilayah antara orang-orang Melayu dengan pendatang T’ai yang berhijrah dari Yunnan, China, secara berterusan iaitu sejak dari era Kerajaan Sukothai, Ayutthaya, hinggalah kepada Dinasti Chakri pada hari ini.

Pencerobohan pertama pendatang T’ai terhadap Segenting Kera bermula pada kurun ke-13 dan 14 dimana gerakan ketenteraan Bangsa T’ai ini telah bertembung dengan tentangan daripada beberapa buah negeri Melayu pasca-Sri Wijaya, termasuklah Grahi (Kra), Negara Sri Dharmaraja (Nakhon Si Tammarat), dan Cahaya (Ch’aiya). Pertempuran demi pertempuran telah dicatatkan dalam “Yuan-Shih”, sejarah rasmi bagi Dinasti Yuan di China. Yuan-Shih telah mencatatkan dalam Titah Diraja (Imperial Decree) pada tahun 1295 yang mengarahkan gencatan senjata antara Hsien (Siam) dengan Ma-li-yu-erh (Melayu). Bagi mengecam orang T’ai, titah tersebut menyatakan “Memandangkan kamu Hsien telah menimbulkan peperangan dengan Ma-li-yu-erh selama ini, kini kamu mesti mematuhi titah ini dan berjanji tidak akan mengganggu Ma-li-yu-erh lagi”. Hsien (Siam) telah diharamkan daripada memasuki sempadan alam Melayu yang ditetapkan oleh Maharaja Dinasti Yuan pada garisan Petchburi-Ratchburi, berdekatan dengan kota Bangkok pada masa sekarang.





Kejatuhan Kerajaan Sukothai dan digantikan dengan Kerajaan Ayutthaya terus membawa bencana apabila dasar perluasan kuasa terhadap Segenting Kra diteruskan oleh Raja-raja Ayutthaya. Antara Raja-raja Ayutthaya yang agresif membuat serangan terhadap negeri-negeri Melayu di Segenting Kra ialah Ramadhiraja, Naresuan, Maha Chakrapat, Prasat Thong, Narai dan Petra Raja. Peperangan yang paling terkenal antara Melayu dengan Siam semasa era Ayutthaya ini sudah tentu mengenai Sultan Muzaffar Syah (Raja Patani 1530-64) yang berjaya menewaskan tentera Siam di tempat sendiri dan menawan istana dan singgahsana Raja Maha Chakrapat (Raja Ayutthaya 1548-68). Dan diteruskan dengan peperangan antara Raja Ungu binti almarhum Sultan Mansur Syah (watak utama dalam filem Queen of Langkasuka) dengan Raja Prasat Thong. Ketika inilah meriam terbesar di Nusantara iaitu Sri Negara, Sri Patani dan Mahalela dibuat yang berakhir dengan kemenangan di pihak Melayu menewaskan armada Siam.






Akhirnya, kejatuhan Kerajaan Ayutthaya dan naiknya Raja Thaksin dan diikuti oleh Dinasti Chakri membawa petaka yang paling besar apabila satu demi satu negeri-negeri Melayu di Segenting Kera jatuh ke tangan Siam. Negeri terakhir yang jatuh ke tangan Siam adalah Patani yang dianggap sebagai kejayaan yang maha gemilang berdasarkan kepada tentangan hebat yang diterima oleh pihak Siam daripada negeri tersebut selama ini. Pertembungan antara Melayu dengan Siam berakhir pada tahun 1909 menerusi perjanjian berat sebelah yang hanya melibatkan pihak British dan Siam menerusi Anglo-Siamese Treaty yang membahagi-bahagikan semananjung Tanah Melayu sesuka hati mereka seumpama memotong-motong kek harijadi. Masyarakat Melayu-Patani di selatan daerah Legeh dan Reman bernasib baik apabila wilayah mereka dimasukkan sebagai sebahagian daripada Negeri Perak dan kini dikenali sebagai daerah Hulu Perak. Namun, malang bagi nasib masyarakat Melayu-Kelantan di daerah Tabal (Tak Bai) apabila mereka kini termasuk ke dalam wilayah Narathiwat, Thailand.






Semenanjung Tanah Melayu terus mengecut apabila pada tahun 1965, akibat daripada kesilapan sendiri, pulau Singapura diserahkan untuk diperintah oleh puak Ultra-Kiasu menerusi pemerintahan Republik yang bersifat autokratik sehingga ke hari ini. Justeru itu, jika para pembaca ada melalui sempadan Malaysia-Thailand pada hari ini menerusi Bukit Kayu Hitam ataupun Sungai Golok, ingatlah sesungguhnya sempadan wilayah milik kita sebenarnya menganjur jauh hingga ke utara Segenting Kra pada masa dahulu.









Untuk makluman lain, sila rujuk juga artikel lama http://ibnurusydi.blogspot.com/2009/09/sempadan-sebenar-semenanjung-melaka.html


Rujukan :

1) Kijang Mas Perkasa “Patani : Behind the Accidental Border”

2) Abdul Razak Mahmud (2005) “Ikhtisar Sejarah Kelantan” Pustaka Aman Press

Friday, April 9, 2010

Pribumi di Taiwan : Rumpun Melayu Yang Dilupakan

Terdapat maklumat menarik yang ingin dikongsikan hasil daripada kajian yang telah dijalankan oleh Dr. Zafarina Zainuddin dari Sekolah Sains Kesihatan dan Pergigian, Universiti Sains Malaysia bermula pada tahun 2005 yang lalu. Berdasarkan kajian tersebut, saintis telah merumuskan bahawa teori Bangsa Melayu (Malay Race) berhijrah dari Taiwan tidak lagi boleh dipercayai. Ini kerana saintis mendapati gen yang ditemui dikalangan orang Polinesia (Hawaii) tidak dijumpai pada Orang Asli Taiwan. Ini menunjukkan ‘hubungan’ tersebut telah hilang.

Sebaliknya teori yang dikemukakan adalah masyarakat Melayu pada dahulu kala yang berhijrah dari Indochina telah sampai ke pantai pulau Borneo terlebih dahulu di mana bangsa dan bahasa masyarakat Malayo-Polinesia ini berkembang. Dari pulau Borneo barulah mereka berhijrah ke Taiwan, Kepulauan Filipina, pulau-pulau di Nusantara hinggalah ke Pasifik dan Madagascar.

Menurut para pengkaji, penduduk asli atau pribumi di Taiwan sebenarnya bukannya orang China, sebaliknya rumpun bangsa Austronesia, kerana pada abad ke-14 Masihi barulah masyarakat Han (China) datang menduduki Taiwan.





Penduduk asli Taiwan terbahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama terdiri daripada sekitar 12 etnik dan tinggal di pedalaman Taiwan. Mereka menolak untuk berasimilasi dengan orang China. Golongan kedua, Pingpu, sekitar 10 etnik telah bercampur baur dengan orang-orang China. Bahasa dan budaya asli mereka telah punah disebabkan mereka tidak lagi menyedari bahawa mereka adalah keturunan pribumi Taiwan.


Antara etnik dari kumpulan pertama adalah Atayal, Paiwan, Rukai, Saisiat, Tsao, Amis, Puyuma, Bunun, dan Yami (Tao). Hasil penelitian para pengkaji mengenai penduduk asli daripada kumpulan pertama itu dapat disimpulkan seperti berikut :

i. Sebahagian besar etnik-etnik ini memiliki adat-istiadat seperti etnik-etnik Dayak di pedalaman Borneo. Sebagai contoh, wujudnya tradisi memburu kepala sebagai bukti keberanian.
ii. Mereka memiliki bahasa yang secara linguistik digolongkan dalam bahasa Austronesia. Meskipun setiap etnik memiliki dialek yang sangat berbeza antara satu sama lain, terdapat sejumlah kosa kata dalam bahasa mereka yang berkaitan dengan rumpun bahasa Melayu-Polinesia, seperti dialek Jawa dan Sunda. Maka dapat digolongkan bahasa mereka dalam rumpun bahasa Melayu.

iii. Beberapa etnik memiliki adat yang sama seperti Adat Perpatih yang diamalkan masyarakat Minangkabau, iaitu pewarisan keluarga melalui kaum wanita, tetapi urusan kemasyarakatan dipegang oleh lelaki.

Kemiripan bahasa masyarakat pribumi di pulau Taiwan dengan berbagai dialek Melayu terutama dialek para pribumi di pulau Jawa (termasuk Sunda, Madura, dan sebagainya) sangat jelas dalam istilah-istilah angka. Sebagai perbandingan :

Melayu : 1-satu, 2-dua, 3-tiga, 4-empat, 5-lima, 6-enam, 7-tujuh,8-lapan, 9-sembilan, 10-sepuluh

Jawa : 1-siji/sitok, 2-loro, 3-telu, 4-papat, 5-gangsal/limo, 6-enem, 7-pitu,8-wolu, 9-songo, 10-sepuluh

Atayal : 1-kingan, 2-taha, 3-telo, 4-seqpat, 5-lima, 6-matalu, 7-putu,8-meseqpat, 9-mengali, 10-maxen

Paiwan : 1-ita, 2-dusa, 3-chelu, 4-sepat, 5-lima, 6-unem, 7-picu,8-alu, 9-siva, 10-puluq

Puyuma : 1-sa, 2-tua, 3-teli, 4-pat, 5-lima, 6-enem, 7-putu,8-walu, 9-iwa, 10-puluh

Tsou : 1-cihi, 2-roso, 3-turu, 4-septe, 5-rimo, 6-nome, 7-pitu,8-voru, 9-sio, 10-maske

Amis : 1-cecay, 2-tosa, 3-tolo, 4-sepat, 5-lima, 6-enem, 7-pito,8-valo, 9-siwa, 10-poloq

Paiwan : 1-ita, 2-dusa, 3-chelu, 4-sepat, 5-lima, 6-unem, 7-picu,8-alu, 9-siva, 10-puluq

Bunun : 1-tasa, 2-dusa, 3-tau, 4-paat, 5-hima, 6-nuum, 7-pitu,8-vau, 9-siva, 10-macan

Yami : 1-asa, 2-doa, 3-teylo, 4-apat, 5-lima, 6-anem, 7-pito,8-wao, 9-siam, 10-poho





Antara perkataan yang digunakan oleh pribumi Taiwan yang mirip dengan Bahasa Melayu :

Mata : mata (Amis & Bunun), maca (Rukai & Paiwan)
Telinga : tagila (Amis), talinga (Puyuma), calinga (Rukai)
Kaki : kakai (Atayal)
Lidah : lidame (Rukai)
Ekor : ikur (Puyuma)
Api : apoy (Rukai), sapuy (Paiwan), apuy (Puyuma).
Jalan : djalan (Paiwan), dalan (Puyuma) – (Jawa: dalan),lalan (Amis), daan (Bunun)
Makan : mekan (Puyuma), wakane (Rukai).


Menurut para pengkaji lagi, dialek-dialek bagi 12 etnik ini diancam kepupusan memandangkan jumlah penuturnya yang semakin sedikit. Para pengkaji berharap dapat terus melakukan penelitian sebelum unsur-unsur rumpun bahasa Melayu di kalangan pribumi Taiwan ini benar-benar punah disebabkan penggunaan bahasa Mandarin yang meluas khususnya dikalangan generasi muda mereka.
Sila lihat juga artikel lama yang berkaitan :