Featured Post

Kenapa Singapura Lebih Maju?

Sudah beberapa hari berlalu sejak negara jiran kita iaitu Singapura menyambut Hari Kemerdekaannya yang ke-50 pada 9 Ogos yang lalu. Nam...

Thursday, December 31, 2009

Melayu, Bangsa Paling Bertolak Ansur di Dunia

Mungkin tajuk di atas dianggap agak melampau oleh sesetengah pihak. Tetapi itulah hakikatnya. Dengan mengambil kira situasi di mana puak-puak chauvinist tak henti-henti mempertikaikan hak keistimewaan Bumiputera di bumi Malaysia ini, penulis memutuskan untuk menyiarkan semula jawapan hampir 40 tahun dahulu daripada dua orang mantan pemimpin komuniti Cina dan India di negara kita yang bersikap rasional mengenai sejarah dan realiti masyarakat di Malaysia.





Mantan Presiden MCA, Tun Tan Siew Sin, pada 30 April 1969 dilaporkan dalam akhbar tempatan bertajuk ‘Tun Tan Answers Critics On Special Previleges’, berkata :

”The Malays, through UMNO, were generous enough to relax the citizenship laws of this country to such extent that within 12 months of independence, 90 percent were still non-citizens after nearly 100 years of colonial rule in the Malay States. In return for this major concession. the MCA and the MIC agreed to continue the policy of preserving the special position of the Malays while at the same time upholding the legitimate interest of other communities."

Alih bahasa :

”Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu telah menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain.”







Mantan Presiden MIC, merangkap mantan Menteri Kerja Raya, Pos dan Telekom, Tun V.T. Sambanthan pula telah menyatakan di Dewan Rakyat pada 1 Jun 1965 :


"Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do - since we are speaking on racial lines - what did the Malay leadership do? The had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship? If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the Indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indian have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it.


And yet in Malaya what happened? Here we found that the Malay leadership said, "We shall take them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens." And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinese, Ceylonese and others became citizens.As I said, it has been my great good fortune to have born in this country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here."

Alih bahasa :

“Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh Orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Dam lihat saudara kita kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Dan apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka perolehi di semua wilayah tersebut? Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. saya tahu dan anda juga tahu.


Dan dalam pada itu apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, "Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan lehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara." Dan seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain dari Bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini."

Sumber : Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia - An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 60


Adakah kedua-dua pernyataan di atas hanyalah mereka-reka fakta? Tidak mahu terima? Lihatlah apa yang terjadi di Sri Lanka. Peperangan selama puluhan tahun akibat permusuhan antara etnik Sinhala dan Tamil baru sahaja tamat baru-baru ini. Penduduk berketurunan Rohingya (India) pula sampai ke hari ini menjadi manusia tanpa negara gara-gara tidak diiktiraf oleh Pemerintah Myanmar. Jika kita lihat di Thailand dan Indonesia pula, rakyat mereka yang berketurunan Cina telah dipaksa berasimilasi menjadi penduduk tempatan. Disebabkan itulah, nama dan bahasa mereka berubah sama sekali menjadi sama seperti penduduk tempatan. Sebagai contoh, Sondhi Limthongkul di Thailand atau Alan Budikusuma dan Ardi Wiranata di Indonesia. Pernahkah kaum Cina dan India di negara kita dipaksa menukar nama kepada yang berunsur keMelayuan atau keMalaysiaan? Atau dipaksa bertutur dalam Bahasa Melayu semata-mata. Sebaliknya, Sekolah Jenis Kebangsaan yang jelas berunsur perkauman dan menyukarkan kepada integrasi nasional itulah yang sibuk dipertahankannya.









Kita bandingkan pula bagaimana keadaannya di Republik Rakyat China. Bukan kaum pendatang sahaja, tetapi pribumi asal pun seolah-olah merempat di bumi sendiri. Bukan pribumi yang beragama Islam seperti Uighur sahaja yang ditindas, pribumi Buddha seperti Tibet pun tidak terlepas. Kita lihat pula bagaimana sebuah parti yang dahulunya sibuk memperjuangkan kesaksamaan dan kesamarataan kerana mendakwa orang lain sebagai penindas dan tidak adil, kini telah mendapat sebuah negara dan memerintah secara kuku besi. Kita lihat senarai Kabinet Republik Singapura, Presidennya berketurunan India, Perdana Menterinya berketurunan Cina, Menteri Pembimbing (Mentor) berketurunan Cina, 2 Menteri Kanan berketurunan Cina dan India, 2 Timbalan Perdana Menteri kedua-duanya berketurunan Cina. Dan daripada keseluruhan 15 orang Menteri, hanya seorang sahaja berketurunan Melayu (buat cukup syarat, nanti nampak tak adil dan perkauman pula. Diberikan portfolio yang tak berapa penting).







Sekadar renungan, cuba fikirkan sebaliknya jika ianya berlaku di Malaysia dan melibatkan masyarakat Melayu...

5 comments:

  1. hehe..kena gak tgk kat geografi kita

    mungkin ada sbb kita beransur,tempat orang nk berdagang kan,kalau x habih kita x pasal2..


    tapi kat singapore tuh,cina sana tuh,ish,malas lah nk ckp


    ASMd

    ReplyDelete
  2. kita mungkin bangsa yg paling bertolak ansur, tetapi dengan sikap kita inilah yang akhirnya memakan diri kita.

    ReplyDelete
  3. orang Melayu memang diakui bangsa yang paling bersopan santun sekali di wilayah timur masa zaman penjajahan dulu.

    Tapi jangan lupa, satu lagi sifat orang Melayu yang menjadi pengimbang kepada sifat sopan santun tu kalau hak dia digugat, iaitu AMUK!!!

    ReplyDelete
  4. akan ku amuk satu melaka....itu lah kata kata panglima melayu dato' hang jebat

    ReplyDelete
  5. patutnya diorg ni semua x payah di alu2 kan kt m'sia ni..menyemak n menghuru-harakan negara adalah..

    ReplyDelete