Featured Post

Perbezaan Gelaran Tun, Tan Sri dan Datuk @ Dato’

Baru-baru ini, penulis ada terbaca sebuah post yang dikongsikan bertajuk “Perbezaan Pangkat Dato, Dato Seri, Tan Sri, Tun dan...

Friday, June 3, 2011

Melayu Islam Beraja

Penulis suka mengikuti tulisan artikel dan buku serta ceramah yang disampaikan oleh saudara-saudara kita yang bukan Melayu, khususnya oleh ahli MACMA seperti Tuan Haji Ann Wan Seng dan Dr. Mohd. Ridhuan Tee Chuan Seng. Pada awal tahun ini juga, penulis turut diundang untuk mengikuti ceramah yang telah disampaikan oleh Mr. Ridzuan Wu, seorang Cina Muslim dari Singapura yang juga merupakan Timbalan Presiden bagi Regional Islamic Da'wah Council for Southeast Asia & the Pasific (RISEAP). Maklumat yang disampaikan, biarpun ringkas, tetapi amat penting dan berguna khususnya untuk kita memahami corak pemikiran kaum Cina yang sangat berbeza dengan masyarakat Melayu termasuklah bagi tujuan menyebarkan dakwah.

Kaum Cina adalah sebuah kaum yang bersifat 'ethnocentric'. Mereka amat-amat mementingkan budaya kaum mereka yang mereka anggap bertaraf lebih tinggi daripada kebudayaan kaum lain. Di bidang perniagaan yang menjadi darah daging mereka pula, mereka bersikap monopoli. Mereka lebih terbuka dalam hal agama, tetapi sayangnya sesetengah daripada mereka agak prejudis dengan Islam kerana kesilapan kita yang sering memomokkan memeluk Islam sama seperti masuk (menjadi) Melayu, dan seterusnya dikhuatiri akan menghakis ke’Cina’an generasi anak cucu mereka. Di Malaysia, terdapat tiga tiang tonggak kekuatan kaum Cina yang mesti dipertahankan oleh setiap orang Cina, iaitu Sekolah Cina ((1,291 SRJK(C) and 60 sekolah persendirian), Persatuan-persatuan Cina atau Hua Zong (7,000 persatuan puak/keluarga dan Badan-badan Perniagaan) serta akhbar media Cina (enam di semenanjung Malaysia dan lapan di Sabah dan Sarawak).

Dari segi politik pula, tidak seperti masyarakat Melayu yang menyandarkan harapan dan kekuatan mereka kepada parti politik Melayu seperti UMNO dan PAS, yang berkuasa untuk mempengaruhi pola pengundian masyarakat Cina adalah Persatuan-persatuan Cina sebagai contoh Dong Jiao Zong. Disebabkan itulah, walaupun Bapak chauvinist seperti Lim Kit Siang dengan lantang menyatakan di Parlimen bahawa dia adalah “Malaysian First, Chinese Second”, dia tidak akan sekali-kali membuat kerja gila dengan meminta supaya masyarakat Cina menyokong Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Wawasan dan memansuhkan pembukaan Sekolah Cina baru, walaupun kajian yang dijalankan oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) jelas mendapati Sekolah Cina menjadi penyebab kepada ketidakfasihan penuntut Cina untuk bertutur dalam Bahasa Kebangsaan dan menjadi penyebab kepada masalah berlakunya polarisasi kaum di negara ini. Parti-parti politik Cina hanya berani membangkitkan isu-isu kecil dan remeh seperti usaha untuk menghapuskan ruang pengenalan kaum dalam Borang-borang Jabatan Kerajaan daripada membangkitkan isu yang lebih penting seperti pendidikan Cina dalam konteks integrasi nasional, satu tindakan yang jika dibuat sama seperti membunuh hayat politik mereka sendiri.

Cerita di atas berkaitan dengan kaum Cina, bagaimana pula dengan kaum Melayu? Tonggak kekuatan kaum Melayu khususnya dalam konteks Malaysia pada hari ini berdiri di atas tiga aspek iaitu agama Islam (Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan), hak istimewa Melayu dan Bumiputera (Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan) dan Raja-raja Melayu (di 9 buah Negeri). Malangnya, tidak seperti parti politik Cina yang konsisten mempertahankan kepentingan kaum mereka tidak kira sama ada di pihak Kerajaan mahupun pembangkang, politik Bumiputera seolah-olah telah dipisahkan dengan sempadan bahawa UMNO itu rasis kerana memperjuangkan perkauman, sementara PAS pula jumud kerana memperjuangkan Islam yang tidak menggambarkan realiti masyarakat majmuk di negara kita.





Penulis berasa hairan dengan tindakan sesetengah pemimpin Melayu-Muslim dalam PR yang tergamak menyerang habis-habisan kedaulatan Raja-raja Melayu dan Hak Istimewa Melayu hanya kerana bencikan UMNO dan ingin mengejar undi bukan Melayu. Penulis juga geram dengan tindakan pemimpin Melayu-Muslim dalam BN yang hanya diam membisu apabila terdapat pemimpin bukan Islam di kalangan komponen BN yang memperlekehkan negara Islam dan mempermainkan prinsip calon muslimat yang hanya akan bersalaman dengan bukan mahram secara berlapik tangan. Hak istimewa Melayu sebagaimana yang dinyatakan di dalam Perlembagaan Persekutuan bukanlah hak milik mutlak UMNO, begitu juga agama Islam bukanlah urusan mutlak PAS semata-mata.





Mempertahankan hak istimewa Melayu bukanlah bermaksud Melayu adalah 'Master Race' seperti fahaman Hitler sebagaimana yang dimomokkan oleh seorang pemimpin Ultra-Kiasu dari DAP. Polisi-polisi berkaitan seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) juga tidak bermaksud memperlekehkan kaum bukan Bumiputera seperti dasar Apartheid di Afrika Selatan sebagaimana yang didakwa seorang pemimpin Ultra-Kiasu di Johor. Hak istimewa Melayu merupakan perkara pokok yang telah dipersetujui semasa pembentukan dan kemerdekaan negara kita sebelum ini yang perlu sentiasa dihormati oleh semua rakyat, sebagaimana hak istimewa yang dinikmati oleh Negeri Sabah dan Sarawak serta rakyat pribuminya yang perlu sentiasa dihormati khususnya bagi rakyat yang datang dari semenanjung Malaysia termasuklah orang Melayu sendiri!

Ada sesetengah pengunjung blog ini yang mencadangkan agar diutamakan Islam daripada bangsa. Penulis bersetuju penuh, sebagaimana yang dinyatakan oleh Y.B. Dato’ Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen bebas “Islam come first, the rest are second”. Cuma suka penulis ingatkan, bagi golongan Ultra-Kiasu, mereka memandang Islam dan Hak Istimewa Melayu dalam satu pakej, sebagaimana dinyatakan dalam Perkara 160(2), Perlembagaan Persekutuan. Jika mereka menyerang habis-habisan hak istimewa Melayu, tidak pula bermakna mereka secara senang-lenang pula akan menerima Islam. Berfikir diluar kotak dan bertindaklah dengan bijak, jangan mudah terbelenggu dengan sentimen konflik UMNO-PAS.





DYMM Sultan Brunei amat-amat memahami realiti sosio-politik di Nusantara ini. Disebabkan itulah, Melayu-Islam-Beraja (MIB) yang menjadi tonggak kekuatan masyarakat Melayu-Muslim sejak zaman berzaman dipilih dan dijadikan sebagai ideologi rasmi Negara Brunei Darussalam. Jangan pandang rendah kepada Brunei, biarpun negara tersebut merdeka lewat daripada kita dan mengamalkan sistem Monarki Berpelembagaan, tetapi Brunei adalah negara yang paling aman dan stabil dari segi politik di kawasan Asia Tenggara, jika dibandingkan dengan masyarakat Muslim di negara kita yang telah berpecah belah dan menjadi korban demokrasi akibat fanatik dengan fahaman sempit politik masing-masing.

110 comments:

  1. kita boleh berbeza dari segi politik, tapi jangan berpecah dari segi akidah. kepentingan ugama harus diutamakan. itu yang paling penting...

    ReplyDelete
  2. "
    Ada sesetengah pengunjung blog ini yang mencadangkan agar diutamakan Islam daripada bangsa. Penulis bersetuju penuh, sebagaimana yang dinyatakan oleh Y.B. Dato’ Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen bebas “Islam come first, the rest are second”."

    Dari mana datangnya bangsa dan dimanakah letaknya Islam dalam diri setiap manusia? Apakah tujuan tuhan menjadikan manusia berpuak puak?

    Jem

    ReplyDelete
  3. to saudara Jem :

    Bangsa juga dicipta oleh ALLAH supaya kita dapat berkenalan antara satu sama lain. =)

    Salam hormat,

    IBNU RUSYDI

    ReplyDelete
  4. masih tak menjawab persoalan..

    kenapa tuhan tak jadikan kita semua satu bangsa saja eg..orang Arab kesemuanya. Mengapa perlu dijadikan berpuak puak supaya boleh berkenalan antara satu sama lain. Dari mana datangnya bangsa itu sendiri?

    Jem

    ReplyDelete
    Replies
    1. to Jem: Bangsa ciptaan manusia, manusia sendiri mencipta bangsa, mereka membahagi2kan sesama mereka,Kenapa? sebab sejak dari kecil lagi kita telah dibiasakan dengan perbezaan, cuba kita lihat pada mereka di arab semuanya, walaupun mereka sama, tapi masih ada perbezaan di dalam mereka, Kerana Itu adalah ciptaan MANUSIA. jikalau tuan perlukan jawapan,lahirnya bayi tidak mengenal apa itu Bangsa, sekiranya bayi India itu tercampak ke Negeri Cina semuanya, dan tidak dia menganggap orang Cina itu bukan bangsanya kecuali orang cina itu sendiri yang menidakkan orang India itu bukan bangsanya, Tetapi Tuhan telah membina titik persamaan setiap akal manusia yang mencipta "BANGSA" itu dengan terjadinya AGAMA iaitu ISLAM. oleh itu kita dapat saksikan, di tanah suci Mekah, Tiada Langsung Istilah BANGSA, kerana di sana adalah tanah HARAM, tanah suci(Haram memikirkan Hal-hal duniawi yang remeh temeh ; cthnya Bangsa)
      Salah dan silap datang dariku, yang baik itu dari ALLAH

      Delete
  5. Atuk saya pernah cakap, kalau org2 Melayu dulu sabar sedikit untuk merdeka nikmatnya hanya kita sahaja yg memerintah Malaysia. Paling lmbt 20-30 thn shj. Anak-cucu yg akan untung.

    ReplyDelete
  6. to saudara Jem :

    ibarat bergaduh pasal telur dengan ayam, mana satu datang dulu.. (^_^)

    kan Allah dah berfirman dalam Surah Al-Hujurat, ayat 13, Allah yang menjadikan manusia pelbagai suku dan bangsa supaya manusia saling kenal-mengenal. saya sebenarnya kurang faham, saudara nak tanyakan pasal isu apa sebenarnya? =)

    IBNU RUSYDI

    ReplyDelete
  7. Jem,

    pertanyaan itu seperti bertanya "kenapa kta tak masuk syurga sahaja oleh tuhan tanpa timbang kira.."

    atau...

    "kenapa tak boleh ada berbagai agama? kenapa perlu ada nabi?..."

    setiap yg Allah jadikan ada hikmahnya.... dan mengapa pula perlu satu bangsa tu Arab semuanya? apa keistimewaan Arab? keistimewaan Arab kemuncak pada 1432 tahun yg lalu.... apa yg diberi menjadi istimewa?

    bangsa melayu juga mampu menjadi Istimewa jika memartabatkan perihal 1432 tahun lalu dengan jayanya....

    :)

    awas dengan mempertikaikan tindakan Allah... jgn sekali-kali.... :)

    -abuhakeem-

    ps : setuju dengan artikel ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.youtube.com/watch?v=v6Btybp_NK4

      harap beliau dapat melihat ini, sekiranya mata hati beliau terbuka.

      "Buka jika bersedia untuk berubah, jika tidak mahu berubah, Teruskan senyum dan katakanlah, Terima Kasih kerana menjemput"

      Delete
  8. ye ke melayu buleh mendaulatkan islam kalau islam tuh turun dkt bangsa melayu? bukankah melayu sekarang nih kebanyakannya ada darah arab? cakap dari suku mana, wan ke, nik ke, daeng ke, raja ke, tengku ke, tunku ke, ungku ke, engku ke, kot mana pun kalau trace balik bloodline, semua ada darah arab, which is syed, sayed, syeikh, al itu, al ini...semua tuh dari darah nabi junjungan kite..rasenye kalau tak campur darah keluarga nabi dgn kerabat, ada ke daulat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. As-salam, kerana tuan hamba telah melihat kepincangan melayu kini, sekiranya 1,2,3,4 ribu tahun yang lepas melayu itu adalah nombor 1 di dunia suatu masa dahulu tidakkah tuan malu untuk berbicara pada hari ini? Maaf, disini tiada motif untuk tuan hamba menidakkan sesuatu bangsa, tidak kira mereka berbangsa apa, setiap di dunia ini tuhan cipta dengan kelebihan, sedangkan cacing pun ada kelebihan dia sendiri, Berdosa tuan menidakkkan kelebihan sesuatu kaum, biarpun bukan daripada kaum tuan sendiri.
      yang baik itu dari ALLAH, yang lemah itu dariku.

      Delete
  9. as salam Ibnu Rusydi

    setiap kali mengenangkan betapa tebalnya semangat perkauman dlm sanubari bangsa yg satu ni, saya pasti akan teringat artikel MO berkenaan sejarah negara cina - betapa british terpaksa menggunakan ideologi komunis yg kejam itu utk memecahkan taat setia rakyat kepada maharaja cina. british juga terpaksa melancarkan perang candu utk melemahkan rakyat cina supaya mereka hidup melarat dan musnah tamadun mereka.
    mereka di tanah melayu amat mempertahankan legasi2 mereka kerana tidak mahu menerima nasib yg sama seperti org2 cina di indonesia, thailand dan brunei - terpaksa berasimilasi dgn budaya tempatan. nak balik kenegara cina adalah amat mustahil. jadi kena perjuangkan apa yg mereka masih ada di tanah melayu ini.
    saya sempat juga menerima penangan tuduhan rasis dr ex-boss saya, kerana terlalu geram dgn satu isu tu, boleh je amoi tu cakap - "i'm not sure whether u do this because of your Allah or because u are a malay ......." - eh..apa ke jadahnya minah ni? kalau saya rasis taklah saya layan dgn baik semua customer tak kira siapa mereka atau apa agama mereka. entah hantu apa yg telah menguasainya pemikirannya?

    dulu saya ada terbaca satu artikel - utk mengislamkan orang2 cina disini adalah lebih elok dilakukan oleh orang2 cina muslim dari negara cina sendiri - lebih kurang macam tulah.
    kerajaan telah menghantar pelajar2 kita ke cina utk mengambil jurusan bahasa mandarin peringkat ijazah dari universiti di sana. satu langkah yg sgt baik dan ilmu itu boleh diaplikasikan dlm pelbagai bidang. boleh juga nantinya kita belajar mandarin berguru dgn orang kita sendiri. lagi senang nak faham.

    Belajarlah walau ke negeri China
    http://rozaroslan.blogspot.com/2011/05/belajarlah-walau-ke-negeri-china.html

    saya petik kata2 semangat oleh Puan Roza kepada adik2 pelajar di cina:
    "Siapa tahu, suatu hari nanti kamu semua inilah yang bakal menterjemahkan tafsir Ibnu Khatir di dalam bahasa cina lalu dibaca oleh beribu-ribu orang cina. Biar mereka tahu bahawa hanya Allah yang menjadikan langit dan bumi serta seluruh alam ini.
    ralat juga sebab tinggal je dlm multiraces tapi tak tahu bahasa cina mahupun tamil. tapi anugerah Iman dan Islam adalah lebih dari segala2nya.
    yup, saya, anda dan kita semua adalah berbangsa melayu yang beragama islam serta mempunyai raja yg menjadi payung negara kita.

    ReplyDelete
  10. salahnya kitaq sekarang susah dapat mengislamkan orang cina adalah kerana diri kita sendiri...tanyalah iman di dada...sejauh mana iman kita dan kepercayaan kita pada Allah? sejauh mana kita letakkan kalimah la ila ha illalah....

    sekarang ramai ulamak politik yang bertuhankan nafsu dan tahta sanggup gadaikan agama demi nafsu...maka tidak hairanlah sekirannya mereka tidak dapat mengislamkan walau seorang cina atau kafir

    ReplyDelete
  11. Hurm, aku rasa penulis nie still terkenangkan kisah silam
    Apa yang sudah, biarlah lepas sudah
    Sejarah menyatakan Sultan2 hari ini daripada keturunan pengkhianat, langgar adat
    Sanggup bersekongkol dgn British
    Janji dapat kuasa

    Malah sejarah menunjukkan selepas masuknya Islam
    proses perpecahan itu menjadi lebih kompleks
    Perebutan takhta sesama keturunan menjadi seteru sesama umat ketika itu

    Tidak hairanlah ketika British berkuasa, mereka melihat sosio-ekonomi org Melayu itu sungguh tenat
    Sebab itulah penulis orientalis menulis perkara2 buruk, semua disebabkan kesinambungan daripada kelemahan kepimpinan kesultanan ketika itu

    aku nak tanya koranglah

    Kesultanan Banjarmasin dan Banten dihapuskan oleh British
    Kenapa British kekalkan sultan2 di semenanjung?
    Kenapa tidak di Banjar dan Banten?
    Adakah ini rancangan masa panjang Masonic supaya umat Jawi itu kekal berpecah belah, dan tersepit dalam ruang sempadan ciptaan penjajah

    ReplyDelete
  12. dan satu lagi,
    kenapa Patani yang sah berkuasa ke atas negeri2 pantai timur itu pun digelapkan kewujudan mereka?
    Patani sendiri pernah hantar wakil untuk join malaysia pada 1963 tp ditolak tunku

    tulisan Jawi itu sendiri berasal dpd Patani
    hurm, rasenye aku paham kenapa satu period, pemimpin puak kanan pasca-merdeka menggantikan Jawi dengan Rumi, mungkin usaha Masonic menerusi puppet puak kanan untuk menggelapkan kesedaran "puak2 panji hitam dari timur"

    kalo betul nak pertahankan Melayu, isu Patani itu harus dijuangkan oleh para Sultan
    dah kate ketua adat melayu,Patani tu bukan melayu ke?

    ReplyDelete
  13. bukan semua sultan x boleh pakai... ada yg ok jgn hukum semua...Aku pernah terfikir klo lah semua sultan bersetuju dan memutuskan untuk menukar pelembagaan dan mendaulatkan islam kan bagus,.,, he..melayu dan islam akan selamat.. x dalah gaduh2 politik ni...

    ReplyDelete
  14. Salam,

    Saudara semua tak perlulah berpusing2 dalam cawan. Kita tak perlu menghukum itu dan ini kerana segalanya akan kembali kepada Allah jua. Jangan tersilap kata, diri akan menderita sengsara.

    Melayu adalah bangsa yang telah lama wujud, jangan keliru hanya disebabkan terlalu memikirkan nasib bangsa ini yang nampak miskin. Harta bukan sesuatu yang utama dalam perjuangan, tambahan pula cara perolehan harta itu sendiri jauh dari landasan syara'.

    Melayu masih kekal sebagai satu bangsa kerana hadirnya Islam bukanlah sebaliknya. Jika tidak kerana Islam Melayu telah pupus, tiada lagi nama Melayu. Sultan juga memainkan peranan dalam kesinambungan bangsa ini, usahlah dipertikaikan.

    Bersyukurlah saudara semua kerana berbangsa Melayu.

    ReplyDelete
  15. Aku persoalkan, bukan pertikaikan
    Pertikai jika benar, sedang hakikatnya salah
    Persoal jika salah, dan hakikatnya lagi menyalahkan

    sebenarnya kalo nak lagi tepat istilah bani Jawi baru la menyeluruh
    sbb kaum2 proto melayu mane penah stuju dgn cop Melayu
    ada tanya sama orang Dayak, Bugis, Suluk sama Jawa? memang pelempang la jawabnya kalo samakan dorang dengan Melayu

    Camon, orang Perancis itu sudah 600 tahun tidak beraja
    Masih lagi berbudaya Perancis, berbahasa Perancis, dan beridentiti Perancis
    Kesultanan itu sendiri sudah seleweng, belajar daripada sejarah itu sendiri

    Aku bukan anti sultan, tp mereka sendiri yang merosakkan status mereka sendiri
    Ada jumpa Sultan2 pegi tgk rumah2 rakyat miskin?
    Sib bek la de Sultan Johor, tu pun langgar adat

    Tolonglah, kalo tiada sultan dan raja pun kita akan kekal Melayu
    Sultan dan raja itu adalah salah satu dpd sejarah silam bani Jawi


    So aku nak tanye ko daus, kalo Imam Mahdi diturunkan ko nak pilih Sultan ke Al Mahdi?

    Please be realistic, Masonic dah infiltrate dalam budaya kita
    Sultan sekarang pun cuma ketua Islam dan adat
    Apa wajarnya dikekalkan?
    Apa Rasulullah dulu penah claim sebagai ketua Islam dan adat Arab?



    Doktrinasi, ya, itulah yang berlaku....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko becakap ttg revolusi. ko yakin dgn revolusi, tp penah ke ko besedia lepas ia terjadi?itula tujuan masonic. hapuskan kesultanan melayu secara perlahan lahan walaupun memakan masa beratus tahun. biar dihapuskan oleh bangsanye sendiri. mereka xmampu hapuskan dgn kekerasan sbg mana mereka guna utk india,indonesia,china..

      Delete
    2. Pada beliau juga ada betulnya, Tidak kita mahu sultan itu turun takhtanya, Namun jika sultan itu pantas untuk memegang sebagai ketua Agama, namun mengapa islam di malaysia semakin mundur, bukan dari kekayaannya, tapi dari terapannya, kita dapat lihat sultan seakan-akan tiada kuasa untuk menapis siaran t.v yang semakin tenat dengan corak anti-keislamanya, pelbagai tahap dakyah dikeluarkan oleh media untuk merosakkan bukan sahaja bangsa, namun ISLAM itu sendiri. Namun Kuasa kekal Kuasa, Tindakan Tiada.
      Yang benar itu dari ALLAH, yang Salah itu dariku, Maaf.

      Delete
  16. Ada betulnye si peacock ni berkata kata. Tapi malangnye dia seekor peacock. Buang sultan, hilanglah perlembagaan. Orang kafir jadi menteri. Tahniah. I LIKE!

    Majlis Raja-Raja merupakan sebuah badan rasmi yang ditubuhkan mengikut Perkara 38 Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai tempat bagi Raja-Raja dan Yang di-Pertua - Yang di-Pertua Negeri bertemu dan berbincang. Dalam beberapa perkara yang tertentu, Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kerajaan supaya memperolehi nasihat daripada Majlis Raja-Raja. Urusan pemilihan dan perlantikan Yang di-Pertuan Agong juga terletak pada Majlis Raja-Raja. Selain itu, majlis ini merupakan kuasa tertinggi dalam hal ehwal Islam di Malaysia.

    Majlis ini dianggotai oleh semua sembilan Raja Melayu dan empat Yang di-Pertua Negeri di Malaysia. Mengikut peraturan hanya Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Raja-Raja sahaja yang layak mempengerusikan mesyuarat dan ia dipengerusikan mengikut giliran yang ada dalam susunan sebagaimana yang ditetapkan oleh Majlis. YAB Menteri Besar / Ketua Menteri hadir sebagai penasihat kepada DYMM Raja-Raja dan TYT Yang di-Pertua - Yang di-Pertua Negeri masing-masing. Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong hanya berangkat hadir pada mesyuarat hari kedua dengan diiringi oleh YAB Perdana Menteri sebagai penasihat. Ini menjadikan mesyuarat ini sebagai mesyuarat ‘tertinggi’ di Malaysia. Walau bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong biasanya hanya hadir jika mesyuarat tersebut akan melantik Yang di-Pertuan Agong atau Timbalan Yang di-Pertuan Agong yang seterusnya atau ia membincangkan polisi negara. Timbalan Perdana Menteri tidak tergolong dalam Majlis Raja-Raja.

    Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dilantik sebagai setiausaha Majlis Mesyuarat Raja-Raja.

    bersambung..

    ReplyDelete
  17. sambungan di atas..

    Sejarah Majlis Raja-Raja bermula dengan penubuhan Majlis Raja-Raja Melayu bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Pada 1 Julai 1896, Negeri-negeri Melayu Bersekutu yang terdiri daripada Negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang telah ditubuhkan. Sehubungan dengan itu, satu Majlis Raja-Raja Melayu bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah ditubuhkan untuk membincangkan hal-ehwal dan kepentingan bersama dengan Pemerintah Inggeris.

    Mesyuarat Pertama Majlis Raja-Raja Negeri Melayu Bersekutu, atau lebih dikenali sebagai Mesyuarat Durbar telah diadakan pada 13 - 17 Julai 1897 di Istana Negara, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak. Durbar timbul daripada perkataan Urdu-Parsi (Darbar) yang membawa maksud istana raja. Durbar juga bermaksud perjumpaan atau persidangan umum yang diadakan oleh Raja-Raja ataupun gabenor atau wizurai British di India pada masa dahulu.

    Raja-Raja Melayu yang hadir dalam mesyuarat Durbar tersebut ialah DYMM Sultan Idris Murshidul Aadzam Shah (Negeri Perak), DYMM Sultan Abdul Samad (Negeri Selangor), DYMM Tuanku Muhammad (Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan), dan DYMM Sultan Ahmad (Negeri Pahang).

    Pihak Inggeris pula diwakili oleh Sir Charles Mitchell, Gabenor Negeri-Negeri Selat dan Pesuruhjaya Tinggi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Sir Frank Swettenham (pengerusi mesyuarat), Residen Jeneral Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Hugh Clifford, Residen Inggeris di Pahang, J.P Rodgers, Residen Inggeris di Selangor dan W.H. Treacher, Residen Inggeris di Perak. Mesyuarat Durbar telah diadakan sebanyak 9 kali hingga tahun 1939.

    Apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan dalam tahun 1948, keahliannya ditambah dengan kemasukan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Negeri Johor, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu. Namanya juga telah dipendekkan menjadi Majlis-Raja-Raja. Mesyuarat pertama bagi tempoh ini telah diadakan pada 18 Februari 1948 di Kuala Lumpur dan telah dipengerusikan oleh DYMM Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar, Sultan Johor. Pihak Inggeris diwakili oleh Pesuruhjaya Tinggi Persekutuan Tanah Melayu. Antara Februari 1948 hingga Ogos 1957 mesyuarat Majlis Raja-Raja telah diadakan sebanyak 50 kali.

    Selepas Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaannya, negeri Melaka dan Pulau Pinang turut menjadi ahli dan ini diikuti pula oleh Sabah dan Sarawak apabila Malaysia ditubuhkan pada tahun 1963.

    Mesyuarat Majlis Raja-Raja yang pertama selepas merdeka telah diadakan pada 30 dan 31 Oktober 1957 dan dipengerusikan oleh DYMM Sultan Syed Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail, Raja Perlis. Mesyuarat Majlis Raja-raja ke-125 pula diadakan pada 15 - 16 Oktober 2008 di Terengganu.

    ReplyDelete
  18. sambungan dari atas..

    Pada 1983, pindaan untuk memindahkan kuasa mengisytiharkan darurat diserahkan kepada Perdana Menteri Malaysia. Bagaimanapun pindaan itu ditolak oleh Majlis Raja-Raja. Sebagai komprominya, Yang di-Pertuan Agong diberi kuasa memulangkan rang undang-undang ke Dewan Rakyat untuk dipertimbangkan semula.[1] Pindaan Perlembagaan 1994 juga tidak mendapat perkenan Majlis Raja-Raja.

    Kuasa raja melantik menteri besar merupakan kuasa formal sahaja. Tetapi dalam keadaan tidak menentu seperti di Perlis dan Perak pada 2008, kuasa raja akan menjadi sangat signifikan. Begitu juga di Terengganu dalam perlantikan Menteri Besar Terengganu 2008.

    bersambung..

    ReplyDelete
  19. sambungan dari atas..

    Wasiat Raja-raja Melayu

    Wasiat Raja-raja Melayu merujuk kepada 7 wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu semasa menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 .
    7 wasiat

    1. Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia);
    2. Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;
    3. Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;
    4. Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini;
    5. Kami isytiharkan ISLAM adalah Agama Persekutuan;
    6. Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU;
    7. Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).[1]

    Jadi cemana sekarang? Nak buang raja raja melayu? Memandangkan raja raja sekarang nih takleh pakai, sekadar ketua agama & adat, so by right perlembagaan nih takleh la nak pakai sangat kan?? Tak gitu peacock?

    ReplyDelete
  20. ibnu rusdi lurus betul la. Kau ni badan bebas atau pihak kerajaan, just being honest.

    ReplyDelete
  21. Alo brader, sape wat perlembagaan tu?
    Puak Kiri ke Kanan?
    Perlembagaan jadik camtu sebab British pro kepada UMNO, yang mana ketika 1948 terjadi peristiwa Darurat yang mana sebenarnya menutup jalan dan ruang bagi Puak Kiri
    Komunis cume alasan untuk menutup tujuan sebenar

    Hal Melayu hilang kuasa pe la
    Senang je nak counter, wat satu sistem persekolahan bersifat holistik
    Kajian akademik menunjukkan punca sebenar perpecahan dan prejudis antara kaum tu berpunca dpd sekolah

    Ya, trimas en anonymous, ngerti jua kamu

    ReplyDelete
  22. COPY & PASTE:"Mempertahankan hak istimewa Melayu bukanlah bermaksud Melayu adalah 'Master Race' seperti fahaman Hitler sebagaimana yang dimomokkan oleh seorang pemimpin Ultra-Kiasu dari DAP...."


    __________________________________________

    SALAM,

    Kenapa pula tidak Melayu adalah Tuan pada negaranya...aku tak tau sape yang tafsirkan hak ketuanan Melayu ===>> "Bukan antara Tuan dan Hamba" (bagi aku yang tafsirkan begitu bermakna bukan anak jati atau keturunan Melayu seJati-orang yang kata bukan antara Tuan dan hamba bermakna dia darah Melayu campuran dan takut di label sebagai bangsa pendatang...)...kalau betul-betul faham perkataan "tanah jajahan takluk sesuatu Kesultanan",mesti korang kena terima bahawa Melayu adalah Tuan dalam negaranya.

    Tu sebab Raja/Sultan di gelar Tuanku.Rakyat jelata menggelar diri sebagai HAMBA atau Patik,Pacal dlln.....Melayu yang benar Islam kena faham bahawa dalam sesuatu daulah Islam orang bukan Islam adalah kumpulan klas kedua atau ketiga...mereka kena bayar tebusan keselamatan/Jizyah,mereka termasuk dan perlu diklaskan sebagai kafir hirbi atau zimmi,mereka tidak layak menjadi pemimpin pada khalayak Islam......Jadi dalam Islam pun jelas siapa TUAN memerintah dalam jajahan takluk / daulah itu.

    Raja berdaulat mesti berani menjalankan KESELURUHAN hukum hakam dan adat istiadat Islam ini...kalau tidak..tidak layak bergelar Tuanku dan makan hasil anak negeri serta berolih sembahan...

    Raja/Sultan Melayu itu..."Datangnya sehelai sepinggang,makananya di sediakan,kalau ingin berkahwin di surikan,Daulatnya dijunjung..."...falsafah awal Raja/keSultanan hanya menjadi Pemerintah/Ketua Negara...bukan pergi berniaga,bergaul cempera tak tentu hala,makan sembarangan,kahwin kawin-kawin,berpesta pora,bermain berlebihan ...dlln...baru layak di panggil Tuanku.BerDaulat Raja ASLI.

    Wallahualam..:)

    ReplyDelete
  23. Ya...naik kan semula jati diri Raja/Sultan dan Bangsa MIM bumi Tanah Melayu...teruskan...:)

    Hanya jauhari mengenal manikam...

    ReplyDelete
  24. Ni aku nak tanya kalian semua termasuk diri aku sendiri kalau benar-benar kita Melayu...


    Soalannya...jeng jeng jeng...

    Baru semalan Tuanku Y. DiPertuan Agung menyambut Hari Keputeraan Ke bawah duli pada 4 Jun ...padahal Duli Tuanku diputerakan (22 Januari 1962 - ) ...Jadi kenapa sambut keputeraan setiap Jun pula bagi semua Duli-Duli Tuanku...hahaha jawab..!

    ReplyDelete
  25. wut a joke la ampa nie
    sume tgh dok bermimpi
    Malaysia ini bukan negara Islam
    Malaysia adalah negara sekular di mana Islam agama rasmi
    Takleh ke kita terimanya seadanya?
    Ubah ijtihad korang dah betulkan landasan korang

    ok la, kalo Sultan tu leh satukan orang Melayu
    camne dengan negeri-negeri yang takde Sultan?
    Sabah dan Sarawak?


    hihi, naif dan kiut la ampa nie

    ReplyDelete
  26. tk nk sultan..hahahaaa..contoh sekor peacock yg tk de cock..betul2 tk brpijak dibumi nyata..kalo di layan cock2 cam ni..tambah huruhara la malaysia yg tngh kacau time ni..

    apa yg penting realitinya tika ini..melayu perlu kembali pd iman yakin kpd allah swt..buat la seribu progrm,plan dgn pelbagai cara yg boleh kembali manusia khusus melayu kpd iman..jaminn tuhan ekonomi,sosial bertambah baikk..

    seterusnya..melayu perlu terus baiki kekuatan keselamatn negara khusus polis dn tentera..tiap keluarga perlu ada wakil dlm tentera..

    tu je..tk yah pening2..umno,pas,beraja,deb,bla2..jalan cam biasa..pd akhirnya semua ni akan berubah bila dtng perang dunia ketiga nnti..jgn cakp benda ni omong kosong..bukti dh jelas depan mata..kalo ww1 dan 2 boleh jadi knapa tak ww3?..--poei

    ReplyDelete
  27. dah start geng wakil tuhan mengamok!
    euuuw, takutnya!

    ReplyDelete
  28. camne lak dgn isu mahkamah syariah yang bias kepada pihak lelaki
    kenapa tidak ada langsung effort nak bubar?
    berat sebelah, sampai menganiaya pihak wanita
    ada tak the so called "Pejuang Islam" utarakan isu-isu camni?

    siapa yang tidak realistik?
    hihi, bro, kasi letak la nick
    anonymous, xde teluq sungguh

    ReplyDelete
  29. bubar bermaksud undang2 k...

    ReplyDelete
  30. Kalau Raja ditolak bolehkah peacock beri jaminan Malaysia akan selamat dr huru hara ?

    Tolong terangkan maksud pendidikan holistik dgn lbh jelas betulke mudah utk menyatukan rakyat Malaysia ?

    semuanya terlalu kabur

    kalau boleh jelaskan apa yg sebenarnya terbuku dalam hati peacock supaya lps ni peacock boleh hidup tenang dan kita semua dpat faham dgn lbh jelas tentang manfaat yg di perolehi oleh Orang Islam melayu India dan cina

    kalau tak dpt terangkan ini memang masaalah melainkan ia di perbincangkan di tempat terbuka dgn diwakili oleh wakil2 yg berautoriti

    kalau tak dpt terangkan ia lbh mengundang masaalah dr kebaikan

    Tanya satu soalan antara melayu Islam melayu hindu dan Melayu kristian mana pilihan Peacock ?

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum Wrt..

    To cik peacock..

    1-Imam Mahdi tue sendiri dah memang keturunan Raja2 pastu ada darah para Nabi2 dan Rasul2.Darah dia merupakan yg terbaik so tak perlu pening2 nak PILIH antara Raja dan Imam Mahdi..Pasal tue dialah Khalifah+Raja Berdaulat nanti..dan Dialah nanti yang digelar..............RAJA-WALI!!!!

    2-Kenapa saudari kata sistem syariah bias kat lelaki??Bleh detailkan,moga2 kita bleh jumpa titik pertemuan yang baik..

    3-Sistem beraja sekarang memang cenderung pada British.Namun begitu kita tak boleh nak hapuskan dulu walaupun kita tahu raja2 sekarang adalah raja lantikan british bukan keturunan sebenar2 raja2 berdaulat adalah kerana tanpa sistem beraja maka negara kita akan mejadi negara republik macam singapura.maknanya orang bukan Islam bleh jadi pemerintah.Dalam agama Islam syarat menjadi pemerintah itu musti beragama Islam.Jadi nak tak nak,suka tak suka buat masa nie kita perlu PERTAHANKAN SISTEM BERAJA YG SEDIAADA sehinggalah sampainya nanti SI-RAJAWALI mengambil alih segala pemerintahan bukan setakat di Mlaysia tapi kat seluruh dunia.

    wallahuallam..

    -nash-

    ReplyDelete
  32. Betul tuh nash. Peacock kena pijak di bumi yang nyata. Jangan main riot je tak tentu hala. Kita nak kekalkan keharmonian selagi boleh walaupun buleh agak yang masa akan datang nanti havoc mavoc. But still kita kena usaha jugak ke arah keharmonian. Raja-raja eventhough tak berdaulat, tapi derang the last defence line untuk orang islam di malaysia ni. Undang undang tetap undang undang. Syarat kemerdekaan is win win situation. British suntik idealogi. Kita defend dgn mengekalkan raja - raja. Kalau tak, jawatan Menteri Besar Perak dah dipegang oleh orang DAP. Jelas sekali Majoriti dimiliki oleh DAP di perak. Tapi sultan 'sailang' nak orang orang Islam. Jadi yang terdekat depa pilih la si professional engineer tuh jadi menteri besar. Tak terang lagi bersuluh ke kuasa raja raja sekarang ni? Masih lagi nak gulingkan raja raja? Hangpa bergulinglah macam mana pun depan raja, tapi raja tetap tidak boleh digulingkan selagi meraka ni raja raja yang memayung agama. Yang jadi hal la ni bukan raja, tapi sistem demokrasi terpimpin. Inilah idealogi yang disuntik oleh British. Takpa hangpa kekalkan raja hangpa, tapi kena ada parlimen. Itulah jadinya bila konsep 'Demokrasi Terpimpin' disuapkan ke atas sesuatu negara.

    Wasiat Raja-raja Melayu merujuk kepada 7 wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu semasa menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 .
    7 wasiat

    1. Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia);
    2. Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;
    3. Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;
    4. Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini;
    5. Kami isytiharkan ISLAM adalah Agama Persekutuan;
    6. Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU;
    7. Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).[1

    Sabah dan Serawak memang takde raja. Cuba baca balik wasiat nombor 7. Kalau takde raja sape yang derang letak untuk wakil raja raja? Sila baca dibawah (terutama peacock):

    Tuan Yang Terutama (TYT) Yang di-Pertua Negeri ataupun dahulunya dikenali sebagai Gabenor merupakan ketua negeri di 4 negeri di Malaysia iaitu Melaka, Sabah, Sarawak dan Pulau Pinang.

    Yang di-Pertua Negeri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong setelah berunding dengan Ketua Menteri kerana negeri-negeri ini tidak mempunyai Sultan. Yang di-Pertua Negeri dilantik selama sepenggal atau empat (4) tahun dan boleh dipanjangkan mengikut kesesuaian. Beliau tidak dibenarkan memiliki perniagaan atau keuntungan dan tidak dibenarkan juga bergiat aktif didalam mana-mana aktiviti komersial.

    Yang di-Pertua Negeri merupakan komponen Dewan Undangan Negeri (DUN) dan mempunyai kuasa untuk mengadakan perhimpunan atau pembubaran Dewan Undangan Negeri. Persetujuan beliau adalah diperlukan bagi meluluskan Dewan Undangan Negeri.

    Yang di-Pertua Negeri juga merupakan Ahli Majlis Raja-Raja yang dipengerusikan oleh Yang di-Pertuan Agong.

    Kuasa mentadbir negeri dipikul oleh Yang di-Pertua Negeri tetapi fungsi-fungsi pentadbiran boleh diserahkan kepada pihak lain dari segi undang-undang. Gabenor akan melantik ahli Exco bagi menasihati beliau dalam menjalankan peranannya.

    Jadi MEREKA inilah orang yang dilantik oleh raja untuk menjadi head of state. (wakil raja dalam sesebuah negeri.

    Si peacock nih memang jelas tak paham bende. Yang dia tau dia nak riot. Apa la hang ni peacock.

    ReplyDelete
  33. ("siapa yang tidak realistik? hihi, bro, kasi letak la nick anonymous, xde teluq sungguh") habih yang hang pakai 'peacock' tuh apa? Tu kira ada 'teluq' la tuh. Betoi la hang ni otak selut. Pikiaq pakai tapak kaki ka? Minda tahap hapraq kaldei salam yaakut solo.

    ReplyDelete
  34. puak2 pelir cock ni selagi dia melayu habih2 bising pun kt alam maya ni je la..pas tu kendur la balik stim dia...itu pun kalo tk mati PCK..

    cuba la bawak ke jalann..tes kendur ke tegang..kalo bejaya pun dh arwah sipekok tu sampai lima keturunan baru sstem braja malaysia trhapus..

    lain la ada wakil kaum lain buat bising..kite bakor je...jgn bagi peluang..biar prkara berkait dgn bangsa melayu..org melayu sndiri yg selesaikn..--poei

    ReplyDelete
  35. haha, dis post getting trolled! wohoooo!
    korang la yang jumud
    camne penyatuan dgn puak Syiah?
    nak kne hapuskan dorang nie ke?
    hihi, x sabar lak aku nak dgar

    ReplyDelete
  36. Poei n anonymous sume. Juz sbb aku berbeza pandangan dgn korang, korang xd hak nak hina aku. Ko tu takat bace blog2 Melayu dgn penulis mistirius nie xyah la gebang tahap cipan. Hahahaa

    ReplyDelete
  37. pekok sudah marah..kahkah..baru kena hentam dlm blog..blum lg dgn blok..hahaaa..

    ReplyDelete
  38. peacock said...

    haha, dis post getting trolled! wohoooo!
    korang la yang jumud
    camne penyatuan dgn puak Syiah?
    nak kne hapuskan dorang nie ke?
    hihi, x sabar lak aku nak dgar

    ngkau nak dengar, ni dgr betul2 aku bisikkan kat telinga kau

    "kau dgn puak2 kau yg sealiran otak udang mcm ko memang anak gampang"

    ReplyDelete
  39. nah, pertahan Islam kunun
    adab pun takde
    munafik tau!

    ReplyDelete
  40. kene faham macam mane datangnya budaya bersultan orang Nusantara nie
    dulu nenek moyang kita semua beragama Hindu atau Buddha
    berdasarkan budaya ketika itu, golongan Ksyatria dan Brahmin ini begitu tinggi kelasnya
    mereka selalunya menjadi pemimpin sesuatu kawasan dan dipilih berdasarkan kasta mereka
    maka memasuki babak pasca Islam di Nusantara...

    ...Islam hari ini disebarkan oleh keturunan Rasulullah, yang bersamaan dengan kabilah Imam Syafie, kiranya Bani Hashim juga la yang mana berasal dari Hadramaut, Yaman
    Mereka menyebarkan Islam setelah mengkaji di dalam kitab-kitab lama dan juga dinyatakan di dalam Injil tentang Wasiat Nabi Ibrahim terhadap 6 orang anaknya dengan isterinya yang ketiga, Keturah
    supaya kembali di tanah asal moyang ibu mereka...

    ...Perkara yang uniknya mengenai pengIslaman masyarakat nusantara itu berlaku secara menyeluruh
    Ini adalah kerana para ulama mengIslamkan golongan Istana
    secara tidak langung, golongan Ksyatria dan Brahmin yang menjadi ikutan budaya ketika itu turut menganut agama Islam...

    ...Walau bagaimanapun, proses pengIslaman di Nusantara jika dilihat kembali masih bersifat asing di antara kasta rakyat dan Istana...

    ...di mana golongan Istana masih mengekalkan sebahagian budaya daripada peradaban Hindu dan Buddha dan menambahkan elemen-elemen Islam ke dalam abad yang seterusnya...

    ...Kembali kepada kewujudan Kesultanan di Nusantara
    Konsep kesultanan merupakan suatu sistem politik pasca kewafatan Rasulullah dan selepas pemerintahan Khulafa' Ar Rasyidin
    Muawiyah bertanggungjawab mewujudkan konsep pewarisan berdasarkan kepada keturunan...

    ...Maka perlu diingatkan, kewujudan Kesultanan itu adalah dasarnya bagi menyebarkan Islam
    dan Kesultanan itu cuma satu konsep politik
    Sebagaimana demokrasi, komunis dan sebagainya...

    ...Maka, jika dilihat kembali, hasrat mengIslamkan umat nusantara ini sangat besar khasiatnya
    kerana sudah dikaji oleh golongan Brahmin baik Hindu atau Buddha tentang datangnya agama pelengkap akhir zaman
    para ulama juga turut berkahwin dengan para golongan Istana seperti puteri-puteri diraja
    maka berubah la suatu kaum yang dulunya Melayu berunsur kebudayaan Hindu/Buddha kepada kaum yang baru diberi nama Bani Jawi setelah penerimaan Islam...

    ...setelah berlaku proses pengIslaman menyeluruh
    memasuki suatu fasa perebutan ekonomi
    setiap wakil pemerintah merasakan mereka bertanggungjawab untuk meneruskan legasi leluhur sebelumnya
    dalam meraih ekonomi, agama juga sering digunakan sebagai motivasi dalam meraih propaganda rakyat marhaen
    justeru berlakulah peperangan sesama kerajaan-kerajaan Melayu

    Lantas mudah pihak penjajah memasuki ruang ekonomi Nusantara
    dasar pecah dan perintah yang pernah mereka amalkan di Afrika digunapakai bagi pewaris kerajaan Nusantara seterusnya
    sehingga mereka sudah lupa akan "pemegang-pemegang panji dari timur"...

    POINT GUA:
    Keturunan Rasulullah yang telah tiba di Nusantara telah berjaya melaksanakan wasiat Rasulullah iaitu menyebarkan Islam ke seluruh pelusuk dunia. Namun itu bukan bermaksud Kesultanan itu suatu yang patut dijuangkan hingga menjatuhkan aib orang lain. Kesultanan itu cuma suatu sistem politik bagi menguasai ekonomi secara tidak langsung. Konsep Kesultanan itu tiada bezanya dengan para-para raja di Eropah. Cuma agama sahaja yang menjadi perbezaan. So kawan-kawan, Islamnya Bani Jawi dengan Kesultanan itu tidak bersautan. Kerana Bani Jawi itu akan kekal Islamnya sedang politik itu sering bertukar tangan

    Sekian, wassalam

    ReplyDelete
  41. dah lama tak view blog, tak sangka pulak hangat kat ruangan komen ni.. =) Biasalah, kalau selit cerita pasal politik..

    Firstly, terima kasih pada semua yang beri komen, terutamanya pada Abu Hakeem, Wangsa, Pengikut Nabi Muhammad dan lain2..

    Thanks juga pada peacock yang kemukakan pandangan. Tak ada masalah, silalah kemukakan berapa banyak pun pandangan saudara.

    Nak guna istilah Bani Jawi juga kadangkala timbulkan kekeliruan. Saya lebih senang guna istilah moden iaitu 'Austronesian' untuk merujuk semua kaum di Nusantara ini.

    Kenapa saudara samakan Tanah Melayu dengan Perancis? Sila semak sosio-politik dan demografi Tanah Melayu dengan Perancis. Di Perancis, kaum dominan adalah pribumi Perancis. Dominan dalam erti kata kaum majoriti, penguasaan ekonomi, bahasa dsb. Disebabkan itulah, walaupun sistem Beraja telah lama dihapuskan, tak ada masalah untuk mereka kekal menjadi orang Perancis.

    Saudara lantang memperjuangkan isu Patani, adakah saudara sedar sejak Kesultanan Melayu Patani dihapuskan, orang Melayu dah semakin terhakis identitinya Melayunya sementara Islam sentiasa dicabar secara halus. Pernahkah saudara ke Patani dan segenting Kra? Bagaimana pula saudara dengan mudah menyamakan situasi Tanah Melayu dengan Perancis?

    Untuk negeri2 bulan Melayu, bukankah lantikan Gabenor itu sendiri melalui perkenan daripada Agong?

    Isu satu sekolah, ya, saya sangat bersetuju dengan saudara.. =)

    Boleh saudara terangkan maksud saudara yang Kesultanan itu menjatuhkan aib orang lain? Bukankah saya telah jelaskan artikel di atas dalam konteks sosio-politk negara kita? Sultan secara tidak langsung adalah payung agama Islam, dan saya akui cabaran pada hari ini semakin hebat. Bagaimana saudara begitu yakin bahawa bani Jawi akan kekal dengan Islamnya? Saya ke Indonesia dan Singapura yang merupakan sebuah Republik, dah pernah berjumpa dengan Bani Jawi yang telah murtad secara terang-terangan.

    Lastly, Kesultanan Banjarmasin dihapuskan oleh Belanda, bukannya Inggeris =) Belanda juga banyak mengekalkan Kesultanan Melayu di Indonesia. Yang menghapuskan Kesultanan dan Kerajaan di Indonesia adalah mantan Presiden Soekarno, kecuali di Yogyakarta.

    Trolled?? takde masalah beb, tak butthurt pun.. =) kan saya dah tulis, blog ini hanya bagi perkongsian maklumat. nak setuju atau membangkang, silakan. tak ada masalah... =)

    Salam hormat,

    IBNU RUSYDI

    ReplyDelete
  42. Kaum Austronesian itu masih umum sifatnya kerana tergolong jua polynesian,kaum-kaum proto yang mana tidak beragama Islam. Bani Jawi itu adalah mereka yang Islam dan kuat mengamalkan Islam dalam kehidupan mereka. Bani Jawi ini jugalah yang dipercayai sesetengah ulama di Jazirah Arab akan munculnya Al Mahdi

    Itulah yang saya cuba sampaikan. Kesedaran akan Bani Jawi inilah yang cuba digelapkan pihak Masonic menerusi agen negara-negara penjajah Nusantara. Kerana itulah cuba dipecah belahkan kaum-kaum Bani Jawi supaya mereka sendiri keliru dan kekal bermusuhan satu sama lain. tulisan Jawi sudah digelapkan, nah, anda tidak fikir bahawa mereka telah mengkaji tulisan Jawi itu perlu digelapkan supaya generasi berikutnya mati kesedaran mereka dan ini telah berjaya

    dan adakah anda tahu?
    ketika 1947, Perlembagaan Tanah Melayu ditubuhkan British dan dilawan oleh Perlembagaan Rakyat oleh pihak pembangkang ketika itu PUTERA-AMCJA
    Kaji Perlembagaan Rakyat dan lihat natijahnya mengapa mereka menghapuskan Puak Kiri sehingga perlu menggunakan istilah "pengganas komunis"

    soal sosio ekonomi dengan Perancis tu
    aku malas nak terangkan sebab lebih baik saya berjumpa saudara secara berdepan
    Isu ini sangat besar, tidak sesuai dikupas di thread ini

    ReplyDelete
  43. "juang kesultanan sehingga aibkan orang lain" itu ditujukan kepada para pembaca blog saudara yang agak provokatif
    Mereka juga bersifat defensif yang saya rasa masih lag naif untuk berbahas secara intelektual
    Maaf, ini mende betul woa! haha

    Jika mahu faham kenapa orang Cina dan India prejudice kepada kaum Melayu, kajilah Perlembagaan Rakyat serta Perlembagaan Tanah Melayu 1947 dan buat perbandingan

    Soal pergaduhan Kaum 13 Mei. Ya, topik ini sering dijadikan hujah untuk justified ijtihad puak pelampau/ekstremis. Jika korang sume kaji dalam-dalam, pergaduhan "Melayu vs Cina" itu tidak tepat. Setepatnya "Banjar,Jawa,Bugis vs Cina" barulah lebih tepat
    Kenapa? haha, cukuplah topik Kesultanan ini dikupas, rasanya berat sudah aku nak terangkan semuanya, sudahlah, aku penat nak kupas lagi

    Anyway, tq en Ibnu Rusydi!
    Kamu mmg cool! wa ske!
    ;D

    ReplyDelete
  44. sungguh gigih dn cuak peakok dlm brhujah..woi pekok..kalo cock besar kacang pea..jgn kondom hendak diduga..wkakaa..

    jd apa masalh ko kalo ksultann itu diprtahankn?..adakh ko jamin keadaan umat islam di malaysia jadi lebih baik dari buruk?..

    cuba pikir dlm konteks situasi negara skrng jika isu ni ditimbulkn..sekarang ini banganggg!! bukan tiga dekad yg lepas...

    mmg tk dnafikn KSULTANN TIDAK WAJIB DPRTAHNKN..TP JELAS HARAM jika jatuhnya sstem itu mengundang bahana dn bahaya yg lebih besar pd islam dn umatnya ..conth tuan ibnurusdi pd soal murtad..kerisauan umat melayu pd soal inilh yg jd punca ksultnn kekal kehari ini..

    lg satu buat burung peakok yg hanya tau becakap smbil buat taik..ko tu pun dh cukup beradab ke? gampang2 tu ape??kalo spesis burung mmg la gampang..main buat je..wkawkakk...

    ReplyDelete
  45. kita belajarlah dari masa silam,kita telah banyak kehilangan yang sepatutnya kepunyaan kita. Bernostalgia dengan kerajaan2 melayu dahulu itu juga menyuntik semangat kita semua. Kenapa kita lupakan bumi Malaysia (Melayu) yang bertuah ini.Bukankah ini satu-satunya milik kita yang terakhir.

    ReplyDelete
  46. ape mase mereka murtad ulama2 memang dah tak wujud ek?
    agama itu sepatutnya utk org2 ahli ibadah
    bukan untuk orang mcam korang nie
    ilmu pun sejengkal
    munafik je
    pastu ske jatuh hukum
    subhanallah, moga dijauhkan aku daripada golongan buta hati macam kalian semua

    ReplyDelete
  47. untuk jadi Muslimat yang terunggul perlu la mengkaji dan mendalamai al-Quran
    Islam itu perlu dilihat dan dikaji dgn al-Quran, bukannya dengan sosok tubuh atau budaya,
    bukannya sibuk bertempik Ketuanan dan Kesultanan
    sedang kita sibuk menjadi hero, Dajal Al Masih akan bersedia menyambut kedatangannya di Baitulmaqdis

    ReplyDelete
  48. “Empat sifat, siapa yang bersifat dengannya bererti ia seorang munafik yang nyata, dan siapa yang mempunyai salah satu dari sifat-sifat itu bererti ia mempunyai satu sifat munafik sehingga ia meninggalkan sifat itu iaitu : Apabila bercakap ia dusta, apabila berjanji ia mungkiri, apabila ia mematerikan perjanjian ia cabuli perjanjian itu dan apabila berbalah (bertengkar) ia sentiasa ingin menang.” (Riwayat oleh al’Syaikhan dari Ibn ‘Amr)



    tolong dalami dulu hadis nie
    tolong rujuk dengan pakar agama atau berguru
    sebelum kita berani kata kita penegak syiar Islam itu sendiri

    ReplyDelete
  49. sabor-sabor ek....
    sabar tu separuh dpd iman

    wa ske lu peacock jgn kelam kabut dunia belum kiamat lagi

    ReplyDelete
  50. aku bukan nak kelam kabut
    aku cuma mahukan kesedaran dari semua pihak
    supaya kita bersedia untuk iringi Al Mahdi
    masalah kekaburan antara Budaya dan Agama di kalangan umat Nusantara memang berleluasa
    semua petanda2 kecil akhir zaman yang Rasulullah ceritakan semua telah berlaku, cuma menunggu petanda yang besar
    aku takut, sebab sendiri tidak tahu macam mana aku dapat hindari dari tipu daya fitnah Al Dajjal nanti
    T-T

    ReplyDelete
  51. mak aiiih !!!
    tuuu.... dia

    ReplyDelete
  52. tak baik tau marah2 peacock mak jauh bapak pun jauh kesian dia..

    ReplyDelete
  53. hahhh, lu jgn pk wa al arqam lak, wakakaka

    ReplyDelete
  54. dah mula nak kenalkan diri agaknya sesaje provoke maafle kalau tersinggung

    ReplyDelete
  55. takde hal la en Ibnu Rusydi
    saya tidaklah terlalu ekstremis sehingga mahu kesultanan itu dihapuskan
    bagi saya apa yang dilakukan di Indonesia kebelakangan ini suatu yang saya cukup kagumi
    Bagi saya itulah adalah paling tepat peranan kesultanan sebagai pemegang sohor khazanah dan budaya setempat
    mereka perlu memainkan peranan sebagai arkib kebudayaan
    bukannya sebagai ketua agama dan negara
    so kalo di malaysia dan brunei ini mereka mahu ke downgrade?

    ReplyDelete
  56. bagi saya apa yang dilakukan di Indonesia kebelakangan ini suatu yang saya cukup kagumi
    Bagi saya itulah adalah paling tepat peranan kesultanan sebagai pemegang sohor khazanah dan budaya setempat
    mereka perlu memainkan peranan sebagai arkib kebudayaan
    bukannya sebagai ketua agama dan negara
    so kalo di malaysia dan brunei ini mereka mahu ke downgrade?--------------------------------------------------------------------------------------
    cakap macam pakar,tapi bila aku baca bab nie terus fail...hehehehehhe

    ReplyDelete
  57. mereka perlu memainkan peranan sebagai arkib kebudayaan
    bukannya sebagai ketua agama dan negara
    --------------------------------------------------ko nie jenis yg baca buku jer sebagai rujukan,pasal tue ko ckp cam gitu..ko kena blajo lg peacock..kalau nie laa statement ko maknanya ko masih fail...sori yek..

    ReplyDelete
  58. maknanya ko adalah hasil2 xperimen puak2 hidden hand..raja tue hanya sekadar penjaga arkib kebudayaan..lawak sungguh statement ko nie...

    ReplyDelete
  59. ko jgn amik ati plak peacock..tapi kalau ko ckp camtu maknanya ilmu sejarah ko masih dangkal lagi..baru nak berputik..gali lagi bro..Insyaallah moga2 ko akan ubah statement tue nanti suatu hari nanti..----------------------------peranan kesultanan sebagai pemegang sohor khazanah dan budaya setempat------------------------------------sori aku tak bleh nak tahan gelak bila ko cakap camni...

    ReplyDelete
  60. Kesultanan itu bersifat setempat dan lokal
    Kirenye macam juga negeri moden yang wujud hari ini,tiada beza pun
    Mahukah orang Jawa dengan Seorang Sultan Jambi?
    Apa peranan budaya itu remeh dan tidak penting?
    Budaya itulah yang menggerak masyarakat dan ekonomi setempat
    Sebab tu lah kita tengok pemikiran orang kita nie masih lagi kebelakang, kita sentiasa abaikan aspek budaya
    Berbeza dengan Indonesia, walau dari segi ekonomi agak ketinggalan tetapi dari segi pemikiran mereka jauh meninggalkan kita

    Kesultanan itu cuma salah satu budaya daripada kaum-kaum yang tergolong dalam Bani Jawi.
    Kiranya setiap Melayu,Bugis,Jawa,Banjar, dan bermacam lagi itu datang dengan setiap sultannya
    Sultan itu akan sentiasa bersifat setempat dan lokal, dan perlu dikekalkan begitu
    Ini untuk mewujudkan jati diri budaya
    So jika diberikan kembali kuasa yang tinggi, tidak mustahil perebutan kuasa sesama kerabat akan berlaku seperti sejarah lama berulang kembali

    Walau bagaimanapun, untuk agama
    itu perlu diserahkan kepada mereka yang tinggi ilmu dan ibadahnya
    Dan untuk pemerintah perlu diserahkan kepada yang tinggi ilmunya,jujur, dan zuhud

    ReplyDelete
  61. Kiranya letak cam nie la
    Kalo budaya Moden hari ini, kita ada Bangsa dan juga Kaum di dalam sesebuah negara. Sebagai contoh di India, mereka adalah bangsa India di mana Kaum yang terdapat adalah Malayalam,Rajput,Hindi,Kerala,Kalinga dan bermacam lagi kaum

    Sekarang Bani Jawi itu adalah bangsa di mana Melayu,Bugis,Banjar,Jawa dan lain-lain itu adalah Kaum di dalam Bangsa sesebuah kawasan. Jadi Sultan Bugis adalah untuk orang Bugis, Sultan Jawa untuk orang Jawa. Ia akan sentiasa kekal begitu, cubalah seorang Sultan Johor bertakhta di Kelantan, apa reaksi rakyat setempat?

    Jadi kena faham mane beza budaya dan agama
    Barulah kita ada separation of power
    hah, jangan ingat demokrasi je nak kene ada camtu

    Anyway, kekadang sukar kita nak terima sesuatu yang telah kita pegang sekian lama. Konsep merasakan ego untuk sentiasa betul itu akan buat kita buta.

    ReplyDelete
  62. Kenapa perlu ada istilah Bani Jawi? sedangkan Jawi itu adalah perkataan arab merujuk kepada orang Jawa.

    Memang benar, Kesultanan itu bersifat setempat, sebab itulah wujudnya Yang di-Pertuan Agong.. untuk menyatupadukan semua wilayah dan negeri dalam Malaysia.

    Saya keturunan Sultan Jambi.. dan dalam salasilah keluarga memang ada ditekankan bahawa..

    "Bila mahu menghukum, dahulukan hukum Allah, kemudian Sunah Rasulullah, dan kemudian barulah Hukum Adat."

    Maksudnya, Kita dahulukan Islam.. tetapi bukan bermaksud kita buang adat. Dahulu, kebanyakan Sultan-sultan Melayu ini adalah alim ulama, tahfiz al-quran. Sebab itulah mereka secara tradisinya ketua Agama Islam. Sekarang, setiap Sultan ada Mufti di sisi.

    ReplyDelete
  63. Jangan samakan Budaya dengan Islam kerana budaya itu tidak pernah menyeluruh, tetapi masih lagi penting dalam membentuk etika dan paradigma

    Saya tau di sini semua mahu mengekalkan tradisi
    Tetapi apa guna kekalkan tradisi jika beza Budaya dan Agama pun orang tak tau
    Contoh di kampung2, berapa ramai yang name Islam tetapi sembahyang tinggal, x puasa
    Juz sbb budaya Melayu itu Islam, bukan bermaksud Islam tu Melayu

    do u get it?

    ReplyDelete
  64. ala bai, wa nie keturunan bendahara tepok
    orang yang menamakan Segamat
    so bukan lu je de darah raja
    wa pun ade, tp tu bukan nye alasan untuk aku buta akan ilmu dan kebenaran

    ReplyDelete
  65. kalo aku guna alasan sebagai Keturunan Tun Perak sebab Bendahara Tepok tu anak Tun Perak, pastu aku nak tuntut negeri-negeri bekas Melaka bersatu jadi negara baru ampa setuju?

    hah, tolong la wat bandingan relatif
    nampak x hujah atas aku tu, gile arrogant
    so jgnlah cmtu
    kita nie sume Khalifah
    x kire la ko darah keturunan apa
    even ko Orang Asli pun
    sume Khalifah, cuma samada kamu sanggup pikul tanggungjawab atau tidak
    dah la, aku mintak maaf la sbb trolling sampai cmni
    aku rase korang pon mesti paiseh dengan aku
    aku x peduli, yang penting dpd 100, kalo de 10 orang dapat mesej nie pun cukup la
    Aku bukan nye penegak kebenaran, aku rase aku lebih kepada Penegak Kesalahan, sebab aku nak kita nampak dulu kesalahan kita sebelum kita bertindak secara hentam kromo

    ReplyDelete
  66. owh, yea. Soal Bani Jawi. Dipercayai istilah itu merujuk kepada sebuah kerajaan purba bernama Jawaka. Jawaka ini adalah predecessor Jawa(Sailendra). Jawaka nie di percayai adalah Ligor atau pun Nakhon Si Thammarat pada hari ini.

    So Jawi tu bole jadi pelat Arab untuk sebutan Jawaka. So sebab tu tidak hairanlah di Patani yang mana berada di bawah sedikit daripada Ligor merupakan pengasas tulisan jawi.

    Tulisan Jawi ini disebarkan ke serata nusantara dan dipopularkan lagi oleh kerajaan Melaka yang mana menghantar para utusan dan dakwah ke kerajaan2 nusantara yang lain.

    So nampak hubungannya?
    istilah Bani Jawi tu digunakan pedangang Arab lebih awal lagi daripada Sailendra tu sendiri.
    Malah tidak mustahil keagungan Budaya Jawa itu membuatkan mereka menerbitkan istilah tersebut

    ReplyDelete
  67. to saudara Radin 87 :

    Saudara keturunan Sultan Jambi? boleh saya tahu susurgalur keturunan saudara? Mungkin ada maklumat yang boleh dikongsikan? core kajian saya memang Kesultanan/Kerajaan Melayu di tanah Melayu, Sumatera dan Kalimantan... =)


    to Peacock :

    Kalau saya yang bagi komen, saya akan tulis nama saya. Jangan keliru. If ada yang menyamar jadik saya bagi komen, takde masalah. saya akan delete jek komen tu. =)

    Saya memang gunakan istilah Austronesian tu untuk merujuk sekali kaum2 yang majoriti bukan Islam di Nusantara seperti Dayak, Batak, Bali, Toradja, Minasaha dsb.

    Daripada komen2 saudara, saya rasa mungkin saudara tafsirkan yang artikel saya ni bermaksud hendak mengembalikan kekuasaan mutlak Raja Melayu seperti zaman-zaman dahulu? (^_^)

    Jangan salah faham saudara =) Saya hanya tekankan tentang pentingnya bertindak bijak untuk melindungi hak dan kepentingan agama dan bangsa kita berdasarkan kekuatan yang yang kita sedia ada, dengan memberi contoh bagaimana cara dan pemikiran kaum Cina di negara kita.

    Tentang Negara Brunei, saya berikan perbandingan tentang situasi politik. Saya pun faham, Brunei tak seperti negara kita yang situasinya sangat kompleks. Nak bincang, panjang lebar pula nanti.

    Mengenai situasi di Indonesia, memang hanya itu sahaja Kerabat Di Raja Melayu yang mampu buat, sebagai penjaga adat dan budaya. sebab Indonesiakan sebuah Republik. Tak adil untuk samakan dengan situasi negara kita. Seperti komentar lain, adakah ada jaminan jika kuasa Raja Melayu di Malaysia dikurangkan hanya meliputi adat istiadat sahaja, adakah kedudukan kita, khususnya agama Islam akan menjadi lebih terjamin?

    Just my 5 cent idea.

    Anyway, terima kasih kepada peacock dan semua pengunjung yang sudi berkongsi pandangan & idea.

    Harap tak jadikan perbezaan pandangan sbg alasan untuk kita berpecah.

    Salam hormat,


    IBNU RUSYDI

    ReplyDelete
  68. Terima kasih atas penerangan saudara Ibnu Rusydi
    Jika itu yang saudara maksudkan memang saya sokong saudara seratus peratus
    Sebab saya sendiri pun seorang yang cintakan budaya

    X perlu la en Ibnu Rusydi delete komen mereka
    Biarlah pembaca lain menilai mane yang baik dan buruk

    En Ibnu! Boleh ceritakan pasal kerajaan Tidung tak?!
    Brunei pun saya masih kabur ketika zaman Hindu nya...plzzzzz..........!

    ReplyDelete
  69. Soal agam Islam jamin x jamin tu bukannye orang mcm kita nie yang buat kerja
    itu sepatutnya golongan2 ulama, masalahnya ari nie sume duk sibuk berpolitik
    Ustaz Asri bekas mufti Perlis tu adalah contoh ulama yg mane tidak ada memihak mana2 bila berhujah
    Sepatutnya ulama menjadi penegur pemimpin, lihatlah Imam Maliki, sehingga patah tulang belakang dalam mempertahankan ijtihadnya

    Tetapi hari ini orang cuma membangkitkan tentang lambang,lambang dan lambang

    Pernahkah kita sedar yang sedang kita masih punya Sultan2/mufti2 masih berlaku isu murtad?

    Mengapa?

    Sebab golongan-golongan ini akhir zamannnya adalah mereka yang cintakan dunia
    ini sudah dinyatakan Rasulullah dahulu

    So bagi tabligh itu lebih Mulia orangnya berbanding Mufti yang sibuk keluarkan fatwa buduh2 tentang pengharaman budaya

    maaf, aku tidak suke berselindung

    ReplyDelete
  70. Aku bukan burung, bukan juga aku insan
    Sebab masih banyak cela diri ini
    Harap sebarkanlah kesedaran ini
    Sediakanlah panji-panji buat Al Mahdi
    Kita cuma pencetus, sedang generasi mendatang yang akan berjuang
    Doakanlah keturunan kita di kalangan pejuang Al Mahdi,

    amin.


    Korang tak pernah rasa jadi keturunan bendahara
    selalu digelapkan dari mana-mana sejarah
    tapi aku tak penah berdendam, malah dalam diam bangga!
    Sebab dari keturunan aku datangnya hampir semua kesultanan-kesultanan di Selatan Semenanjung,Sumatera dan Kalimantan.
    So jangan korang lupa sejarah
    Takde Bendahara Melaka, takdelah keturunan2 sultan2 nusantara nie

    Harap jika isu mendatang diceritakan sejarah gelap keturunan aku, aku sangat hargai

    ReplyDelete
  71. tunggu aje la PAS mngetuai pemerintahan negara... InsyaALLAH, iSLAM akan kembali bangkit...

    maka ketika itu benar segala2 ramalan manuskrip kuno, al quran hadis dan kajian2 akhir zaman...juga pandangan kasyafnya para habaib seluruh dunia...yg mengatakn bangsa kitalah yg akan mengetuai kbngkita akhir zaman...

    Allahuakbar !!!!3x

    ReplyDelete
  72. burung peakok kturunn bendahuruhara syok sndiri..haha..hujah berjela2 tp tk de pendirian..perbandingn pn tak betul mcm ibnu rusdi nyatakn..

    tu la spesis cam peakok ni yg sukasuki hentam sstm braja makin bikin darurat dari selamat..walaupn hujah agama dn teori ada benarnya tp bukn skarng utk dpolemikkn..

    elok sngtla buat ko pekok dn lain2 yg mengidam panji imam mahdi tinggalkn perkara yg tk beri manfaat besar dari mendatngkn masalah yg besar..

    ReplyDelete
  73. helo bro, wa nak tau nenek moyang wa nye sejarah lu jeles pe?
    wa takde kate nak hidupkan pertahankan Bendahara ape ke
    lu nie buta hati pe?
    euuuwww, busuk lak tu hatinya

    aku dah cube buka buku,internet,library
    Sejarah bendahara Melaka memang kabur, cuma keluarga Bendahara Pahang je yang aku jumpe
    So salah ke aku tanye Ibnu Rusydi?
    Aku x hipokrit, aku sedar aku tidak mahir dalam soal monarki nusantara
    Apa salah aku menuntut ilmu dari Ibnu Rusydi?

    ReplyDelete
  74. Aduih, puak Pas lak dah
    deym, nie pun satu lagi penyesat hukum
    ikut suke die je
    Tolong jgn campur aduk dgn politik k!

    ReplyDelete
  75. si peacock dah tau gerenti kena hentam..tu psl la dia setting tak leh klik profile nama...takut org buat aduan polis..pengecut rupanya..

    ReplyDelete
  76. nampaknya si peacock betul2 sensitif menjaga hujahnya dari dikomentar..jelas kegelabahannya..ptt tk jumpa keturunn..

    ReplyDelete
  77. Yang aku pasti aku dah tiada kaitan dengan Bendahara Tun Mutakhir yang keturunan mamak
    Eh bro, lu tau ke keturunan lu?
    Ke jeles sebab takde mende nak dibanggakan?
    Aku bangga dengan keturunan aku, tapi takde aku taksub sampai nak jadi Raja ke ape

    Apa susah sengat akui kita nie silap?

    ReplyDelete
  78. hoi sedara peakok..kalo stakat letak nick peakok pastu claim keturunn tepok (amai2)ke,sultan ke,nabi ke?..rasanye beratus org bole claim dia kturunn sekian2..

    lain kali kalo nk betul bangga..publish la nama sebenar ke..alamat ke..ape ke..baru approved..dismping tu senang la ko dpt mklumt dari org yg arif kturunn (fantasi)ko yg gelap tu..apa ke bengong..?

    ReplyDelete
  79. im not stupid, stupid!
    ;P

    ReplyDelete
  80. LINGKUP TAAALA BERKATA,
    SETUJU KITA SEBUAH NEGARA ISLAM+SETAN.NEGARA ISLAM BAITUL JUDI AL GENTING HIGHLAND,NEGARA ISLAM BAITUL TODI WA CARLSBERG FI BATU 3 AL SHAH ALAM.HASIL DARIPADA CUKAI TODI DAN JUDI BAGI MAKAN AL SULTAN,AL RAJA DAN AL RAKYAT BANI AL JAWI.PASAL TU LA SULTAN DAN SEKUTUNYA MABUK BUTA HATI.ADA YANG PERNAH PERGI SABUNG AYAM.MAJLIS PELANCARAN DENGAN KERIS DI TANGAN.KETUA AGAMA NAMPAKNYA TAK BLEH PAKAI,KETUA BAGI TUGU NEGARA(PATUNG ASKAR BRITISH)BILA HARI PAHLAWAN..SESAT SESAT SESAT,LEPAS TU CLAIM KETURUNAN NABI-NABI.SABITLA PEACOCK MARAH..ADA BENARNYA.

    ReplyDelete
  81. LINGKUP TAALA BERKATA
    AKU TAK KISAH PUN CINA KE INDIA KE DAN APA APA BANGSA PUN,SEBAB YAHUDI DAN SERANI PUN ANAK CUCU ADAM..PERANGAI JE BEZANYA,BATIL ATAU BENAR...KALAU KETUA AGAMA ISLAM TU MELAYU DAN PENGIKUTNYA MELAYU,KENAPA JUDI DAN TODI BERMAHARAJALELA ....DIMANA MANA,BAYI KECIL YANG ENTERPRISE CAMPAK MERATA RATA,FITNAH MELAYU NO 1 MALAYSIA,KALAU TERUK MACAMNI SAMALA MACAM ZIONIS LA..INI CAKAP ORANG ISLAM..YANG PEROMPAK HARTA NEGARA TERHORMAT BANYAK PEMIMPIN MELAYU..KING AND QUEEN DAPAT 25 PERSEN DIAM JE..OTAI MELAYU HAPUSKAN TULISAN JAWI..SAMPAI ADA TAK KENAL HURUF AL QURAN,MACAMMANA NAK BACA QURAN..IBNU RUSYDI DAN WANGSA ,BOLEH KE NGAJI DAN BACA QURAN..PERNAHKAH ANDA MENGIMAMKAN SOLAT JENAZAH?DAN MENJADI KETUA KEAGAMAAN?.ADAKAH KALIAN YANG LAIN LAIN TERMASUK KELUARGA KALIAN MELAYU YANG BUTA JAWI DAN AL QURAN..ATAU BACA QURAN DAN HADIS DALAM TULIS MELAYU ...BISMILLAHHIRROHMAN NIRROHIMM.HASIL TINJAUAN SAYA KE PUSAT PUSAT JUVANA LELEKI DAN PEREMPUAN MELAYU MENDAHULUI BUTA QURAN...NAH INILAH BANI JAWI SEKARANG...KALAU DITAKDIR AKU NI ALLAH JADIKAN MISIONARIS KRISTIAN...NAUUZUBILLAH...HABIS SESAT MEREKA..MURTAD..

    ReplyDelete
  82. btw, berapa ramai orang bley kate die dpd keturunan Bendahara?

    haha, ko memang naif
    sekarang nie sume orang ingat kt sultan je
    padahal uniknya sistem pemerintahan Melaka, Bendahara tu yang paling berkuasa
    Bendahara tu sendiri yang pilih wakil2 kerajaan dan pemerintah

    Tu yang masa akhir Melaka, golongan mamak jadik besar pale pas Tun mutakhir jdk Bendahara. Masa nie jugak la start korupsi tinggi gila, cam lawak lak bile pk blk.

    cam penah jadik je kat mesia. hihi

    Neway.....
    So aku berhak bangga dengan darah yang mengalir dari leluhur aku
    Tapi ada aku lupa diri sampai aku kutuk orang lain dan jatuh hukum?

    Syukur kini aku tidak sendiri! Alhamdulillah!

    ReplyDelete
  83. si peacock ni kuat berangn dn ilusi rupanya..balik2 jek diri sndiri kturunn bendahar melahar tk menyudah(ntah betul ke idak)..kebanggaan si org gila yg akhirnya balik ke nama burung dia tu..
    letak la nama sebenar bro..bacul btul..

    ReplyDelete
  84. adoyai, sedih tol aku dengan "PhD" @ "Perasaan hasad Dengki" yang de kat umat jawi nie
    Eh, kalo aku kate ko nie bersifat munafik ko stuju?
    haha, tgk lak la pe yg si munafik nie nak gebang

    ReplyDelete
  85. Pe yang keluarga wa kasi tau Segamat dengan Muar itu dulu satu negeri, tetapi dijajah oleh Maharaja Abu Bakar.

    Sebab tu dinamakan Muar sebagai Bandar Maharani. Ini adalah untuk menghina pusat kota Raja Temenggung yang memerintah Muar dan Segamat. Namun tidak pula aku pasti yang Raja temenggung nie ada kaitan dengan keluarga Bendahara Melaka atau tidak.

    Selain itu jasad Raja Temenggung yang terakhir tak penah dijumpai. Sebab tu Johor ada askar dia yang tersendiri. Askar DiRaja Johor inilah yang menghapuskan pemerintahan Muar/Segamat.

    So sebab tu wa cintakan budaya
    Sebab tu wa kate budaya penting dalam cipta etika dan paradigma
    Aku sentiasa mempersoalkan sejarah yang tidak pernah orang lihat dan belajar di buku2 teks
    Aku sendiri yang usaha, aku x perlukan Pas dan UMNO untutk nilai mane yang baik dan betul

    Aku kasi amaran terakhir, jangan ko hina lagi keturunan aku
    Aku de tahap kesabaran, kalo aku kuar ayat2 x sepatutnya ko jgn nak point lak

    ReplyDelete
  86. lagi satu, pakcik wa penah cte mase die mude2 dulu
    Die penah jadi askar Diraja Johor dan cam bese bile dah rekrut mestilah ada perbarisan/kawad

    Dipendekkan cerita, Sultan Johor mase tu mase tgh check perbarisan, die tetibe muntah darah depan sorang prebet askar Johor nie.
    Pe yang pakcik wa cakap, boleh jadi mamat prebet tu sebenarnya keturunan Raja Temenggung yang dibunuh yang mana bernasab dari sebelah lelaki Raja Temenggung. Mcm wa nie sebenarnya daripada moyang perempuan, so daulat tu dah x kuat.

    Sebab tu jugaklah keturunan Sultan Johor x pakai tanjak
    Ada kome perasan? Sebab pakck wa kate kalo keturunan Sultan Johor pakai tanjak, dorang akan pening2,pitam, dan muntah darah

    Wallahualam....

    ReplyDelete
  87. Dan fakta jongtot akal mengenai Johor
    Adakah anda tahu yang Menteri Besar Johor semuanya berasal dari Muar
    ??!!!
    kenape ek?
    takkan tumpang daulat kut?
    ntah la, aku still x dapat lagi link dier antara dua nie Menteri Besar dgn anak2 Muar/Segamat


    So kalo penipu ade ke nak claim mende2 cmtu?
    baik aku trus claim daripada keturunan Raja, baru la betul
    Takdelah aku susah2 nanti, leh trus berkuasa
    Pe yangaku dapat dengan Bendahara?
    Dah tak wujud kut, bukan aku dpt kepentingan pape

    ReplyDelete
  88. Tetapi orang2 tua keluarga aku penah kasi tau yang kerabat Bendahara Pahang, Raja Temenggung Muar-Segamat, Sultan Perak, Sultan Riau-Lingga(sebelum datang Bugis) dengan kerabat Bendahara Melaka tu ada la satu kerabat, tapi yang nie pun aku x dapat kepastian sebab rasenye mungkin lebih sebab Melaka juga menguasai Sumatera,
    ntah lah, bagi aku lebih kepada rumours

    So mmg banyak mistiriusnya
    So tolonglah incik Ibnu Rusydi , tolonglah saya
    Saya bukannya gila populariti nak femeskan Bendahara berkuasa ke ape, Nak jatuhkan Sultan Johor ke ape, TIDAK!

    Saya cuma mahukan kebenaran dan fakta, dan saya percaya En Ibnu Rusydi mampu memberikan yang terbaik, soal yang lepas tu dibiarkanlah, tidaklah pula saya nak Muar-Segamat tu jadi negeri balik ke ape, so jangan cepat wat konklusi k!

    ReplyDelete
  89. as salam Ibnu Rusydi

    nak tanya tentang artikel terbaru sdr:

    "Champa : Negara Melayu Yang Hilang Dari Peta Dunia"

    nampak tajuk baru kat link blog2 lain.
    tapi bila klik - nenek google cakap:

    "Page not found
    Sorry, the page you were looking for in the blog IBNU RUSYDI does not exist."

    tolong tengok2 kan ye...
    nak baca ttg Champa tu

    mekacih!

    ReplyDelete
  90. Oh yeah, mata wang syiling wali Songo juga masih ada di dalam koleksi pakcik saya
    di syiling tersebut ditunjukkan tertib mengambil wudhuk dan sembahyang
    selain itu tulisan zikir di belakang syiling tersebut

    So mungkin ada link antara Pengislaman Jawa dengan kekuasaan Melaka?
    Mungkin atas arahan Bendahara?
    hurm, too many possibilities rite?

    Tetapi saya masih tidak dapat direct access nak tengok sume barang pusaka, sebab saya masih "kotor"

    T-T

    ReplyDelete
  91. udah2 la tu pekok..bejela2 karangn ko ni..buat berat page je..tk de org nk bace..ptt la posting baru ibnurus not found..

    lain kali kalo nk komen bejilid2 bukak la blog sndiri..buat karya agung silsilah peacock trhebat masakini..tk de hal..kurang keseweln ko mcm skarng ni..

    ReplyDelete
  92. ok, aku akan setel kalo korang stop hine keturunan aku
    simple as dat, dan stop hina aku
    deal?

    hal wa tulis panjang nak senangkan keje Ibnu Rusydi nanti
    xde la die wat keje from zero, aku kasi tau je ape yg aku dpt dpd cte turun temurun

    satu lagi dah la
    aku rase cukup la
    aku pun buring dah layan ampa sume!
    adios!

    ReplyDelete
  93. Sila baca buku ahlul baith dan raja raja melayu karangan tun suzana. Tun suzana tuh keturunan bendahara jugak. Pastuh buku tun suzana jugak pasai bendahara. Mungkin ada info yang berguna untuk hang peacock. Hang kena baca buku sebab apa yang aku baca komen komen hang pastuh komen komen orang pasai komen hang, ada sikit la yang aku rasa hang tak tau cerita 'LENGKAP'. Isu negeri melayu yang takda sultan, aku sendiri baca aku pun sendiri malu. Punya la hang tak tau apa tapi main letop aje. Tapi ape ape hal pun, tahniah sebab hang berani lagi melawan. Anggap aje hal nih terjadi untuk mempertingkatkan lagi kualiti diri. Adios peacock. All the best.

    ReplyDelete
  94. Tun Suzana? Sape die nie?
    Dari nasab belah mana?
    Mane leh dapat buku tu?

    ReplyDelete
  95. Kalaulah tidak Perak itu negeri beraja, nescaya (Dato') Ngeh Koo Ham menjadi Ketua Menteri Perak.

    Saya tidak mahu komen kes 1Malaysia, 2Perak dan 3(skrg 4)Katak.

    ReplyDelete
  96. Tun suzana ni pengarang buku ahlul baith dan raja raja melayu : -----> http://tokobuku.fotopages.com/?entry=1321361. Dia nasab bendahara. Kajilah nasab bendahara. Barulah kita tau siapa itu dan apa itu bendahara. Bukan buat huru-hara. Hohohohoho.

    ReplyDelete
  97. Salam untuk Peacock

    pada saya tak payah buang sultan buang saja dewan undangan negeri dan dewan negara. buang masa dan buang tenaga dan buang duit saja. banyak duplikasi. jawatan yang di pertua melaka dan pulau pinang di mansukhkan dan letakkan di bawah kekuasaan terus Yang di Pertuan Agung.

    sebagai ganti dewan negara tubuhkan dewan raja-raja yang mempunyai 30 hingga 50 anggota yang mana sultan-sultan yag berdaulat menjadi aggota tetap, kursi tetap untuk 3 royal house di Negeri Perak dan selebihnya anggota yang di pilih ra'ayat. calun-calun untuk merebut kerusi di dewan raja-raja semesti berketurunan raja-raja dan semestinya di sahkan oleh panel khas yang akan menentukan kelayakan seseorang untuk menjadi calun. dan calun-calun semestinya tidak menjadi anggota mana-mana parti politik. calun-calun yang menerima undi terbanyak sebanyak mana kerusi yang kosong atan di lantik menjadi anggota dewan raja-raja. fungsi dewan raja-raja sama seperti dewan senat amerika dan house of lords britain

    ReplyDelete
  98. Peacock suka buat kecoh la kat blog orang. Buat blog sendiri tak nak. Kalau nak tegakkan benang yang basah, buatlah blog sendiri. Sejarah realiti Kedah pun berani buat blog dan keluarkan majalah walaupun merapu. Padan la dah kena ban kat blog Srikandi.

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum
    boleh tak saudara ibnu rusydi bagi email atau saudara hubungi saya sebab ada sesuatu yg nak saya tanya tentang kesultanan brunei... ada beberapa gambar yg ingin saya tunjukkan..

    ReplyDelete
  100. Waalaikumussalam,

    Mohon maaf kepada saudara Yusz sbb lewat reply, saya baru balik dari out-station.

    Neway, saya sbnrnya takde la pakar sgt ttg hal Kesultanan Brunei. Bisanya kena rujuk pada Pusat sejarah Brunei. Boleh saya tahu apa yang saudara nak tanyakan?

    ReplyDelete
  101. Saudara tuan punya blog mesti faham,apabila pemerintah yang ada di Malaysia tidak mengamalkan Islam dan Hadhis sebagai perundangan negara, banyak kemusnahan akan berlaku. 50 tahun dah perintah, hukum Al Quran masih belum berjalan.

    Apa yang ada sekarang, kuasa mesti dia ambil oleh gerakan Islam bersama yang bukan Islam, bila dah menang peluang untuk melaksanakan hukum tersebut pasti ada. Insyaalah dengan kebijaksanaan Tuan Guru, pasti akan berjalan.

    Dr Mahathir pernah menghantar surat kepada TG Nik Aziz agar undang undang Islam tidak dijalankan, mesti ingat bukan Lim Kit Siang yang berbuat demikian.

    ReplyDelete
  102. Salam, saya lihat banyak komen tentang mempertahankan sistem kesultanan di malaysia nie. Saya rasa lebih elok kedua2 pihak berfikir begini, setiap kejadian adalah ketentuan Allah. Cuba kita lihat, apa yang terjadi pada masa kini adalah akibat angkara pengikut dajjal iaitu "master of deception". Tetapi kejadian ini telah pun Allah janjikan ia akan berlaku dan kita telah pun menyaksikannya. Maka yakinlah pada ketentuan Allah, walaupun pahit. Saya pernah mendengar satu ceramah dari seorang guru yang menyatakan kita umat islam wajib beriman dengan 6 rukun iman tetapi sayang masyarakat kini hanya beriman pada yang 5 rukun sahaja, yang ke-6 kita lupa iaitu qada' dan qadar.

    Ia bermaksud sesuatu yg baik dan sesuatu yg buruk. Kita jika menerima sesuatu yang baik kita suka tapi bila menerima musibah merungut. Itu tandanya kefahaman kita tentang qada' dan qadar masih lemah.

    Saya bagi contoh mudah ttg qada' dan qadar. Saya ditimpa sakit yang kritikal dan memerlukan rawatan, maka saya pun pergi ke hospital untuk dapatkan rawatan. Kemudian doktor hospital itu memberikan saya rawatan supaya saya sembuh.

    Dari kes ini, saya menerima musibah jadi saya sepatutnya merasa sedih. Tapi sepatutnya saya gembira sebab bila saya sakit, doktor hospital itu dapat merawat saya maka dia telah dihalalkan gajinya kerana tugasnya itu ibadah.

    Walaupun saya menderita tetapi penderitaan itu menjadi sumber rezeki dan pahala di sis Allah. Jadi kita perlu kuatkan iman dalam mengharungi realiti hidup masa kini yang dikawal oleh Dajjal tetapi sebaliknya satu ujian dari allah kepada keimanan hambanya.

    Jadi jangan memberontak bila di hina atau ditimpa bencana, sebaliknya berfikir secara bijak dan kaji melalui al-quran dan hadis dan lakukan dengan cara yang bijak. Jika kita x bersetuju dengan pandangan orang lain, jangan menghina sifat fizikalnya atau mentaliti pemikiran mereka. Di zaman Rasulullah, walaupun beliau di hina dan di baling batu oleh masyarakat Quraisy, beliu tidak pernah membalasnya dengan perbuatan yang sama. Sebaliknya di doakan agar Allah bukakan pintu hatinya dan menerima islam secara sukarela.

    Saya faham kita manusia biasa yang selalu terlupa untuk menyampaikan hasrat di hati secara istiqomah. Kalau pandangan mereka salah dan perlu diperbetulkan, maka lakukan gengan bijak dan berhemah serta mempunyai fakta yang tepat. Jika tidak mampu nyatakan fakta cukup sekadar nyatakan anda tidak bersetuju dan tidak perlu di ikuti kata2 hinaan dan sbgainya. Sesungguhnya kata2 hinaan tidak akan menjadikan kenyataan kita yang benar itu boleh diterima oleh mereka. Sebaliknya kita di anggap bodoh kerana belum apa2 sudah melatah. Saya harap saudara yang memberi komen disulami kata2 hinaan sila berfikir sejenak, adakah bila kita menghina orang dan kita akan dipandang mulia...

    ReplyDelete
  103. anon july 2011: Mahathir arahkan nik aziz tak laksanakan hukum islam -- saya pun boleh kata macam tu juga tapi apa buktinya? Anon, najib kan dah kata terang2 kat paper2 main stream kelantan boleh amalkan hudud. jadi apa lagi mau nya? cepat lah buat. Mesti saudara asyik baca harakah saja sampai tak tahu berita perkembangan luar.

    ReplyDelete
  104. to pemerhati...

    nampaknya anda percaya benar bulat2 ape yang dikata oleh suratkhabar tentang hukum hudud...

    Najib kata boleh buat tapi tahukah anda kelulusan pindaan undang2 kerajaan negeri juga memerlukan kelulusan dari kerajaan pusat... malas nak cerita lebih kalau tak tahu undang..

    carilaa sendiri pemerhati,bertambah ilmu kamu

    ReplyDelete
  105. NEGARA KACAU SEBAB RAKYAT SIBUK NAK JADI PEMERINTAH....PADAHAL URUSAN MEMERINTAH NI MEMANG KERJA SULTAN...DAH SIFAT MELAYU DENGKI SAMA2 SENDIRI,DENGAN SULTAN PUN NAK DENGKI GAK KE???? PERLEMBAGAAN(YANG DICIPTA MANUSIA) TU HANYA ALASAN UNTUK SESETENGAH RAKYAT NI(KONONNYA HERO RAKYAT)UNTUK MEMERINTAH.PADAHAL HUKUM ALLAH YANG BENAR SEBENARNYA.HANYA YANG MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH DAN ADA ILMU JE YANG LAYAK MEMERINTAH.

    ReplyDelete