Featured Post

Kenapa Singapura Lebih Maju?

Sudah beberapa hari berlalu sejak negara jiran kita iaitu Singapura menyambut Hari Kemerdekaannya yang ke-50 pada 9 Ogos yang lalu. Nam...

Wednesday, June 22, 2011

Seperti Dijangka, Ultra-Kiasu Tunjuk Belang di Sarawak




Seperti yang telah penulis jangkakan sebelum ini, para ultra-Kiasu yang memenangi beberapa kerusi DUN Sarawak baru-baru ini terus menunjukkan penentangan secara halus terhadap budaya Malaysia yang berteraskan Melayu dan agama Islam. Dan perkara ini terbukti berlaku pada pembukaan sidang DUN Sarawak yang diadakan pada hari semalam apabila Wakil Rakyat dari DAP enggan memakai pakaian istiadat rasmi DUN.





Paling pelik, apabila Ketua DAP Sarawak, Wong Ho Leng, dilaporkan telah mempersoalkan pemakaian seragam rasmi dan songkok pada upacara pembukaan persidangan kerana menyifatkan ia sebagai menafikan kebebasan beragama dan hak asasi manusia. Artikel terdahulu penulis telah menerangkan secara panjang lebar bahawa bersongkok tidak semestinya melambangkan Islam. Apakah semua ADUN DAP Sarawak ini telah dijangkiti sindrom Islamophobia? Jika memakai songkok pun dikatakan menafikan hak asasi manusia, apakah selepas ini penggunaan Bahasa Melayu di DUN dan Parlimen juga akan dikatakan menafikan hak asasi manusia?

Jika penulis tidak silap, di Indonesia, songkok merupakan salah satu daripada komponen pakaian rasmi yang wajib dipakai oleh ahli Majelis Permusyawaratan Rakyat (MPR) pada majlis-majlis rasmi tertentu. Di Thailand pula, mereka turut mempunyai pakaian istiadatnya sendiri di Parlimen bagi menghormati Raja mereka yang hadir merasmikan sidang Parlimen negara mereka. Mantan Perdana Menteri Thai seperti Thaksin Shinawatra yang berdarah campuran Cina pun tidak pernah membuat tindakan bodoh menentang pemakaian istiadat itu. Pernahkah orang Melayu Muslim memboikot beramai-ramai pemakaian jubah pada majlis Konvokesyen universiti-universiti dalam negara atas alasan ia menyerupai jubah Paderi Kristian? Penulis memuji sikap matang 3 ADUN dari PKR dan seorang bebas yang tidak terikut-ikut dengan perangai hodoh para Ultra-Kiasu dari DAP ini.



Pakaian istiadat rasmi di Thailand


Selain daripada itu, penulis juga ingin menyentuh tentang tahap pemikiran beberapa pengunjung blog ini. Setiap kali penulis menyiarkan artikel yang menyentuh mengenai sikap angkuh golongan Ultra-Kiasu, mesti ada ‘Meleis’ yang terasa. Pelik sungguh, yang kena tegur, golongan Ultra-Kiasu. Yang kena marah, ahli DAP. Tetapi yang tiba-tiba melenting, segelintir ‘Meleis’. Apa kes ni? Bangga sangatkah para ‘Meleis’ ni menjadi manusia berjiwa pencacai? Lepas itu, tiba-tiba akan keluarlah segala komen yang berkaitan dengan konflik UMNO-PAS. Apakah kerana penulis menghentam DAP, maka segelintir pembaca terus membuat konklusi singkat, “Oh... Ibnu Rusydi ni agent penulis parti pemerintah kot?”. Para ‘Meleis’ ni memang sepanjang masa asyik berpolitik sahaja ke? Tidak bolehkah dalam masa satu minit, berfikir secara matang tentang artikel penulis dan keluar sebentar dari kepompong pemikiran UMNO-PAS? Penulis teringat pengalaman di Miri dan Sibu pada pilihanraya negeri yang lalu apabila berjumpa dengan segelintir Bumiputera Islam yang beriya-iya berkempen untuk calon-calon Ultra-Kiasu. Malangnya, mereka sendiri mengeluh dan merungut apabila golongan Ultra-Kiasu ini langsung tidak mahu membantu kempen calon-calon Bumiputera Islam yang turut bertanding. Apakah kita hanya berbangga menjadi pencacai dan pak turut kepada golongan Ultra-Kiasu ini?





Apa pun, penulis terus mengucapkan syabas kepada Tuan Speaker DUN Johor kerana hanya dia sahaja di Malaysia yang masih mempunyai keberanian untuk menegur dan bertindak tegas terhadap sikap golongan Ultra-Kiasu ini yang dengan sengaja tidak mahu menghormati majlis di DUN.

43 comments:

  1. ibnu rusdi pencacai ameno!!!!

    ReplyDelete
  2. Daulat Tuanku Sultan Johor. DYMM Sultan Johor yang tegur awal-awal mereka yang taknak pakai baju istiadat ni.. sapa yang taknak pakai.. keluar dewan!!

    ReplyDelete
  3. "Selain daripada itu, penulis juga ingin menyentuh tentang tahap pemikiran beberapa pengunjung blog ini. Setiap kali penulis menyiarkan artikel yang menyentuh mengenai sikap angkuh golongan Ultra-Kiasu, mesti ada ‘Meleis’ yang terasa."

    Golongan ni dinamakan melayu muhibah. Orang melayu ni maknanya mesti lemah lembut dan lembik. Tak boleh menimbulkan perasan tidak senang pada kaum lain.

    ReplyDelete
  4. Golongan ni dinamakan 'melayu muhibah'?....
    haramjadah sgt kalau benar puak ni wujud.
    nak berlembut biar bertempat..
    nak bersangka baik juga biar berpada..

    Dalam keadaan bangsa melayu jatuh terhempas, kena timpa batang balak lagi..terperosok dalam kubang taik...dah kritikal sgt dia org down gread bangsa kita beb.
    nak berlembut lagi?kirim salam maut n p&K(*$k la kat mak bapak puak ni...apa laa teruk dapat baka semacam ni.

    jadi melayu biarlah bodo tapi bijak..
    dari padai tapi mendak!

    ultra kiasu,cukuplah untuk 4 keturunan lu org tumpang kat bumi datok nenek aku ni..
    lu org bukannya reti nak mengenang jasa dan membalas budi..
    lepas ni samada lu org beredar secara molek or kene tarah satu-persatu....
    jawapannya: its up 2 u all.

    ReplyDelete
  5. ...golongan ultra-kiasu ni memang kurang ajar...celaka lah depa semua!!! tak menghormati undang-undang dan adat resam...patah lagi nak hormati pada bangsa Melayu!!!

    ReplyDelete
  6. Macam mana nak menghormati bangsa melayu? Bangsa melayu dulu lain kini lain... dulu sanggup berjuang untuk bangsa dan agama .. yang ada sekarang... berjuang untuk kuasa dan kepentingan diri....

    ReplyDelete
  7. Saya insyaAllah sentiasa mendoakan agar saudara sentiasa tabah menghadapi segala duri-duri yang hadir.

    ;)


    salam dari saya.

    ReplyDelete
  8. stuju!


    p/s:u noe who i m
    :D

    ReplyDelete
  9. Stakat keluar artikel2 nie anda pencinta raja2 Melayu? atau anda cuma pencinta UMNO..Fikirkan sejarah kejatuhan Melaka..kenapa Melaka Jatuh?..bukan pasal Potugis..tapi pasal dalaman melaka sendiri....fikir-fikirkan...

    ReplyDelete
  10. Bukan setakat Melaka, saya juga mengkaji kejatuhan Champa, kejatuhan Banten, Kejatuhan Makassar, kejatuhan Kerajaan2 Melayu di Sumatera Timur, kejatuhan Patani, kejatuhan Melayu Singapura dan banyak lagi.

    Sebab itu saya ingatkan, kita jangan ulangi lagi kesilapan lalu, melalui artikel2 yang saya cuba buat seringkas mungkin. Apatah lagi fanatik dengan kepartian sempit.

    Nak cop saya pencinta UMNO ke, perindu PAS ke, pengagung PKR ke, terpulang! Tak larat dengan 'Meleis' yang tak abis2 politik sepanjang masa.

    IBNU RUSYDI

    ReplyDelete
  11. nampaknya 'Meleis" tu puak yg fanatik politik....

    andai dari PAS, bila sentuh kebaikan UMNO, pun tak nak terima walhal sesama Islam dan Bangsa...

    Andai dari UMNO,pun sama.... dalam otak asyik gila kuasa jer!!!

    camana nak teguh? camana U.kiasu nie leh pijak kepala?

    Selamat berjuang sdku Ibn Rusydi... (adat rempah ratus perjuangan)

    -AbuHakeem-

    ReplyDelete
  12. ini bukti tahap kebencian mereka kepada mende remeh temeh adat dan peraturan yg ada unsur melayu. mereka mahu ikut adat dan peraturan barat yg telah pernah memperhambakan tok nenek moyang mereka dengan candu dan dadah. adat barat yang menjadikan mereka hamba di lombong-lombong dan menghuruharakan tanah besar china hingga mereka terpaksa merempat ke Malaysia mencari keamanan.

    ReplyDelete
  13. "nampaknya 'Meleis" tu puak yg fanatik politik"

    Terpulang kepada kacamata yang dipakai. Kalau yang berwarna hijau..semua akan nampak hijau..kalau yang berwarna hitam..semua akan nampak berwarna gelap.

    Pakai kacamata tanpa warna..jadi... semua nampak warna sejatinya..

    ReplyDelete
  14. saya teringat lagi dlm satu wawancarattng sekolah jenis kebangsaan yg ingin dihapuskan kerrajaan tapi ditentang merka habis2.

    apa wakil DAP ni beri alasan bila ditanya mengapa xbersetuju dgn satu sekolah saje...katanya sebb pasaran kerja untuk anak2 nya lebih cerah...dia kata anak dia yg sekolah cina dari tadika sampai sekolah menengah sekarang dah kerja di hong kong dngn gaji hampir satu juta ringgit

    dia kata kalau keluar sekolah biasa mana anak dia akan dapat kerja luar negara dan tajkan jadi kaya duduk malaysia katanya.

    Pada pendapat saya daripada kenyataan yng dibuat si kiasu ni adalah beliau dan anak beranak beliau TIDAK ADA LANSUNG SEMANGAT PATRIOTISME! macamam mana kita nak berikan hak yg samarata kepada mereka kalau mereka tak nak hantar anak belajar sekolah kebnagsaan dan universiti tenpatan. macam mana kita nak hapuskan hak melayu kalau kita risau mereka akan tikam kita dari belakang suatu hari nanti.

    mana pergi kesetiaan mereka kepada negara tumpah darah mereka. kalau kita orang Melayu boleh balik dari universiti luar dan berkerja dengan gaji yag rendah pun demi semangat patriotisme mengapa orang cina tak boleh. Tak cukup lagikah apa yg kerajaan kita bagi untuk mereka. Sudah diberi peha nak betis lepas tu hantar anak duduk luar negara dan berkhidmat dengan negara orang lain yg tak memanfaatkan negara sendiri.

    persoalan saya jika suatu hari nanti katakanlah kerajaan china nak serang Malaysia agaknya mahu tak orang2 cina kiasu ni direkrut dalam kerahan tentera untuk pertahankan Malaysia bersama orang melayu. atau mereka akan membelot dan membantu kerajaan cina menyembelih kita orang melayu satu persatu. itu saje soalan saya jika mereka sanggup melawan tentera kerajaan cina demi malaysia maka layaklah mereka untuk mendapat taraf yg sama seperti kita, tapi kalau mereka masih pro china lebih baik kita halau mereka awal2 sebelum mereka membelot.

    saya terus terang tak yakin bahawa mereka akan setia kepada malaysia kalau china atau singapore serang malaysia..mereka yg kiasu ini bagai duri dalam daging dan api dalam sekam..bila-bila masa kalau kita orang melayu goyah mereka akan buat kacau dan hapuskan orang melayu. sama-samalah kita berwaspada dengan geng kiasu ni...mereka juga sebahagian daripada fitnah dajjal!

    Al Semantani

    ReplyDelete
  15. ape pasal anon kt ats skali tu?tolong la rasional sket,beza kan antara politik dan maruah negara bangsa.ak nk tnye kt korg yg gler sokong ultra kiasu ni.KALAU KITA NI NAK JADI NEGARA BANGSA,KORANG RASA LA IDENTITI NEGARA BANGSA KITA BERTUNJANGKAN APE?BANGSA MELAYU,CINA ATAU INDIA?

    seperti yg penulis blog sllu cite kalo kita lihat Thai.identiti mereka sbg negara bangsa adalah bercirikan peribumi Thai.di Indonesia pun sme.di Korea pun sme.tp nape pulak kt Malaysia xleh.ini bkn mslh pencacai spe2,parti mne ke.masalahnya korg yg BUTTHURT ni yg xleh pikir dgn waras.tlg keluar dr kepompong pemikiran yg sempit.mybe korg xminat sejarah atau buat2 xamik tau.

    ingat la bahawa negara yg maju adalah bangsa yg cintakan sejarah.xcaye?anda leh lihat sndri
    ingat petikan kata2 ni dr Oscar Wilde
    "Anybody can make history. Only a great man can write it. "

    ReplyDelete
  16. Itu senang sahaja,...

    Bila ada yang berkenaan tidak mengikut uniformnity sesuatu teras kerajaan menunjukkan mereka telah mengesahkan diri memasing, bahawa mereka pimpinan tidak ada KELAS TINGGI.Terkeluar dari undang-undang berkerajaan sediada.

    Mereka akan jatuh pada tahap pimpinan klas kedua atau ketiga.Atau dalam golongan/kelompok "tawanan".Dalam Islam dinilai sebagai kafir hirbi atau kafir zimmi.Mereka ini duduk pada klas bawah tidak bolih memimpin umat Islam.

    Ternyata mereka telah mengesahkannya.Line klear lah untuk umat Melayu.Maka setiap usul dan cadangan mereka kita ketepikan ajelah.Bukankah mereka duduk kelas rendah.

    ce met.

    ReplyDelete
  17. aku dpat satu info yg bley dikatakan sulit,ada berkait dgn kisah kebangkitan mistik lg halus....
    tak berapa lama lg kt tanah melayu ni selain bani jawi yang tingal cuma kaffir zimmi ....
    yang harbi dan seangkatan dgnnya sumenya habis kene 'RIDSECT'...masa tu cuma mandi darah saja dengarnya.
    ramai yg tak nak hadapi situasi ni...tapi percayalah,insyaallah kita akan berjumpa dan bermesra dgnnya.

    ReplyDelete
  18. rosmah pon xtutup kepala..istri pemimpin MELAYU ramai x tutup kepala...ada orang pertikaikan tak? saya rasa kita patut kutuk pemimpin kita terlebih dahulu...sbb dalam Islam mmg jelas haram kalo buka aurat ni..

    ReplyDelete
  19. itu baru soal pakaian,,blm lagi soal dasar puak ultra-kiasu nk lakukan....

    ReplyDelete
  20. memang ramai pon isteri pemimpin Melayu yang tak tutup aurat. Tak kira la dari UMNO atau PKR. Nurul Izzah yang pakai tudung tu pon tapi dok main gitar nyanyi depan orang ramai pon sama jugak, suara tu pon kan aurat jugak? Para Ustaz PAS takde ke yang nak menegur? Kalau Tilawah Al-Quran yang baik tu pun, Ustaz PAS boleh tak bagi perempuan join, Nurul Izzah menyanyi boleh pulak?

    Anyway, apehal anon yang kat atas tu cerita pasal isu tak tutup kepala pulak? nak jadik Meleis jugak ke? bukan ke artikel ni cerita pasal perangai ultra-kiasu ke?

    ReplyDelete
  21. PUAK2 UMNO MEMPERSOALKAN KENAPA DATUK AMBIGA YANG DILANTIK SEBAGAI PENGERUSI BERSIH 2.0..

    Satu sahaja pertanyaan aku terhadap puak2 UMNO yang BEBAL ni..
    Kalian semua tak pernah belajar tentang Sirah Banginda Rasulullah kerr..??
    Kalau kalian semunya menyintai Rasulullah sudah pasti kalian tahu tentang sirah banginda Rasulullah..

    Janganlah asik belajar tentang sejarah BEDOL RAMAN si penjilat British tu jerr..
    BEDOL RAMAN tak akan mempu memberi kalian syafaat di padang Mahsyar nanti...

    Ini Sirahnya :

    Semasa Rasulullah ingin berhijrah dari Makkah ke Madinah.. baginda telah di datangi oleh seorang Pemuda Yahudi yang mahir tentang selok belok perjalanan yang selamat utk rombongan Rasulullah dari serangan puak2 yang memusuhi agama islam..

    Rasulullah menerima segala pandangan pemuda Yahudi tersebut atas dasar saling percaya mempercayai.. so tak salah bagi umat islam berkompromi dgn bukan islam jika tujuan bersamanya adalah utk kebaikan..

    " janganlah kamu bertolong-tolongan di atas perkara maksiat dan kemungkaran "

    ReplyDelete
  22. Kalau difikirkan secara logik akal apa susahnya UMNO nak bergabung dgn PAS atas dasar islam dan sama2 laksanakan hudud kerana sama2 beragama islam

    PAS bila2 masa boleh tinggalkan DAP sbb PAS berkawan DAP ni baru setahun dua...

    Tapi boleh ke UMNO tinggalkan semua parti kompenen kaffirnya..

    54 tahun bergelumang dgn komponen kaffir BN mampukah UMNO melaksakan pekara tersebut..

    Semua rakyat tahu bahawa banyak projek pemimpin2 UMNO dalam negara ni adalah hasil kerja cina2 MCA dan Gerakan UMNO cuma jadi sleeping partner jerr...

    Takkan UMNO nak tinggalkan Harta Dunia ni hanyalah semata2 ingin menegakkan hukum Allah...

    ReplyDelete
  23. 20 tahun dahulu, ramai org melayu tak akan percaya yg UMNO akan dihina oleh anak bangsa sendiri sedemikian rupa seperti sekarang ni...!!!

    Dahulu UMNO adalah jantung hati org2 malayu...

    Tapi kini semakin ramai org melayu memusuhi UMNO terutamannya generasi muda, Kerana apa dan apa puncanya..??

    Jawapan yang paling tepat adalah kerana UMNO menolak islam, berlaku zalim an pilih kasih ( tidak adil ) ...

    Ketika UMNO berkuasa penuh dan mendapat sokongan padu umat melayu mereka begitu angkuh sehingga sanggup menghina Sunnah Rasulullah dan mempersenda2kan Hukum Allah...

    Maka sekarang Allah telah membalasnya sedikit demi sedikit...!!!

    UMNO terlupa satu perkara...
    Allah mampu membalik-balikkan hati Manusia..

    Sehebat mana islam ditekan sehebat itu jugalah islam akan bangkit mempertahankan perjuangannya..!!

    Bagaimana UMNO ingin kembali menarik sokongan umat melayu...??

    Jawapannya hanya satu.. kembalilah kepada Al-Quran dan Sunnah...
    Kerana Ruh Malayu adalah islam...

    UMNO tak boleh menafikan atau menidakkan faktor tersebut..

    Sebenarnya British lebih mengetahui tentang diri bangsa melayu itu sendiri..
    Sedangkan UMNO gagal mengesan Ruh bangsa Melayu.. bangsanya sendiri..

    British sendiri tahu jika mereka mencederakan islam maka secara tak langsung mereka telah mencederakan Ruh Malayu itu sendiri..

    British juga tahu bahawasanya Melayu terus hidup bukan kerana KETUANAN MELAYU dan PERPADUAN BANGSA melayu itu sendiri...

    TETAPI Melayu terus hidup kerana Ruh Melayu Bersendikan Islam ( Al-Quran Dan Sunnah )

    Apa yang telah UMNO lakukan 20 tahun dahulu ketika mereka berkuasa
    ( menghina Sunnah Rasulullah dan mempersenda2kan Hukum Allah )
    telah mencederakan Ruh Melayu Islam itu sendiri...

    Lukanya semakin membarah dan ianya terus dirasai oleh generasi muda melayu ketika ini.. generasi yg tidak mudah leka dan tersirna dgn pambangunan dan kemewahan hidup di dunia ini... generasi yg istiqomah dalam perjuangan..

    Tiada gunanya UMNO menyajikan bangsa melayu dgn segala pembangunan, kemewahan, kesejahteraan dan hiburan...
    kerana santapan Ruh Bangsa Melayu itu sebenarnya adalah Al-Quran dan Sunnah Rasulullah...

    ReplyDelete
  24. Bagaimana UMNO bodohkan rakyat dengan isu agama?

    Emmmm....
    UMNO ni Kalau dah BODOH tu Bodoh Juga.....!!!!


    HEBOH sejak semalam, bila Utusan Malaysia memainkan sentimen yang mengapikan semangat kepahlawanan orang-orang Melayu sehingga rata-rata komen pada entry lalu sanggup memenggal kepala dan membunuh orang-orang Kristian apabila akhbar milik UMNO itu menyebarkan dakyah kononnya DAP mahu menjadikan agama Kristian sebagai Agama rasmi Malaysia. [Kristian Agama Rasmi]


    Apa yang lucunya, sumber maklumat yang dijadikan rujukan oleh Utusan hanyalah dua buah blog jalanan yang pro Barisan Nasional. Seperti biasa, penyokong gerombolan songkok tinggi sengaja membutakan mata mereka dengan mengiyakan laporan Utusan itu. Mereka bermati-matian mahu semua orang-orang Melayu percaya bahawa DAP akan menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Malaysia.


    Tambah lebih lucu, seorang ahli Parlimen DAP, Jeff Oi yang dikatakan mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Malaysia adalah seorang yang beragama Buddha. Adakah anda percaya seorang penganut Buddha mahu mengembangkan agama Kristian di Malaysia? Jelas sekali propaganda murahan [Malaysiakini].


    Objektif Utusan Malaysia menyebarkan propaganda bodoh itu mudah sahaja, ini semua adalah perancangan gerombolan songkok tinggi yang diketuai oleh Najib Tun Razak untuk meraih sokongan orang-orang Melayu. Mereka mahu orang Melayu benci kepada DAP. Mereka mahu orang Melayu percaya bahawa DAP mahu menghancurkan Islam menghancurkan hak istimewa orang Melayu.


    Cuba tanya kepada mereka, bagaimana DAP boleh buat semua ini? Adakah DAP mampu buat semua ini? Mereka tidak mampu jawab, kerana mereka hanya mahu rakyat percaya tanpa menyelidikinya. Mereka mahu rakyat percaya tanpa bukti tanpa alasan.


    Fakta yang harus semua orang Melayu tahu adalah, tiada siapa pun yang mampu membuang Agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia walaupun sesebuah parti itu berjaya menguasai dua pertiga kerusi parlimen. Hanya sultan yang mampu membuangnya. Malah kita mempunyai sepuluh kuasa sultan (satu agong, satu Yam Tuan Besar Negeri Sembilan satu Raja Perlis dan tujuh lagi Sultan-sultan negeri lain).


    Jadi jelas sekali walaupun DAP berjaya menguasai 148 daripada 222 kerusi parlimen, mereka tidak akan mampu untuk menukarkan Agama Islam kepada Agama Kristian sebagai agama rasmi Malaysia.


    Tapi fakta yang jelas, DAP bertanding tak sampai 80 pun kerusi parlimen, nak kuasai 100 kerusi parlimen pun susah apalagi nak dapat dua pertiga kerusi parlimen?


    Jelas sekali tiada jalan untuk DAP menukarkan Kristian menjadi agama rasmi Malaysia walaupun PAS dan KEADILAN bersetuju membuang Islam dari menjadi agama rasmi Malaysia. Tapi mengapa Utusan mahu rakyat percaya DAP boleh tukar agama rasmi Malaysia kepada agama Kristian?


    Sifirnya mudah, supaya orang-orang Melayu mengundi UMNO dan Barisan Nasional maka rakyat harus diperbodohkan dengan propaganda-propaganda bodoh seperti ini. UMNO dan Barisan Nasional hanya mahukan kuasa, semakin bodoh rakyat, maka semakin mudah mereka terus berkuasa.


    Wahai orang-orang Melayu semua, janganlah diperbodohkan dengan propaganda bodoh ini. Tiada siapa yang mampu mengubah perlembagaan sewenang-wenangnya, Najib sendiri di dalam Perhimpunan Agong UMNO sebelum ini di dalam usahanya untuk meraih sokongan bukan Melayu telah menegaskan bahawa Islam sebagai Agama Rasmi dan hak istimewa orang Melayu terkunci kemas di dalam perlembagaan hanya boleh dipinda dengan persetujuan majlis raja-raja [Utusan].

    ReplyDelete
  25. MCA dan GERAKAN tu sahabat termulia bagi UMNO..
    Lebih Mulia dari Orang2 Melayu di Kelantan yg memilih agama islam sebagai cara hidup mereka..

    Disebabkan mulianya Cina MCA dan Gerakan di mata UMNO maka UMNO telah menyerahkan segala2nya pada cina MCA dan Gerakan...

    Pulau Pinang UMNO Bagi Terus kat Gerakan perintah dan jadi KM..

    Genting highland bagi kat cina, Bukit Tinggi, Pulau Sipadan, Pulau Pangkor semuanya bagi kat cina..

    Kalau dulu BEDOL RAMAN bagi Singapura kat cina sekarang ni Pulau Batu Puteh dan Sri iskandar giliran Najib Pulak yg bagi sbb UMNO memang Baruah Cina...

    UMNO Barua Cina Dulu Kini dan selama2nya...

    Cina DAP dapat apa..??
    Politik UMNO bangsat...
    Bagi semua kat cina MCA dan Gerakan Pastu Pi maki cina DAP...

    Rakyat bukan buta wahai " Pertubuhan Kebangsatan Melayu Bersatu "

    ReplyDelete
  26. MENGAPA ADA KATA-KATA " DUSTA " DARI KALANGAN UMAT ISLAM SENDIRI BAHAWA ULAMA TIDAK BOLEH BERPOLITIK..??

    ULAMA SEPATUTNYA MENGAJAR ILMU AGAMA BUKANNYA SIBUK BERPOLITIK..!!
    BUKANKAH KATA2 INI MERUPAKAN SUATU PENDUSTAAN YANG NYATA..??

    ...Apakah kehidupan seorang islam itu tiada unsur politik...
    Politik ini sebahagian dari Sunah dan Sirah Baginda Rasulullah s.a.w bukankah baginda suri tauladan bagi seluruh umat islam sampai hari kiamat..

    Perdulik apa org nak kata kita harus menegakkan sunah Rasulullah sebagai tanda cinta dan kasih sayang kita terhadap banginda..
    Bukankah janggal berbicara tentang agama islam jika dalam masa yg sama kita menginggalkan sunnah dan sirah Rasulullah s.a.w..
    Baginda adalah sebaik2 makhluk ciptaan Allah..

    Kerana memandang hina tentang politiklah maka banyak negara2 umat islam dijajah oleh tentera2 kuffar..

    ANAK MUDA ISLAM HARUS BANGKIT DARI TIDUR Dan mengambil iktibar sejarah umat islam yang lampau...

    Islam ini bukan agama ibadah sahaja...
    Justeru itu islam diterima sebagai agama yg syumul " The Way Of Life "
    Mencakupi kehidupan dunia dan akhirat..

    Siapa yang boleh dan berani menafikan yg Rasulullah bukan seorang Ahli Politik dan tidak terlibat dgn politik secara langsung mahu pun tidak langsung dgn dunia politik??

    Kita selalu mendengar hadith Rasulullah " Ulamak itu Pewaris Nabi ":
    Apa yg Rasulullah wariskan kepada para ulama..??

    Apakah Rasulullah hanya mewariskan tuntutan Fardhu Ain sahaja..??

    Sebenarnya apa saja kerja Dakwah dan kerja mentadbir urusan dunia ( Politik ) dan mentadbir urusan manusia telah diwariskan oleh Rasulullah kepada Para ulama

    Justeru itu jika ada manusia2 yg mempunyai ilmu agama yg tinggi tetapi hanya melaksakan tuntutan Fardu Ain dan kerja dahwah mereka bukan pewaris Nabi kerana mereka hanya mengambil sebahagian sunnah baginda Rasulullah dan menggalkan sebahagian yg lainnya.
    Mereka ini hanya layak dipanggil guru2 agama atau ustadz sahaja..

    Jika mereka tidak melaksanakan kerja2 dakwah dan hanya bersuluk serta beribadat kepada Allah semata dgn meninggalkan kehidupan dunia ini mereka boleh digelar sebagai Ahli Sufi..

    ReplyDelete
  27. Ambiga ini pengamal undang2 sama macam karpal singh..

    Mereka bercakap mengikut prinsip undang2 dan manusia yg cerdik pandai akan berpegang pada prisip ilmu yg ada pada meraka..
    Mcm doktor mereka juga ada prinsip ilmunya sendiri...

    .........Kes Karpal Singh nak saman sultan perak..
    karpal singh bukan bercakap semberono sahaja.. dia tahu undang2 dan bacakap mengunakan bahasa undang2..

    Bila Mahather sendiri telah membuka pintu pagar istana bagi membolehkan Raja2 melayu di saman di makamah bila sabit kesalahan mereka ( krisis perlembagaan negara tahun 1992 ) maka Karpal singh melihat ada sedikit ruang utk mensabitkan sultan perak..

    Di sini kita boleh lihat salahkah Karpal Singh yg mempertahankan perisip ilmu beliau sebagai pengamal undang2 itu atau Salah mahather yg membuka pintu pagar istana bagi mendakwa raja2 melayu atas kesalahan baginda...

    Begitu juga dgn kes Ambiga..

    Beliau juga pengamal undang2 sila semak perlembagaan negara kita yg lemah dari segi menjaga hak2 agama islam..

    Dalam perlembagaan negara telah dinyatalan dgn jelas - terpulang kepada sesiapa saja warga negara Malayasia yg telah mencapai umur 18 tahun untuk memilih agama masing2 ( seperti kes lina joy )..

    Dan lebih malang lagi.. dalam artikel terakhir perlembagaan negara termatri perkataan " Selepas ini tiada satu pun undang2 pun yg boleh mengatasi perlembagaan negara malaysia yg merdeka lagi berdaulat " - apa maksud...?? maksudnya tiada satu pun undang termasuk undang2 islam yg boleh mengatasi undang serta perlembagaan negara malaysia..

    Jadi nak salahkan Ambiga yg berpegang dgn perisip ilmu dia atau nak salahkan Tunku Bedol Raman yg setuju menandatangini perlembagaan negara yg menyempitkan kuasa makamah syariah...??

    Lain kali guna akal kalau nak berhujah..
    jangan nanti org memandang hina pada diri kita di atas segala kebodohan kita..

    Note :

    Perlembagaan Negara kita telah digubal oleh Sir Load Reid seorang YAHUDI Warga negara Britain...

    ReplyDelete
  28. UMNO SURUH UMAT ISLAM MENTAATI PEMIMPIN ISLAM UMNO..

    TAATI LAH PEMIMPIN DARI KALANGAN KAMU SELAGI MANA MEREKA MENTAATI PERINTAH ALLAH DAN RASUL..

    "Wahai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu,
    ...anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri
    orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan
    jilbabnya ke seluruh tubuh mereka".
    Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah
    untuk dikenal, karana itu mereka tidak diganggu.
    Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".

    Rasulullah pernah bersabda hendak org lelaki menyuruh para isteri, anak dan saudara2 pemrempuannya menutup Aurat...

    Di dalam kitab al-Muhadzdzab juz 1/64, Imam al-Syiraaziy berkata;

    “Hadits yang diriwayatkan dari Abu Sa’id al-Khuduriy, bahwasanya Nabi saw bersabda, “Aurat laki-laki adalah antara pusat dan lutut. Sedangkan aurat wanita adalah seluruh badannya, kecuali muka dan kedua telapak tangan.”

    يَا أَسْمَاءُ إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتْ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا هَذَا وَهَذَا وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ وَكَفَّيْهِ

    “Wahai Asma’ sesungguhnya perempuan itu jika telah baligh tidak pantas menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, sambil menunjuk telapak tangan dan wajahnya.”[HR. Muslim]

    Mohammad bin Ahmad al-Syasyiy, dalam kitab Haliyat al-’Ulama berkata;

    “.. Sedangkan aurat wanita adalah seluruh badan, kecuali muka dan kedua telapak tangan.”

    Al-Haitsamiy, dalam kitab Manhaj al-Qawiim juz 1/232, berkata;
    “..Sedangkan aurat wanita merdeka, masih kecil maupun dewasa, baik ketika sholat, berhadapan dengan laki-laki asing (non mahram) walaupun di luarnya, adalah seluruh badan kecuali muka dan kedua telapak tangan.”

    Dalam kitab al-Umm juz 1/89 dinyatakan;

    ” ….Aurat perempuan adalah seluruh badannya, kecuali muka dan kedua telapak tangan.”

    Al-Dimyathiy, dalam kitab I’aanat al-Thaalibiin, menyatakan;

    “..aurat wanita adalah seluruh badan kecuali muka dan telapak tangan”.
    Di dalam kitab Mughniy al-Muhtaaj, juz 1/185, Imam Syarbiniy menyatakan;
    ” …Sedangkan aurat wanita adalah seluruh tubuh selain wajah dan kedua telapak tangan…”

    NAJIB RAZAK TIDAK MENTAATI PERINTAH ALLAH DAN RASUL KERANA ISTERI DAN ANAK-ANAKNYA TIDAK MENUTUP AURAT..

    MALAH NAJIB MENBIARKAN SAHAJA ISTERINTA BERPELUK DAN BERCIUM DGN PELAKON HINDUSTAN...

    JUSTERU ITU GUGURLAH TANGGUNG JAWAB UMAT ISLAM BAGI MENTAATI NAJIB RAZAK SEBAGAI SEORANG PEMIMPIN

    HANYA MANUSIA DARI KALANGAN GOLONGAN MUNAFIK DAN FASIK SAHAJA YANG AKAN MENTAATI PEMINPIN NEGARA YANG TIDAK MENTAATI PERINTAH ALLAH DAN RASULNYA..

    JANGAN SALAHKAN KAMI KERANA TIDAK MENTAATI NAJIB RAZAK..
    KAMI HANYA TUNDUK DGN SEGALA TITAH PERINTAH ALLAH DAN RASULNYA..

    KEPADA SESIAPA YANG MENTAATI PEMIMPIN SEPERTI NAJIB RAZAK MAKA KALIAN SEBENARNYA MENOLAK AYAT2 ALLAH DAN HADITH RASULULLAH..

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. BENARKAH UMNO MEMPERJUANGKAN NASIB ORANG - ORANG MELAYU...???
    ATAU HANYA RETORIK MEREKA SAHAJA...!!!

    BUKTI UMNO MEMEMPERJUANGKAN NASIB ORANG - ORANG MELAYU DAN AGAMA ISLAM..

    ... 1 ) Memerdeka serta menyerahkan singapura kepada Lee Kwan Yew
    Tanpa alasan yang munasabah. ( kononnya Lee Kwan Yew Komunis )
    2 ) Merampas tanah2 rizab melayu
    3 ) Menukar status tanah rizab melayu kepada status tanah perindustrian
    4 ) Melesapkan saham bumiputera semasa DEB dari RM 52 Bilion menjadi RM 2
    Bilion.
    5 ) Menghapuskan tulisan jawi
    6 ) Menghapuskan kuasa Raja2 melayu dan DYMM Agung
    7 ) Menukar subjek sains dan mathematik kepada Bahasa Inggeris
    8 ) Menukar Royalti minyak kepada wang ehsan
    9 ) Menafikan hak melayu Kelantan mendapat Royalti minyak
    10 ) Melahirkan ramai jutawan2 dan bilionair dari kalangan bukan melayu
    11 ) Menyekat pengembangan syiar islam di kampung2 dan di bandar..
    12 ) Mengkomersialkan bidang pendidikan tinggi
    13 ) Menyerahkan pulau pinang kepada pemimpin Parti Gerakan
    14 ) Mengadai tanah KTM kepada Singapura..
    15 ) Menangkap serta memenjarakan pejuang2 dan pemimpin2 malayu dalam ISA
    16 ) Menambah kerusi2 parlimen bagi MCA dan Gerakan.
    17 ) Menyekat perkembangan ekonomi bangsa melayu.
    18 ) Membiarkan Petronas tidak membayar zakat galian sejak mula dijumpai
    sampai ke hari ini.
    19 ) Menghalalkan ASB.
    20 ) Tidak serius dalam menangani isu produk halal
    21 ) Tidak menubuhkan kementerian agama islam.
    22 ) Wang zakat disimpan bertahun2 sabagai tabungan - sepatutnya zakat perlu
    dihabiskan pada setiap tahun kerana sistem zakat islam pembayarannya ada
    lah acumulated. ( jangalah kamu simpan walau sebutir tamar pun dalam baitul
    mal serahkan kepada mereka yang memerlukannya ).
    23 ) Asnaf zakat tidak menyeluruh hanya 2 atau 3 asnaf sahaja yg diberi zakat
    a ) Amil
    b ) Anak2 Yatim
    c ) Ibu tunggal
    24 ) UMNO hanya membantu melayu yang menjadi Ahli UMNO sahaja.
    25 ) Merosakkan akal fikiran bangsa melayu dgn segala macam hiburan.
    26 ) Membunuh pemimpin2 melayu yang menentang UMNO ( Kampung Memali )
    27 ) Menipu bangsa melayu dgn menjual tanah2 mereka kepada tokeh2 MCA dan
    Gerakan ( Pulau Lumut - PKFZ )
    28 ) Mengadai tanah2 melayu di Sri Iskandar johor kepada Cina singapura
    29 ) Mebenarkan cina2 singapura membeli aset2 di pulau pinang secara
    berleluasa tanpa sebarang kawalan semasa pemerintahan Perti Gerakan.
    30 ) Membenarkan Cina2 Gerakan bersama2 cina Singapura membuka pusat2
    di pulau pinang secara besar2an.
    31 ) Menganggap wang rakyat sebagai harta UMNO.

    Note : Banyaklah lagilah.. kalau nak senaraikan sampai esok tak habis

    ReplyDelete
  31. INI NEGARA MAMAK KELING PARIAH YANG PUNYA...!!!

    KAJIAN YANG TELAH DIBUAT OLEH SAUDARA Muhammad Nur Hanief

    Perdana Menteri Malaysia yang dahulu = Mamak Kutty ( Mahather )

    Tim.Ketua Polis = Mamak.
    Wanita UMNO = Mamak.
    Penasihat UMNO = Mamak.
    Pemuda UMNO = Mamak.
    Mahaguru silat = Mamak.
    Penasihat PERKASA = Mamak
    Ketua PATRIOT = Mamak
    Timbalan Menteri Kewangan = Mamak

    Cuma :
    Agung Sahaja = Melayu

    Patutlah MAMAK KELING PARIA kat Penang setiap hari menyalak bila dah tak ada kuasa.. Hanya melayu dam cina Penang sahaja yg selesa di bawah DAP

    Sejarah kehancuran Kerajaan Melayu Melaka :

    Musuh utama bangsa melayu yang membawa kehancurkan kepada tamadun melayu melaka pada tahun 1511

    Si Kitul = Mamak
    Dato` Mandaliar = Mamak
    Laksama Khahoja Hassan = Mamak

    Ketiga-tiga ekor Barua Mamak keling Paria di ataslah yang berpakat2 dgn Portugis bagi menyerang kota Melaka...

    Semasa Mahatner Menjadi PM beliau telah berjaya menukar status ramai dari kalangan Mamak Keling Paria ini dari berbangsa India kepada berbangsa Melayu

    ReplyDelete
  32. SOALAN NI DITUJUKAN KHAS BUAT PARA PEMIMPIN DAN AHLI-AHLI UMNO SAHAJA..

    SOALANNYA : KENAPA umno TAKUT SANGAT NAK LAKSANAKAN HUDUD DLAM
    NEGARA KITA INI..??


    Hujah Hudud kami sertakan di bawah ini :

    ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “. Hadith Riwayat Ibnu Majah

    “…….Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak menghukum menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.” Surah Al Ma’idah : 44

    “……Barangsiapa tidak menghukum perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.” Surah Al Ma’idah : 45

    “……Barangsiapa tidak menghukum perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik” Surah Al Ma’idah : 47


    Hujah Kenapa Kami WAJIB MENUKAR PUCUK PIMPINAN NEGARA :

    Nabi s.a.w. bersabda: “Jangan demikian, demi Allah, nescayalah engkau semua itu wajib memerintahkan kebaikan, melarang dari kemungkaran, " WAJIBLAH KAMU MENGAMBIL ALIH KUASA DARI TANGAN GOLONGAN YANG DZALIM " ( Yang Menolak Ayat2 serta Hukum2 Allah ) - demi menghentikan kezalimannya - serta mengembalikannya atas kebenaran yang sesungguhnya, juga membasmi tindakannya kepada yang hak saja dengan pembatasan yang sesungguh-sungguhnya. Atau jikalau semua itu tidak dilakukan, maka nescayalah Allah akan memukulkan - membencikan - hati setengahmu terhadap setengahnya kemudian melaknati - mengutuk - engkau semua sebagaimana Dia mengutuk mereka-meraka dari Bani Israil.” Diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan. Ini adalah menurut lafaznya Imam ‘Abu Dawud.

    Hujah Ketaatan dan Kepatuhan terhadap Para Pemimpin Islam ada had dan batasnya :

    Saidina Abu Bakar berkhutbah ketika mula dilantik menjadi khalifah, yang antaranya bermaksud

    ".....Patuhilah aku selama aku mematuhi Allah dan rasulnya ( Ayat2 Allah dan Hadith serta sunnah Rasulullah ). tetapi jika aku tidak mematuhi keduanya maka tiada kewajipan taat atas kalian terhadapku......" ( Menukar Pucuk Pimpinan ).

    Persoalannya : Adakah Pemimpin2 UMNO dan Ahli2nya takut kpd Amerika dan
    Britain..? jika itulah alasannya Maka Bertuhanlah Kalian dgn Yahudi
    Dan Nasara... kerana Kalian semua takutkan mereka daripada
    Takutkan Allah dan Rasulnya..

    Syarat penggabungan UMNO dgn PAS :

    PAS nak bersatu dgn UMNO atas DASAR ISLAM bukan atas dasar bangsa..
    Mengapa UMNO berkeras menolak Atas DASAR ISLAM yang dikemukakan oleh PAS.. sbb PAS meletakkan syarat kalau PAS bersatu dgn UMNO kena laksanakan HUDUD.. so UMNO yg kecut perut nak terima syarat tersebut dan buat kenyataan kalau PAS nak bergabung dgn UMNO janganlah letak syarat... Sekarang Kita dah tahu mengapa UMNO tidak membenarkan PAS meletakkan syarat2 tersebut.. UMNO memang menolak HUDUD dan perundangan islam..

    PENDIRIAN KAMI ( ANAK MUDA BANGKIT HANCURKAN UMNO ) :

    Demi Allah Dan Rasul Kalau UMNO mahu melaksanakan HUDUd kami akan sokong 100%. Kaffir kami kalau tak sokong UMNO yang mahu melaksanakan HUDUD...

    NOTE : Jangan salahkan Kami jika Kami ingin menukar Pucuk Pimpinan Negara
    Kerana Kami Takutkan Allah melebihi segala2nya

    ReplyDelete
  33. Hafszach…Kesatuan Melayu Bersatu bijak, masalahnye parti kamu tu ikut telunjuk laknat kiasukiasu binatang dap, kaum kamu tu takut sangat sangat nak tegur binatang dap dengan keyataan2 terbuka mereka. Kaum kamu DIAM bila sentuh pasal melayu dan islam.Tak mahu sebut pun pasal ‘MELAYU ’ .Benci lagi bila cakap pasal MELAYU tetapi Kesatuan Melayu Bersatu tidak….dan yang menariknyeeee semua orang Melayu tahu kaum kamu tak mahu iktiraf dan hanya mahu mengambil kesempatan dengan kekayaan dan keamanan Negara yang selama ini ..diusahakan oleh BN dan rakyat keseluruhannye tak yakin dan percaya kaum kamu mampu buat seperti BN buat untuk masa masa akan datang. …Fahaaaam Meleis

    ReplyDelete
  34. ....Demi Allah Dan Rasul Kalau UMNO mahu melaksanakan HUDUd kami akan sokong 100%. Kaffir kami kalau tak sokong UMNO yang mahu melaksanakan HUDUD...
    kah kah kah kah kah.. hampa takut langkah mayat kapai sing, hampa dah buang negara islam,, sokong apa lagi..maarop oi
    -ex PAS-

    ReplyDelete
  35. hafszach said...PAS bila2 masa boleh tinggalkan DAP sbb PAS berkawan DAP ni baru setahun dua...

    berani buat le...
    nak dengar poknikjis,aljuburi cakap kuat2 dan terbuka...
    atau cuma abarua abarua pas pkr je....

    ReplyDelete
  36. ultra kiasu ni dia lupa, mcm mana org malyu sbnr nya. xke drg terpk knp pnjajah dulu, lps portugis kena halau, drg dah xguna cara kkrasan untuk tawan tnh mlyu mcm drg tawan, serang n gulingkan nusantara yg lain mcm d indonesia n filipinl. sbb pnjajah ni blajar n dpt tahu org mlyu d sblik klmbutan yg ade pada lahiriah, tp xsuka kkrasan. slgi org mlyu blh bersabar n pndam prasaan xpe. tp awas bila semua tu dah hilang. ultra kiasu ni sbnbrnya benteng n kambing hitam je bila dibawak masuk ke tanah mlyu dulu. padahal masa tu tanah bsr china n india adlh ngra yg miskin n susah. tp china misalnya,pnjajah mula bwk masuk ckit demi ckit untuk imbang bil.org mlyu masa tu. so bila ade pergaduhan or apa2 yg d tmbulkan, pnjajah ade alasan nk masuk campur hal tanah mlyu. n lps tu, mula timbul parti2 yg berbeza untuk mmcahkan ksatuan org mlyu. biasalah bila berlainan pndpt, masing2 akan berdiri pada pggangan yg berlainan. jadi mcm skrg la, org mlyu bergduh, berpecah, n paling teruk mghina ssama sndiri. xde lg kesatuan mcm dulu. igt, bila saya bercakap ttg mlyu, saya juga maksudkan anda iaitu saudara seislam. islam mmg berbagai bangsa tapi bg saya melayu itu mmg beragama islam. pernah dgr bani jawi. rajin2 la kaji sejarah dan rahsia ayat2 al-Quran. jgn percaya bulat2 dr sumber barat sbb mreka ada agenda sendiri. nk fahamkan maksud saya, baca dan kaji dalam konteks yg luas. jgn sempit dgn hal politik saja, sbb itu 'dadah' yg d suntik pada kita agar kita terus 'tdo' dan 'lena'. siapa yg saya maksudkan, sila kaji. jgn la mghina saudara ssama islam. btulkan jika saya tersilap.assalam.

    ReplyDelete
  37. Salam, saya ingin beri pandangan tentang semua komen pada artikel ini. Saya memang bersetuju ada setengah masyarakat bukan bumiputera di malaysia ini ada yang berfahaman ultrakiasu dan setengah pula sekadar rakyat yang ingin hidup selesa di negara tempat lahir mereka.

    Negara malaysia sudah 54 tahun merdeka, tetapi masih ada puak2 yang ingin mengkucar-kacir keamanan negara. Pertama masyarakat melayu sudah berpecah kepada tiga puak kerana perbezaan ideologi dan kepentingan masing2. Kedua masyarakat bukan bumiputera berpecah kepada lebih dari satu puak juga disebabkan benda yang sama. Sekarang kita lihat perpaduan masyarakat dari segi bangsa melayu, mereka berpuak dan saling membenci. Manakala masyarakat bukan bumiputera, mereka berpuak di depan kita tapi bersatu dibelakang kita.

    Kita sibuk nak pertahankan hak itu dan ini tapi tak nak bersatu sesama bangsa melayu. Mereka yang ultrakiasu duduk gelakkan kita pasal kita bodoh bergaduh sesama kita dan menjadikan kita lemah. Orang ultrakiasu jadi biadap pasal tuan rumah sendiri menghancurkan rumahnya sendiri.

    Teguran saya pada bangsa saya yang dah berpuak2 ini tolonglah betulkan hubungan antara sesama agama & bangsa ini agar kita dihormati bangsa lain. Kita duduk satu rumah, janganlah kerana berbeza pendapat, kita nak berkelahi sampai orang luar masuk campur dan membuat kacau dalam rumah kita. Jangan sampai kita dihalau oleh orang luar dan jadi penumpang macam jiran rumah sebelah kita. Harap anda fikir-fikirkan.

    ReplyDelete
  38. Saya hairan la, saudara Hafszach byk memberi nasihat di sini supaya kita ikut Quran dan sunnah. Mmg sgt mulia nasihat tersebut dan setiap umat Islam wajib mengikut Quran dan sunnah, alhamdulillah. Tetapi yer, kenapa perlu kutuk, hina dan keji kaum mamak dan "keling" di sini yer? Agaknya apa perasaan Mamak yg beragama Islam yg mengikut Quran dan sunnah apabla membaca komen saudara Hafszach agaknye? Apa pula perasaan "keling" yg taat pada perintah Allah apabila membaca komen saudara Hafszach agaknye? Pernah ke Rasulullah menghina mamak dan "keling" ini? Jadi, siapa yg ikut Quran dan sunnah dan siapa yg tak ikut Quran dan sunnah di sini? Fikir-fikirkanlah wahai saudara seIslamku...

    ReplyDelete
  39. takut negara kucar kacir tetapi redha bila hukum Allah diinjak2 dibawah tapak kaki pemimpin UMNO...??

    Apakah kamu ingat kamu hanya hidup di dunia ini sahaja..???

    disebabkan kesenangan yg sementara ini kamu sanggup bersekongkol dgn puak2 yg menolak hukum Allah..?

    Islam apakah kamu ini...?

    berapa lama kamu kira kamu boleh hidup di dalama dunia ini.. 100 tahun atau 1000 tahun lagi..??

    Cukupkah bagi kamu hidup 1000 tahun di dunia ini dalam keadaan melaysia yg aman damai..??

    ReplyDelete
  40. Semua di sini, siapa yakin yg pada satu masa nanti PAS dan UMNO rela bekerjasama demi kemakmuran Ummah? Aku yakin dan aku berdoa untuk itu.

    Kenapa? Kerana aku benci melihat ulat-ulat politik yg pandai memutar belitkan Al-Quran tapi pada masa yg sama menghasut Ummah Islam Melayu Malaysia bergaduh atas sebab2 yg tak munasabah. Tak berdoa, tapi main api-kan orang pandai pulak. Mengadu domba... berdoa wei. Ada baiknya kita berdoa supaya PAS menyedari kesalahannya yg bekerjasama dengan DAP laknat dan pengkhianat Islam yg lain untk menghapuskan UMNO dan orang Melayu... dan juga berdoa supaya UMNO juga menyedari kesalahannya yg mengambil isu Islam secara sambil lewa dan lupa akan seksa Akhirat. Itu yg kita mau.

    Bukan golongan yg mengapi-apikan orang lain, katanya haram bekerjasama dengan UMNO walhal diorg pun Islam. Berilah nasihat yg membina, tegurlah dengan bersopan. Itu adat Melayu kita, adat org Islam.

    Kita suruh doa, nanti mulalah dia cakap.. sampai bila? Tak percayakan kuasa Allah Taala ke? Usaha dulu baru tau. Jangan lah nak judge orang lain dengan ilmu singkat tak belajar abis kamu saja.

    yang penting adalah bersatu-padunya orang Islam tak kira PAS, PKr ke UMNO. bukan sembang politik rupa nak rak langit tuh... tapi otak kosong je. Dosa tu dah ada dah, pasa apa? Pasal menganjurkan pecah-belah di kalangan orang Islam. Lepas ni apa lagi? Maki orang? Kutuk orang? Lagi tambah dosa... sia-sia puasa bulan Ramadhan tu.

    Kadang-kadang orang yg tak terlibat dengan politik Malaysia dan tak menyokong mana-mana parti politik ni lagi open-minded, lagi terbuka fikirannya berbanding golongan taksub politik yg duduk bawah tempurung tu. Sampai mati pun nak bergaduh atas nama politik lagi. dalam kubur ada alaikat tanya ke, apa parti politik kamu? Munkar Nakir tibai kamu lagi ada la. Seronok kan kena tibai? Heheh.

    Fikir-fikirkanlah. Jangan jadi bodoh. Bagus Islamnya Melayu bukan kerana pecah-belah parti politik, Bagus Islamnya Melayu kerana bersatu-padu buat amar maaruf nahi mungkar.

    -AkuAnonJugak-

    ReplyDelete
  41. salam,saudaraku semua ...ape ni...dunia dah terlalu menghimpit kita selaku islam dan bangsa melayu di tanah mulia ini...pon kita nak bergaduh lagi.....sesama agama...carilah perpaduan dalam ketaksamaan...dalam pendapat...ingat la saudaraku semua....dalam hati ini iaitu hati kita siapa pon yg kita sokong.....dan sejauh mana sokongan itu tadi...ketahulah allah maha ketahui apa dalam hati dan benak kepala kita.....takuti lah allah..tu...kerna apa saja yg kita iyakan dan momokan adakah kerna lillahitaala...? ingat Umno juga demokrasi...Pas juga demokrasi......masing2 dengan agenda....demokrasi yg menghancurkan islam dan bangsa...ini..( melayu/cham/khmer ) Ultra kiasu tengah senyum saja melihat kehancuran ini semua....yg berlandaskan demokrasi ciptaan manusia yg bobrok ini....kenapa tak perasan lagi....tak takutkah kita....pada allah yg balasannya amat benar dan adil.....aku mohon pada bangsa ku apa pun politiknya....bersatu sajalah atas nama allah dan bukan atas nama pas pkr atau umno.....sesungguhnya sesama kita tiada siapa tahu siapa yang paling benar ikhlas dan tulus perjuangannya atas nama allah semata ....wayang dan topeng kita..samada kita sedar atau tidak....topeng politik ini telah terukir di wajah dan hati masing2 selain allah....dan ALLAH maha tahu halini.....ibnu rusdi, sang tawal , ke al semantani ke, srikandi ke....sudah jelaskan tapi perihal ini terhijab jugak pada kamu...tetap juga kita memilih landasan politik yg hina atas nama demokrasi....sedarlah allah tahu siapa yg berjuang ikhlas untuknya kerananya dan demi agamanya.seperti muhamad,,...tolonglah...saudaraku....aku menangis saban hari akan hal ini.....tiada kesamaan atas tikit demokrasi ini...tinggalkan ..banyakkan diam...dan balik mutlak atas nama tauhid allah....jadi orng yg soleh yg penyayang...buat baik.....kata kan kalam yg baik.....nescaya Ultra kiasu pasti x dapat tumpaskan kita...ini. Benarkan lah quran itu dalam diri masing2....tidak ada selain allah yg patut disembah, dipuja dimomokan..dilebihkan..dicanang..dan..di perkatakan.....bagaimana lagi harus bisa dibicarakan agar temu jawapan kesamaan kalau masing masing kata die benar...nah jawapan nya tiada yg benar selain ALLAH azza wajal......duk situ kemas kemas....tenangkan jiwa...teruskan kehidupan....melusuri sejarah dunia dibawah caturan allah ni...ia .bukan caturan yahudi , umno, pkr atau ultra kiasu....sebenarnya...ini ialah kehendak allah atas perbuatan kita macm ni lah ( gaduh sesama saudara atas tiket politik ),,......biarlah buta...tapi jgn buat buat x nampak.......tenangkan jiwa....cari lah ilmu bekalan dunia utk hadapi musuh sebenar....sekililing jantung dunia ni...juga jadi bekalan diakhirat.....aku bukan atas pagar...aku juga bukan ahli mana mana politik.....aku manusia biasa....yg tidak dbutakan..dan tidak dapat dibutakan oleh mana mana makhluk..pon...dan akupunya kasih sayang pada semua saudara ku...walau apapon bahasa kesat sudara sudara ku lemparkan....asal jgn bahasa kesat itu dilemparkan padaku oleh tuhanku allah azza wajal.....kembalilah saudaraku....pada tauhid allah....tinggalkan jauh....kebencian dihati masing masing sebelum kita dihancurkan sekali lagi oleh allah ....seperti sejarah yg kita selusuri.....aku anak banjar / bugis perak Air Putih/ kg Dew....x punya nama...pangkat dan darjat...hanya punya hati milik pencipta ku...dan ku persiapkan diri ku...untukpertahankan agama allah lebih semmpu ku dan tak kurang....dan tidak sekali kali ....untuk Umno Pas dan PKR.......renungkanlah...saudara ku semua sekian....buat saudaraku ibnu rusdi teruskan ...

    ReplyDelete
  42. Kalau membela Melayu di kira pecacai UMNO, biaqla aku jadi pecacai bangsa sendiri jadi jadi pecacai DAP yang terang terang anti Melayu!

    ReplyDelete
  43. Aku tak larat nak skrol ke bawah dah ni. Jenuh, komen panjang berjela.

    ReplyDelete