Featured Post

Kenapa Singapura Lebih Maju?

Sudah beberapa hari berlalu sejak negara jiran kita iaitu Singapura menyambut Hari Kemerdekaannya yang ke-50 pada 9 Ogos yang lalu. Nam...

Wednesday, May 20, 2015

Penyelesaian Isu Rohingya : Contohi Formula Malaysia




Jika ditanya kaum manakah yang paling malang di dunia ketika ini, sudah pasti jawapannya adalah Rohingya. Mereka inilah sebenar-benarnya contoh warganegara yang dilayan sebagai kelas kedua oleh Kerajaan negara mereka. Malahan lebih teruk lagi, tidak diiktiraf langsung sebagai warganegara oleh Junta tentera Myanmar. Penderitaan mereka kalaupun tidak setara, mungkin lebih teruk daripada nasib penduduk asal yang dijajah seperti Palestin, Melayu-Patani dan sebagainya.    
 
Jika ditelusuri sejarah kewujudan kaum Rohingya di Myanmar, mungkin terdapat sedikit persamaan dengan sejarah kewujudan negara kita. Secara ringkasnya dapat diterangkan, pada era zaman penjajahan dahulu, Myanmar (atau Burma) adalah sebahagian daripada empayar British-India. Justeru itu, tidak menghairankan sekiranya wujud kaum Rohingya yang lahir dan membesar di wilayah Arakan/Rakhine, Burma, yang terletak bersempadan dengan wilayah Bengal (Bangladesh dan East Bengal) tetapi mereka berketurunan Benggali. Bahasa dan budaya kaum Rohingya adalah lebih hampir dengan Benggali berbanding Burma. Namun begitu, untuk mendakwa bahawa kesemua Rohingya adalah Benggali dan hanya wujud mulai era penjajahan British di India dan Myanmar adalah tidak tepat kerana terdapat rekod yang menunjukkan kewujudan mereka lebih awal sebelum itu di Arakan. Maklumat lanjut boleh dirujuk pada buku Air Mata Kesengsaraan Rohingya (seperti dia atas) tulisan Azharudin Mohamed Dali dan Azalinariah Abdullah terbitan Inteam Publishing yang menerangkan perkara ini dengan lebih terperinci.
 
 


Sama seperti negara kita yang pernah dijajah British satu ketika dahulu, penjajah British telah membawa masuk ramai imigran dari tanah jajahannya di India serta selatan China untuk bekerja sebagai buruh di Tanah Melayu. Namun begitu, untuk mengatakan bahawa kaum Cina dan India hanya mula wujud di Tanah Melayu ketika era penjajahan British juga adalah tidak tepat kerana kewujudan kaum Cina dan India telah dapat dikesan sejak era Kesultanan Melayu Melaka lagi. Bezanya adalah kehadiran awal kaum Cina dan India di Tanah Melayu, mereka telah berasimilasi dengan penduduk setempat hingga melahirkan kaum peranakan seperti Baba-Nyonya, Chettiar, dan sebagainya berbanding dengan gelombang kedua kehadiran kaum Cina dan India yang tidak berasimilasi dengan budaya tempatan.      
 
Ketika negara kita ingin mencapai kemerdekaan, salah satu isu yang timbul adalah berkenaan dengan nasib, kebajikan serta masa depan imigran dari China dan India di Tanah Melayu. Namun begitu, atas dasar budi bicara dan tolak ansur oleh Kerajaan yang diterajui oleh bumiputera tempatan, mereka telah sanggup berkorban dengan menerima kaum Cina dan India yang berbeza sama sekali bahasa, budaya dan agama sebagai saudara mereka di dalam negara Malaya yang merdeka. Biarpun tindakan tersebut telah mengakibatkan demografi mereka sebagai kaum majoriti turun mendadak dalam masa semalaman sahaja. Lebih luar biasa, kaum-kaum imigran ini tidak dipaksa untuk berasimilasi dengan budaya tempatan. Tidak perlu menukar nama Liem Siow Liong menjadi Sudomo Salim sebagaimana di Indonesia, tidak perlu meminda nama Lin Minda menjadi Sondhi Limthongkul sebagaimana di Thailand. Hanya diminta agar kaum-kaum imigran ini dapat berintegrasi dan menghormati bumiputera tempatan serta menumpahkan taat setia mereka kepada negara ini sebagai tanah tumpah darah mereka. Tidak ada pun orang Melayu yang bising dan sibuk meminta supaya ditubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat pemberian kad pengenalan IC secara besar-besaran kepada kaum-kaum imigran ketika kemerdekaan. Tetapi sebagai galang gantinya, kaum Melayu diberikan hak keistimewaan di dalam beberapa perkara untuk melindungi kebajikan dan kepentingan mereka sebagai pribumi asal.   
 


Berbeza dengan negara Burma yang merdeka pada 04 Januari 1948 dan kemudiannya menukar nama negara mereka kepada Myanmar. Mereka enggan mengiktiraf kewujudan Rohingya yang dianggap sebagai kaum pendatang dari Bangladesh, sedangkan kaum Rohingya ini lahir dan tinggal di wilayah Arakan. Salah satu faktor adalah disebabkan perbezaan bahasa, budaya serta agama kaum Rohingya selain daripada jumlah kaum mereka yang ramai dibimbangi akan menjejaskan demografi Myanmar. Keadaan ini telah menyebabkan kaum Rohingya menjadi rakyat tanpa warganegara yang terpaksa menagih simpati negara-negara berjiran untuk mengelakkan diskriminasi oleh penduduk Myanmar. Ini kerana berikutan status mereka yang tidak diiktiraf sebagai warganegara di negara sendiri, mereka telah ditindas dengan begitu teruk, dirogol dan dibunuh  sesuka hati tanpa sebarang pembelaan.

Memandangkan negara kita secara kebetulan telah dilantik sebagai Pengerusi ASEAN pada tahun ini, sewajarnya negara kita bertegas supaya Myanmar menyelesaikan isu pelarian Rohingya ini dengan tegas dan bukannya melepaskan tanggungjawab berkenaan kepada negara lain seperti Bangladesh, Malaysia atau Indonesia untuk menerima dan menjaga kebajikan rakyat mereka. Aung San Suu Kyi yang selama ini berbangga sebagai penerima Anugerah Nobel Keamanan perlu didesak agar menyatakan pendirian berhubung status rakyat Myanmar ini yang dinafikan hak kewarganegaraan hanya kerana perbezaan warna kulit, bahasa dan agama. Jalan penyelesaiannya? Apa kata diikuti contoh formula Malaysia.

Berikan status kewarganegaraan Myanmar kepada penduduk Rohingya ini. Tetapi pada masa yang sama, kaum Burma diberikan kelebihan hak keistimewaan untuk melindungi kepentingan mereka sebagai kaum majoriti berbanding kaum Rohingya. Pemberian hak keistimewaan kepada sesuatu sesuatu kaum ini walaubagaimanapun bukanlah bermaksud kaum yang lain boleh ditindas dengan sewenang-wenangnya. Ini kerana di negara kita, walaupun kaum Bumiputera seperti Melayu, Orang Asli, Dayak Sarawak, Kadazan-Dusun-Murut dan sebagainya diberikan hak keistimewaan dan kelebihan berbanding kaum-kaum lain, namun hak kaum-kaum bukan bumiputera tetap dihormati dan dilindungi. Sebagai contoh, sehingga kini Kerajaan Pusat masih bertegas mempertahankan kewujudan sekolah vernakular bersama-sama akhbar bukan berbahasa Melayu dan persatuan-persatuan suku kaum Cina bagi menghormati hasrat kaum minoriti keturunan imigran yang masih kental ingin mempertahankan warisan budaya dan bahasa asal nenek moyang mereka.


 

Oleh itu, kepada pihak-pihak yang seringkali gemar mengapi-apikan isu perkauman dengan mendakwa mereka warganegara kelas kedualah, ketigalah, dan sebagainya, ingatlah bahawa negara Malaysia yang tercinta ini ditubuhkan dan dibangunkan atas dasar semangat persaudaraan, perjanjian persefahaman dan tolak ansur antara kaum. Sekiranya benar mereka dilayan sebagai warganegara kelas kedua selama ini, sudah tentu mereka senasib dengan kaum Rohingya yang terapung-apung di lautan menanti ehsan negara-negara asing yang sudi menerima kehadiran mereka. Sedangkan realitinya di Malaysia, jika dilihat pada senarai bilionair di negara ini, majoritinya adalah terdiri daripada kaum bukan Bumiputera!

Walau apa pun, penyelesaian yang dicadangkan dalam artikel ini bagi mengatasi isu masalah pelarian Rohingya ini tetap akan tinggal cadangan sahaja, kerana seperti kata mendiang Tun V.T. Sambathan, tiada bangsa lain di dunia ini yang bertoleransi seperti bangsa Melayu di Malaysia yang sanggup menerima jutaan rakyat imigran yang berbeza bangsa, bahasa dan agama sebagai rakyat negara mereka dan hidup bersama secara perkongsian kuasa.

 

No comments:

Post a Comment