Featured Post

Peringatan Kepada Laman OhMyMedia dan Page-page Hiburan Kaki Copy Paste

Ketika penulis memulakan penulisan di blog kira-kira sembilan tahun yang lalu, ada tiga (3) niat utama yang terlintas di fikiran pen...

Saturday, December 2, 2017

Catatan Perjalanan : Belgium

Setelah meluangkan masa hampir seminggu di Netherlands, penulis meneruskan perjalanan dengan menaiki Thalys Train untuk ke Brussels, Belgium, sebuah negara berjiran yang terletak bersebelahan dengan Netherlands. Belgium berkait rapat dan berkongsi hubungan sejarah yang cukup panjang dengan Netherlands. Kedua-dua negara ini pernah bersatu di bawah United Kingdom of the Netherlands tetapi tidak bertahan lama.

Bergambar di dalam kawasan Royal Palace of Brussels

Secara umum, Belgium terbahagi kepada dua, iaitu Flanders di bahagian utara dan bersempadan dengan Netherlands, penduduknya berbahasa Dutch. Sementara Wallonia di bahagian selatan dan bersempadan dengan France, penduduknya berbahasa France. Terdapat juga sebahagian kecil masyarakat yang berbahasa German di bahagian timur Wallonia dan bersempadan dengan German. Walaupun mempunyai warna kulit dan agama yang sama, tetapi sejak sekian lama, hubungan antara kedua-dua komuniti yang bebeza bahasa di Belgium ini sentiasa mengalami pasang surutnya.

Semasa Belgium mencapai kemerdekaannya dari Netherlands, masyarakatnya telah memilih sistem monarki berperlembagaan untuk menyatukan negara Belgium. Pada asalnya, salah seorang anak Raja Perancis telah dipilih untuk merajai Negara Belgium. Namun akhirnya, takhta Belgium telah dipegang oleh seorang kerabat German dari keluarga Saxe-Coburg and Gotha iaitu Leopold I.


Jadi apa kaitan antara monarki Belgium dan United Kingdom? Nama keluarga Saxe-Coburg and Gotha sudah cukup untuk memberikan penjelasan. Leopold I telah berkahwin dengan Charlotte, puteri King George IV, Raja Britain. Sementara keluarga Diraja British pada hari ini sendiri juga berasal dari kerabat Saxe-Coburg and Gotha dari German iaitu bermula dari Prince Albert yang merupakan suami kepada Queen Victoria. Namun ketika Perang Dunia ke-2, disebabkan sentiment anti-German yang cukup kuat, nama Saxe-Coburg and Gotha yang berbaur German telah digantikan dengan nama Windsor. Selain Britain dan Belgium, kerabat Saxe-Coburg and Gotha dari German ini juga pernah menjadi Raja di negara Portugal dan Bulgaria, namun pada hari ini kedua-dua negara tersebut telah menjadi Republik.

Ramai yang menjangkakan masa depan negara Belgium ini akan berakhir sebagaimana negara Czechoslovakia, sebuah negara Eropah yang penduduknya terdiri dari dua etnik utama yang berbeza dan akhirnya berpecah menjadi dua buah negara berdaulat iaitu Republik Czech dan Slovakia. Kewujudan monarki yang sepatutnya menjadi simbol perpaduan masyarakat Belgian nampaknya juga tidak terlalu menjadi sebagaimana yang dihasratkan oleh nenek moyang mereka. Jadi apa yang dapat menyatukan masyarakat Belgium?

Ketika perkara ini ditanya kepada beberapa orang tempatan (berkulit hitam, bukan kulit putih), mereka tersenyum dan tanpa ragu-ragu menjawab, “Football maybe?”. Ya, sukan bola sepak yang dapat menyatukan masyarakat mereka, buat masa sekarang. Pasukan bola sepak Belgium pernah menduduki ranking pertama FIFA sekitar awal tahun 2016, dan masih kekal dalam Top 10 serta layak ke Piala Dunia yang akan datang. Kewujudan para pemain berdarah campuran (kulit hitam dan Arab) dalam pasukan kebangsaan Belgium serta menjadi pemain harapan telah mencerminkan sendiri kepelbagaian wajah negara tersebut.


Selain itu, tidak dilupakan bahawa ibukota negara Belgium iaitu Brussels juga dianggap sebagai ibukota de facto untuk Kesatuan Eropah (EU) kerana banyak bangunan agensi-agensi di bawah EU berpusat di Brussels. Tidak seperti di wilayah Flanders atau Wallonia, penduduk di Brussels adalah pelbagai, termasuk juga pendatang kulit hitam yang boleh ditemui dengan mudah. Selain itu, terdapat juga pendatang (termasuk Muslim kerana bertudung) yang mungkin melarikan diri dari kawasan konflik asal mereka dan kemudian merempat di ibukota ini. Kadang kala penulis berasa kasihan juga melihat mereka meminta-minta sedekah dan wang dihulurkan sekadar yang termampu.


Walaupun kewujudan negara Belgium agak lewat, namun mereka masih mampu meluaskan kuasa hingga menguasai kawasan sebesar Congo di Afrika. Namun tidak seperti jiran mereka iaitu Netherlands, Belgium tidak mempunyai hubungan sejarah dengan Nusantara. Jadi hasrat untuk mencari sebarang kesan peninggalan sejarah dari Nusantara tidak berjaya di capai sepanjang penulis berada di negara berkenaan.     


Untuk catatan bergambar di Istana Brussels, sila rujuk pautan di FB :

Royal Palace of Brussels, Belgium


Akan datang, Catatan Perjalanan : France 


2 comments:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya menulis pesan ini biar
    Semua orang tau,ini sebuah kisa nyata dari saya dan tidak ada rekayasa sedikit pun yang saya tulis ini,sekali lagi terimah kasih banyak ya Aki dan insya allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu Sartika dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete