Featured Post

Peringatan Kepada Laman OhMyMedia dan Page-page Hiburan Kaki Copy Paste

Ketika penulis memulakan penulisan di blog kira-kira sembilan tahun yang lalu, ada tiga (3) niat utama yang terlintas di fikiran pen...

Thursday, March 24, 2016

Melayu Sebenarnya Suku Bangsa ke-3 Terbesar di Indonesia




Seperti yang pernah ditulis sebelum ini, definisi ‘Melayu’ di negara kita adalah berbeza dengan negara jiran kita iaitu Indonesia. Di negara kita, ‘Melayu’ dirujuk sebagai satu rumpun atau ras yang menghimpunkan secara bersama Melayu Jati/anak negeri (Melayu Kelantan, Melayu Kedah dan sebagainya), Melayu anak dagang (Melayu-Jawa, Melayu-Bugis dan sebagainya) serta Melayu Peranakan/kacukan (Melayu-Arab, Melayu-Mamak dan sebagainya) serta didefinisikan dengan jelas di bawah Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan.

Sebaliknya di Indonesia yang dihuni oleh ratusan kumpulan etnik (atau ‘suku bangsa’ dalam Bahasa Indonesia), Melayu merupakan salah satu daripada kaum minoriti yang wujud. Jika dirujuk kepada maklumat bancian rasmi yang terdapat di dalam Sensus Penduduk Indonesia Tahun 2010, suku bangsa Melayu merupakan yang ke-10 terbesar iaitu sebagaimana yang ditunjukkan di dalam Jadual di bawah ini:


Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang menghairankan penulis apabila meneliti laporan berkenaan beberapa tahun dahulu. Perkara pertama, Melayu Palembang dan Melayu Jambi tidak lagi dikategorikan di bawah suku bangsa Melayu sebagaimana di dalam sensus tahun 2000 sebaliknya hanya disebut sebagai ‘Palembang’ dan ‘Jambi’ sahaja dan masing-masing diletakkan di bawah kumpulan ‘Suku Asal Sumatera Selatan’ dan ‘Suku Asal Jambi’ bersama-sama etnik minoriti lain yang terdapat di kedua-dua provinsi berkenaan.


Begitu jugal halnya kepada Melayu Musi Sekayu, Melayu Bangka, Melayu Belitong, Melayu Enim dan Melayu Pegagan yang sebelum ini ada disebut di dalam Sensus Tahun 2000 tetapi tidak lagi dinyatakan sebagai Melayu di dalam Sensus Tahun 2010.

Perkara yang paling melucukan adalah apabila Melayu Kalimantan/Borneo diletakkan di bawah kumpulan Dayak dan bukannya Melayu. Dapat dilihat di bawah ini apabila Melayu Pontianak dan Melayu Sambas dinyatakan sebagai ‘Dayak Melayu Pontianak’ dan ‘Dayak Melayu Sambas’ bersama-sama dengan ratusan sub-etnik Dayak yang lain walaupun mereka bukannya kaum Dayak.   

 
Walau bagaimanapun, penulis akhirnya berjaya menemui kajian yang telah dibuat oleh sarjana-sarjana Indonesia sendiri yang telah meneliti laporan Sensus Penduduk Indonesia bagi tahun 2000 dan 2010. Berdasarkan kepada analisis data yang telah dibuat, mereka menyimpulkan bahawa etnik Melayu yang termasuk juga sub-etnik di bawahnya sebenarnya merupakan suku bangsa ketiga terbesar di Indonesia iaitu selepas kaum Jawa dan kaum Sunda.


Jika etnik Minangkabau diasingkan daripada etnik Melayu di dalam sensus berkenaan, perkara tersebut masih boleh difahami walaupun Minangkabau juga sebenarnya merupakan salah satu sub-etnik Melayu. Tetapi rasanya tidak sesuai pula apabila sub-etnik Melayu yang lain seperti Melayu Palembang, Melayu Jambi, Melayu Pontianak dan sebagainya dikeluarkan daripada kategori Melayu. Adalah menjadi satu kebiasaan untuk orang Melayu memperkenalkan diri mengikut nama negerinya. Sebagai contoh, ‘saya orang Kelantan’, ‘saya orang Terengganu’, dan sebagainya. Pengenalan ini walau bagaimanapun lebih sesuai dirujuk sebagai sub-etnik kerana mereka masih lagi berbangsa Melayu.      
 
Selain daripada itu, etnik-etnik pribumi beragama Islam di Sumatera dan Kalimantan yang bertutur dalam Bahasa Melayu mengikut dialek daerah/wilayah masing-masing juga masih boleh dikategorikan sebagai ‘Melayu’. Contohnya, Melayu Sanggau, Melayu Berau, dan sebagainya. Bukankah beragama Islam dan bertutur dalam Bahasa Melayu merupakan dua petunjuk utama kepada identiti bangsa Melayu?


Jika suku bangsa Batak yang meliputi kesemua lapan (8) sub-etnik boleh diletakkan di bawah satu kategori kumpulan yang sama iaitu ‘Batak’ hingga dinyatakan sebagai suku bangsa ke-3 terbesar dalam laporan rasmi Sensus Penduduk Indonesia 2010, mengapa pula suku bangsa Melayu tidak boleh diletakkan sekelompok secara bersama? Mungkin boleh dipertimbangkan agar bagi sensus yang akan datang, dua (2) kumpulan utama suku bangsa Melayu di Indonesia diletakkan di dalam sensus berkenaan iaitu Melayu Pesisir (coastal Malay) bagi etnik-etnik Melayu yang terdapat di Sumatera dan Melayu Kalimantan (Bornean Malay) bagi etnik-etnik Melayu yang terdapat di Kalimantan. Kedua-dua istilah ini adalah lebih tepat dan sesuai untuk digunakan.


Bibliografi :

1.         Sensus Penduduk Indonesia Tahun 2010

2.      Aris Ananta, Evi Nurvidya Arifin, M Sairi Hasbullah, Nur Budi Handayani, Agus Pramono (2015) Demography of Indonesia's Ethnicity, ISEAS

3.     Leo Suryadinata, Evi Nurvidya Arifin, Aris Ananta (2003) Indonesia's Population: Ethnicity and Religion in a Changing Political Landscape, ISEAS

85 comments:

  1. Hmmm...menarik ni.Dalam bancian juga boleh diterapkan sains politik untuk kawal populasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yg masih kurang jelas ttg etnik Melayu di negara jiran kita. Harap artikel ni dpt sikit sebanyak beri gambaran umum ttg etnik2 Melayu yg ada..

      Delete
    2. Menarik kajian tuan. Saya juga sedang mengkaji diaspora Melayu. Mungkin kita boleh bertukar2 kajian, insyaallah. Moga Melayu kembali menunjangi nusantara

      Delete
  2. ini semua perbuataan pemerintahan jawa... memecahkan bangsa melayu.. palembang jambi bengkulu n bangka belitung di asingkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngomong nopo to pak?

      Delete
    2. Betul, Satu sumatera adalah mayoritas Melayu. Salam dari Sulawesi

      Delete
    3. Jawa bugis itu asalnya pendatang dari tanah jawa dan sulewasi . Setelah bermastautin lama mereka berkahwin campur dan melahirkan anak .anak ini yg hilang bahasa jawa mau pun bugis . Saya anak jawa . Masih pandai ngomong jowo . Isteri saya melayu kedah . Tinggal di ibu kota KL . Anak saya sudah tentu jadi melayu . Suku jawa jakarta juga ramai tidak tahu berbahasa jawa .

      Delete
  3. Bugis dan jawa bukan sub entik melayu kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam konteks di Indonesia, bukan.

      Melayu hanya etnik2 di Sumatera dan Borneo sahaja.

      Delete
  4. Replies
    1. Tuan, mohon jaga adab susila dalam memberi komen disini..

      Delete
    2. Maaf tuan.. terlalu emo bile membace artikel ni.. terime kasih kerana mengingati.. maaf sekali lagi.

      Delete
    3. No problem tuan. Biasalah tu kadang2 ter'emo' secara tak sengaja.

      Thanks neway.

      Salam hormat,

      Delete
  5. Mungkin tuan boleh ceritakan mengapa indonesia sering menganaktirikan segala hal berkaitan melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak bermaksud Melayu sentiasa dianaktirikan di sana. Tapi panjang kalau nak cerita ttg sejarah & geopolitik negara seberang tu..

      Delete
    2. ekspedisi pamalayu

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  6. In Borneo, Malays are not real malays. They are the Dayak that have new religion/Muslim. They are not from Sumatera, they are Borneoans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, there are Borneoans, but there are Malay.why you refer to Sumatera? You think Malay from Sumatera? Malay from Nusantara, not Sumatera only

      Delete
    2. Dear Mr. Yohannes,

      Thank you for your comment. Yes, my Indonesian friend also gives me the same answer on why Pontianak Malay and Sambas Malay are put under Dayak group in the census. But I think it is more accurate to say that Bornean Malay is mixture of Javanese, Dayak and local Malay. Their language, culture and faith are different from Dayak. For example, Sambas Malay is descendant from Sarawakian and Bruneian Malay, while Pontianak and Kubu Malay have some Arab blood. And from some record, Sarawakian Malay comes from Sumatra and other parts of Borneo.

      That’s why western scholar divides Malays in Indonesia into three main groups, namely ‘Menangkabau Malay’, ‘coastal Malay’, and ‘Bornean Malay’. This is what I’m recommend for the next census.

      Thanks anyway.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Seolah2 memecahkan populasi kaum agar Melayu dilihat minoriti.Walhal kepulauan Riau adalah melayu minangkabau Melayu ,banjar Melayu pontianak Melayu.Cuma yg memisahkan panggilan nama tempat walhal satu rumpun dan satu nasab

    ReplyDelete
  8. jawa ekspedisi pamalayu

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.

    Tuan,

    Saya selalu terfikir bagaimanakah agaknya sistem pemilikan harta (terutama pemilikan tanah) pada zaman pemerintahan sultan-sultan melayu dahulu?

    Adakah pada zaman dahulu telah terdapat suatu jenis geran, status pemilikan tanah bagi golongan pertengahan dan rakyat jelata yang kemudiannya membolehkan hartanah tersebut diwarisi secara pusaka?

    Bagaimana pula dengan sistem ukuran tanah, sbb biasa kita dengar ‘serelung tanah’.

    Mohon pencerahan tuan berhubung perkara ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. yeach... jawa bukan melayu sebab beza culture...

    ReplyDelete
  11. aku heran kenapa ramai orang berpusu pusu nak register dengan program www.dananiaga2u.com/faith ni..mereka kata boleh menjana income juta2..betul ke?

    ReplyDelete
  12. blog pasal agama pun ada www.pibasag.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. hahah..best lah leave comen mc mni

    ReplyDelete
  14. Melayu dalam konstitusi malaysia adalah : beradat melayu,berbahasa melayu dan beragama islam,dari parameter itu saja jelaslah jawa,sunda,bugis,dll bukanlah melayu,karena mereka berbahasa dan beradat jauh beda dengan melayu,bahkan banyak orang minang yg menolak disebut melayu,bukanlah divide n rule,indonesia adalah negara kesatuan,di indonesia,suku apapun kalian,kalian adalah bangsa indonesia,jauh beda dengan malaysia dengan 3 race box nya, bangsa melayu_bangsa tamil dan bangsa chinese,konsep itu justru adalah divide n rule,padahal itu adalah ciptaan british, pada tahun 1891 brits mensensus malaya dan menjadikannya 3 race box,bangsa melayu disebut bumiputra,dan bangsa lainnya disebut pendatang,dan akhirnya bisa kita lihat banyak masalah rasis antar kaum,apalagi chinese malaysia tak pandai cakap bahasa melayu,1 hal lagi melayu bukanlah ras,melayu adalah sub ethnic astronesia, dan teori mengkarut blumenbach yg bilang melayu itu adalah ras telah lama di reject antropolog dunia,saya hormati konsep konstitusi negara anda tapi hormati juga konstitusi negara kami,di indonesia setiap suku masih ramai kekalkan bahasa ibunda dan culturenya,tapi lihatlah di malaysia, keturunan bugis keturunan jawa,banjar,dll ramai yg tak mampu berbahasa daerahnya itu semua karena mereka di paksakan untuk jadi melayu mengikuti konstitusi,keturunan jawa,bugis,dll tetap saja di surat kelahirannya di sebut melayu,akhirnya mereka lupa pada adat istiadat dan bahasa nenek moyangnya,dan jadulah mereka itu melayu yg mudah lupa...

    ReplyDelete
  15. Saya juga tidak mengerti dengan sistem sensus di Indonesia . Banyak Suku yang seharusnya masuk dalam etnis melayu tapi tidak di masukan sebagai etnis melayu seperti Orang Banjar dan Minangkabau . Secara adat dan bahasa bahkan mereka dapat di kategorikan sebagai etnis melayu . Jumlah etnis melayu di Indonesia mencapai 30 Juta yaitu 5.5 Juta Etnis Melayu Pesisir , 6.5 Juta Etnis Melayu Minangkabau , 3 Juta etnis melayu jambi dan 4 juta etnis melayu sumsel ( Palembang , Pasemah dan Ogan ) dan 5.7 Juta Etnis Melayu Banjar ( Kalau Banjar tidak di kategorikam melayu maka Orang Brunei juga bukan termasuk melayu )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silahkan anda cari di google,banyak orang banjar juga minang yg memang menolak bila di gelar melayu,dan negara indonesia tak memaksakan rakyatnya ikut aturan macam malaysia dengan 3 race box itu,secara bahasa memang bahasa banjar,minang,dll mirip dengan bahasa melayu, itu sangatlah wajar,karena bahasa berevolusi,dan astronesia itu bukanlah rumpun ras tapi adalah rumpun bahasa,jadi ya sangat normal bila ada kemiripan, dan ingat mirip itu tak berarti sama ....astronesia adalah family language yg telah lama berevolusi,berasimilasi dengan bahasa lain,sampai bahasa sanskrit inggris pun masuk dalam bahasa melayu malaysia macam basikal,hospital,dll,hahahaha bahkan

      Delete
    2. Bila brunei mengaku melayu,itu mgkin karena mereka juga prrnah jadi jajahan british dan ingat tahun 1845 british naturalist menuliiskan kata "malay archipelago" lalu brits pun membedakan jadi 3 race bok,dan saya yakin brits saat itu tak tau ada suku2 lain di nusantara macam suku dayak, sll adi brits menggelar srmuanya menjadi melayu,dan lagi brunei merdekanya belumlah lama,mungkin mereka juga percaya dengan konsep perkauman dan konstitusi malaysia yg mengartikan melayu di malay archipelago tu harus beradat melayu,berbahasa melayu,dan beragama islam,lalu bagaimana di jazirah arab,bangsa arab adalah bangsa pertama yg menerima islam,apakah bangsa arab menggelar semua bangsa yg memeluk islam di jazirah arab itu adalah bangsa arab?tentu tidak kan?.....nah berarti ada yg salah dengan konsep pemahaman "melayu" di malaysia....coba anda fikirkan saja lagi

      Delete
    3. Di malasia melayu adalah bangsa,,, sedangkan di indonesia bangsanya yaitu bangsa indonesia,tidak masalah karena tetap satu bangsa

      Delete
    4. Etnis melayu yang di indonesia saja tidak protes kenapa anda melayu di malaysia protes

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Saya setuju dengan pendapat Iskandar. Sebab itu Melayu seharusnya mempunyai Negara mereka sendiri. Melayu2 di Indonesia sebaiknya bergabung mewujudkan Negara mereka sendiri. Saya banyak membaca bagaimana etnik pemerintah (jawa) bersikap tidak adil kepada etnik lain. Demokrasi memberikan kelebihan kepada etnik yang besar untuk menjadi pemerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lalu bagaimana dengan sabah dan sarawak saudara?saya tau pribumi sabah dan sarawak pun merasa etnic melayu semenanjung yang tidak bersikap adil kepada mereka, terutama tentang royalty hasil bumi/minyak bumi,di negara kami sudah menerapkan hak autonomy pada seluruh daerah,misalnya provinsi aceh saja dapat 70% dari hasil bumi nya, begitu juga kalimantan, papua,dll,tapi kenapa sabah dan sarawak hanya mendapatkan 5% saja?Tanya kan itu pada diri anda sendiri...

      Delete
    2. Sabah & Sarawak itu orang semenanjung nak masuk pun tak boleh suka hati..jadi hak anak tempatan terjaga..ada undang2 negeri...

      Tapi tanggungjawab keselamatan masih di bawah kerajaan pusat...kalau sarawak & sabah nak kontrol hasil minyak sendiri..dan kemasukan org semenanjung di kawal...kenapa mereka tak mintak dari dulu?? Sbb klu dari dulu itu syaratnya...kami org semenanjung tak minat nak bergabung dengan diorang...apa kami dapat???
      Dan klu sarawak & sabah tak bergabung dgan malaysia..diorang masih dibawah british atau di jajah indonesia...org sarawak & sabah tu berapa juta jer...

      Pendekkan cerita...orang sarawak & sabah kena sedar la... mana ada makan pagi yg free...masuk toilet pun kena bayar...diorang kena sedar...ukuran sarawak & sabah tu besar...tapi masih lebih maju di banding mana2 daerah di kalimantan...negeri pahang kat semenajung tu lebih tertinggal dari kemajuan...

      Beda di indonesia...orang jawa bebas nak menetap dimana pun..bebas nak menguasai ekonomi daerah lokal..autonomi indonesia itu masih baru bro..klu dari dulu sudah autonomi..takkan Gam memberontak...

      Ingat indonesia...sarawak & sabah dah ada "hantu" dari british...sebab tu ada bunyi2 sarawak & nak keluar...klu serawak & sabah keluar..hantu british ni akan masuk dgn cina...masa tu tunggu 1 la masa kalimantan plak minta merdeka dari indonesia...

      Delete
    3. Mcm la melayu tu adil sangat . Org Melayu suka menghina org jawa .ada ke patut anak jawa yg masih kecik di panggil WAK .org jawa Malaysia disebut melayu tetapi dihina dgn panggilan Wak utk membezakan keturunan mereka .malah ditindas secara halus dlm soal kenaikan pangkat .( Pesara askar melayu yg kecewa)

      Delete
    4. Mmg tak patut org jawa boleh sertai askar melayu diraja...lebih2 lg bila ada antara diorg yg khianat dgn buat kenyataan dan tuduhan utk memperkecilkan bangsa melayu dan negara MALAYSIA.

      Delete
  18. +anak peneroka itu kan jawaban dari anda yg orang malaya,bukan orang asli sabah dan sarawak,lebih baik anda komen langsung di FP nya SSKM saja,oh ya,bukan hanya orang jawa, tapi orang dari ernis lainpun bebas bila ingin berniaga di tempat lain,anda tau daerah tanah abang?tempat grosir terbesar di asean yg ada di jakarta?tanah abang di dominasi oleh ethnic minang kabau,glodok di dominasi etnis chinese, kami tak ada masalah dengan itu, mereka bisa maju karena usaha mereka sendiri,bahkan gubernur jakarta itu chinese asal belitong,,tampaknya anda termasuk melayu malaysia yg phobia pada etnic jawa,hahaha,tak heran lah,ramai melayu malaysia macam anda itu...

    ReplyDelete
  19. Bagi saya BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA. Bangsa China ada bahasanya. Bangsa India pun begitu juga takkan sama dengan bahasa Jerman. Bangsa Melayu berbahasa Arab? Mustahil. Tetapi Bangsa Indonesia boleh berbahasa Melayu. Nampak? Inilah dinamakan SERUMPUN. Tau rumpun serai? Serumpun serai tumbuh di atas tanah yang sama dan melekat bawahnya satu sama lain. Pernah kira berapa banyak daun serai dalam serumpun? Banyakkan? Berapa jenis bangsa yang ada di Asia Tenggara ini yang faham dan boleh berbahasa Melayu/Indonesia? Banyakkan? Yg daun itulah merujuk bangsa,walaupun daun itu segar hijau atau telah kekuningan atau dimakan ulat.. dan yg Serai itulah merujuk bahasa yang satu iaitu Melayu. Pokok Serai tetap dipanggil pokok serai bukan pokok lalang walau bentuk hampir sama. Dan yang tanah melekat itulah merujuk kepada Nusantara. Helaian daun serai yg lebat itu tidak memerlukan SEMPADAN pun untuk bersentuhan apabila bergoyang. .Sekali lagi BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA. Tapi yg peliknya bangsa Melayu sama nama pulak dengan istilah rumpun Melayu dan tidak pula dipanggil rumpun Indonesia? Fikir-fikirkanlah..dan selamat beramal..Assalamualaikum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Anda tidak tahu ya bahwa setiap suku di indonesia punya bahasa dan aksara sendiri..? Adakah orang africa, cina, indian, arab di amerika yg berbahasa inggris lantas menjadi bangsa ingris? Bahasa melayu dulu hanya sebagai bahasa perdagangan dan bahasa indonesia sekrang hanya digunakan sebgai bahasa persatuan. Setiap suku ingin menjaga identitas adat, budaya serta bahasanya tidak semua suku suka disebut melayu kami lebih nyaman disebut pribumi. Sebutan melayu tidak relevan dan tidak sesuai dengan kondisi sosial yg ada di indonesia. Kami tidak ingin disebut melayu bukan karena kami benci kami punya konsep sendiri setiap suku kaum punya bahasa, adat, budaya dan seni tersendiri kami tidak mau itu semua pupus diganti jadi melayu. Banyak keturunan minang, banjar, jawa, bugis di malaysia sudah lupa adatnya dan tidak bisa lagi berbahasa suku kaum tersebut. Kami tidak ingin monoton.

      Delete
    3. Bahasa memang banyak..

      Cuma yg benar2 majority bahasa melayu..

      Fakta itu cuba diperkecilkan..

      Berapa ramai penutur cina di Indonesia yg dikatakan ada 800 bahasa itu..

      Semua ini hanya provokasi divide n rule..

      Delete
    4. Jan jane to yo aku luweh seneng nganggo boso Jowo pakdee mbange boso Indonesia/Melayu mong yo gak iso la piye wes dadi boso nasional og.

      Siapa yang bilang ada divide n rule. Bahasa Indonesia justru sudah membuat banyak bangsa kehilangan ruh bahasa mereka. Beruntung penutur bahasa Jawa kami mayoritas. Kami sanggup jaga bahasa jawa tapi banyak orang Jawa di perantauan tak bisa bahasa halus. Sedang saudara Jawa di Suriname masih bisa bahasa Jawa halus. Saya bersyukur ada bahasa nasional. Tapi saya lebih memilih menggunakan bahasa ibu saya untuk berbicara sehari-hari

      Delete
  20. Apa bedanya di malaysia yg memasukkan semua suku kaum menjadi melayu...? Sampai-sampai ada keturunan bugis, jawa dan lain-lain tidak kenal lagi bahasa suku kaum mereka, tidak kenal lagi adat dan budaya mereka semuanya sudah diganti jadi melayu. Bahkan PM anda sendiri bingung membedakan antara bugis dan makassar.. orang malaysia selalu mengunakan argumen "bahasa jiwa bangsa" sebagai pembenaran sehingga orang yg menggunakan bahasa melayu menjadi melayu. Asal kalian tahu setiap suku di indonesia punya bahasa dan aksara sendiri-sendiri. bahasa melayu yg digunakan sebelum indonesia merdeka hanyalah sebagai bahasa perdagangan, perantara antara suku kaum yg berlainan bahasa. pulang kerumah mereka menggunakan bahasa ibu mereka, sehingga sejak indonesia merdeka bahasa asli suku kaum masih terjaga dan lestari. Tidak seperti di malaysia yg hampir pupus. karena kami tidak menggunakan identitas tunggal/single race identity seperti melayu semenanjung. setiap suku asli disebut pribumi yg terdiri dari sunda, bugis, jawa, madura, bali, acheh, melayu, bugis, makassar, toraja, mandar, dayak, banjar, minang, maluku, papua dan lain-lain. Kami di indonesia punya konsep sendiri, setiap suku kaum itu ingin menjaga eksistensi mereka. Mereka ingin melestarikan adat dan budaya mereka. Salam.

    ReplyDelete
  21. Indonesia bukan Melayu saya orang tionghoa saya tidak bisa berbahasa mandarin saya bisa berbahasa INDONESIA JAWA INGGRIS dan saya cinta Budaya tempat saya dilahirkan yaitu JAWA saya tidak membenci MELAYU semua punya kekurangan dan kelebihan... Bhineka Tumggal Ika

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Ramai juga yang tolol bila memberi komentar, lagi2 yang beragama islam. Kalau yang kafir tu tak pa lah juga. Disuruh mengaji ...malas, disuruh mengkaji, jauh sekali. Dah banyak kajian menemukan etnik2 turun dari bangsa, dialek2 berasaskan bahasa. Tidakkah Saidina Ibrahim Khalilullah digelar Bapa Bangsa2, Rasul Nuh a.s. juga ada 3 anak menurunkan bangsa2 asas, contoh bangsa & etnik (kaum) ialah israel & yahudi. Yahudi adalah bangsa israel & israel tak semestinya yahudi. Telugu, tamil, malabari berbangsa india tp india tak semestinya Tamil. Nak lagi??? Cina tu bangsa & etnik2 dia hokkien, hakka, teochew, kanton dll...dialek mereka pun berbeza tetapi bahasa utama mereka mandarin. Kalau orang jawa (baca indonesia) nak berbangsa arab ...silakanlah, tiada siapa nak menghalang tapi arab tak pakai kain pelikat jauh sekali bermain wayang kulit seperti orang kelantan. Yang sangat sama ialah pemilikan ketua negara, arab masih dengan keluarga saud-nya sementara jawa masih susah nak mmberi peluang pada etnik banjar, bugis, padang, aceh, papua dll.
    Samada benar @ tidak orang minang, jawa, siam, moro, sulu, papua, banjar, bugis, sunda & semuanya berbangsa melayu tu kurang penting tetapi penyatuan atas ajaran agama itulah yang hak.

    ReplyDelete
  24. Info yang menarik Tuah....saya Sundanese.....
    Menurut Saya Orang Jawa Dan Melayu Masih Sama.Baik Fisik Maupun rumpun..........Mungkin Yang Berbeze Hanya Sunda,Minahasa,Dan Dayak...yap mereka Berkulit Kuning.......jika Minahasa dan Dayak Mayoriti Non-Muslim,sementara Sunda Itu Mayoriti Muslim........Satu2 yang membedakan Sunda, Melayu Dan Jawa ialah Sunda itu Ras Sama Dengan Ras Orang Thailand yaitu Melayu-Mongoloid.......
    salam damai.........
    Manusia Itu Pada Dasarnya Sama, tapi Hanya Satu yang membedakan yaitu "Iman" dan " Taqwa ".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gak lah melayu di sumatera putih putih macam china palembang riau jambi sumut putih putih semua mata sifit sifit macam china

      Yg hitam disumatera ini cuma orang jawa dan sunda

      Delete
    2. Sunda memang banyak yg hitam coklat. tapi bukan mayoritas btw. Kalau melayu malaysia emang mirip jawa kebanyakan kulit hitam coklat, kadang mirip org india campuran.

      Delete
  25. Saya orang melayu jambi, budaya kami melayu sama seperti melayu lain nya. Melayu nomor 3 terbesar di indonesia. Pengelompokkan melayu berdasar tabel di atas adalah salah besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sengaja dipecahkan supaya kelihatan Melayu tidak wujud.. Diharapkan pemerintah sekarang berlaku adil.. Mana mungkin Jawa & Sunda satu jenis shaja, Melayu berpuluh puluh jenis..

      Delete
  26. Masih banyak orang Dayak di Pontianak dan Kalteng ngak mau disebut "melayu" atau "serumpun melayu"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memanglah Dayak itu bukan Melayu. Tiada sesiapa di sini yang berkata demikian.

      Delete
  27. Jika kita ribut dan bertengkar di sini itu menandakan kita semua adalah melayu.

    ReplyDelete
  28. Saya orang minang beragama kristen, saya tidak mau disamakan dengan orang melayu. Minang adalah etnis, tapi kami adalah bangsa indonesia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak..minang itu rumpun melayu..tapi kalau kau taknak mengaku melayu takpelah..kau je yg tak mengaku...tu tak mengubah fakta minang itu melayu.. tahiyetahtidakdieniorgmlyu

      Delete
    2. @Ibnu Ayob

      Walaupun Suku Minangkabau itu termasuk dalam rumpun Melayu, tetapi anda tidak bisa secara konkrit mengklasifikasikan Suku Minangkabau sebagai " Melayu ".

      Yang pertama, Perlu diketahui bahwa dikala kerumpunan pola kehidupan bangsa Minang, ada berberapa poin yang harus anda ketahui mengenai Suku Minangkabau. Yang pertama, bisa dikatakan bahwa Minang itu Melayu namun ada berberapa komponen budaya Minang YANG TIDAK ADA di budaya Melayu.

      Contoh, busana dan cara berpakaian. Keduanya sama-sama mengenal baju kurung untuk perempuan. Sama-sama memakai aksesoris seperti mahkota di kepala perempuan. Tapi bentuknya berbeda. Sangat berbeda. Kalau di budaya melayu cenderung lebih kecil atau sederhana. Tapi pada budaya minang suntiangnya besar dan lebih megah. Lalu bagaimana dengan yang dipakai perempuan di kepala yang berbentuk tanduk kerbau itu? Itu minang, bukan melayu. Desain dan gayanya juga berbeda. Pattern/motif kainnya pun juga melambangkan kearifan lokal Suku Minangkabau di Sumatera (dan kemungkinan juga di Negeri Sembilan, namun saya tidak yakin akan hal itu)

      Selanjutnya pada alat music dan instrument musiknya. Kalau didengar dengan baik, gaya dan instrumen music minang berbeda dengan music melayu. Perbedaan paling signifikan terletak pada alat musiknya. Jika pada instrumen music tersebut ada unsur bunyi dari talempong dan saluang maka itulah music minang. Pada music melayu alat music tersebut tidak ada.

      Dari berberapa poin diatas yang saya jelaskan, dapat ditarik berberapa kata kunci yang membedakan Minang dengan Melayu, yaitu rumah gadang bagonjong, talempong, saluang, randai, motif desain, bahasa, tarian, lagu, masakan, sejarah.

      Banyak juga kekeliruan yang terjadi di masyarakat dikala mana suatu acara Televisi mengangkat budaya Minang. Yang terasa adalah melayunya bukan minangnya. Misalkan dalam memutar lagu atau instrumen musiknya. Hal ini sangat bisa dirasakan oleh orang minang. Jika mendapati hal tersebut pasti mereka akan mengatakan itu bukan minang.

      Dengan kesimpulan, Minang dan Melayu pada intinya mirip. Pada budaya minang kita dapat menemukan budaya Melayu, namun sebaliknya, kita tidak dapat melihat Budaya Melayu pada Budaya Minang, seperti satu badan, berbeda nafas.

      Delete
  29. Malaysia ni Salah kaprah pemahamannya tentang suku/ethnic Dan bangsa/race.melayu ITU cuma suku bukan bangsa/RAS.contoh RAS/bangsa ITU mongoloid,Chinese Korean Japanese, mereka memiliki ciri fisik yg Sama namun berbeda bahasa adat Dan budaya.begitupun dgn RAS nusantara,punya fisik yg Sama namun berbeda bahasa budaya Dan adat.kira2 orang cina Mau disebut RAS jepun? Kira2 org Korea Mau disebut RAS cina? Menurutmu org cina Mau digelari sebagai RAS Korean?.terus kalian pikir org minang Mau disebut melayu? Orang bugis Mau disebut melayu? mikir dong bro kalo ada otak.melayu ITU hanya suku,penyebutan RAS melayu ITU yg bikin inggris ,Kita INI RAS nusantara. Tidak ada bangsa cina,mereka bangsa mongoloid .Tidak ada bangsa/RAS melayu,yg ada RAS nusantara. Sekarang Kita bisa saling mengerti/memahami bahasa Indonesia/bahasa melayu bukan berarti Kita mutlak satu rumpun/bangsa/RAS.karnavindonesia ada 3 RAS ,Indonesia barat RAS nusantara,Indonesia tengah NTT ntb sulawesi ITU RAS melanesia,Dan di Papua ada RAS negrito.bahasa Indonesia digunakan sebagai bahasa resmi Dan pemersatu rakyat Indonesia saja.sistem Malaysia INI seperti sistem di cina.di cina mayoritas suku han yg berbahasa asli Mandarin. Selain han masih banyak suku2 yg lain Dan mempunyai bahasa sendiri,seperti kanton,fujian,shanghainese,tewceo,minnan,hakka,Yue DLL.bahasa mereka Tidak Sama dengan bahasa mandarin Dan mereka punya nama utk sukunya sendiri.tetapi karna alasan politik pemerintah cina,mereka disebut suku han semuanya.Dan bahasa ibu mereka disebut dialek,dilarang disebut sebagai bahasa oleh pemerintahan cina. Hal INI Sama dengan Malaysia,alasan politik sebenarnya.

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. X kiralah jawa bugis,minang,melayu semua adalah rumpun melayu

    ReplyDelete
  32. Setuju, kita semua adalah rumpun bangsa Melayu termasuk kami yang ada di pulau Sulawesi walaupun kami memiliki hahasa local sendiri. Bentuk tubuh kita sama, warna kulit dan rambut, hidung, dan lain lain artinya kita satu nenek moyang (asal usul yang sama). Mari kita hidup rukun dan damai dibumi Nusantara ini

    ReplyDelete
  33. Melayu malaysia suka sangat masuk campur urusan Negara indonesia . Tuduh tak adil la dsb . Cuba orang jawa indonesia masuk campur urusan malaysia .kau marah tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawa malaysia pun sama...DURI DLM DAGING, Tak tau diuntung, kata org dia pun sama.

      Delete
  34. Saya bukan orang melayu saya tinggal di jawa tapi saya bukan orang jawa saya orang sunda , pertanyaan saya apakah suku sunda mempunyai kerabat suku ?seperti hal layaknya sub melayu dinusantara ini dan saya masih tidak tau darimanakah orang sunda berasal . Apabila dibandingkan dengan jawa tentu bahasa dan budaya berbeda jauh walaupun ada perkataan yang sama mungkin itu dari pengaruh bahasa jawa terhadap bahasa sunda itu sendiri.

    ReplyDelete
  35. Ga bisa gitu lah ,di Indonesia masih banyak yang ga mau di sebut melay, suku Jawa yang paling menonjol dalam hal ini

    Alasannya banyak diantaranya adalah , sebutan serumpun sebenernya adalah propaganda orang Malaysia agar negri nya / sukunya disebut superior karena menurut mereka Melayu asal nya dari Malaysia lebih tepatnya di semenanjung dan mereka tidak mau terima bahwa Melayu berasal dari Sumatera

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau melayu betol emang asal sumatera..melayu pattani dan champa asal mana pula..Di malaysia melayu sumatera hanya berada di johor,melaka,perak dan negeri sembilan yang mempunyai dialek /loghat yg sama seperti sumatera..manakala kelantan, kedah dan terengganu mempunyai dialek masing2 sama seperti orang pattani selatan thai..

      Delete
    2. Champa tu sebenarnya bukan Etnik Melayu lagi sama dengan Acheh. Mereka termasuk ke dalam Kelompok Etnik Chamik dengan Etnik Rade, Jarai, dan Churu di Vietnam dan Etnik Tsat di Hainan sekali. Tapi mereka ni disebut Melayu sebab aturan kerajaan yang sebutkan dia Melayu, sebab tu di dalam Malaysia kita kenal sebutan Melayu Champa tapi orang yang berahli dalam kes persukuan ni akan tertawa bila kita sebut Melayu Champa. Sebab Champa tu memang bukan Etnik Melayu tetapi dia termasuk dalam Rumpun Bangsa Melayu

      Delete
  36. Tidak hairanlah mengapa orang nusantara sering kali diserang oleh orang siam dan sememangnya sangat lemah..terbukti ini lah penyebabnya terlampau banyak perpecahan keturunan dan tidak bersatupadu..di thailand walaupun negara yang besar tidak pula mempunyai keturunan lain selain orang thai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thailand pun mengandungi kepelbagaian Suku-sakatnya dan Bangsa Thai adalah Bangsa asal dari Selatan China sama Bangsa Dengan Hmong,Lao,Die-Viet ...termasuk Juga kaum Imigran yang lebih dahulu bercampur dengan Peradaban Melayu Tua Indochina dari Persekutuan Javaka seterusnya Funan atau Gunung yang terkenal Itu 6ang berpusat di Kota Vijaya sekarang dalam Kemboja lebih 1500 tahun Silam manakala Bangsa Thai/Lao/Hmong adalah Pendatang kemudian darinya setelah Keruntuhan Kerajaan Nanchoa di Selatan China ....
      Negara Thailand pun masih dibelenggu masalah Kebangsaan meski mereka memaksanya secara keras mengeThai kesemuanya termasuklah Bangsa Mon/Khmer dan Melayu Tua Indochina ...
      Dan Pemberontakkan diselatan Masih lagi berterusan sehingga Kini ...
      Begitu juga dengan sebuah lagi Negara Asia Tenggara yaitu Burma/Myanmar masih berterusan bergolak dalam Isu Wilayah Kebangsaan antaranya di Negeri Chin,Kachin,Arakan,mon,Shan dan lain-lain ...
      Tidak terkecuali Vietnam juga yang masih kedengaran Bangsa Melayu Champa masih menuntut sebuah Negara bebas atau Autonomi sekurang-kurangnya seperti Janji Jeneral Ho Chi Minh sewaktu era Perang Viet-Us kepada Bangsa Champa ini ...
      Siapa kata tiada Masalah Kebangsaan Dalam Negara Asia Tenggara Ini ..Hanya buta,pekak dan tuli serta bisu yang masih berfikir Negaranyalah Juara dalam Semangat Kebangsaan ...

      Delete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Di Indonesia, terdapat banyak etnik Melayu, tersebar di Sumatera, Kalimantan, bagian utara Jawa bagian barat hingga Bali.
    Senarai etnik Melayu di Indonesia.

    * Melayu Temiang
    * Melayu pesisir timur Sumatera Utara
    * Melayu Riau (daratan dan kepulauan)
    * Melayu Minangkabau
    * Aneuk Jamee
    * Pasisi
    * Orang Ulu Muara Sipongi
    * Melayu di Jambi (Melayu Jambi,Kerinci, Batin, Penghulu, dll)
    * Melayu di Bengkulu (Melayu Bengkulu, Lembak, Kaur, Pekal, dll)
    * Melayu Bangka
    * Melayu Belitung
    * Melayu di Sumatera Selatan (Palembang, Besemah, Semende, dll)
    * Melayu di Kalimantan Barat (Melayu Pontianak, Melayu Sambas, dll)
    * Melayu Banjar
    * Melayu Berau
    * Melayu Kutai
    * Melayu Betawi
    * Melayu Loloan Bali

    Ditambah suku2 terasing yang masih menuturkan varian bahasa Melayu
    * Bonai
    * Sakai
    * Akit
    * Talang Mamak
    * Anak Dalam
    * Duano
    * Lom
    * Sekak

    ReplyDelete
  39. Orang kafir shj yang suka hidup berpuak puak dan saling membanggakan suku masing..mereka mahu mengambil kesempatan dengan suku suku lemah..

    Yang Islam harusny bersatu berteraskan Ukhwah Ummah..

    Lupakan kisah lama Jawa vs Melayu pamalayu bergerak ke hadapan sebagai ummah..yang besar dan bermaruah ke hadapan sebagai ummah..yang besar dan bermaruah

    ReplyDelete
  40. Terima kasih tentang artikel nya , semoga bermanfaat, kunjungi my blog traveling

    ReplyDelete
  41. Divide & rule..

    Kalau mcm tu jawa pun banyak..
    Jawa kuno, jawa totok, jawa timur dll

    Ini semua usaha tidak ikhlas kepada fakta dan hukum alam..

    Mahu menunjukkan dominan membolot duniawi sahaja dengan memecah belahkan manusia yang tidak ada peluang..

    ReplyDelete
  42. CROWNQQ I AGEN BANDARQ I BANDARQ ONLINE I ADUQ ONLINE I DOMINOQQ TERBAIK

    Yuk Buruan ikutan bermain di website crownqq

    Sekarang CROWNQQ Memiliki Game terbaru Dan Ternama loh...

    8 permainan :
    => Poker
    => Bandar Poker
    => Domino99
    => BandarQ
    => AduQ
    => Sakong
    => Capsa Susun
    => Bandar 66 (NEW GAME)

    => Bonus Refferal 20%
    => Bonus Turn Over 0,5%
    => Minimal Depo 20.000
    => Minimal WD 20.000
    => 100% Member Asli
    => Pelayanan DP & WD 24 jam
    => Livechat Kami 24 Jam Online
    => Bisa Dimainkan Di Hp Android
    => Di Layani Dengan 5 Bank Terbaik
    => 1 User ID 8 Permainan Menarik

    Ayo gabung sekarang juga hanya dengan
    mengklick daftar crownqq

    Link Resmi CrownQQ:
    vipcrownqq,com
    vipcrownqq,net
    vipcrownqq,org

    BACA JUGA BLOGSPORT KAMI:
    BLOG ARTIKEL
    CROWNWIN
    CERITA DEWASA

    Info Lebih lanjut Kunjungi :
    WHATSAPP : +855882357563
    LINE : CS CROWNQQ
    TELEGRAM : +855882357563

    INFO CrownQQ

    ReplyDelete
  43. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya menulis pesan ini biar
    Semua orang tau,ini sebuah kisa nyata dari saya dan tidak ada rekayasa sedikit pun yang saya tulis ini,sekali lagi terimah kasih banyak ya Aki dan insya allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu Sartika dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete
  44. Melayu Malaysia bukan datang hijrah dari Indonesia. Tak ada satu bukti sahih seperti catatan sejarah yg akurat, Batu bersurat, prastasi dan arkeology bahwa pernah terjadi penghijrahan sekumpulan besar etnik dari Indonesia ke Malaysia.

    ReplyDelete
  45. Perlu diingat bahawa tidak ada Tamadun di dunia ini yang berasal dari kepulauan.. Semuanya berasal dari Tanah besar..Dari tamadun itu berkembang membentuk bangsa,suku dan sebagainya..So, Melayu berasal dari indonesia atau semenanjung?.. So suku lain di Indonesia yang tak mahu disebut sebagai Melayu itu adalah Melayu murtad.. Hahahaha..Bahasa Indonesia aja berakar daripada Bahasa Melayu tapi bila digelar sebagai Melayu gak mahu.. Hahaha bodoh amat.. Gak ada bangsa atau suku yang gak punya bahasa sendiri tapi mahu mendonia..Kalo Melayu itu suku minoriti di Indonesia mana mungkin Bahasa Melayu diangkat menjadi bahasa nasional Indonesia.. Benda basic kayak itu pun kalian gak bisa berfikir.. Apa lagi mahu fikir benda yang lebih mendalam.. Itu belum bicara tentang isu Ganyang Malaysia.. Tahukah kalian Ganyang Malaysia itu Pak soekarno wujudkan untuk penuhi nafsu dan dendam terhadap Tunku Abdul Rahman yang terlebih dulu wujudkan gagasan Malaysia melalui penyertaan Sabah,Sarawak dan Singapura waktu itu.. Pak soekarno marah kerana cita citanya untuk wujudkan Indonesia Raya yang berfahaman Komunis digagalkan Tunku Abdul Rahman..Selain itu, kerana mahu mengalih perhatian rakyat Indonesia ketika itu yang marahkan beliau kerana ekonomi yang sangat teruk..Pak Soekarno itu Pro Komunis.. Siapa yang bunuh Sultan dan ulama di Sumatera kalo bukan Komunis..Patutnya Pak Suharto itu diangkat sebagai Hero.. Cerita di sebalik Konsep Ganyang Malaysia aja kalian gak tahu, walhal itu sejarah kalian.. Tapi bila ada masalah sama Malaysia terus teriak Ganyang Malaysia.. Hahaha taiiii.. Sampaii sekarang masih dibodohkan dengan slogan Pak Sukarno.. Dengan bangganya teriak Ganyang Malaysia puak Komunis malah bertepuk tangan.. Bodo amat.. Dipanggil sebagai Indon aja marah, walhal di Malaysia itu gak ada maksud yang tidak baik pun selain singkatan kepada Indonesia.. Kalian panggil Korea Utara sebagai Korut aja ngak sedar.. Hahaha dasar taiii.. Menuduh Malaysia mengklaim budaya dan Makanan lagi.. Dengar sini aku mahu kuliahkan kalian yang selain suku Melayu di Indonesia.. Kemiripan Budaya dan makanan itu sudah wujud sebelum tertubuhnya negara Indonesia dan Malaysia lagi.. Jadi kenapa bila tertubuhnya negara,kalian menuduh Malaysia mengklaim budaya kalian.. Budaya dan makanan itu milik bangsa bukan milik negara wahai si bodoh amat.. Negara Thailand,Laos,Kemboja,Vietnam juga berkongsi kemiripan budaya dan makanan sesama mereka namun masing2 gak menuduh dan mengklaim itu mereka punya ini mereka punya.. Hahahaha sila malu sama mereka yang kalau dihitung rumpun kita lebih maju berbanding rumpun mereka namun pemikiran rumpun kita gak matang disebabkan pemikiran kalian yang sempit dan bodoh lagi sombong.. Bicara aku ini untuk orang yang bodoh amat.. Aku yakin suku Melayu di Indonesia itu gak sempit pemikiran kecuali kalian yang Melayu Murtad..

    ReplyDelete
  46. RECOMMENDED NIH...!!!
    Segera join di Bos333
    Hanya dengan melakukan minimal deposit 25.000 kalian sudah bisa melakukan bettingan dan bermain berbagai permainan slot yang di sediakan.
    Jadi tunggu apa lagi...!!!
    Segera bergabung dan tinggkatkan saldo anda bersama kami...!!
    Untuk PROMO atau INFO lebih lanjut silahkan hubungi CS kami..

    Menang Berapapun Pasti Kami Bayar. Jangan Kasih Kendor Bosque, Kalah/Menang Kami berikan Bonus setiap Minggunya.....

    Agen Judi Online Indonesia Proses deposit dan Withdraw 24 Jam
    Bonus New Member Sportbook 120%
    Bonus New Member Sambung Ayam 20%
    Bonus New Member Slot Game 100%
    Bonus Next Deposit Slot 10%
    Bonus Free chip Deposit 50ribu dapatkan 20ribu

    - Slot Online
    - Live Casino
    - Agen Judi Online
    - Bandar Bola
    - Judi Slot Online
    - Bandar Poker
    - Agen Togel Online
    - Sabung Ayam

    Komisi Casino 0.8%
    Cashback All Game 5-10%
    Komisi Slot 0.8%
    Komisi Sportbook 0.8%
    Bonus Referral 0.3%

    Info Lanjut Hubungi Kami :
    WA.me/6282329247732
    line: PBABET

    ReplyDelete