Featured Post

Kenapa Singapura Lebih Maju?

Sudah beberapa hari berlalu sejak negara jiran kita iaitu Singapura menyambut Hari Kemerdekaannya yang ke-50 pada 9 Ogos yang lalu. Nam...

Thursday, March 24, 2016

Melayu Sebenarnya Suku Bangsa ke-3 Terbesar di Indonesia




Seperti yang pernah ditulis sebelum ini, definisi ‘Melayu’ di negara kita adalah berbeza dengan negara jiran kita iaitu Indonesia. Di negara kita, ‘Melayu’ dirujuk sebagai satu rumpun atau ras yang menghimpunkan secara bersama Melayu Jati/anak negeri (Melayu Kelantan, Melayu Kedah dan sebagainya), Melayu anak dagang (Melayu-Jawa, Melayu-Bugis dan sebagainya) serta Melayu Peranakan/kacukan (Melayu-Arab, Melayu-Mamak dan sebagainya) serta didefinisikan dengan jelas di bawah Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan.

Sebaliknya di Indonesia yang dihuni oleh ratusan kumpulan etnik (atau ‘suku bangsa’ dalam Bahasa Indonesia), Melayu merupakan salah satu daripada kaum minoriti yang wujud. Jika dirujuk kepada maklumat bancian rasmi yang terdapat di dalam Sensus Penduduk Indonesia Tahun 2010, suku bangsa Melayu merupakan yang ke-10 terbesar iaitu sebagaimana yang ditunjukkan di dalam Jadual di bawah ini:


Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang menghairankan penulis apabila meneliti laporan berkenaan beberapa tahun dahulu. Perkara pertama, Melayu Palembang dan Melayu Jambi tidak lagi dikategorikan di bawah suku bangsa Melayu sebagaimana di dalam sensus tahun 2000 sebaliknya hanya disebut sebagai ‘Palembang’ dan ‘Jambi’ sahaja dan masing-masing diletakkan di bawah kumpulan ‘Suku Asal Sumatera Selatan’ dan ‘Suku Asal Jambi’ bersama-sama etnik minoriti lain yang terdapat di kedua-dua provinsi berkenaan.


Begitu jugal halnya kepada Melayu Musi Sekayu, Melayu Bangka, Melayu Belitong, Melayu Enim dan Melayu Pegagan yang sebelum ini ada disebut di dalam Sensus Tahun 2000 tetapi tidak lagi dinyatakan sebagai Melayu di dalam Sensus Tahun 2010.

Perkara yang paling melucukan adalah apabila Melayu Kalimantan/Borneo diletakkan di bawah kumpulan Dayak dan bukannya Melayu. Dapat dilihat di bawah ini apabila Melayu Pontianak dan Melayu Sambas dinyatakan sebagai ‘Dayak Melayu Pontianak’ dan ‘Dayak Melayu Sambas’ bersama-sama dengan ratusan sub-etnik Dayak yang lain walaupun mereka bukannya kaum Dayak.   

 
Walau bagaimanapun, penulis akhirnya berjaya menemui kajian yang telah dibuat oleh sarjana-sarjana Indonesia sendiri yang telah meneliti laporan Sensus Penduduk Indonesia bagi tahun 2000 dan 2010. Berdasarkan kepada analisis data yang telah dibuat, mereka menyimpulkan bahawa etnik Melayu yang termasuk juga sub-etnik di bawahnya sebenarnya merupakan suku bangsa ketiga terbesar di Indonesia iaitu selepas kaum Jawa dan kaum Sunda.


Jika etnik Minangkabau diasingkan daripada etnik Melayu di dalam sensus berkenaan, perkara tersebut masih boleh difahami walaupun Minangkabau juga sebenarnya merupakan salah satu sub-etnik Melayu. Tetapi rasanya tidak sesuai pula apabila sub-etnik Melayu yang lain seperti Melayu Palembang, Melayu Jambi, Melayu Pontianak dan sebagainya dikeluarkan daripada kategori Melayu. Adalah menjadi satu kebiasaan untuk orang Melayu memperkenalkan diri mengikut nama negerinya. Sebagai contoh, ‘saya orang Kelantan’, ‘saya orang Terengganu’, dan sebagainya. Pengenalan ini walau bagaimanapun lebih sesuai dirujuk sebagai sub-etnik kerana mereka masih lagi berbangsa Melayu.      
 
Selain daripada itu, etnik-etnik pribumi beragama Islam di Sumatera dan Kalimantan yang bertutur dalam Bahasa Melayu mengikut dialek daerah/wilayah masing-masing juga masih boleh dikategorikan sebagai ‘Melayu’. Contohnya, Melayu Sanggau, Melayu Berau, dan sebagainya. Bukankah beragama Islam dan bertutur dalam Bahasa Melayu merupakan dua petunjuk utama kepada identiti bangsa Melayu?


Jika suku bangsa Batak yang meliputi kesemua lapan (8) sub-etnik boleh diletakkan di bawah satu kategori kumpulan yang sama iaitu ‘Batak’ hingga dinyatakan sebagai suku bangsa ke-3 terbesar dalam laporan rasmi Sensus Penduduk Indonesia 2010, mengapa pula suku bangsa Melayu tidak boleh diletakkan sekelompok secara bersama? Mungkin boleh dipertimbangkan agar bagi sensus yang akan datang, dua (2) kumpulan utama suku bangsa Melayu di Indonesia diletakkan di dalam sensus berkenaan iaitu Melayu Pesisir (coastal Malay) bagi etnik-etnik Melayu yang terdapat di Sumatera dan Melayu Kalimantan (Bornean Malay) bagi etnik-etnik Melayu yang terdapat di Kalimantan. Kedua-dua istilah ini adalah lebih tepat dan sesuai untuk digunakan.


Bibliografi :

1.         Sensus Penduduk Indonesia Tahun 2010

2.      Aris Ananta, Evi Nurvidya Arifin, M Sairi Hasbullah, Nur Budi Handayani, Agus Pramono (2015) Demography of Indonesia's Ethnicity, ISEAS

3.     Leo Suryadinata, Evi Nurvidya Arifin, Aris Ananta (2003) Indonesia's Population: Ethnicity and Religion in a Changing Political Landscape, ISEAS

35 comments:

  1. Hmmm...menarik ni.Dalam bancian juga boleh diterapkan sains politik untuk kawal populasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yg masih kurang jelas ttg etnik Melayu di negara jiran kita. Harap artikel ni dpt sikit sebanyak beri gambaran umum ttg etnik2 Melayu yg ada..

      Delete
    2. Menarik kajian tuan. Saya juga sedang mengkaji diaspora Melayu. Mungkin kita boleh bertukar2 kajian, insyaallah. Moga Melayu kembali menunjangi nusantara

      Delete
  2. ini semua perbuataan pemerintahan jawa... memecahkan bangsa melayu.. palembang jambi bengkulu n bangka belitung di asingkan.

    ReplyDelete
  3. Bugis dan jawa bukan sub entik melayu kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam konteks di Indonesia, bukan.

      Melayu hanya etnik2 di Sumatera dan Borneo sahaja.

      Delete
  4. Replies
    1. Tuan, mohon jaga adab susila dalam memberi komen disini..

      Delete
    2. Maaf tuan.. terlalu emo bile membace artikel ni.. terime kasih kerana mengingati.. maaf sekali lagi.

      Delete
    3. No problem tuan. Biasalah tu kadang2 ter'emo' secara tak sengaja.

      Thanks neway.

      Salam hormat,

      Delete
  5. Mungkin tuan boleh ceritakan mengapa indonesia sering menganaktirikan segala hal berkaitan melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak bermaksud Melayu sentiasa dianaktirikan di sana. Tapi panjang kalau nak cerita ttg sejarah & geopolitik negara seberang tu..

      Delete
    2. ekspedisi pamalayu

      Delete
  6. In Borneo, Malays are not real malays. They are the Dayak that have new religion/Muslim. They are not from Sumatera, they are Borneoans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, there are Borneoans, but there are Malay.why you refer to Sumatera? You think Malay from Sumatera? Malay from Nusantara, not Sumatera only

      Delete
    2. Dear Mr. Yohannes,

      Thank you for your comment. Yes, my Indonesian friend also gives me the same answer on why Pontianak Malay and Sambas Malay are put under Dayak group in the census. But I think it is more accurate to say that Bornean Malay is mixture of Javanese, Dayak and local Malay. Their language, culture and faith are different from Dayak. For example, Sambas Malay is descendant from Sarawakian and Bruneian Malay, while Pontianak and Kubu Malay have some Arab blood. And from some record, Sarawakian Malay comes from Sumatra and other parts of Borneo.

      That’s why western scholar divides Malays in Indonesia into three main groups, namely ‘Menangkabau Malay’, ‘coastal Malay’, and ‘Bornean Malay’. This is what I’m recommend for the next census.

      Thanks anyway.

      Delete
  7. Seolah2 memecahkan populasi kaum agar Melayu dilihat minoriti.Walhal kepulauan Riau adalah melayu minangkabau Melayu ,banjar Melayu pontianak Melayu.Cuma yg memisahkan panggilan nama tempat walhal satu rumpun dan satu nasab

    ReplyDelete
  8. jawa ekspedisi pamalayu

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.

    Tuan,

    Saya selalu terfikir bagaimanakah agaknya sistem pemilikan harta (terutama pemilikan tanah) pada zaman pemerintahan sultan-sultan melayu dahulu?

    Adakah pada zaman dahulu telah terdapat suatu jenis geran, status pemilikan tanah bagi golongan pertengahan dan rakyat jelata yang kemudiannya membolehkan hartanah tersebut diwarisi secara pusaka?

    Bagaimana pula dengan sistem ukuran tanah, sbb biasa kita dengar ‘serelung tanah’.

    Mohon pencerahan tuan berhubung perkara ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. yeach... jawa bukan melayu sebab beza culture...

    ReplyDelete
  11. aku heran kenapa ramai orang berpusu pusu nak register dengan program www.dananiaga2u.com/faith ni..mereka kata boleh menjana income juta2..betul ke?

    ReplyDelete
  12. blog pasal agama pun ada www.pibasag.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. hahah..best lah leave comen mc mni

    ReplyDelete
  14. Melayu dalam konstitusi malaysia adalah : beradat melayu,berbahasa melayu dan beragama islam,dari parameter itu saja jelaslah jawa,sunda,bugis,dll bukanlah melayu,karena mereka berbahasa dan beradat jauh beda dengan melayu,bahkan banyak orang minang yg menolak disebut melayu,bukanlah divide n rule,indonesia adalah negara kesatuan,di indonesia,suku apapun kalian,kalian adalah bangsa indonesia,jauh beda dengan malaysia dengan 3 race box nya, bangsa melayu_bangsa tamil dan bangsa chinese,konsep itu justru adalah divide n rule,padahal itu adalah ciptaan british, pada tahun 1891 brits mensensus malaya dan menjadikannya 3 race box,bangsa melayu disebut bumiputra,dan bangsa lainnya disebut pendatang,dan akhirnya bisa kita lihat banyak masalah rasis antar kaum,apalagi chinese malaysia tak pandai cakap bahasa melayu,1 hal lagi melayu bukanlah ras,melayu adalah sub ethnic astronesia, dan teori mengkarut blumenbach yg bilang melayu itu adalah ras telah lama di reject antropolog dunia,saya hormati konsep konstitusi negara anda tapi hormati juga konstitusi negara kami,di indonesia setiap suku masih ramai kekalkan bahasa ibunda dan culturenya,tapi lihatlah di malaysia, keturunan bugis keturunan jawa,banjar,dll ramai yg tak mampu berbahasa daerahnya itu semua karena mereka di paksakan untuk jadi melayu mengikuti konstitusi,keturunan jawa,bugis,dll tetap saja di surat kelahirannya di sebut melayu,akhirnya mereka lupa pada adat istiadat dan bahasa nenek moyangnya,dan jadulah mereka itu melayu yg mudah lupa...

    ReplyDelete
  15. Saya juga tidak mengerti dengan sistem sensus di Indonesia . Banyak Suku yang seharusnya masuk dalam etnis melayu tapi tidak di masukan sebagai etnis melayu seperti Orang Banjar dan Minangkabau . Secara adat dan bahasa bahkan mereka dapat di kategorikan sebagai etnis melayu . Jumlah etnis melayu di Indonesia mencapai 30 Juta yaitu 5.5 Juta Etnis Melayu Pesisir , 6.5 Juta Etnis Melayu Minangkabau , 3 Juta etnis melayu jambi dan 4 juta etnis melayu sumsel ( Palembang , Pasemah dan Ogan ) dan 5.7 Juta Etnis Melayu Banjar ( Kalau Banjar tidak di kategorikam melayu maka Orang Brunei juga bukan termasuk melayu )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silahkan anda cari di google,banyak orang banjar juga minang yg memang menolak bila di gelar melayu,dan negara indonesia tak memaksakan rakyatnya ikut aturan macam malaysia dengan 3 race box itu,secara bahasa memang bahasa banjar,minang,dll mirip dengan bahasa melayu, itu sangatlah wajar,karena bahasa berevolusi,dan astronesia itu bukanlah rumpun ras tapi adalah rumpun bahasa,jadi ya sangat normal bila ada kemiripan, dan ingat mirip itu tak berarti sama ....astronesia adalah family language yg telah lama berevolusi,berasimilasi dengan bahasa lain,sampai bahasa sanskrit inggris pun masuk dalam bahasa melayu malaysia macam basikal,hospital,dll,hahahaha bahkan

      Delete
    2. Bila brunei mengaku melayu,itu mgkin karena mereka juga prrnah jadi jajahan british dan ingat tahun 1845 british naturalist menuliiskan kata "malay archipelago" lalu brits pun membedakan jadi 3 race bok,dan saya yakin brits saat itu tak tau ada suku2 lain di nusantara macam suku dayak, sll adi brits menggelar srmuanya menjadi melayu,dan lagi brunei merdekanya belumlah lama,mungkin mereka juga percaya dengan konsep perkauman dan konstitusi malaysia yg mengartikan melayu di malay archipelago tu harus beradat melayu,berbahasa melayu,dan beragama islam,lalu bagaimana di jazirah arab,bangsa arab adalah bangsa pertama yg menerima islam,apakah bangsa arab menggelar semua bangsa yg memeluk islam di jazirah arab itu adalah bangsa arab?tentu tidak kan?.....nah berarti ada yg salah dengan konsep pemahaman "melayu" di malaysia....coba anda fikirkan saja lagi

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Saya setuju dengan pendapat Iskandar. Sebab itu Melayu seharusnya mempunyai Negara mereka sendiri. Melayu2 di Indonesia sebaiknya bergabung mewujudkan Negara mereka sendiri. Saya banyak membaca bagaimana etnik pemerintah (jawa) bersikap tidak adil kepada etnik lain. Demokrasi memberikan kelebihan kepada etnik yang besar untuk menjadi pemerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lalu bagaimana dengan sabah dan sarawak saudara?saya tau pribumi sabah dan sarawak pun merasa etnic melayu semenanjung yang tidak bersikap adil kepada mereka, terutama tentang royalty hasil bumi/minyak bumi,di negara kami sudah menerapkan hak autonomy pada seluruh daerah,misalnya provinsi aceh saja dapat 70% dari hasil bumi nya, begitu juga kalimantan, papua,dll,tapi kenapa sabah dan sarawak hanya mendapatkan 5% saja?Tanya kan itu pada diri anda sendiri...

      Delete
    2. Sabah & Sarawak itu orang semenanjung nak masuk pun tak boleh suka hati..jadi hak anak tempatan terjaga..ada undang2 negeri...

      Tapi tanggungjawab keselamatan masih di bawah kerajaan pusat...kalau sarawak & sabah nak kontrol hasil minyak sendiri..dan kemasukan org semenanjung di kawal...kenapa mereka tak mintak dari dulu?? Sbb klu dari dulu itu syaratnya...kami org semenanjung tak minat nak bergabung dengan diorang...apa kami dapat???
      Dan klu sarawak & sabah tak bergabung dgan malaysia..diorang masih dibawah british atau di jajah indonesia...org sarawak & sabah tu berapa juta jer...

      Pendekkan cerita...orang sarawak & sabah kena sedar la... mana ada makan pagi yg free...masuk toilet pun kena bayar...diorang kena sedar...ukuran sarawak & sabah tu besar...tapi masih lebih maju di banding mana2 daerah di kalimantan...negeri pahang kat semenajung tu lebih tertinggal dari kemajuan...

      Beda di indonesia...orang jawa bebas nak menetap dimana pun..bebas nak menguasai ekonomi daerah lokal..autonomi indonesia itu masih baru bro..klu dari dulu sudah autonomi..takkan Gam memberontak...

      Ingat indonesia...sarawak & sabah dah ada "hantu" dari british...sebab tu ada bunyi2 sarawak & nak keluar...klu serawak & sabah keluar..hantu british ni akan masuk dgn cina...masa tu tunggu 1 la masa kalimantan plak minta merdeka dari indonesia...

      Delete
  18. +anak peneroka itu kan jawaban dari anda yg orang malaya,bukan orang asli sabah dan sarawak,lebih baik anda komen langsung di FP nya SSKM saja,oh ya,bukan hanya orang jawa, tapi orang dari ernis lainpun bebas bila ingin berniaga di tempat lain,anda tau daerah tanah abang?tempat grosir terbesar di asean yg ada di jakarta?tanah abang di dominasi oleh ethnic minang kabau,glodok di dominasi etnis chinese, kami tak ada masalah dengan itu, mereka bisa maju karena usaha mereka sendiri,bahkan gubernur jakarta itu chinese asal belitong,,tampaknya anda termasuk melayu malaysia yg phobia pada etnic jawa,hahaha,tak heran lah,ramai melayu malaysia macam anda itu...

    ReplyDelete
  19. Bagi saya BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA. Bangsa China ada bahasanya. Bangsa India pun begitu juga takkan sama dengan bahasa Jerman. Bangsa Melayu berbahasa Arab? Mustahil. Tetapi Bangsa Indonesia boleh berbahasa Melayu. Nampak? Inilah dinamakan SERUMPUN. Tau rumpun serai? Serumpun serai tumbuh di atas tanah yang sama dan melekat bawahnya satu sama lain. Pernah kira berapa banyak daun serai dalam serumpun? Banyakkan? Berapa jenis bangsa yang ada di Asia Tenggara ini yang faham dan boleh berbahasa Melayu/Indonesia? Banyakkan? Yg daun itulah merujuk bangsa,walaupun daun itu segar hijau atau telah kekuningan atau dimakan ulat.. dan yg Serai itulah merujuk bahasa yang satu iaitu Melayu. Pokok Serai tetap dipanggil pokok serai bukan pokok lalang walau bentuk hampir sama. Dan yang tanah melekat itulah merujuk kepada Nusantara. Helaian daun serai yg lebat itu tidak memerlukan SEMPADAN pun untuk bersentuhan apabila bergoyang. .Sekali lagi BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA. Tapi yg peliknya bangsa Melayu sama nama pulak dengan istilah rumpun Melayu dan tidak pula dipanggil rumpun Indonesia? Fikir-fikirkanlah..dan selamat beramal..Assalamualaikum.

    ReplyDelete