Featured Post

Peringatan Kepada Laman OhMyMedia dan Page-page Hiburan Kaki Copy Paste

Ketika penulis memulakan penulisan di blog kira-kira sembilan tahun yang lalu, ada tiga (3) niat utama yang terlintas di fikiran pen...

Thursday, March 24, 2016

Melayu Sebenarnya Suku Bangsa ke-3 Terbesar di Indonesia




Seperti yang pernah ditulis sebelum ini, definisi ‘Melayu’ di negara kita adalah berbeza dengan negara jiran kita iaitu Indonesia. Di negara kita, ‘Melayu’ dirujuk sebagai satu rumpun atau ras yang menghimpunkan secara bersama Melayu Jati/anak negeri (Melayu Kelantan, Melayu Kedah dan sebagainya), Melayu anak dagang (Melayu-Jawa, Melayu-Bugis dan sebagainya) serta Melayu Peranakan/kacukan (Melayu-Arab, Melayu-Mamak dan sebagainya) serta didefinisikan dengan jelas di bawah Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan.

Sebaliknya di Indonesia yang dihuni oleh ratusan kumpulan etnik (atau ‘suku bangsa’ dalam Bahasa Indonesia), Melayu merupakan salah satu daripada kaum minoriti yang wujud. Jika dirujuk kepada maklumat bancian rasmi yang terdapat di dalam Sensus Penduduk Indonesia Tahun 2010, suku bangsa Melayu merupakan yang ke-10 terbesar iaitu sebagaimana yang ditunjukkan di dalam Jadual di bawah ini:


Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang menghairankan penulis apabila meneliti laporan berkenaan beberapa tahun dahulu. Perkara pertama, Melayu Palembang dan Melayu Jambi tidak lagi dikategorikan di bawah suku bangsa Melayu sebagaimana di dalam sensus tahun 2000 sebaliknya hanya disebut sebagai ‘Palembang’ dan ‘Jambi’ sahaja dan masing-masing diletakkan di bawah kumpulan ‘Suku Asal Sumatera Selatan’ dan ‘Suku Asal Jambi’ bersama-sama etnik minoriti lain yang terdapat di kedua-dua provinsi berkenaan.


Begitu jugal halnya kepada Melayu Musi Sekayu, Melayu Bangka, Melayu Belitong, Melayu Enim dan Melayu Pegagan yang sebelum ini ada disebut di dalam Sensus Tahun 2000 tetapi tidak lagi dinyatakan sebagai Melayu di dalam Sensus Tahun 2010.

Perkara yang paling melucukan adalah apabila Melayu Kalimantan/Borneo diletakkan di bawah kumpulan Dayak dan bukannya Melayu. Dapat dilihat di bawah ini apabila Melayu Pontianak dan Melayu Sambas dinyatakan sebagai ‘Dayak Melayu Pontianak’ dan ‘Dayak Melayu Sambas’ bersama-sama dengan ratusan sub-etnik Dayak yang lain walaupun mereka bukannya kaum Dayak.   

 
Walau bagaimanapun, penulis akhirnya berjaya menemui kajian yang telah dibuat oleh sarjana-sarjana Indonesia sendiri yang telah meneliti laporan Sensus Penduduk Indonesia bagi tahun 2000 dan 2010. Berdasarkan kepada analisis data yang telah dibuat, mereka menyimpulkan bahawa etnik Melayu yang termasuk juga sub-etnik di bawahnya sebenarnya merupakan suku bangsa ketiga terbesar di Indonesia iaitu selepas kaum Jawa dan kaum Sunda.


Jika etnik Minangkabau diasingkan daripada etnik Melayu di dalam sensus berkenaan, perkara tersebut masih boleh difahami walaupun Minangkabau juga sebenarnya merupakan salah satu sub-etnik Melayu. Tetapi rasanya tidak sesuai pula apabila sub-etnik Melayu yang lain seperti Melayu Palembang, Melayu Jambi, Melayu Pontianak dan sebagainya dikeluarkan daripada kategori Melayu. Adalah menjadi satu kebiasaan untuk orang Melayu memperkenalkan diri mengikut nama negerinya. Sebagai contoh, ‘saya orang Kelantan’, ‘saya orang Terengganu’, dan sebagainya. Pengenalan ini walau bagaimanapun lebih sesuai dirujuk sebagai sub-etnik kerana mereka masih lagi berbangsa Melayu.      
 
Selain daripada itu, etnik-etnik pribumi beragama Islam di Sumatera dan Kalimantan yang bertutur dalam Bahasa Melayu mengikut dialek daerah/wilayah masing-masing juga masih boleh dikategorikan sebagai ‘Melayu’. Contohnya, Melayu Sanggau, Melayu Berau, dan sebagainya. Bukankah beragama Islam dan bertutur dalam Bahasa Melayu merupakan dua petunjuk utama kepada identiti bangsa Melayu?


Jika suku bangsa Batak yang meliputi kesemua lapan (8) sub-etnik boleh diletakkan di bawah satu kategori kumpulan yang sama iaitu ‘Batak’ hingga dinyatakan sebagai suku bangsa ke-3 terbesar dalam laporan rasmi Sensus Penduduk Indonesia 2010, mengapa pula suku bangsa Melayu tidak boleh diletakkan sekelompok secara bersama? Mungkin boleh dipertimbangkan agar bagi sensus yang akan datang, dua (2) kumpulan utama suku bangsa Melayu di Indonesia diletakkan di dalam sensus berkenaan iaitu Melayu Pesisir (coastal Malay) bagi etnik-etnik Melayu yang terdapat di Sumatera dan Melayu Kalimantan (Bornean Malay) bagi etnik-etnik Melayu yang terdapat di Kalimantan. Kedua-dua istilah ini adalah lebih tepat dan sesuai untuk digunakan.


Bibliografi :

1.         Sensus Penduduk Indonesia Tahun 2010

2.      Aris Ananta, Evi Nurvidya Arifin, M Sairi Hasbullah, Nur Budi Handayani, Agus Pramono (2015) Demography of Indonesia's Ethnicity, ISEAS

3.     Leo Suryadinata, Evi Nurvidya Arifin, Aris Ananta (2003) Indonesia's Population: Ethnicity and Religion in a Changing Political Landscape, ISEAS

184 comments:

  1. Hmmm...menarik ni.Dalam bancian juga boleh diterapkan sains politik untuk kawal populasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yg masih kurang jelas ttg etnik Melayu di negara jiran kita. Harap artikel ni dpt sikit sebanyak beri gambaran umum ttg etnik2 Melayu yg ada..

      Delete
    2. Menarik kajian tuan. Saya juga sedang mengkaji diaspora Melayu. Mungkin kita boleh bertukar2 kajian, insyaallah. Moga Melayu kembali menunjangi nusantara

      Delete
    3. Jawa mana senang dengan kebangkitan Melayu, itulah sebab bangsa Melayu dipecahbelahkan di Indonesia 🤣🤣🤣🤣

      Delete
    4. Agak Racist bunyi ni ya ..

      Delete
    5. Takut beno jawa dgn melayu

      Delete
    6. Bayangkan kalau soekarno guna bahasa jawa sebagai bahasa indonesia, gerenti wilayah2 melayu akan memberontak keluar dari indonesia.

      Delete
    7. Hahaha ipin upin kalah bersaing main fitnah pula.
      Astaghfirullaah.

      Delete
    8. Upin ipin kalah bersaing main fitnah pula.
      Astaghfirullaah

      Delete
    9. Kami bangsa melayu Kalimantan berterimakaseh terhadap Melayu Malaysia karna sudah mengakui keberadaan kami salam bangsa melayu dan takkan hilang Melayu di telan zaman

      Delete
  2. ini semua perbuataan pemerintahan jawa... memecahkan bangsa melayu.. palembang jambi bengkulu n bangka belitung di asingkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngomong nopo to pak?

      Delete
    2. Betul, Satu sumatera adalah mayoritas Melayu. Salam dari Sulawesi

      Delete
    3. Jawa bugis itu asalnya pendatang dari tanah jawa dan sulewasi . Setelah bermastautin lama mereka berkahwin campur dan melahirkan anak .anak ini yg hilang bahasa jawa mau pun bugis . Saya anak jawa . Masih pandai ngomong jowo . Isteri saya melayu kedah . Tinggal di ibu kota KL . Anak saya sudah tentu jadi melayu . Suku jawa jakarta juga ramai tidak tahu berbahasa jawa .

      Delete
    4. ITU salah kau sendiri.. Bukan slah pemerintah ke APA.. Tp di Indonesia mereka men downgrade kan melayu kpd suku2.. Walhal bahasa jawa tgh n Timur pun dh lain.. Boleh di kelaskan suku2 lain gak

      Delete
    5. Racist ayo kumpul... dunia mau sekarat yang dipikir rasial wkwkwk mundur teratur pikirannya

      Delete
  3. Bugis dan jawa bukan sub entik melayu kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam konteks di Indonesia, bukan.

      Melayu hanya etnik2 di Sumatera dan Borneo sahaja.

      Delete
    2. Jawa tetap jawa sbb ada bahasa dan tulisan sendiri... Yg guna bahasa melayu lorat berbeza tu baru melayu.. mcm bugis ada bahasa sendiri agak jauh bunyi dngn melayu...

      Delete
    3. Bahasa jawa kuno dekat dgn melayu kuno.. Kalau x tahu g study dlu

      Delete
    4. kalo begitu, kenapa bukan melayu saja yg dipanggil jawa

      Delete
    5. Betul sepatutnya panggil saja jawa itu melayu. Melayu kan suka memelayukan suku lain. Kali ini kita menjawakn pula suku melayu, tgk dia suka ka nda🤷🏻‍♂️

      Delete
    6. Typo, edit:
      Betul sepatutnya panggil saja melayu itu jawa.

      Delete
  4. Replies
    1. Tuan, mohon jaga adab susila dalam memberi komen disini..

      Delete
    2. Maaf tuan.. terlalu emo bile membace artikel ni.. terime kasih kerana mengingati.. maaf sekali lagi.

      Delete
    3. No problem tuan. Biasalah tu kadang2 ter'emo' secara tak sengaja.

      Thanks neway.

      Salam hormat,

      Delete
    4. Bagaimana dengan suku Makassar? Apa tidak termasuk suku melayu?

      Delete
    5. secara adat budaya dan bahasa mereka bukan bagian dari suku/bangsa melayu

      Delete
  5. Mungkin tuan boleh ceritakan mengapa indonesia sering menganaktirikan segala hal berkaitan melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak bermaksud Melayu sentiasa dianaktirikan di sana. Tapi panjang kalau nak cerita ttg sejarah & geopolitik negara seberang tu..

      Delete
    2. ekspedisi pamalayu

      Delete
    3. Assalamualaikum tuan. Orang Indonesia disini. Sebenarnya Indonesia tidak menganaktirikan Melayu. Begini. Di Indonesia sendiri Melayu Sumatra, Melayu Kalimantan, Dan termasuk pula Melayu Jakarta (Betawi), tetap dianggap satu rumpun, iaitu Rumpun Melayu. Hanya saja orang Indonesia lebih mengenal faham "kesukuan" dibanding faham "ras" atau "bangsa". Itulah sebabnya orang Indonesia mengenal "suku Melayu, suku Jawa, suku Bugis, dan lain lain" bukan "Bangsa atau Ras Melayu, Bangsa atau Ras Jawa" bukan. Selain itu mungkin pihak kerajaan Indonesia memisahkan Melayu menjadi beberapa suku berbeza kerana memang antara subsuku Melayu di Indonesia punya kebudayaan yang berbeza satu sama lain. Selain bahasa Melayu di Indonesia tidak hanya 1, ada puluhan hingga ratusan bahasa Melayu di Indonesia, perbezaannya antara lain dari segi loghat, gaya bercakap, kata serapan, kecepatan berbicara dan sebagainya. Oleh sebab banyaknya perbedaan antara Melayu-melayu Indonesia, jadi pemerintah Indonesia membagi Melayu kedalam kelompok yang berbeza. Tapi Ingat! Indonesia tidak menganaktirikan Melayu. Kalau salah boleh diperbaiki. Terimakasih

      Delete
    4. Cara penulisan kamu ini org msia

      Delete
  6. In Borneo, Malays are not real malays. They are the Dayak that have new religion/Muslim. They are not from Sumatera, they are Borneoans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, there are Borneoans, but there are Malay.why you refer to Sumatera? You think Malay from Sumatera? Malay from Nusantara, not Sumatera only

      Delete
    2. Dear Mr. Yohannes,

      Thank you for your comment. Yes, my Indonesian friend also gives me the same answer on why Pontianak Malay and Sambas Malay are put under Dayak group in the census. But I think it is more accurate to say that Bornean Malay is mixture of Javanese, Dayak and local Malay. Their language, culture and faith are different from Dayak. For example, Sambas Malay is descendant from Sarawakian and Bruneian Malay, while Pontianak and Kubu Malay have some Arab blood. And from some record, Sarawakian Malay comes from Sumatra and other parts of Borneo.

      That’s why western scholar divides Malays in Indonesia into three main groups, namely ‘Menangkabau Malay’, ‘coastal Malay’, and ‘Bornean Malay’. This is what I’m recommend for the next census.

      Thanks anyway.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Seolah2 memecahkan populasi kaum agar Melayu dilihat minoriti.Walhal kepulauan Riau adalah melayu minangkabau Melayu ,banjar Melayu pontianak Melayu.Cuma yg memisahkan panggilan nama tempat walhal satu rumpun dan satu nasab

    ReplyDelete
  8. jawa ekspedisi pamalayu

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.

    Tuan,

    Saya selalu terfikir bagaimanakah agaknya sistem pemilikan harta (terutama pemilikan tanah) pada zaman pemerintahan sultan-sultan melayu dahulu?

    Adakah pada zaman dahulu telah terdapat suatu jenis geran, status pemilikan tanah bagi golongan pertengahan dan rakyat jelata yang kemudiannya membolehkan hartanah tersebut diwarisi secara pusaka?

    Bagaimana pula dengan sistem ukuran tanah, sbb biasa kita dengar ‘serelung tanah’.

    Mohon pencerahan tuan berhubung perkara ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. yeach... jawa bukan melayu sebab beza culture...

    ReplyDelete
  11. aku heran kenapa ramai orang berpusu pusu nak register dengan program www.dananiaga2u.com/faith ni..mereka kata boleh menjana income juta2..betul ke?

    ReplyDelete
  12. blog pasal agama pun ada www.pibasag.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. hahah..best lah leave comen mc mni

    ReplyDelete
  14. Melayu dalam konstitusi malaysia adalah : beradat melayu,berbahasa melayu dan beragama islam,dari parameter itu saja jelaslah jawa,sunda,bugis,dll bukanlah melayu,karena mereka berbahasa dan beradat jauh beda dengan melayu,bahkan banyak orang minang yg menolak disebut melayu,bukanlah divide n rule,indonesia adalah negara kesatuan,di indonesia,suku apapun kalian,kalian adalah bangsa indonesia,jauh beda dengan malaysia dengan 3 race box nya, bangsa melayu_bangsa tamil dan bangsa chinese,konsep itu justru adalah divide n rule,padahal itu adalah ciptaan british, pada tahun 1891 brits mensensus malaya dan menjadikannya 3 race box,bangsa melayu disebut bumiputra,dan bangsa lainnya disebut pendatang,dan akhirnya bisa kita lihat banyak masalah rasis antar kaum,apalagi chinese malaysia tak pandai cakap bahasa melayu,1 hal lagi melayu bukanlah ras,melayu adalah sub ethnic astronesia, dan teori mengkarut blumenbach yg bilang melayu itu adalah ras telah lama di reject antropolog dunia,saya hormati konsep konstitusi negara anda tapi hormati juga konstitusi negara kami,di indonesia setiap suku masih ramai kekalkan bahasa ibunda dan culturenya,tapi lihatlah di malaysia, keturunan bugis keturunan jawa,banjar,dll ramai yg tak mampu berbahasa daerahnya itu semua karena mereka di paksakan untuk jadi melayu mengikuti konstitusi,keturunan jawa,bugis,dll tetap saja di surat kelahirannya di sebut melayu,akhirnya mereka lupa pada adat istiadat dan bahasa nenek moyangnya,dan jadulah mereka itu melayu yg mudah lupa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedatangan suku cina dan tamil ke malaysia bukan sedikit ketika zaman penjajahan british. Jumlah kaum cina hampir separuh jumlah kaum melayu. Mereka kebanyakan data g ke malaysia untuk bekerja, sebagai pelombong timah. Mereka kurang bergaul dengan penduduk tempatan. Untuk keselamatan supaya pengkelasan kaum bumiputra perlu untuk menjaga hak seperti bahasa, raja, tanah, agama dan macam2 lagi. Ketika british tinggalkan tanah melayu, kuasa ekonomi dilepaskan kepada kaum cina dan india, kaum melayu hanya tinggal di kampung dan desa. Malah kaum cina sudah menguasai politik, banyak hak melayi yg cuba dinafikan oleh parti politik DAP yg mempergunakan kaum cina

      Delete
  15. Saya juga tidak mengerti dengan sistem sensus di Indonesia . Banyak Suku yang seharusnya masuk dalam etnis melayu tapi tidak di masukan sebagai etnis melayu seperti Orang Banjar dan Minangkabau . Secara adat dan bahasa bahkan mereka dapat di kategorikan sebagai etnis melayu . Jumlah etnis melayu di Indonesia mencapai 30 Juta yaitu 5.5 Juta Etnis Melayu Pesisir , 6.5 Juta Etnis Melayu Minangkabau , 3 Juta etnis melayu jambi dan 4 juta etnis melayu sumsel ( Palembang , Pasemah dan Ogan ) dan 5.7 Juta Etnis Melayu Banjar ( Kalau Banjar tidak di kategorikam melayu maka Orang Brunei juga bukan termasuk melayu )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silahkan anda cari di google,banyak orang banjar juga minang yg memang menolak bila di gelar melayu,dan negara indonesia tak memaksakan rakyatnya ikut aturan macam malaysia dengan 3 race box itu,secara bahasa memang bahasa banjar,minang,dll mirip dengan bahasa melayu, itu sangatlah wajar,karena bahasa berevolusi,dan astronesia itu bukanlah rumpun ras tapi adalah rumpun bahasa,jadi ya sangat normal bila ada kemiripan, dan ingat mirip itu tak berarti sama ....astronesia adalah family language yg telah lama berevolusi,berasimilasi dengan bahasa lain,sampai bahasa sanskrit inggris pun masuk dalam bahasa melayu malaysia macam basikal,hospital,dll,hahahaha bahkan

      Delete
    2. Bila brunei mengaku melayu,itu mgkin karena mereka juga prrnah jadi jajahan british dan ingat tahun 1845 british naturalist menuliiskan kata "malay archipelago" lalu brits pun membedakan jadi 3 race bok,dan saya yakin brits saat itu tak tau ada suku2 lain di nusantara macam suku dayak, sll adi brits menggelar srmuanya menjadi melayu,dan lagi brunei merdekanya belumlah lama,mungkin mereka juga percaya dengan konsep perkauman dan konstitusi malaysia yg mengartikan melayu di malay archipelago tu harus beradat melayu,berbahasa melayu,dan beragama islam,lalu bagaimana di jazirah arab,bangsa arab adalah bangsa pertama yg menerima islam,apakah bangsa arab menggelar semua bangsa yg memeluk islam di jazirah arab itu adalah bangsa arab?tentu tidak kan?.....nah berarti ada yg salah dengan konsep pemahaman "melayu" di malaysia....coba anda fikirkan saja lagi

      Delete
    3. Di malasia melayu adalah bangsa,,, sedangkan di indonesia bangsanya yaitu bangsa indonesia,tidak masalah karena tetap satu bangsa

      Delete
    4. Etnis melayu yang di indonesia saja tidak protes kenapa anda melayu di malaysia protes

      Delete
    5. Lawak statement tuan , bila minang , banjar , brunei tidak mngaku mrlayu ? Sultan ,Brunei sentiasa mghadiri majlis ada raja raja melayu di malaysia . Zaman pak karno saja memecahkan suku melayu yang mmang asalnya mmpunyai hbungan antara satu sama lain melalui para sultan (seluruh sumatra ,brunei,aceh,selatan thailand, kalimantan ) .

      Delete
    6. Bukan mereka tidak mahu protes , sifat orang melayu ni mmang sntiasa dapat memaafkan , tidak simpan di dalam hati , bagaimana mgkin mahu protes , dianggap nnti tidak cinta nkri , pngkhianat bangsa , masih trauma akan penbantaian para sultan di sumatra, buya hamka aja di penjara karna mnyokong mlysia , pak karno kebanggaan mu talibarut komunis yang mahu menjadikan nusantara satu wilayah republik , nasib saja malaysia dapat brtahan sistem para sultan kami sehinggan kini. Istila ganyang malaysia hnya propadanda pak karno si komunis .

      Namun teragedi yg brlaku di sumatra , saudara kami aceh akan kami kenang sbgai sejarah sampai kapanpun bagaimana suku jawa yang kami anggap sahabat mnjadi pngkhianat talibarut komunis mmbantai mereka

      Delete
    7. Malaysia protes krn secara politik budaya ekonomi melayu semenanjung di ujung tanduk etnis cina yg mendominasi, untung masih ada Sultan2 jd upaya untuk kudeta susah, makanya mereka membaca mengkaji hal2 berkaitan Indonesia dan Melayu di Indonedia untuk senjata melawan balik etnis Cina di sana. Andai dulu semenanjung gabung Nusantara Raya permasalahan etnis spt ini ga akan muncul... ingat, ketika Komunis Cina bangkit hendak menghajar kesultanan semenanjung, bangsa Indonesialah yg melakukan black ops di sana membantu melayu untuk menggagalkan komunis cina merebbut kekuasaan melayu.. jangan lupakan itu, tanpa Indonesia di tahun 60an akhir, bisa jadi ketuanan melayu sudah hilang..

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous kenapa lu iri bilang bos,,,,ngk usah urusin negara orang urisin negara lu sendiri.kamu ngak tau apa2 tetang indonesia jadi ngk usah ikut campur negara orang,sebelum komen asal2an cari dulu informasi tetang melayu yg ada di indonesia.setiap negara punya peraturan beda2 jgan di smakan sama negara lu,melayu melaysia sama indonesia ngk sama.di indonesia banyak etnis melayu dan melayu di indonesia itu punya nama sendiri2.setiap provinsi pun beda2,contoh:bahasa melayu nya berbeda2,logat nya beda,budaya nya beda.itu sebab nya melayu di indonesia punya nama sendiri.jadi ngk sama kan sma melayu malaysia.jadi jgn di sma2kan melayu malaysia,di malaysia melayu adalah bangsa,di indonesia bangsa nya ya indonesia bukan melayu.tetapi walaupun beragam suku tetap sama satu bangsa,

      Delete
    2. Pasti jawanesia ni , masih membawa ego majapahit ingin menguasai wilayah , presiden aja slalu jawa , di ambil kekayaan papua ,kalimantan , sumatra , di bangunkan pulau jawa . Kononnya cintaila nkri , bangkit laa kalian kalimantan ,papua , jangan oernah percaya janji manis jawanesia ini , sejarah dulu jawanesia ini adalah talibarut

      Delete
    3. Negara anda diambang kudeta cina bos

      Delete
  17. Saya setuju dengan pendapat Iskandar. Sebab itu Melayu seharusnya mempunyai Negara mereka sendiri. Melayu2 di Indonesia sebaiknya bergabung mewujudkan Negara mereka sendiri. Saya banyak membaca bagaimana etnik pemerintah (jawa) bersikap tidak adil kepada etnik lain. Demokrasi memberikan kelebihan kepada etnik yang besar untuk menjadi pemerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lalu bagaimana dengan sabah dan sarawak saudara?saya tau pribumi sabah dan sarawak pun merasa etnic melayu semenanjung yang tidak bersikap adil kepada mereka, terutama tentang royalty hasil bumi/minyak bumi,di negara kami sudah menerapkan hak autonomy pada seluruh daerah,misalnya provinsi aceh saja dapat 70% dari hasil bumi nya, begitu juga kalimantan, papua,dll,tapi kenapa sabah dan sarawak hanya mendapatkan 5% saja?Tanya kan itu pada diri anda sendiri...

      Delete
    2. Sabah & Sarawak itu orang semenanjung nak masuk pun tak boleh suka hati..jadi hak anak tempatan terjaga..ada undang2 negeri...

      Tapi tanggungjawab keselamatan masih di bawah kerajaan pusat...kalau sarawak & sabah nak kontrol hasil minyak sendiri..dan kemasukan org semenanjung di kawal...kenapa mereka tak mintak dari dulu?? Sbb klu dari dulu itu syaratnya...kami org semenanjung tak minat nak bergabung dengan diorang...apa kami dapat???
      Dan klu sarawak & sabah tak bergabung dgan malaysia..diorang masih dibawah british atau di jajah indonesia...org sarawak & sabah tu berapa juta jer...

      Pendekkan cerita...orang sarawak & sabah kena sedar la... mana ada makan pagi yg free...masuk toilet pun kena bayar...diorang kena sedar...ukuran sarawak & sabah tu besar...tapi masih lebih maju di banding mana2 daerah di kalimantan...negeri pahang kat semenajung tu lebih tertinggal dari kemajuan...

      Beda di indonesia...orang jawa bebas nak menetap dimana pun..bebas nak menguasai ekonomi daerah lokal..autonomi indonesia itu masih baru bro..klu dari dulu sudah autonomi..takkan Gam memberontak...

      Ingat indonesia...sarawak & sabah dah ada "hantu" dari british...sebab tu ada bunyi2 sarawak & nak keluar...klu serawak & sabah keluar..hantu british ni akan masuk dgn cina...masa tu tunggu 1 la masa kalimantan plak minta merdeka dari indonesia...

      Delete
    3. Mcm la melayu tu adil sangat . Org Melayu suka menghina org jawa .ada ke patut anak jawa yg masih kecik di panggil WAK .org jawa Malaysia disebut melayu tetapi dihina dgn panggilan Wak utk membezakan keturunan mereka .malah ditindas secara halus dlm soal kenaikan pangkat .( Pesara askar melayu yg kecewa)

      Delete
    4. Mmg tak patut org jawa boleh sertai askar melayu diraja...lebih2 lg bila ada antara diorg yg khianat dgn buat kenyataan dan tuduhan utk memperkecilkan bangsa melayu dan negara MALAYSIA.

      Delete
    5. Saya orang palembang. Dan saya tidak tau kalo saya melayu saya taunya saya orang palembang. Mungkin apa benar karna sensus 2010

      Delete
    6. Ketahui la sejarah mu wahai palembang yang dulu mashur di nusantara , tetaplah mmpunyai jati diri anda . Palembang kini dijawakan padahal asalnya melayu

      Delete
    7. Jawa itu terkenal dengan talam dua muka pngkhianat bangsa nusantara ini , sudah dari dulu tamak akan kuasa , baik awalnya berujung tikam belakang , aceh aja dikhianat jawa komunis , pak karno itu hanya kebanggan pulau jawanesia haha . Tidak bagi papua , kalimantan sini , apa lagi sumatra sana . Apa nkri milik pulau jawa sahaja ? Dihantar imigrasi dari pulau jawa ke kalimantan , papua , sumtra mmbangunkan perusahaan di sana , mmbawa lagi rakan2 dari pulau jawa bkerja sama . Penduduk stempat ? Dipandang sebelah mata

      Delete
    8. Palembang itu ada banyak ragamnya teman.. kalau mau ribut masalah rasial sudah terlalu jauh.. krn semenjak abad masehi percampuran rasial sudah sangat kompleks. Orang melayu di sriwjaya atau orang jawa di Mdhang pd tahun 700an maeshi sudah campuran berbagai macam suku bahkan dengan melanesia dan lain2. Kalau Palembang ituada yang asli melayu ada yng campuran dengan jawa ada pula yg campuran dengan cina, bisa kita lihat dari kulit dan mata serta rambut... wacana rasial malaysia sangat berbahaya kalau diikuti di Indonesia, dan seperti kita kembali ke jaman kuno, jaman kuno selain orang pribumi akan dianak tirikan..propaganda malaysia saat ini meniru cara Jawa era 600 masehi hingga Majapahit juga meniru pembagian kelas oleh Herr Hitler.. akan menimbulkan kebencian senjata boomerang... dasar orang tak pernah keluar dari tempurung

      Delete
  18. +anak peneroka itu kan jawaban dari anda yg orang malaya,bukan orang asli sabah dan sarawak,lebih baik anda komen langsung di FP nya SSKM saja,oh ya,bukan hanya orang jawa, tapi orang dari ernis lainpun bebas bila ingin berniaga di tempat lain,anda tau daerah tanah abang?tempat grosir terbesar di asean yg ada di jakarta?tanah abang di dominasi oleh ethnic minang kabau,glodok di dominasi etnis chinese, kami tak ada masalah dengan itu, mereka bisa maju karena usaha mereka sendiri,bahkan gubernur jakarta itu chinese asal belitong,,tampaknya anda termasuk melayu malaysia yg phobia pada etnic jawa,hahaha,tak heran lah,ramai melayu malaysia macam anda itu...

    ReplyDelete
  19. Bagi saya BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA. Bangsa China ada bahasanya. Bangsa India pun begitu juga takkan sama dengan bahasa Jerman. Bangsa Melayu berbahasa Arab? Mustahil. Tetapi Bangsa Indonesia boleh berbahasa Melayu. Nampak? Inilah dinamakan SERUMPUN. Tau rumpun serai? Serumpun serai tumbuh di atas tanah yang sama dan melekat bawahnya satu sama lain. Pernah kira berapa banyak daun serai dalam serumpun? Banyakkan? Berapa jenis bangsa yang ada di Asia Tenggara ini yang faham dan boleh berbahasa Melayu/Indonesia? Banyakkan? Yg daun itulah merujuk bangsa,walaupun daun itu segar hijau atau telah kekuningan atau dimakan ulat.. dan yg Serai itulah merujuk bahasa yang satu iaitu Melayu. Pokok Serai tetap dipanggil pokok serai bukan pokok lalang walau bentuk hampir sama. Dan yang tanah melekat itulah merujuk kepada Nusantara. Helaian daun serai yg lebat itu tidak memerlukan SEMPADAN pun untuk bersentuhan apabila bergoyang. .Sekali lagi BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA. Tapi yg peliknya bangsa Melayu sama nama pulak dengan istilah rumpun Melayu dan tidak pula dipanggil rumpun Indonesia? Fikir-fikirkanlah..dan selamat beramal..Assalamualaikum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Anda tidak tahu ya bahwa setiap suku di indonesia punya bahasa dan aksara sendiri..? Adakah orang africa, cina, indian, arab di amerika yg berbahasa inggris lantas menjadi bangsa ingris? Bahasa melayu dulu hanya sebagai bahasa perdagangan dan bahasa indonesia sekrang hanya digunakan sebgai bahasa persatuan. Setiap suku ingin menjaga identitas adat, budaya serta bahasanya tidak semua suku suka disebut melayu kami lebih nyaman disebut pribumi. Sebutan melayu tidak relevan dan tidak sesuai dengan kondisi sosial yg ada di indonesia. Kami tidak ingin disebut melayu bukan karena kami benci kami punya konsep sendiri setiap suku kaum punya bahasa, adat, budaya dan seni tersendiri kami tidak mau itu semua pupus diganti jadi melayu. Banyak keturunan minang, banjar, jawa, bugis di malaysia sudah lupa adatnya dan tidak bisa lagi berbahasa suku kaum tersebut. Kami tidak ingin monoton.

      Delete
    3. Bahasa memang banyak..

      Cuma yg benar2 majority bahasa melayu..

      Fakta itu cuba diperkecilkan..

      Berapa ramai penutur cina di Indonesia yg dikatakan ada 800 bahasa itu..

      Semua ini hanya provokasi divide n rule..

      Delete
    4. Jan jane to yo aku luweh seneng nganggo boso Jowo pakdee mbange boso Indonesia/Melayu mong yo gak iso la piye wes dadi boso nasional og.

      Siapa yang bilang ada divide n rule. Bahasa Indonesia justru sudah membuat banyak bangsa kehilangan ruh bahasa mereka. Beruntung penutur bahasa Jawa kami mayoritas. Kami sanggup jaga bahasa jawa tapi banyak orang Jawa di perantauan tak bisa bahasa halus. Sedang saudara Jawa di Suriname masih bisa bahasa Jawa halus. Saya bersyukur ada bahasa nasional. Tapi saya lebih memilih menggunakan bahasa ibu saya untuk berbicara sehari-hari

      Delete
    5. setuju.. semua di rantau ini melayu.. ade yg melayu jawa, melayu bugis, melayu sunda.. tapi mungkin mereka ni kuat sgt nk pertahankan identity mereka.. mereka nk dikenali sbg jawa jer or bugis jer, sunda jer.. padahal semua tu melayu (austronesia)

      Delete
    6. Malaysia saking takutnya dengan ekspansi halus Indonesia, sampai2 intelijen malaysia menggelontorkan uang jutaan ringgit untuk anggaran menggagalkan Inul dan Dangdut berjaya di malaysia.. hal sepele yang bikin malaysia jiper.. ingat tuh, intelijen malaysia sampai takut dengan Inul coba?? Nyusup ke Indonesia buang2 duit supaya Inul dikatakan merusak dangdut, lerjaan malaysia.. new fact

      Delete
  20. Apa bedanya di malaysia yg memasukkan semua suku kaum menjadi melayu...? Sampai-sampai ada keturunan bugis, jawa dan lain-lain tidak kenal lagi bahasa suku kaum mereka, tidak kenal lagi adat dan budaya mereka semuanya sudah diganti jadi melayu. Bahkan PM anda sendiri bingung membedakan antara bugis dan makassar.. orang malaysia selalu mengunakan argumen "bahasa jiwa bangsa" sebagai pembenaran sehingga orang yg menggunakan bahasa melayu menjadi melayu. Asal kalian tahu setiap suku di indonesia punya bahasa dan aksara sendiri-sendiri. bahasa melayu yg digunakan sebelum indonesia merdeka hanyalah sebagai bahasa perdagangan, perantara antara suku kaum yg berlainan bahasa. pulang kerumah mereka menggunakan bahasa ibu mereka, sehingga sejak indonesia merdeka bahasa asli suku kaum masih terjaga dan lestari. Tidak seperti di malaysia yg hampir pupus. karena kami tidak menggunakan identitas tunggal/single race identity seperti melayu semenanjung. setiap suku asli disebut pribumi yg terdiri dari sunda, bugis, jawa, madura, bali, acheh, melayu, bugis, makassar, toraja, mandar, dayak, banjar, minang, maluku, papua dan lain-lain. Kami di indonesia punya konsep sendiri, setiap suku kaum itu ingin menjaga eksistensi mereka. Mereka ingin melestarikan adat dan budaya mereka. Salam.

    ReplyDelete
  21. Indonesia bukan Melayu saya orang tionghoa saya tidak bisa berbahasa mandarin saya bisa berbahasa INDONESIA JAWA INGGRIS dan saya cinta Budaya tempat saya dilahirkan yaitu JAWA saya tidak membenci MELAYU semua punya kekurangan dan kelebihan... Bhineka Tumggal Ika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Santai mas.. Cino nang Jowo aman asal dewe podo sesrawungan... tanggaku Cino apik2 lucu2 asal dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung.. Insya Allah tdk ada apa.. jangan kita tiru langkah malaysia yang rasis... justru karena Indonesia Nusantara itu banyak etnis semakin susah buat dijajah asing, krn tiap etnis punya keunggulan masing2 termasuk etnis cinanya.. Cina yg melebur jd Jawa juga udah banyak mas bahkan jutaan, jd Jawa dan Melayu tp udah putus budaya

      Delete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Ramai juga yang tolol bila memberi komentar, lagi2 yang beragama islam. Kalau yang kafir tu tak pa lah juga. Disuruh mengaji ...malas, disuruh mengkaji, jauh sekali. Dah banyak kajian menemukan etnik2 turun dari bangsa, dialek2 berasaskan bahasa. Tidakkah Saidina Ibrahim Khalilullah digelar Bapa Bangsa2, Rasul Nuh a.s. juga ada 3 anak menurunkan bangsa2 asas, contoh bangsa & etnik (kaum) ialah israel & yahudi. Yahudi adalah bangsa israel & israel tak semestinya yahudi. Telugu, tamil, malabari berbangsa india tp india tak semestinya Tamil. Nak lagi??? Cina tu bangsa & etnik2 dia hokkien, hakka, teochew, kanton dll...dialek mereka pun berbeza tetapi bahasa utama mereka mandarin. Kalau orang jawa (baca indonesia) nak berbangsa arab ...silakanlah, tiada siapa nak menghalang tapi arab tak pakai kain pelikat jauh sekali bermain wayang kulit seperti orang kelantan. Yang sangat sama ialah pemilikan ketua negara, arab masih dengan keluarga saud-nya sementara jawa masih susah nak mmberi peluang pada etnik banjar, bugis, padang, aceh, papua dll.
    Samada benar @ tidak orang minang, jawa, siam, moro, sulu, papua, banjar, bugis, sunda & semuanya berbangsa melayu tu kurang penting tetapi penyatuan atas ajaran agama itulah yang hak.

    ReplyDelete
  24. Info yang menarik Tuah....saya Sundanese.....
    Menurut Saya Orang Jawa Dan Melayu Masih Sama.Baik Fisik Maupun rumpun..........Mungkin Yang Berbeze Hanya Sunda,Minahasa,Dan Dayak...yap mereka Berkulit Kuning.......jika Minahasa dan Dayak Mayoriti Non-Muslim,sementara Sunda Itu Mayoriti Muslim........Satu2 yang membedakan Sunda, Melayu Dan Jawa ialah Sunda itu Ras Sama Dengan Ras Orang Thailand yaitu Melayu-Mongoloid.......
    salam damai.........
    Manusia Itu Pada Dasarnya Sama, tapi Hanya Satu yang membedakan yaitu "Iman" dan " Taqwa ".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gak lah melayu di sumatera putih putih macam china palembang riau jambi sumut putih putih semua mata sifit sifit macam china

      Yg hitam disumatera ini cuma orang jawa dan sunda

      Delete
    2. Sunda memang banyak yg hitam coklat. tapi bukan mayoritas btw. Kalau melayu malaysia emang mirip jawa kebanyakan kulit hitam coklat, kadang mirip org india campuran.

      Delete
    3. 🤣🤣🤣
      BEGINI.....
      GA ADA SATUPUN RAS MURNI DI DUNIA.
      SEMUA SUDAH TERASIMILASI OLEH ALAM.
      BUKTIKAN DNA-NYA.

      DNA TUA (MINORITY) LEBIH DI SEBUT SUKU ASLI.
      DNA TUA BERASAL DARI KETURUNAN AUSTRALO-MELANESOID.
      BILA DNA MINORITI INI HILANG, MAKA DI SEBUT ORANG KOTA (HIBRID/ORIENTAL).
      APABILA DNA TUA INI SEMAKIN MAYORITY, MAKA DI SEBUT ORANG KAMPUNG (KELING/NEGROID).
      SEMAKIN PUTIH WARNA KULITNYA, MAKA DI SEBUT "ALBINO" / INDO-EROPA.

      DEFINISI MELAYU HAKIKATNYA ADALAH ORANG GUNUNG/ORANG KAMPUNG/PRIMITIF (SUKU PEDALAMAN).

      NEGARA BANGSA adalah UNITY (UNITED STATES OF INDONESIA).
      BANGSA adalah ETNIS (MAYORITY).
      SUKU BANGSA adalah SUB.ETNIS (MINOR).
      SUKU adalah RAS UTAMA/PRIBUMI ASLI (MINORITY).

      BANGSA geografisnya meliputi negara bagian / Profinsi.

      SUKU BANGSA geografisnya meliputi seperempat / seperdelapan luas Profinsi.

      SUKU geografisnya di VILLAGE/COUNTRY = DESA-DESA TERPENCIL di dalam bagian Profinsi.

      POHON GENOMIK BAHASA (ETIMOLOGI) MENGIKUTI GENOMIK RAS MANUSIA.

      HAK MANUSIA MEMPELAJARI BAHASA DAN BUDAYA APAPUN DI DUNIA.
      NAMUN DARAH TETAPLAH DARAH (IDENTITY KESUKUAN TAKAN BISA HILANG) LAYAKNYA ORDO DARI TANAMAN (POHON GEMOMIK).

      ISTILAH : AGAMA, MELAYU, JAWA, SUNDA, INDIAN, BATAK, DAYAK, DLL ADALAH "BUDAYA" SETEMPAT YG DI LESTARIKAN BERSIFAT KEDAERAHAN.

      Delete
    4. 🤣🤣🤣
      Banyak yang gagal faham terhadap peristiwa silam.

      Genomik ras manusia di pengaruhi oleh elemen2 tanah yg di huninya, termasuk air tanah.

      Demi menguasai Tanah (negeri), manusia akan lahir dan mati, baik dgn damai atau melalui peperangan (paksa).... itu sudah hukum alam bagi manusia maupun hewan.

      Janganlah terobsesi dgn nama agama atau kesukuan, melainkan dgn kesadaran.

      Agama atau suku etnis bukanlah pembawa masalah.
      Namun PERUT (KAMPUNG TENGAH), demi kelestarian mereka.

      Delete
  25. Saya orang melayu jambi, budaya kami melayu sama seperti melayu lain nya. Melayu nomor 3 terbesar di indonesia. Pengelompokkan melayu berdasar tabel di atas adalah salah besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sengaja dipecahkan supaya kelihatan Melayu tidak wujud.. Diharapkan pemerintah sekarang berlaku adil.. Mana mungkin Jawa & Sunda satu jenis shaja, Melayu berpuluh puluh jenis..

      Delete
    2. Saya Banjar dan Saya Melayu , Banjar bukan suku , banjar adalah nama kampung yg kemudian di jadikan nama kerajaan , suku nya tetap Melayu , memang ada pihak pihak yg ingin Banjar di psah dengan melayu, rata2 mereka tdk faham budaya dan sejarah Banjar, salam dati Melatu Banjar di Banjarmasin

      Delete
  26. Masih banyak orang Dayak di Pontianak dan Kalteng ngak mau disebut "melayu" atau "serumpun melayu"

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Dayak Dan Melayu Berbeda Jangan Disamakan

      Delete
    3. Memanglah Dayak itu bukan Melayu. Tiada sesiapa di sini yang berkata demikian.

      Delete
  27. Jika kita ribut dan bertengkar di sini itu menandakan kita semua adalah melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 🤣🤣🤣
      GA ada istilah MELAYU...

      Yang ada sebenarnya adalah ORIENTAL (HINDUSTAN) atau NEGERI TIMUR MATAHARI TERBIT.

      Istilah MELAYU baru populer sejak 1898 didirikan oleh kesulthanan Johor untuk menggabungkan negeri2 sekitar semenanjung saja.

      Sejak dahulu hanya mengenal istilah :MALAI, MALAY, MALAYA, HIMALAYA, MANGLAI, MANGLOI, MONGOL, MALASIE, MALAISE, INDO-MALAYA, INDO-NESIA saja, yang merupakan suku2 pribumi pedalaman, yg mendominasi di desa2 dan pegunungan DI KAWASAN TANAH HINDUSTAN
      MAHAWANGSA.
      Sedangkan kawasan di luar Tanah semenanjung bukanlah MELAYU (itu hanya politik kesulthanan johor saja) dan tidak berlaku di luar hukum johor.
      Negeri johor sendiri merupakan pemukiman dari trah suku jawa sejak era majapahit dan demak yg sdh terasimilasi dgn suku2 melayu setempat.

      Hukum kelembagaan negeri johor tak berlaku di luar negeri itu...dan akan selalu terjadi penolakkan di kawasan asia tenggara, termasuk bahasa daerah mereka.
      Dan sejak zaman dahulu tidak ada yg namanya bahasa melayu di nusantara, melainkan bahasa BASANTARA, yg berakar dari rumpun bahasa sansekerta vedda.
      THE FACTO

      Delete
    2. Bahasa BASANTARA merupakan cikal bakal BAHASA INDONESIA.

      Orang2 yg FOBIA terhadap JAWA, CHINA dan TAMIL INDIA saja yg mengaku sebagai MELAYU, atau di MELAYUNISASIKAN (dipaksa menjadi kaum melayu).

      Ini merupakan tindakan RASISME yg tidak di benarkan, sehingga kaum suku2 lainnya hilang jatidirinya, dan tak bisa berbahasa ibunya sendiri.

      Bagaikan GENUS pohon bambu, padi, gandum, tebu, sorgum, jagung di sulap menjadi pohon ORDO rumput.

      Berbeda dgn INDO-NESIA (KEPULAUAN INDU), semua suka, etnis dan ras tetap di lestarikan sebagai kebanggaan jatidiri mereka.

      Delete
  28. Saya orang minang beragama kristen, saya tidak mau disamakan dengan orang melayu. Minang adalah etnis, tapi kami adalah bangsa indonesia

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Ibnu Ayob

      Walaupun Suku Minangkabau itu termasuk dalam rumpun Melayu, tetapi anda tidak bisa secara konkrit mengklasifikasikan Suku Minangkabau sebagai " Melayu ".

      Yang pertama, Perlu diketahui bahwa dikala kerumpunan pola kehidupan bangsa Minang, ada berberapa poin yang harus anda ketahui mengenai Suku Minangkabau. Yang pertama, bisa dikatakan bahwa Minang itu Melayu namun ada berberapa komponen budaya Minang YANG TIDAK ADA di budaya Melayu.

      Contoh, busana dan cara berpakaian. Keduanya sama-sama mengenal baju kurung untuk perempuan. Sama-sama memakai aksesoris seperti mahkota di kepala perempuan. Tapi bentuknya berbeda. Sangat berbeda. Kalau di budaya melayu cenderung lebih kecil atau sederhana. Tapi pada budaya minang suntiangnya besar dan lebih megah. Lalu bagaimana dengan yang dipakai perempuan di kepala yang berbentuk tanduk kerbau itu? Itu minang, bukan melayu. Desain dan gayanya juga berbeda. Pattern/motif kainnya pun juga melambangkan kearifan lokal Suku Minangkabau di Sumatera (dan kemungkinan juga di Negeri Sembilan, namun saya tidak yakin akan hal itu)

      Selanjutnya pada alat music dan instrument musiknya. Kalau didengar dengan baik, gaya dan instrumen music minang berbeda dengan music melayu. Perbedaan paling signifikan terletak pada alat musiknya. Jika pada instrumen music tersebut ada unsur bunyi dari talempong dan saluang maka itulah music minang. Pada music melayu alat music tersebut tidak ada.

      Dari berberapa poin diatas yang saya jelaskan, dapat ditarik berberapa kata kunci yang membedakan Minang dengan Melayu, yaitu rumah gadang bagonjong, talempong, saluang, randai, motif desain, bahasa, tarian, lagu, masakan, sejarah.

      Banyak juga kekeliruan yang terjadi di masyarakat dikala mana suatu acara Televisi mengangkat budaya Minang. Yang terasa adalah melayunya bukan minangnya. Misalkan dalam memutar lagu atau instrumen musiknya. Hal ini sangat bisa dirasakan oleh orang minang. Jika mendapati hal tersebut pasti mereka akan mengatakan itu bukan minang.

      Dengan kesimpulan, Minang dan Melayu pada intinya mirip. Pada budaya minang kita dapat menemukan budaya Melayu, namun sebaliknya, kita tidak dapat melihat Budaya Melayu pada Budaya Minang, seperti satu badan, berbeda nafas.

      Delete
    2. Kalo dalam sejarah minang itu udah pasti melayu tapi melayu belum tentu minang

      Delete
    3. Maka tepatlah minang itu melayu tapi melayu bukan minang

      Delete
    4. 🤣🤣🤣
      HAK INTELEK TUAL ITU TERLETAK PADA SEDIKIT PERBEDAAN YG TAK BOLEH DI SAMA RATAKAN.

      POHON JAGUNG, BAMBU, TEBU, SORGUM, PADI, GANDUM, adalah termasuk kedalam ORDO KERAJAAN RERUMPUTAN (SATU RUMPUN),
      NAMUN EVOLUSI ORDO RERUMPUTAN BERUBAH MENJADI GENUS (BERSUKU2).
      JIKA SUDAH BERSUKU-SUKU, TAK LAYAK DI SAMARATAKAN DGN ISTILAH MELAYU.

      PELAJAR AHLI BIOLOGI TAK AKAN MENJADI CERDAS, MELAINKAN SEMAKIN DUNGU.

      Delete
  29. Malaysia ni Salah kaprah pemahamannya tentang suku/ethnic Dan bangsa/race.melayu ITU cuma suku bukan bangsa/RAS.contoh RAS/bangsa ITU mongoloid,Chinese Korean Japanese, mereka memiliki ciri fisik yg Sama namun berbeda bahasa adat Dan budaya.begitupun dgn RAS nusantara,punya fisik yg Sama namun berbeda bahasa budaya Dan adat.kira2 orang cina Mau disebut RAS jepun? Kira2 org Korea Mau disebut RAS cina? Menurutmu org cina Mau digelari sebagai RAS Korean?.terus kalian pikir org minang Mau disebut melayu? Orang bugis Mau disebut melayu? mikir dong bro kalo ada otak.melayu ITU hanya suku,penyebutan RAS melayu ITU yg bikin inggris ,Kita INI RAS nusantara. Tidak ada bangsa cina,mereka bangsa mongoloid .Tidak ada bangsa/RAS melayu,yg ada RAS nusantara. Sekarang Kita bisa saling mengerti/memahami bahasa Indonesia/bahasa melayu bukan berarti Kita mutlak satu rumpun/bangsa/RAS.karnavindonesia ada 3 RAS ,Indonesia barat RAS nusantara,Indonesia tengah NTT ntb sulawesi ITU RAS melanesia,Dan di Papua ada RAS negrito.bahasa Indonesia digunakan sebagai bahasa resmi Dan pemersatu rakyat Indonesia saja.sistem Malaysia INI seperti sistem di cina.di cina mayoritas suku han yg berbahasa asli Mandarin. Selain han masih banyak suku2 yg lain Dan mempunyai bahasa sendiri,seperti kanton,fujian,shanghainese,tewceo,minnan,hakka,Yue DLL.bahasa mereka Tidak Sama dengan bahasa mandarin Dan mereka punya nama utk sukunya sendiri.tetapi karna alasan politik pemerintah cina,mereka disebut suku han semuanya.Dan bahasa ibu mereka disebut dialek,dilarang disebut sebagai bahasa oleh pemerintahan cina. Hal INI Sama dengan Malaysia,alasan politik sebenarnya.

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. X kiralah jawa bugis,minang,melayu semua adalah rumpun melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu menurut hukum kelembagaan negara malaysia saja...
      Tidak berlaku di luar wilayah hukum malaysia.

      Orang indonesia yg pindah negara, tidak di sebut lagi WNI.

      Delete
  32. Setuju, kita semua adalah rumpun bangsa Melayu termasuk kami yang ada di pulau Sulawesi walaupun kami memiliki hahasa local sendiri. Bentuk tubuh kita sama, warna kulit dan rambut, hidung, dan lain lain artinya kita satu nenek moyang (asal usul yang sama). Mari kita hidup rukun dan damai dibumi Nusantara ini

    ReplyDelete
  33. Melayu malaysia suka sangat masuk campur urusan Negara indonesia . Tuduh tak adil la dsb . Cuba orang jawa indonesia masuk campur urusan malaysia .kau marah tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawa malaysia pun sama...DURI DLM DAGING, Tak tau diuntung, kata org dia pun sama.

      Delete
    2. KAU JAWANESE?

      Delete
  34. Saya bukan orang melayu saya tinggal di jawa tapi saya bukan orang jawa saya orang sunda , pertanyaan saya apakah suku sunda mempunyai kerabat suku ?seperti hal layaknya sub melayu dinusantara ini dan saya masih tidak tau darimanakah orang sunda berasal . Apabila dibandingkan dengan jawa tentu bahasa dan budaya berbeda jauh walaupun ada perkataan yang sama mungkin itu dari pengaruh bahasa jawa terhadap bahasa sunda itu sendiri.

    ReplyDelete
  35. Ga bisa gitu lah ,di Indonesia masih banyak yang ga mau di sebut melay, suku Jawa yang paling menonjol dalam hal ini

    Alasannya banyak diantaranya adalah , sebutan serumpun sebenernya adalah propaganda orang Malaysia agar negri nya / sukunya disebut superior karena menurut mereka Melayu asal nya dari Malaysia lebih tepatnya di semenanjung dan mereka tidak mau terima bahwa Melayu berasal dari Sumatera

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau melayu betol emang asal sumatera..melayu pattani dan champa asal mana pula..Di malaysia melayu sumatera hanya berada di johor,melaka,perak dan negeri sembilan yang mempunyai dialek /loghat yg sama seperti sumatera..manakala kelantan, kedah dan terengganu mempunyai dialek masing2 sama seperti orang pattani selatan thai..

      Delete
    2. Champa tu sebenarnya bukan Etnik Melayu lagi sama dengan Acheh. Mereka termasuk ke dalam Kelompok Etnik Chamik dengan Etnik Rade, Jarai, dan Churu di Vietnam dan Etnik Tsat di Hainan sekali. Tapi mereka ni disebut Melayu sebab aturan kerajaan yang sebutkan dia Melayu, sebab tu di dalam Malaysia kita kenal sebutan Melayu Champa tapi orang yang berahli dalam kes persukuan ni akan tertawa bila kita sebut Melayu Champa. Sebab Champa tu memang bukan Etnik Melayu tetapi dia termasuk dalam Rumpun Bangsa Melayu

      Delete
    3. Kalau bercakap serta kan bukti dan kajian ya. Saya sudah ke vietnam. Tour guide saya orang vietnam. Cari facebook nama 'ibra him'. Dia sendiri mengaku dia melayu champa ok. Vietnam juga ada beratus suku. Mereka sendiri cerita sejarah negara mereka. Palatao kau ni. Taktau baik diam

      Delete
    4. Propaganda malaysia agar dipandang superior oleh dunia, semua disebut melayu... hingga bahasa melayu disebut diperucapkan di Arab.. sungguh kehaluan yang nyata...ketika negara dibangun diatas pondasi rasial dengan argumen sejarah yang hoaks dan melenveng sungguh fatality.

      Delete
  36. Tidak hairanlah mengapa orang nusantara sering kali diserang oleh orang siam dan sememangnya sangat lemah..terbukti ini lah penyebabnya terlampau banyak perpecahan keturunan dan tidak bersatupadu..di thailand walaupun negara yang besar tidak pula mempunyai keturunan lain selain orang thai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thailand pun mengandungi kepelbagaian Suku-sakatnya dan Bangsa Thai adalah Bangsa asal dari Selatan China sama Bangsa Dengan Hmong,Lao,Die-Viet ...termasuk Juga kaum Imigran yang lebih dahulu bercampur dengan Peradaban Melayu Tua Indochina dari Persekutuan Javaka seterusnya Funan atau Gunung yang terkenal Itu 6ang berpusat di Kota Vijaya sekarang dalam Kemboja lebih 1500 tahun Silam manakala Bangsa Thai/Lao/Hmong adalah Pendatang kemudian darinya setelah Keruntuhan Kerajaan Nanchoa di Selatan China ....
      Negara Thailand pun masih dibelenggu masalah Kebangsaan meski mereka memaksanya secara keras mengeThai kesemuanya termasuklah Bangsa Mon/Khmer dan Melayu Tua Indochina ...
      Dan Pemberontakkan diselatan Masih lagi berterusan sehingga Kini ...
      Begitu juga dengan sebuah lagi Negara Asia Tenggara yaitu Burma/Myanmar masih berterusan bergolak dalam Isu Wilayah Kebangsaan antaranya di Negeri Chin,Kachin,Arakan,mon,Shan dan lain-lain ...
      Tidak terkecuali Vietnam juga yang masih kedengaran Bangsa Melayu Champa masih menuntut sebuah Negara bebas atau Autonomi sekurang-kurangnya seperti Janji Jeneral Ho Chi Minh sewaktu era Perang Viet-Us kepada Bangsa Champa ini ...
      Siapa kata tiada Masalah Kebangsaan Dalam Negara Asia Tenggara Ini ..Hanya buta,pekak dan tuli serta bisu yang masih berfikir Negaranyalah Juara dalam Semangat Kebangsaan ...

      Delete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Di Indonesia, terdapat banyak etnik Melayu, tersebar di Sumatera, Kalimantan, bagian utara Jawa bagian barat hingga Bali.
    Senarai etnik Melayu di Indonesia.

    * Melayu Temiang
    * Melayu pesisir timur Sumatera Utara
    * Melayu Riau (daratan dan kepulauan)
    * Melayu Minangkabau
    * Aneuk Jamee
    * Pasisi
    * Orang Ulu Muara Sipongi
    * Melayu di Jambi (Melayu Jambi,Kerinci, Batin, Penghulu, dll)
    * Melayu di Bengkulu (Melayu Bengkulu, Lembak, Kaur, Pekal, dll)
    * Melayu Bangka
    * Melayu Belitung
    * Melayu di Sumatera Selatan (Palembang, Besemah, Semende, dll)
    * Melayu di Kalimantan Barat (Melayu Pontianak, Melayu Sambas, dll)
    * Melayu Banjar
    * Melayu Berau
    * Melayu Kutai
    * Melayu Betawi
    * Melayu Loloan Bali

    Ditambah suku2 terasing yang masih menuturkan varian bahasa Melayu
    * Bonai
    * Sakai
    * Akit
    * Talang Mamak
    * Anak Dalam
    * Duano
    * Lom
    * Sekak

    ReplyDelete
  39. Orang kafir shj yang suka hidup berpuak puak dan saling membanggakan suku masing..mereka mahu mengambil kesempatan dengan suku suku lemah..

    Yang Islam harusny bersatu berteraskan Ukhwah Ummah..

    Lupakan kisah lama Jawa vs Melayu pamalayu bergerak ke hadapan sebagai ummah..yang besar dan bermaruah ke hadapan sebagai ummah..yang besar dan bermaruah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu jgn salah kaprah bro dari dulu sdah
      ada suku klu kita menyatuhkanya menjadi satu itu salah.karna mereka jga mau menjaga bahasa,budaya mereka.ngk kayak negara lu malaysia bukan suku melayu di paksa masuk suku ras melayu,akhir nya apa yg terjadi budaya sama bahasa mereka hilang dan membuat negara malaysia rugi besar karena ngk punya budaya.sampai2 menglaim budaya karya suku2 yang ada di indonesia contoh,reog,wayang kulit,kuda lumping,keris,rendang dll.padahal orang malaysia ngk tau arti budaya yg di claim,itu lh klw negara banyak suku jadi kan satu suku negara ngk punya budaya akhir nya maling milik orang....

      Delete
  40. Terima kasih tentang artikel nya , semoga bermanfaat, kunjungi my blog traveling

    ReplyDelete
  41. Divide & rule..

    Kalau mcm tu jawa pun banyak..
    Jawa kuno, jawa totok, jawa timur dll

    Ini semua usaha tidak ikhlas kepada fakta dan hukum alam..

    Mahu menunjukkan dominan membolot duniawi sahaja dengan memecah belahkan manusia yang tidak ada peluang..

    ReplyDelete
  42. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya menulis pesan ini biar
    Semua orang tau,ini sebuah kisa nyata dari saya dan tidak ada rekayasa sedikit pun yang saya tulis ini,sekali lagi terimah kasih banyak ya Aki dan insya allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu Sartika dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete
  43. Melayu Malaysia bukan datang hijrah dari Indonesia. Tak ada satu bukti sahih seperti catatan sejarah yg akurat, Batu bersurat, prastasi dan arkeology bahwa pernah terjadi penghijrahan sekumpulan besar etnik dari Indonesia ke Malaysia.

    ReplyDelete
  44. Perlu diingat bahawa tidak ada Tamadun di dunia ini yang berasal dari kepulauan.. Semuanya berasal dari Tanah besar..Dari tamadun itu berkembang membentuk bangsa,suku dan sebagainya..So, Melayu berasal dari indonesia atau semenanjung?.. So suku lain di Indonesia yang tak mahu disebut sebagai Melayu itu adalah Melayu murtad.. Hahahaha..Bahasa Indonesia aja berakar daripada Bahasa Melayu tapi bila digelar sebagai Melayu gak mahu.. Hahaha bodoh amat.. Gak ada bangsa atau suku yang gak punya bahasa sendiri tapi mahu mendonia..Kalo Melayu itu suku minoriti di Indonesia mana mungkin Bahasa Melayu diangkat menjadi bahasa nasional Indonesia.. Benda basic kayak itu pun kalian gak bisa berfikir.. Apa lagi mahu fikir benda yang lebih mendalam.. Itu belum bicara tentang isu Ganyang Malaysia.. Tahukah kalian Ganyang Malaysia itu Pak soekarno wujudkan untuk penuhi nafsu dan dendam terhadap Tunku Abdul Rahman yang terlebih dulu wujudkan gagasan Malaysia melalui penyertaan Sabah,Sarawak dan Singapura waktu itu.. Pak soekarno marah kerana cita citanya untuk wujudkan Indonesia Raya yang berfahaman Komunis digagalkan Tunku Abdul Rahman..Selain itu, kerana mahu mengalih perhatian rakyat Indonesia ketika itu yang marahkan beliau kerana ekonomi yang sangat teruk..Pak Soekarno itu Pro Komunis.. Siapa yang bunuh Sultan dan ulama di Sumatera kalo bukan Komunis..Patutnya Pak Suharto itu diangkat sebagai Hero.. Cerita di sebalik Konsep Ganyang Malaysia aja kalian gak tahu, walhal itu sejarah kalian.. Tapi bila ada masalah sama Malaysia terus teriak Ganyang Malaysia.. Hahaha taiiii.. Sampaii sekarang masih dibodohkan dengan slogan Pak Sukarno.. Dengan bangganya teriak Ganyang Malaysia puak Komunis malah bertepuk tangan.. Bodo amat.. Dipanggil sebagai Indon aja marah, walhal di Malaysia itu gak ada maksud yang tidak baik pun selain singkatan kepada Indonesia.. Kalian panggil Korea Utara sebagai Korut aja ngak sedar.. Hahaha dasar taiii.. Menuduh Malaysia mengklaim budaya dan Makanan lagi.. Dengar sini aku mahu kuliahkan kalian yang selain suku Melayu di Indonesia.. Kemiripan Budaya dan makanan itu sudah wujud sebelum tertubuhnya negara Indonesia dan Malaysia lagi.. Jadi kenapa bila tertubuhnya negara,kalian menuduh Malaysia mengklaim budaya kalian.. Budaya dan makanan itu milik bangsa bukan milik negara wahai si bodoh amat.. Negara Thailand,Laos,Kemboja,Vietnam juga berkongsi kemiripan budaya dan makanan sesama mereka namun masing2 gak menuduh dan mengklaim itu mereka punya ini mereka punya.. Hahahaha sila malu sama mereka yang kalau dihitung rumpun kita lebih maju berbanding rumpun mereka namun pemikiran rumpun kita gak matang disebabkan pemikiran kalian yang sempit dan bodoh lagi sombong.. Bicara aku ini untuk orang yang bodoh amat.. Aku yakin suku Melayu di Indonesia itu gak sempit pemikiran kecuali kalian yang Melayu Murtad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi tolol, bahasa indonesia emang berawal dari pengembangan dari bahasa melayu 'riau' dan bahasa ini hidup terus berkembang mempunyai kata2 baru yg mengambil serapan dari bahasa suku2 yg ada diindonesia dan bahasa asing, Terus apa yg salah?. do your research sejarah catatan tulisan melayu dan kerajaan pertama melayu yg ditemuin ada di jambi sumatra, indonesia saat ini. Apa salah kalo bahasa indonesia diambil dari salah 1 suku bekas kerajaan terbesar diindonesia? Toh perkembanganya juga melibatkan suku2 lain yg ada diindonesia. Gobloknya lagi gaterima orng indonesia 'menuduh' malaysia mengklaim?, lah emang dari awal budaya2 yg dipermasalahin tersebut bukan dari malaysia. Baca2 lagi origin atau 'Awal' budaya/alat/kesenian/makanan tradisional itu bermula ada contohnya makanan rendang, malaysia mengklaim itu makanan tradisional negaranya mengatasnamakan makanan tradisional 'nusantara', padahal awal mula makanan itu dibuat aja sama orng2 minang yg ada disumatra, belum lagi 'awal mula' kata nusantara itu sendiri, gimana orng2 indonesia sebagai 'origin' dari hal2 tersebut gamarah negara lu main asal klaim aja kan goblok. 1 lagi, Kata ganyang malaysia sebagai pembodohan atas slogan komunis suharto?, nah ganyang malaysia adalah bentuk kebencian orang2 indonesia atas kegoblokan orang malaysia

      Delete
    2. Masalah rendang ke? Bukan semua negeri ada melayu claim rendang. Itu yang keturunan asal indonesia banyak. Bongok.

      Delete
    3. kenapa perlu benci malaysia.. kalu setiap negara, bangsa atau individu itu ade kebodohan or goblok masing2..

      kenapa perlu cipta ganyang malaysia.. kenapa dicipta jurang.. kita serumpun melayu..

      Delete
    4. Malaysia perlu di kasih faham (ganyang malaysia)...
      Sebab keturunanannya para bajak laut/perampok sriwijaya yg membelot dari kerajaan yg sah.

      Negara indonesia bukan bangsa malaysia.
      Hak intelektual bangsa indonesia yg sama nama BRANDED-nya, merupakan perampokan budaya dan kultur dari bangsa indonesia.
      Warga negara indonesia yg meninggalkan tanah airnya sdh tidak lagi di sebut WNI, melainkan warga negara asing.

      Setiap individu yg membawa budaya dari tanah airnya, merupakan warga keturunan dari indonesia , yg berarti hak intelektual bangsa indonesia, bukan milik negara malaysia.

      Delete
  45. Di Indonesia divinisi ras Melayu ada 2 perkara yaitu Melayu proto dan melayu deutro.melayu proto adala melayu beretnis jawa,batak,nias,toraja,sasak,sakai,gayo,p.helmahera,bali,ntb dan ntt.so Melayu deutro ialah melayu yg beretnis acheh, Minang,palembang,bugis,betawi,sunda,dan dayak Kalimantan.dari survey dia atas di ketahui bahwa ras atau bangsa yang menguasai Nusantara adalah ras atau bangsa melayu.terimakasi melayu tak kan hilang kecuali islam itu hilang maka Melayu juga akan hilang,karena islam adalah melayu dan melayu adalah islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu Deutro, Melayu Proto, itu hanya nama saja. Tidak ada yang namanya Ras Melayu, itu hanya teori dan faham yang salah dari Ilmuwan Inggris. Itu faham yang salah, usang, dan lama. Kita orang Nusantara, rasnya Ras Austronesia, bukan ras Melayu. Lagipula Jawa, Sunda, Batak, Acheh, Bugis, dan sebagainya bukan Melayu. Mereka hanya disebut Deutro atau Proto Melayu. Tapi mereka bukan Melayu. Jawa itu Jawa, Sunda itu Sunda, Acheh itu Acheh, Bugis itu Bugis, Melayu itu Melayu. Faham orang Malaysia bahawa Indonesia itu Melayu itu tidak benar dan merupakan propaganda Negara. Melayu bukan ras tapi Etnis, Deutro atau Proto Melayu itu hanya subras dari Ras Austronesia. Walaupun begitu Deutro dan Proto bukanlah Melayu. Lagipun dalam Islam tidak ada yang namanya "Melayu itu Islam", didalam Islam itu semua manusia sama, yang membedakan hanya ketakwaan. Tidak ada yang namanya Melayu dalam Islam, yang ada hanya manusia, iman, dan Allah. Aku tidak benci Melayu. Hanya perkataan mu itu adalah kebohongan dan propaganda.😒😒

      Delete
  46. Bos id kampang kau udah depo

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum .sallam dari warga melayu palembang

    ReplyDelete
  48. Bang saya juga pernah dengar salah satu suku melayu berau di kalimantan timur,tolong di buat artikelnya soalnya minim sekali informasi perihal suku itu bang

    ReplyDelete
  49. Terus kalo suku melayu kenapa? Merasa superior?
    Itu ada komen tolol yg bilang suku melayu harusnya jadi satu bikin negara sendiri, woy tolol lu sendiri yg bilang melayu tersebar diindonesia, malaysia, brunai, thailand, lu pikir negara negara itu mau gitu wilayahnya dijadikan negara melayu, tolol banget sih, gw dijawa asli suku jawa pemerintahan dijawa, presiden dari jawa sama sekali ga merasa superior.
    Lu orang malaysia ga usah ngurusin negara indonesia, urus saja wilayahmu sendiri, pake cermin buat ngaca gimana keadaan negaramu sendiri, lu ga tau gimana sejarahnya terbentuk indonesia dari jaman boedi outomo jadi ga usah bacot.

    ReplyDelete
  50. Sebab peradatan Melayu tak jelas.... hanya boleh bercakap Melayu dan berugama Islam pun dh disebut Melayu..... sedangkan etnik ialah suatu ikatan kerabat atau famili yang memiliki tali dan berketurunan jelas.... macam Minangkabau dengan Batak mereka ada clan, kalau Orang British bercakap Melayu dan masuk Islam berarti boleh lah tu disebut Melayu? Itulah mengapa Melayu termasuk etnik tak jelas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kalau ikut perlembagaan tpi dia kena amal kn adat melayu

      Delete
    2. Fikir la siap ada hadis lagi spa yg berbahasa arab dia itu pon arab. Disebalik maksud dia rasulluah nk mengajar kn kita bersatu padu x kira bangsa ni bru pasai suku nk gaduh

      Delete
  51. pada goblok semua..dlm kubur ga ditanya apa ras/suku loe..berhujat yg gada faedahya soal duniawi semua itu bertele-tele buang waktu.Cukup loe tau asal dari Adam a.s ya udah,tinggal iman dan amal loe aja mau dibawa mati,yg lain" itu ujian duniawi!!!mikir yg benerrr lho!!!

    ReplyDelete
  52. Ya ini lah indonesia dengan kekayaan akan keberagaman nya walaupun beda beda suku dan beda beda bahasa tapi awak yakin di dalam hati cuma ada 1 bangsa kami yak ni bangsa indonesia, kalau bicara melayu memang kiranya harus di akui bahwa melayu salah satu suku terbesar di indonesia tatapi bahwa bila kita bicara tentang jumlah maka ini cukup sulit untuk ditemukan angka yang sebenar benar nya karnan keturunan suku melayu banyak yang menikah dengan suku lain sehingga terbentuk percampuran budaya, saya adalah contoh nya ayah saya keturunan suku batak dan ibu adalah keturunan melayu bahkan yang lebih menarik lagi kampung saya di huni mayoritas keturunan suku batak tapi pada kenyataan keturunan suku batak justru menggunakan bahasa melayu ini ke beragaman indonesia, saya mengghargai melayu malaysia keberatan atau tak setuju dengan sensus penduduk tahun 2010 sebab awak percaya bahwa melayu malysia dan melayu indonesia punya suatu ikatan yang kuat namun "melayu indonesia adalah bagian dari bangsa indonesia sampai bila masa pun kami akan tetap menghargai melayu bagian dari indonesia dan kami sebagai anak anak muda indonesia akan merawat keberagaman bangsa kami" Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu

    ReplyDelete
  53. Jawa itu memang benci dgn melayu,melayu dan jawa satu bangsa yg jauh berbeza dari segi bahasa juga kebudayaan.jawa itu pemecah kerukunan Melayu2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa Bilang Benci. Saya Orang Jawa. Anda Jangan Jadi Provokator Dan Menuduh Yang Tidak Tidak

      Delete
  54. yg pasti etnik melayu itu bukan jawa.
    dan melayu dominan di pulau kalimantan dan hampir di seluruh sumatera dan semenanjung malaysia, salam sye melayu sambas

    ReplyDelete
  55. yg pasti etnik melayu itu bukan jawa.
    dan melayu dominan di pulau kalimantan dan hampir di seluruh sumatera dan semenanjung malaysia, salam sye melayu sambas

    ReplyDelete
  56. yg pasti etnik melayu itu bukan jawa.
    dan melayu dominan di pulau kalimantan dan hampir di seluruh sumatera dan semenanjung malaysia, salam sye melayu sambas

    ReplyDelete
  57. DI dalam kubur kita tidak ditanya apa Ras/Suku kita. janganlah Kita Saling Menghujat Satu Sama Lain Yang Gak Ada Faedahnya. Yang Katanya Jawa inilah Melayu Itulah.pada Hakikatnya semua manusia itu sama. Hanya iman Dan Amal yang dibawa mati. Yang lain hanyalah urusan Duniawi !!!

    Pikirkanlah Itu !!!

    ReplyDelete
  58. Bagi saya, kita semua boleh di sebut dengan bangsa nusantara. Bagi pendapat saya juga melayu itu sebahagian daripada sub etnik di nusantara sama dengan etnik-etnik lain.

    Saya lebih bersetuju dengan apa yang di terapkan di Indonesia. Yang memberi kebebasan kepada setiap etnik mengamalkan budaya setiap etnik masing-masing agak keluhuran dan adatnya terjamin. Dengan itu negara itu mewujudkan Bangsa Indonesia.

    Di Malaysia pula, pada pandangan saya. Pemahaman rakyat Malaysia berbeza dengan Indonesia. Di Malaysia menyatakan Melayu adalah satu bangsa. Struktur negara Malaysia terbina dari 3 bangsa utama(Melayu,Cina,India). Kebarangkalian, Ini berpunca daripada pengaruh politik yang di mana untuk mengekalkan kuasa dan hak penduduk asal daripada bangsa yang seteru dengan penduduk asal Malysia. Dengan itu, setiap etnik berbangsa Nusantara yang ada di Malaysia, telah di asimilasikan kepada satu kaum, hakikatnya mereka adalah berlainan sub etnik. Membuatkan bangsa Melayu dominan berbanding bangsa Cina dan India.

    Malaysia dan Indonesia ada terdapat persama dan juga ada perbezaan. Tak kira dari segi permahaman sesuatu perkara atau apa apa sahaja. Hakikatnya, kita dari kepulauan yang sama. Banyak juga perkara yang kita berkongsi bersama. Hakikatnya, kita etnik apa, suku apa? Asal kita sama dari Bangsa kepulauan Nusantara.

    ReplyDelete
  59. Di Malaysia kulit sawo mateng berugama Islam n bertutur melayu di anggap org melayu walaupun jawa,aceh,bawean,minang,telu,Rao,mandaling,bugis,iban,kadazan,org sungai,Banjar,melanau,kerinci,dll.Sebenar Malaysia,Sebahagian Thailand,Indonesia,Filipina,Kampuchea,Sebahagian Burma n Sebahagian Vietnam, Brunei n Singapura adalah Bangsa Nusantara mempunyai dna yang sama.Saya keturunan jawa Malaysia.

    ReplyDelete
  60. Wahai bangsa Nusantara bersatulah nanti diakhir zaman dibawah pimpinan baru bangsa nusantara dibawah panji panji hitam dari timur yang memimimpin dunia diakhir zaman nanti

    ReplyDelete
  61. Melayu malaysia kenapa deh�� urusin dulu tuh rakyat kalian tidak bisa bahasa melayu dimana2 ngomong inggris china india.
    Salam dari Suku SUNDA pentas Sunda Mantap. Tak kan hilang melayu di indonesia, semua suku bersatu berbahasa indonesia��

    ReplyDelete
  62. Bangsa nusantara.
    Nusantara itu apa.. Sama juga dengan kata Austronesia.. Kurang makna nya dengah kata Malays/ Melayu.
    Kenapa hendak dikaitkan bangsa kita ini dengan australia? Austro. Itu definisi yg aku kira tidak tepat.

    Di sebelah tanah arab pula, kita sudah biasa dengan gelaran Bani Jawi. Orang Jawi.. Nisbah kpd Jawa. Aku sbg orang melayu tiada masalah dengan gelaran/ kalimah itu. Sbb sememangnya kita ini bani Jawi dan juga Malays at the same time. Jawi panggilan Arab terhadap kita. Malays panggilan inggeris/barat terhadap kita. Lalu, nusantara panggilan kita terhadap kita sendiri? Aku rasa ia betul, tp sedikit janggal kerna kata nusantara itu baru dan seperti kata terbitan tidak mencerminkan secara asli.. Sekadar untuk menjaga keamanan sesama suku. Biarlah kita digelar bangsa Jawi dan Malays/ Melayu pada masa yang sama. Saya bangga dengan jawa saya juga bangga dengan melayu kerna kedua duanya mewarisi Srivijaya dan Majapahit.

    Kita akan terus bertengkar selagimana negara baru kita ini kekal terbelah kepada dua. Penjajah lah yang menjadi punca ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rejim jawa sengaja pecah belahkan melayu kepada etnik yg berbeza kerana niat yg jahat.

      Delete
  63. Jangan pening2..gaduh2 X guna sebab Kita Masih makan Tempe juga...

    ReplyDelete
  64. Tak pa lah..di Indonesia mereka buli melayu..di Malaysia kita buli orang jawa..hehehe gurau jah..jangan marah..

    ReplyDelete
  65. As a malaysian malay.. Sy fikir jawa melakukan yg terbaik untuk untuk kesukuan ini bagi kestabilan indonesia.. Sy puji jawa.. Kalau sy berada di tempat jawa pun sy lakukan hal yg sama.. Suku2 ini perlu dipecah pecahkan untuk wujud kestabilan politik.. Kalau jawa(indonesia) tidak pecah2kan mereka contohnya jawa ikut konsep bangsa by pulau contoh org maluku, org sumatera, org kalimantan, org papua pastinya kestabilan indonesia itu tergugat.. Politik ialah seperti bermain bola, sememangnya haram melakukan penipuan tp it ok dlm game bola sepak kalau kita sengaja rebahkan diri untuk dapatkan penalti.. Sy harap persaingan melayu dan jawa ini terus sihat. Seperti persaingan srivijaya dan majapahit.. Kini kita dlm persaingan malaysia dan indonesia.. Slm syg,, melayu❤️ jawa..

    ReplyDelete
  66. Melayu secara kiasan bahasa merujuk pada satu kaum (suku). Tapi hal yg bnr tu Melayu merujuk pada suatu ras ( bangsa).

    Saya org Indonesia tinggal kepulauan Riau tempat kelahiran raja Ali haji.

    Bangsa Melayu yang meliputi Indonesia memiliki 37 suku induk (rumpun Melayu) dan memiliki 67 suku cabang.
    Mereka masih tergabung dalam ras Melayu.

    Namun, tingginya ego yang membuat mereka (suku-suku) lain itu tidak mengakuinya.

    Contoh kenapa saya bilang bahwa suku Jawa juga termasuk dari pada bangsa Melayu?
    Bisa di lihat dari simbol bahasa (tulisan).

    Sansakerta yg kita kenal lebih identik dengan suku Jawa. Namun pada kenyataan nya. Bahasa sansakerta sendiri di adopsi dari bahasa Melayu palawi (merujuk pada batu bersurat) di pulau Karimun, Kepri .

    Tulisan Melayu palawi di adopsi dari pada bahasa Palawa (India).
    Memang dasarnya Melayu erat kaitan nya dengan bangsa India, karena nenek moyang dari bangsa Melayu tersebut pernah menguasai negri Palawa. Dan terjadinya pernikahan yg mengahasilkan suatu bahasa Melayu palawi.

    Tak ada satu rujukan yang menyebutkan tulisan sansakerta diciptakan oleh suku Jawa.. melainkan asimilasi dari penyebaran agama.

    Sama hal nya dengan Melayu tua ke Melayu muda.
    Asimilasi agama juga mempengaruhi suatu bahasa dalam tulisan yakni (aksara Jawi / Arab-Melayu).

    Begtu juga dengan Sunda dan Jawa, mengadopsi aksara Jawi, hanya saja di campurkan dengan bahasa yang berkembang. Al hasil jadi aksra Arab Pegon

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju.. jawa ni melayu sbnarnya.. tapi sbb mungkin dia rasa melayu jawa tu lebih hebat so dia xnk mengaku melayu.. dia nk cipta identity sendiri as jawa.. padahal satu rumpun melayu (rupa pun sama).. tapi kita hormat jer mereka nk pisah kn diri mereka..mcm ahli keluarga yg x nk ngaku dia asal dari family dia.. sunda pun sama.. ini pandangan sy lh..

      Delete
  67. Terimakasih tuan atas tulisannya, saya sebagai orang melayu Jambi yang berdarah melayu minangkabau dari kakek nenek saya merasa kecewa dengan pengelompokan sensus ini. Seolah2 pemerintah ingin mengecilkan jumlah suku melayu.

    ReplyDelete
  68. suku melayu hanya 3,7% saja di Indonesia

    ReplyDelete
  69. betul terkadang saya jg heran dgn sistem pempelajaran indonesia ini,, pdhl mau dia suku aceh tamiang,deli,langkat,riau,bengkalis,minang,bangka,jambi,rejang,kerinci,palembang sampai lampung tuh melayu ,, kdng jawa ini yg buat pecah seolah'' melayuitu minoritas,, mrka itu tetaplah melayu hanya saja beda dialek saja! klo dihitung pun total lebih dari 40jt hanya disumatra saja,belum lagi di pulau kalimantan,, capek memng jelaskn ke mrka,, kurikulum kita mesti diubah terutama soal sejarah dan kebudayaan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju.. mereka terlalu bangga dgn diri mereka.. mereka rasa jawa tu lebih hebat.. sbb tu xnk mengaku melayu.. padahal satu rumpun.. rupa pun sama..

      Delete
    2. Kau melayu kan cuba org paksa kau mengaku jawa, kau mau ka? Begitu juga la suku2 lain . Kau paksa mereka mengaku melayu memang tidak la mereka mau🤷🏻‍♂️ rupa sama tidak semestinya satu suku. China korea dan jepun muka sama, tp nda pernah pula jepun mengaku sbg bangsa china. Nusantara ini beragam, bangsa di nusantara ialah bangsa austronesia, d bawah bangsa austronesia itu ada jawa, melayu, bugis, iban, kadazan dan banyak lg suku2 di nusantara.
      Suka2 kau saja sapu semua org jd melayu

      Delete
  70. Yg kasih nama Melayu itu siapa

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Aku berdarah bugis malaysia perak dan bangsaku adalah melayu.suku bangsaku adalah bugis dan pattani.seperti cina adalah bangsa dan suku2 bangsanya dipecah perbagai seperti mandarin,hokien,kungfu dan lain2.begitulah
    juga bangsa melayu sebagai payungnya yg memayungi suku2nya.di tnah seberang adalah tempat perbagai suku2 melayu yg dtg ketanah melayu dan bercampur dgn suku dari melayu pattani.kerana itu dipanggil tanah melayu kenara tempat berkumpulnya perbagai suku melayu bersatu dan tidak seperti sebelumnya di tnah seberang yg mana setiap suku mendominasi sesebuah kawasan dan tidak bercampur kawasan dgn suku2 lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada dua Melayu & bumiputera (bukan melayu tapi dalam malay archipelago). Raja², pembesar² & ulama² Melayu dibunuh ketika Revolusi Sosial.

      Delete
  73. Kami LAMPUNG INI TERMASUK SUKU APA EA APA BATAK EA,,

    ReplyDelete
  74. Maka dari itu kami punya budaya dan khas etnik tradisi dari suku kami sendiri, lah kalian di malaysia semuanya melayu, tapi budaya orang kalian curi, kalau kalian semuanya melayu, lalu budaya2 yg lain kalian klaim apakah itu budaya melayu, negara kami sudah lebih dulu ada ketimbang negara kalian, suku di negara kami lebih dulu ada ketimbang, negara kami sendiri, lah kalian siapa anak baru udah mau memelayukan semua perbedaan. Konsep negara malaysia emang di rusak britihs, kalian sendiri sudah gak punya tradisi dari daerah kalian masing2 yg ada semuanya melayu, orang afrikapun kalau islam kalian melayukan 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy sokong tulisan mas. Saya org Sabah Borneo, berbangsa dayak momogun dan beragama Islam. Sy tidak kan pernah mengaku melayu. Kerosakan dibuat oleh org melayu malaya yg memelayukan semua suku bangsa. Sangat memalukan ada yg jawa, bugis, dayak semua dimelayukan sedangkan bahasa dan adat 100% berbeza. Itu la yg sedang saya pertahan kan di Sabah borneo. We can be a muslim but our ethnicity will never change🤝🏻

      Delete
  75. Walaupun berbeda suku yg jelas kite hanye punye satu Tuhan dan satu tuan allah SWT
    Dan kite di persatukan dengan kalimat laaillahailallah muhammadoruslullah
    Kalau kite tetap mempertahankan suku kite masing-masing ape bedebye dengan yahudi
    Yg selalu bangga dengan bangsa nye

    ReplyDelete
  76. Di Indonesia Melayu memang sengaja di kecilkan supaya secara sistem demokrasi pemimpin Jawa akan selalu menduduki jabatan " Penting di Negara.. Kamipun melayu kepulauan Riau tersebar di ribuan pulau heran dengan pemerintahan di Jawa sana..

    ReplyDelete
  77. Andai Kerajaan Majapahit Gadjah Mada Masih Ada Semua Negara Pasti Akan Tahu Sejarah. Dan Negara Tetangga Kita Malaysia Tidak Akan Pernah Mengklaim Nya. Banyak Budaya,Makanan,Lagu,Dan Pakaian Tradisional Indonesia Yang Di Klaim Malaysia. Salah Satu Seni Budaya Indonesia Yang Diklaim Malaysia Ialah WAYANG KULIT. Seni Budaya WAYANG KULIT Diciptakan Oleh SUNAN KALIJAGA Ia Adalah WALI ALLAH. Tapi Dulu Pada Zaman Kekuasaan Raja Sriwijaya Malaysia Telah Dikuasai Dan Menjadi Bagian Dari Nusantara.
    MAJAPAHIT GADJAH MADA
    “Lamun huwus kalah Nuswantara isun amukti palapa, lamun kalah ring gurun, ring Seran, Tanjung Pura, ring Haru, ring Pahang, Dompo, ring Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, Samana isun amukti palap. Artinya: "Jika telah mengalahkan Nusantara, saya (baru akan) melepaskan puasa. Jika mengalahkan Gurun, Seram, Tanjung Pura, Pahang, Dompo, Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, demikian saya (baru akan) melepaskan puasa."

    ReplyDelete
  78. Heran awak dengan orang Malaysia, idi blog, youtube dll terlalu mempersoalkan segala hal terkait Melayu di Indonesia, seolah2 mereka paling Melayu sedunia. Maaf tuan2.. kami di Indonesia tak lagi menyibukkan diri dibawah tempurung kecil ke-Melayu-an dg segala dongeng kejayaan lampau, kami sedang menatap masa depan dibawah payung ke-Indonesia-an. Tuan2 tak usah terlalu khawatir dan sibuk tentang kami karena kami Melayu disini baik-baik saja, masih merawat bahasa ibu kami, budaya kami, masakan2 khas kami etc.. tapi tdk lagi dibawah dongeng kejayaan Melayu masa lampau, tapi dibawah panji kebangsaan Indonesia.

    ReplyDelete
  79. Kalian orang Malaysia tertinggal hampir 100 tahun dari kami di Indonesia dalam memperdebatkan dan memahami soal etnis, suku dll ini. Kami sudah selesai dg konsep tersebut ketika SUMPAH PEMUDA diikrarkan tahun 1928. Jadi kalau kalian hari masih mempersoalkan hal ini yang berkaitan dengan Indonesia, kalian itu TELMI (telat mikir) dan kasihan sekaleee.. tapi kalau kalian membahas itu dalam konteks negara Malaysia ya silahkan.. nggak usah bawa2 negara orang.. karena kebingungan kalian ttg bagaimana posisi Melayu thd etnik cina dan bangla di negara kalian bukanlah urusan kami.

    ReplyDelete
  80. Melayu di kalimantan barat adalah Dayak yg masuk dalam agama Islam dan bukan lah melayu yg sebenar. Erti kata lain, melayu yg mengaku2 saja. Faham lah dulu kan tidak ramai dayak yg beragama Islam so ini lah yg terjadi utk membeza kan Dayak Islam dan Bukan Islam. Org melayu malaya jangan perasan dgn “bangsa melayu” kau. Kau cuma suku.

    ReplyDelete